laddtryck saab 9-3 aero

AndersM
24 maj 2008 · 54 Inlägg

va ute och gasade lite på E4:an och kom ifatt en bil sen så skulle jag växla ner för att köra om så laddade endast bilen 0.3 bar i laddtryck. tog av vid en avfart och lät bilen stå några minuter på tomgång och kollade efter lösa slangar eller dylikt i motorrummet. stängde av bilen för att sedan starta den igen och testade köra iväg,bilen laddade då som vanligt (original). de hände sedan på vägen hem igen och gjorde procedur som innan.
OBS BILEN ÄR ORGINAL, EJ TRIMMAD.

Va kan vara felet?

MVH Anders.

Saab 9-3 Aero "MapTun" (2002)
SaaB_Turbo
24 maj 2008 · 336 Inlägg

Har i princip samma fel på min 9000, har inte riktigt hittat vad det är men jag har bytt tänd stift, & tändkasset och inget har hjälpt. Har börjat fundera på om det kan var tempgivaren på tryckröret som det kan vara fel på, kanske kan vara samma på din.

Fredrik-79
25 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Om bilen inte laddar så kolla upp MVn om den funkar som den ska.
Gäller främst 9000

När de gäller 9-3Aeron så kolla upp hur LMM är så de inte är den som spökar eller gasspjället.
Är de öppet filter på bilen??

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
AndersM
25 maj 2008 · 54 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
När de gäller 9-3Aeron så kolla upp hur LMM är så de inte är den som spökar eller gasspjället.
Är de öppet filter på bilen??

MVH

F

ok...jo jag har öppet filter på den. Men jag satte dit 3" från turbo i fredags och innnan dess så har det inte vart så.Tänkte ifall de kunde ha nått med det att göra även om de låter lite långsökt

Saab 9-3 Aero "MapTun" (2002)
Fredrik-79
25 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Du måste justera ditt GLT för att de ska funka med 3" från turbon utan att de händer.
Sen så är öppet filter inge bra om de inte sitter bakom dimljuset för då tappar du bara effekt.

Finns hur du ska göra för att justera GLT på stcs.nu forumet.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
AndersM
25 maj 2008 · 54 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Du måste justera ditt GLT för att de ska funka med 3" från turbon utan att de händer.
Sen så är öppet filter inge bra om de inte sitter bakom dimljuset för då tappar du bara effekt.

Finns hur du ska göra för att justera GLT på stcs.nu forumet.

MVH

F

nej ja ska ta bort filtret och sätta dit orginal istället och så får jag väl kolla upp de andra.

tack för hjälpen iaf..hjälper de inte så får jag väl ringa till nån firma och höra.

Saab 9-3 Aero "MapTun" (2002)
AndersM
25 maj 2008 · 54 Inlägg

det verkar som att de hjälpte med att byta till orginal luftfilter, men få se ifall de händer igen

Saab 9-3 Aero "MapTun" (2002)
jonTe
26 maj 2008 · 5 710 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:
Har i princip samma fel på min 9000, har inte riktigt hittat vad det är men jag har bytt tänd stift, & tändkasset och inget har hjälpt. Har börjat fundera på om det kan var tempgivaren på tryckröret som det kan vara fel på, kanske kan vara samma på din.

Lyser din CE lampa?

MVH Jonas
..............
SaaB_Turbo
26 maj 2008 · 336 Inlägg

jonTe skrev:

SaaB_Turbo skrev:
Har i princip samma fel på min 9000, har inte riktigt hittat vad det är men jag har bytt tänd stift, & tändkasset och inget har hjälpt. Har börjat fundera på om det kan var tempgivaren på tryckröret som det kan vara fel på, kanske kan vara samma på din.

Lyser din CE lampa?

Nej det gör den inte, har tittat över detta lite i helgen och det är MVn som har gett upp för 4e gången!

jonTe
27 maj 2008 · 5 710 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:

jonTe skrev:

SaaB_Turbo skrev:
Har i princip samma fel på min 9000, har inte riktigt hittat vad det är men jag har bytt tänd stift, & tändkasset och inget har hjälpt. Har börjat fundera på om det kan var tempgivaren på tryckröret som det kan vara fel på, kanske kan vara samma på din.

Lyser din CE lampa?

Nej det gör den inte, har tittat över detta lite i helgen och det är MVn som har gett upp för 4e gången!

Hur har du monterat ventilen?
Sitter den i sina gummiupphängningar?
Med slanganslutningarna nedåt eller åt sidan?

MVH Jonas
..............
SaaB_Turbo
27 maj 2008 · 336 Inlägg

jonTe skrev:

SaaB_Turbo skrev:

jonTe skrev:

Lyser din CE lampa?

Nej det gör den inte, har tittat över detta lite i helgen och det är MVn som har gett upp för 4e gången!

Hur har du monterat ventilen?
Sitter den i sina gummiupphängningar?
Med slanganslutningarna nedåt eller åt sidan?

Just nu så hänger den lite på sniskan, slangarna går sidan.
Gummit är borta så det finns inget att fästa den i.
kan den pajja om den inte sitter som den ska, alltså om den typ hänger i slangarna och kabeln?

jonTe
29 maj 2008 · 5 710 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:
kan den pajja om den inte sitter som den ska, alltså om den typ hänger i slangarna och kabeln?

Jag vet inte men det är inte värt att ta risken.
Helt klart skall den sitta med slanganslutningarna nedåt för att eventuell oljekladd skall kunna rinna ur.
Gick ut som ett servicemeddelande till verkstäderna i slutet av 9000 produktion.
Så....montera ventilen "hängandes" och gärna i sin original gummiupphängning.

Vad har felet blivit på de ventilerna du har förbrukat?
Nya från början allihop?

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang