torpis skrev:
Xuri skrev:
tjosvejs...
Undrar om en 230FK (om vi slänger bort turbon) tillsammans med En portad 531 topp å a-kam utveckla 138 sughästar med lite lägre komp än std?
tack för svar
Förefaller osannolikt va? nu är ju inte vanliga B230 några kompresisonsmonster heller iof men i alla fall högre än en kompsänkt turbomotor. Med en B23 GLT når man väl i regionen 130hk med 531 + k-kam (nån 240GLT)
Det skiljer mycket om man bygger sugmotor eller turbomotor, högt eller lågt register. min bil har portad topp både in och ut samt större ventiler in + ut. jag ligger under kompisens motor i effekt hela vägen upp till toppen där jag går om. Detta pga lägre gashastigheter med mer portning och större ventiler.
Det är inte alltid av godo att porta för mycket.
Jag ökade just lyftet på mina kamar med 30% samt durationen 5%, detta gav betydligt vassare bottendrag och lite mer mos upp mot 8-9000rpm, fick justera upp VE-tabeller ganska mycket på stora bitar av registret.
Nu har jag ingen aning om ditt effektmål, men skall du inte över 450-500hk så vet i tusan om det är klokt att porta en 531:a. just pga bottenregistret.
blev mycke virr om ingenting nu, men det mitt tänk för dagen iaf

Jo de förefaller lite osannolikt

men räknar man på effekten jag fick i bänken å räknar teoretiska sugmotorhästar fick jag de å hade varit kul å veta ungefär hur möe sugmotorpollar de kan vara i den

Å hur stor skillnad de skulle bli om man slänger i en sån vass kam som K (ja de finns vassare men jämnfört man med A så)
blir skillnad i lyftet från 10.35 te 11.9 om jag inte missminner mig

durationen vet jag ej..volvo specar inte sina kammar med mer än lyftet typ
De där med bottendrag vettifaen

är faktiskt bra klipp i spisen nu sen jag bytte mitsusnurran...med mistu hände ingenting förrens typ 1 bars ladd.... med detta stora avgashuse går bilen bra utan att jag ens har ladd så de är lite därför man undrar sugiseffekten också

de där med gashastighet vet jag ...toppen fixade jag till innan den skulle skruvas på bilen bara för att jag fick de fixat billigt å skulle ändå bort med toppen å kunde ju då slänga dit något bättre än 530... jag har bara bytt lite grejer som skulle kunna bromsa så att säga..."kan ju inte bli sämre i alla fall"

effektmål....mja jag tar de som jag får å sen får man väl bygga vidare om man orkar...på rätt sida om 300 hade jag väl tänkt i alla fall..men är mycke nu bara för å lära mig ms å sen får man se vad som ger vika nu när de i alla fall börjar bli lite efffekt