Avgasproblem på Besiktningen

Kortslutning
2 juni 2008 · 78 Inlägg

mät inte värderna längst bak i utblåset utan framme vid motorn innan avgaserna åker iväg, om lambdan är bra då så vet du att det är läckage på avgassystemet, vi gjorde det kneppet för att mina utblås passade inte till alla sorters fästen dom hade så de blev lite småläckage där bak men du kan ju även testa för att se att det inte läcker där bak, annars äre bara att hissa upp bilden och hålla för utblåsen(bilen ska nästen dö om det är normalt) dör den inte så får non annan gå och lyssna efter tjuvluften.

Lycka till

Edit:
Ska fan köpa en Gasanalyser non gång, faaan vad niiice att äga en för när man ska fuska kan man ju justera in värderna innan man åker med hjälp av lite blandning big_smile Ett MÅSTE i framtiden

Senast redigerat av Kortslutning (2 juni 2008)

torpis Forummoderator
2 juni 2008 · 10 572 Inlägg

rob88 skrev:

red daddy skrev:
Först nästan tom tank. Sen tanka 10 liter vanlig bensin och sen skickar du i 2,5 liter k-sprit i. Sen besiktigar du igen. (resulterar i värden som en "miljöbil")... bara så att den rullar igenom bes,

Låter ju intressant

inte ett dugg...


läs på var de olika värdena betyder...    lambda är ett mått på hur mycket soppa bilen får.  högt är lite soppa och lågt är mycket soppa. de andra är mått på skit i avgasrna kort sagt.

där du har hög lambda, dvs lite soppa så ser du att "skiten" är låg.  där du har låg lambda, dvs mycket soppa så ser du att skiten flyger i höjden.


hög lambda beror i nästan alla fall på otätt avgassystem, så smiter det in tjuvluft som lurar besiktningens mätare som mäter längst bak.

tankar du i k-spit så kommer bilen gå ännu magrare, dvs ännu högre lambda.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Roundcube
2 juni 2008 · 801 Inlägg

om du bara ska ha den igenom besiktningen så kan en flaska k-sprit funka, töm en flaska innan du tankar fullt, det sänker värdena. bara tillfällig lösning dock

Husssar Blivande servicetekniker
2 juni 2008 · 117 Inlägg

Läs vad torpis skrev. Och om folk skulle kunna läsa hela forumtrådarna någon gång så alla inte upprepar sina svar som ändå inte stämmer.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!
torpis Forummoderator
3 juni 2008 · 10 572 Inlägg

Shady_killen skrev:
hur får jag ner bara lambda värdet?

om jag ska kolla om det kommer in luft från någonstans eller att det läcker någonstans hur gör jag det på bästa sätt?
asså hur täcker jag det på bästa sätt?


jag fick:

Besiktning 1:
CO = 0,0 (0,5) GODKÄNT
CO 2500 = 0,0 (0,3) GODKÄNT
HC = 001 (100) GODKÄNT
Lambda = 1,14 (0,96-1,04) UNDERKÄNT

ditt avgasystem läcker!

dra åt grenrörsbultar och känn runt systemet om det läcker.   låt bilen bli kall exempelvis över natten så allt är kallt.    palla upp bilen och starta motorn, var nu snabb som fan och känn kring grenröret om där blåser.  du har väl 20sek på dig innan det blir för varm att hålla på, sen hoppar du in under bilen och känner kring alla skarvar efter läckor.  Börja fram där det blir varmt fortast och jobba bakåt.  hela proceduren tar ungeför 2min.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Shady_killen S40 T4
3 juni 2008 · 584 Inlägg

torpis skrev:

Shady_killen skrev:
hur får jag ner bara lambda värdet?

om jag ska kolla om det kommer in luft från någonstans eller att det läcker någonstans hur gör jag det på bästa sätt?
asså hur täcker jag det på bästa sätt?


jag fick:

Besiktning 1:
CO = 0,0 (0,5) GODKÄNT
CO 2500 = 0,0 (0,3) GODKÄNT
HC = 001 (100) GODKÄNT
Lambda = 1,14 (0,96-1,04) UNDERKÄNT

ditt avgasystem läcker!

dra åt grenrörsbultar och känn runt systemet om det läcker.   låt bilen bli kall exempelvis över natten så allt är kallt.    palla upp bilen och starta motorn, var nu snabb som fan och känn kring grenröret om där blåser.  du har väl 20sek på dig innan det blir för varm att hålla på, sen hoppar du in under bilen och känner kring alla skarvar efter läckor.  Börja fram där det blir varmt fortast och jobba bakåt.  hela proceduren tar ungeför 2min.

sista röret är inte svetsat.. så jag tror det kommer in luft där ifrån eller nåt.. tror du inte att det kan vara därför då?.. eller?

Renault 5 "GTS" (1991)
torpis Forummoderator
3 juni 2008 · 10 572 Inlägg

Shady_killen skrev:
sista röret är inte svetsat.. så jag tror det kommer in luft där ifrån eller nåt.. tror du inte att det kan vara därför då?.. eller?

som sagt känn efter i alla skarvar, mycket enklare än att jag gissar var det läcker faktiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Shady_killen S40 T4
3 juni 2008 · 584 Inlägg

torpis skrev:

Shady_killen skrev:
sista röret är inte svetsat.. så jag tror det kommer in luft där ifrån eller nåt.. tror du inte att det kan vara därför då?.. eller?

som sagt känn efter i alla skarvar, mycket enklare än att jag gissar var det läcker faktiskt.

okej.. har aldrig läckt där när jag låter den stå över natten o så bara.. så det e konstigt

Renault 5 "GTS" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang