4412
Sök

Dumpventil med LMM Tagit ifrån en företagsida på nätet som specialiserar sig på dumpventiler

111 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#1
Atmosfärisk dumpventil ihop med LMM

En vanlig fråga vi brukar få är om man kan ha en atmosfärisk dumpventil på en bil med LMM. När vi förklarar för kunden hur det ligger till så får vi ofta följande svar tillbaka:
Men, jag har ju läst i ett bilforum att det inte alls ligger till så...

Ja, denna fråga är nog den mest debatterade i alla Internets olika bilforum. Tyvärr så finns det alldeles för många s.k. "förstå-sig-påare" som gärna uttalar sig i dessa frågor och vill få sina "åsikter" att framstå som fakta. Av förklarliga skäl så är inte alla "förstå-sig-påare" eniga i sina "påståenden" så man blir snabbt förvirrad när man läser alla olika s.k. FAQ's i dom olika bilforum som finns. Vi tänkte därför kort och enkelt försöka förklara hur det ligger till.

I bilar som har LMM, som mäter upp luften som går in i systemet, är det lite känsligare att få en atmosfärisk dumpventil att lira ihop med motorn än i bilar utan LMM. Allt hänger dock på själva justeringen och givetvis vilken dumpventil du har köpt, och är inte en omöjlighet som många verkar tro.

Men vad händer när man släpper ut uppmätt luft? Kommer inte bilen att gå fett då?
Både ja och nej! Missuppfattningen ligger ofta i frågan när motorn går fett. Motorn kommer för det första inte att få för mycket bränsle utan för lite luft. Detta är dock endast vid själva dumptillfället. Många tror dock att bilen kommer att gå fett hela tiden bara för att en atmosfärisk dumpventil monterats. Detta är dock helt fel! Läs avsnittet innan (Vad är/gör en dumpventil?) så kommer du att förstå lättare.

Dumpventilen är stängd vid motorns normala gång och kan därför inte påverka någon bränsleblandning. Enda gången dumpventilen släpper ut uppmätt luft är vid själva dumptillfället som endast sker i ca ½-1 sekund. Och vad gör motorn under själva dumptillfället? Jo, ingenting. Gasspjället är stängt och bränslet strypt.

Eftersom turbon hela tiden matar fram ny luft med en hiskelig fart så kan du snabbt räkna ut att denna lilla mängd luft som går förlorad ut i atmosfären omöjligt kan påverka bränsleblandningen märkbart. När dumpningen sen är klar och gasspjället åter öppnas, slås bränslet på igen. Bränslet är alltså aldrig på samtidigt som dumpventilen är öppen.

Ett förekommande problem som kan uppkomma vid montering av öppen dumpventil på bilar med LMM är att motorn dör efter själva dumpandet. Detta beror inte på att du har en LMM i bilen utan antagligen på något av följande tre saker:

    1.    Original dumpventil (avlastningsventil) är inte korrekt pluggad.
Denna ska demonteras helt och ersättas med ett s.k. dumplock.
    2.    Dumpventilen är felaktigt justerad.
    3.    Fel typ av dumpventil.
    4.    Dumpventilen är monterad innan insugsslangen till tomgångsmotorn eller sitter för nära.

En korrekt justering av dumpventilen är alltså väldigt noga på bilar med LMM för att få allt att lira som det ska.

// David Jonsson

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
26 maj 2008
#2
Källa? Jag har lite invändningar men orkar inte dra dem nu då jag ska äta. Skriver ett låångt roligt inlägg senare istället! smile

Med.lem
3 759 Inlägg
26 maj 2008
#3
Antar att du inte skrivit detta.. Ange källa!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
26 maj 2008
#4
saxat från www.jbraceparts.se skulle jag vilja påstå.. tycker mig känna igen texten

Förstår dock inte meningen med posten, vad ville du säga??


111 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#5
turbotompa skrev:
saxat från www.jbraceparts.se skulle jag vilja påstå.. tycker mig känna igen texten

Förstår dock inte meningen med posten, vad ville du säga??

Källan är www.streetside.se     hittade den där för ett tag sedan. Tänkte bara lägga upp den för det skapas ju så många trådar om hur en bil med lmm fungerar med öppen dump.. smile

// David Jonsson

3 295 Inlägg
26 maj 2008
#6
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329 hänvisar till en annan tråd på ett utmärkt forum. där finns det tester och underlag för det som har skrivits..


761 Inlägg
26 maj 2008
#7
Hmm konstigt att använda ett försäljningsföretag som referens :S De är ju väldgt opartiska.. NOT...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66


Sök