7165
Sök

Vilken dumpventil till S60?

329 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Vill ha öppen dumpventil till min bil.. Men vilken skall man välja? Någon som kan rekommendera nåt?

Samt vilka nackdelar det kan vara med en sån monterad. Kan det skada något i motorn etc?

Har kollat på denna. Låter ju fint att man får med en bruksanvisning + allt som behövs för montering, men vad finns det för billigare alternativ? Känns lite som att man betalar överpris pga okunnighet.. smile

http://www.jbraceparts.se/proddumpkits60.htm

1 196 Inlägg
21 maj 2008
ska skulle köra en återcirkulerande...

224 Inlägg
21 maj 2008
Molle_S60 skrev:
varför.....

läs här så förklarar jag  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=76774

men det är en återcirkulerande du länkar till
Senast redigerat av MST4 (21 maj 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

130 Inlägg
22 maj 2008
polarn kör med en öppen jbr a25 i sin s70 t5, funkar helt ok på den. men är nog bättre med återcirkulerande om man vill skona lmm.

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

224 Inlägg
22 maj 2008
eriico skrev:
polarn kör med en öppen jbr a25 i sin s70 t5, funkar helt ok på den. men är nog bättre med återcirkulerande om man vill skona lmm.

Nu har vi nog fått något om bakfoten igen, skona katten menar du nog smile

Har din polare revit ner katten och tittat i den, tändstift, grenrör mm ?
bara för att en bil går bra ska man inte lite på det ändå koppla in en bredbandslambda med display så ska du få se på roligheter

Allt i allo
358 Inlägg
22 maj 2008
Alltså, det ända du är ute efter är ju förmodligen ljudet, men det är inte bra för LMM om du kör med en öppen dump då den tar skada, om du är ute efter ljud så köp en sk. "hybrid dump" en som är både återcirkulerande och öppen. den släpper ut ca 50% i atmosfären och rästen tebax i systemet.

http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CRHB252
Denna köpte jag till en saab jag hade. mycket bra dumpventil.

De é nice !

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 maj 2008
men det är väll inte lmm som tar skada. Den skickar ju bara in den bensin som krävs för luften den blir blåst på sen är det väll motor och catt som mår illa
Senast redigerat av azid (22 maj 2008)

2slow

Turbocharged
421 Inlägg
22 maj 2008
Ramneborg skrev:
Alltså, det ända du är ute efter är ju förmodligen ljudet, men det är inte bra för LMM om du kör med en öppen dump då den tar skada

LMM:en skiter i vad du har för dump, men har du en atmosfärisk så blir ECU:n lurad, bilen får för mycket bensin, och motorn i allmänhet mår inte bra, det är även stor risk att katalysatorn går sönder.

Jag skulle aldrig köra något annat än återcirkulerande på en bil med luftmassemätare, är det värt att motorn och katten går åt helvete för att det ska låta häftigt?
Dra på ett öppet luftfilter ist. så låter det mer.
Senast redigerat av Innox (22 maj 2008)

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

329 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Yes helt rätt, är ljudet jag vill åt. Har redan öppet filter som pyser rejält, men vill ha det där kvittrande ljudet.. smile

Men inte till vilket pris som helst, försämrar det motorn så är det inte aktuellt.

224 Inlägg
22 maj 2008
Molle_S60 skrev:
Yes helt rätt, är ljudet jag vill åt. Har redan öppet filter som pyser rejält, men vill ha det där kvittrande ljudet.. smile

Men inte till vilket pris som helst, försämrar det motorn så är det inte aktuellt.

En dump kvittrar inte, om det kvittrar ur en motor så har du för hårt spänd dump och det sliter ganska bra på turbon iom att det är luft som slår tillbaka på impellerna
Senast redigerat av MST4 (22 maj 2008)

130 Inlägg
23 maj 2008
MST4 skrev:
eriico skrev:

bara för att en bil går bra ska man inte lite på det ändå koppla in en bredbandslambda med display så ska du få se på roligheter

kolla katten, den är borttagen för länge sen:P

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

224 Inlägg
23 maj 2008
eriico skrev:
MST4 skrev:
eriico skrev:

kolla katten, den är borttagen för länge sen:P

ja då ska ju inte så mycket mer kunna slitas, förutom om den går mycket fet så är inte det bra för ringlandet på kolven för då kan det gå åt skogen.  wink

Sök