2590
Sök

Hjälp! "Någonting tjuter" *film*

90 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Hejsan!
Det är så att jag har en saab 900 2.0T -95. Steg 2 chippad av nordic uhr och precis satt på ett helgående 3" system med racekat från JT. MEN! Efter jag satte på 3" systemet uppkom ett väldigt konstigt fenomen, något tjuter åtta bara helvette och är riktigt störigt. Har kollat så att det inte läcker eller så någonstans och turbon ska där inte va nått fel på eftersom den är ny bytt. Supporten på JT säger att detta fenomenet inte kan kopplas til avgassystemet men jag hävdar bestämt att det har ett samband eftersom fenomenet börja så fort jag satte ner bilen och starta den med det nya systemet.
Kolla på filmen och hör själva. Hoppas någon här kan hjälpa mig!

http://www.garaget.org/video/da3q3my47ww5

Mvh Freddy

90 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Hej igen!
Till er som har sett och kommenterat på filmen är läget såhär.
Turbon är helt i sin ordning. Inte de minsta glapp !
Några fler som kan komma med lite kvalificerade gissningar om vad det nu kan vara?
Börjar bli tokig på detta ljudet nu. Kan till lägga ett par saker.
Ljud fenomenet hörs absolut mycket mer när motorn är varm! (knappt nått när den är kall)
Vid vissa ställen, alltså några frekvenser, kommer ljudet så i fas att avgasröret får resonans.
Sist men inte minst och kanske viktigast. Hela detta ljud fenomenet kommer när turbon bygger upp laddet. Alltså på den vita sträckan på en orginal mätare. Det återstår bara en bråkdel av ljudet (knappt hörbar) när turbon laddar.
Någon?
Tackar på förhand!

Mvh Freddy

Med.lem
3 759 Inlägg
4 juni 2008
Så ljudet är bara när tubon varvar upp?
Inget när den ligger på arbetsvarv?

Eftersom du säger att det inte är något fel på turbon så återstår väll bara tryckrör och avgasystemet.
Jag skulle dubbel-kolla allt från luftfiltret till sista ljudämparn, efter nån form av lekage.
Senast redigerat av Mr_EmCom (4 juni 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

451 Inlägg
4 juni 2008
Läcker vid din downpipe,
kolla extra noga, gasa o lyssna, gasa och håll den på olika varv, bygg upp ladd stillastånde och lyssna under huven var ljudet kommer mest.

Ta en extra titt på katten och så lambdasonden sitter åt och katten inte läcker (minst troligt)

Kolla flexröret också om det sitter nått sådant på din bil..

Lycka till!

Med.lem
3 759 Inlägg
4 juni 2008
JUSTer skrev:
Läcker vid din downpipe,
kolla extra noga, gasa o lyssna, gasa och håll den på olika varv, bygg upp ladd stillastånde och lyssna under huven var ljudet kommer mest.

Ta en extra titt på katten och så lambdasonden sitter åt och katten inte läcker (minst troligt)

Kolla flexröret också om det sitter nått sådant på din bil..

Lycka till!

Är väll ganska svårt att bygga upp ladd utan belastning?
Går iallfall inte att få min bil att dumpa utan belastning

Du får helt enkelt be nån börna medans du ligger under å lyssnar big_smile

Eller spruta på "leek seeker" lr vad det kallas å sen köra en bit och kolla.

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
4 juni 2008
har dem pillat något på ditt insug? annars kan det vara insugspackningen som spökar också då det ungefär lät sådär på polarens supra vid uppstart nu innan sommaren

Team Insane Racing

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
Med.lem
3 759 Inlägg
4 juni 2008
Toffe10 skrev:
Tycker de låter som turbo vinnet bara ja....

Men du tycker inte det låter lite högt eller så?

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
4 juni 2008
Mr_EmCom skrev:
Toffe10 skrev:

Lite högt kanske men de beror på kommer de mycke väg buller o sånt in i bilen??...Turbon på volvon viner också ganska mycket....

Med.lem
3 759 Inlägg
4 juni 2008
Toffe10 skrev:
Mr_EmCom skrev:
Toffe10 skrev:

Lite högt kanske men de beror på kommer de mycke väg buller o sånt in i bilen??...Turbon på volvon viner också ganska mycket....

uppkom ett väldigt konstigt fenomen, något tjuter åtta bara helvette och är riktigt störigt.

Tror du TS skulle skriva så om det hade varit så hela tiden?

Tänk lite...
Senast redigerat av Mr_EmCom (4 juni 2008)

Sök