Vad hade du sist för anmärkning på din bil? Eller har du haft flyt genom besiktningen?

Andromeda Rumpmas
2 juli 2012 · 3 860 Inlägg

Min 9-5 var precis ombesiktad när jag skaffade den, handbromsen hade fått underkänt första gången. Jag brukar sällan få mer än en eller två anmärkningar, brukar veta ungefär vad som kan vara på gång, och får man order att byta en spindelled får man ju även tvåa på den där p-ljuslampan man hade klarat sig med villkorstvåa på annars.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Pim_Pim
2 juli 2012 ·

Brukar alltid få en två på en styrled på mina gamla Volvo konstigt nog.

breesladd SKÅNING
2 juli 2012 · 1 215 Inlägg

den vita 240in blanka papper varje år sedan 2005 när jag köpte den smile

242 cabben förkorta fjädrar fram vid bes 2008

744an högt lambda värde (soppaslang tog in luft) förkorta fjädrar runt om hmm  2012 vilket också blev dens första 2or någonsin hmm

Senast redigerat av B20B230f (2 juli 2012)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
caromania Forummoderator
2 juli 2012 · 9 296 Inlägg

Det är faktiskt länge sedan jag fick nedslag. Konstigt med tanke på att jag verkligen inte sköter om mina bilar. Tyder på hög kvalitet och slitstyrka antar jag. Tror det senaste var rostiga bromsrör, minst tio år sedan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
v70tdi
2 juli 2012 · 106 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Brukar alltid få en två på en styrled på mina gamla Volvo konstigt nog.

Antingen det eller spindelleden. Hur fan man än gör känns det som.

lingua
2 juli 2012 · 2 271 Inlägg

Pga av försenad leverans av nya bromsar fick jag chansa, gick dock igenom med sopslut bakbromsar
och trasigt bakok? skumt men klagar inte. Bytte runt om 3 dagar senare.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
2 juli 2012 · 2 307 Inlägg

Andromeda skrev:

tkd_rille skrev:
Alltså besiktning handlar aldrig nånsin om tur. Utan hur man sköter bilen.
Siste bilen fick jag 2or för jag i princip köpte och sen besikta utan att ha tid.
Fick för rost på 2 länggående bromsrör och ett till höger bromsok. Spindelled och dåliga skivor fram. på min 300m.  Beställde alla delar via tyskland och såg till att mekanikern som fixade bilen tog och bytte alla bromrör förutom 2 som han inte orka med. smile

Otur med den besiktningen var att gubben var blind och missa att fjäderben var totalt sönderrostat i nedre fjädertallrik. Förvisso tur för mitt bespapper men har hellre allt på pappret.

Annars brukar de väl vara vanligt med parkeringsbromsen i övrigt allt annat viktigt under färd har funkat.

Saab 9-3 98-02?

Nu står det ju faktiskt 300M å vad jag vet e det en Chrysler... Ingen SAAB..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Isaksson5 Ungdoms Räser
2 juli 2012 · 425 Inlägg

Besiktade bilen idag. Det enda han påpekade var att halvljuset var någon millimeter för högt (Han kollade flera gånger innan han bedömde att det var högt) Måste nog ha varit jag som kommit åt då man mekat in strömkabel till slutsteget..
Sedan att däcken borde bli dags att byta, vilket jag skall.
Det som stod på pappret var att han justerat strålkastaren.

Andromeda Rumpmas
2 juli 2012 · 3 860 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Andromeda skrev:

tkd_rille skrev:
Alltså besiktning handlar aldrig nånsin om tur. Utan hur man sköter bilen.
Siste bilen fick jag 2or för jag i princip köpte och sen besikta utan att ha tid.
Fick för rost på 2 länggående bromsrör och ett till höger bromsok. Spindelled och dåliga skivor fram. på min 300m.  Beställde alla delar via tyskland och såg till att mekanikern som fixade bilen tog och bytte alla bromrör förutom 2 som han inte orka med. smile

Otur med den besiktningen var att gubben var blind och missa att fjäderben var totalt sönderrostat i nedre fjädertallrik. Förvisso tur för mitt bespapper men har hellre allt på pappret.

Annars brukar de väl vara vanligt med parkeringsbromsen i övrigt allt annat viktigt under färd har funkat.

Saab 9-3 98-02?

Nu står det ju faktiskt 300M å vad jag vet e det en Chrysler... Ingen SAAB..

Och vem orkar läsa hela inlägget? wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
NIzmO Ollikkala Racing
2 juli 2012 · 1 724 Inlägg

Mina senaste två besiktningar.

Saab 9-5 2,3t -98 :
2:a på rostig länkarm höger fram.
Börjar bli vanligt på äldre 9-5:or enl. besiktningsman, även första 2:an sen inköp 2008.

Nissan 200sx s13 -89 :
2:a på höga avgasvärden, var läckage vid ena katalysatorskarven.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Muttley
2 juli 2012 ·

Andromeda skrev:

tkd_rille skrev:
Alltså besiktning handlar aldrig nånsin om tur. Utan hur man sköter bilen.
Siste bilen fick jag 2or för jag i princip köpte och sen besikta utan att ha tid.
Fick för rost på 2 länggående bromsrör och ett till höger bromsok. Spindelled och dåliga skivor fram. på min 300m.  Beställde alla delar via tyskland och såg till att mekanikern som fixade bilen tog och bytte alla bromrör förutom 2 som han inte orka med. smile

Otur med den besiktningen var att gubben var blind och missa att fjäderben var totalt sönderrostat i nedre fjädertallrik. Förvisso tur för mitt bespapper men har hellre allt på pappret.

Annars brukar de väl vara vanligt med parkeringsbromsen i övrigt allt annat viktigt under färd har funkat.

Saab 9-3 98-02?

Nej Chrysler 300 m 99.

Muttley
2 juli 2012 ·

Andromeda skrev:

JaggaChafen skrev:

Andromeda skrev:

Saab 9-3 98-02?

Nu står det ju faktiskt 300M å vad jag vet e det en Chrysler... Ingen SAAB..

Och vem orkar läsa hela inlägget? wink

Inte lätt alltid smile.

Big_JN
2 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Har endast fått blankt papper på en bil och det är min vita Ford Sierra XR4X4. Var skitglad för äntligen skulle jag slippa fixa o dona men det hela sket sig en vecka senare när jag planterade bilen i röven på en Volvo 740 och tryckte in fronten! hmm
Aldrig får man lov att vara glad sad Dock så fixade jag till fanskapet så den kom ut på vägen igen smile

Efter krock!
https://www1.garaget.org/archive/29/28713/103522/103522-1382369.jpg

Så blev den efter reparationen av krockskadan!
https://www1.garaget.org/archive/29/28713/103522/103522-1382213.jpg
Passade på att göra en ansiktslyftning på den med wink

Senast redigerat av Big_JN (2 juli 2012)

Marticus Meldem
3 juli 2012 · 917 Inlägg

Big_JN skrev:
Har endast fått blankt papper på en bil och det är min vita Ford Sierra XR4X4. Var skitglad för äntligen skulle jag slippa fixa o dona men det hela sket sig en vecka senare när jag planterade bilen i röven på en Volvo 740 och tryckte in fronten! hmm
Aldrig får man lov att vara glad sad Dock så fixade jag till fanskapet så den kom ut på vägen igen smile

Efter krock!
http://www1.garaget.org/archive/29/28713/103522/103522-1382369.jpg

Så blev den efter reparationen av krockskadan!
http://www1.garaget.org/archive/29/28713/103522/103522-1382213.jpg
Passade på att göra en ansiktslyftning på den med wink

snyggt jobbat! Tog en stund det där va? Antar också att ramen inte blev sne av krocken?

Min (sålda) celica seglade igenom besiktningen utan problem sist, fick även en glad kommentar från en glad besgubbe om bilen, besiktigade i västervik.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Big_JN
3 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Marticus skrev:
snyggt jobbat! Tog en stund det där va? Antar också att ramen inte blev sne av krocken?

Som tur var så lyfte draget på Volvon den över tvärbalken längst fram så det blev bara plåtskador. Annars hade det varit kört!
Tog ca 2 veckor att fixa till den så det såg värre ut än det var.

TS_quattro fyrkrafsare
3 juli 2012 · 1 443 Inlägg

Aldrig fått någon anmärkning/bra att veta, inte ens på den första bilen jag hade som var en över 20 år gammal Opel Ascona som förvisso såg förjävlig ut men var i bra skick rent mekaniskt. Bilar ska inte läcka olja, ha glappande leder, dåliga bromsrör, bromsok som inte fungerar, rost i bärande balkar etc etc, det är för din och andras säkerhet dessa saker kollas upp, felaktiga fordon ska inte vara på vägen! Har själv krockat pga en idiot som tyckte att detdär med vettiga vinterdäck är fanimej onödig lyx, han körde på helt slutkörda allvädersdäck i december med tillhörande is/snöslaskblandning på vägen, understyde hans bil i en högerkurva? yepp... Det stora antalet dåliga förare i trafiken är ett problem som är stort nog, man behöver inte öka faran ytterligare genom att köra trafikfarliga bilar...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Vurtne DEVIL
3 juli 2012 · 1 171 Inlägg

Besiktade min 850 i veckan, då lyste airbaglampan innan jag skulle besikta, så jag drog ur sladden inför besiktningen bara, så den gick igenom felfritt!

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Woojen
3 juli 2012 · 1 101 Inlägg

Det där med besiktning är ganska skoj å spännande för det är som att köpa en lott om man kör trimmat å ombyggt!(chip kan knappast räknas)

Fått allt möjligt från regbes till att de läcker olja osv men oftast går det bra sålänge sakerna på bilen sitter fast ordentligt osv...
Har man tur får man en besman som tycker det är skoj med lite ombyggda prylar å skiter ifall det sitter en lite större turbo osv under huven utan istället fokuserar på att kolla så att den är säker att framföra.

Dock brukar avgasvärden bråka samt att ngn lampa osv inte funkar som jag vill ^^

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
kannebanne
3 juli 2012 · 2 046 Inlägg

Legosoldaten skrev:
Besiktade min 850 i veckan, då lyste airbaglampan innan jag skulle besikta, så jag drog ur sladden inför besiktningen bara, så den gick igenom felfritt!

Passande namn under Legosoldaten "Devil"

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Pim_Pim
3 juli 2012 ·

Woojen skrev:
Det där med besiktning är ganska skoj å spännande för det är som att köpa en lott om man kör trimmat å ombyggt!(chip kan knappast räknas)

Fått allt möjligt från regbes till att de läcker olja osv men oftast går det bra sålänge sakerna på bilen sitter fast ordentligt osv...
Har man tur får man en besman som tycker det är skoj med lite ombyggda prylar å skiter ifall det sitter en lite större turbo osv under huven utan istället fokuserar på att kolla så att den är säker att framföra.

Dock brukar avgasvärden bråka samt att ngn lampa osv inte funkar som jag vill ^^

Ja dom där avgasvärdena kan vara ett rent helvete ! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang