7861
Sök

Fel på batteriet?

1 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Hej. Jag måste rådfråga er om ett litet problem...
Lånade min morfars bil i helgen, en Saab 9000 från 1990, och skulle köra till Norrtälje. Vi hade kört (min pojkvän och jag) från Stockholm till Huddinge och tillbaka utan problem för att lämna av några saker och körde sedan vidare mot Norrtälje. Jag anmärkte i början på resan mot Norrtälje på att motorn lät lite konstigt, som att den bullrade med jämna mellanrum, men min pojkvän påpekade att den låtit så hela tiden (även när min morfar var med från stockholm till huddinge och tillbaka) och eftersom han inte anmärkt på det då så antog vi att den brukade låta så.
Hur som helst, vi körde sex och en halv mil mot Norrtälje på motorvägen utan några problem när vi fick punka i 110 km/h (rätt läskigt). Helt plötsligt började bilen dundra och ratten drog och det lät som att det hackade så så snabbt jag kunde styrde jag in till väggrenen och stannade bilen. Det var väldigt mörkt ute för klockan var tio på kvällen och vi stod ju i väggrenen på en motorväg så vi satte ut en varningstriangel och tänkte sätta på varningsblinkers. Då upptäckte vi att bensinnivån sjunkit med tio steg på den stund vi stått stilla och kort efter det började varningslampan för motoroljan att lysa. Vi satte på varningsblinkers (motorn var då inte igång utan bara strömmen) men kort efter det började lysena dö, batteriindikatorn lyste och efter ett tag var bilen helt släckt och gick inte att få igång igen. Vi blev bärgade in till en saab-verkstad som itne hunnit titta på problemet än.
Jag behöver bara lite hjälp att lista ut vad fasiken som hände... kan det vara generatorn? Är det batteriet som mäter olje och bensinnivån, vet ni det? För i så fall kanske det faktum att indikatorerna lös berodde på att det inte fanns tillräckligt med ström för att mäta olja eller bensin?
MVH
Lina

629 Inlägg
2 september 2008
kolla remmen till generatorn först...
Börja med att kontroll mätta batteriet med en multimeter.. Är batteriet dåligt dvs. under 12volt så prova att få det uppladdat eller köp ett nytt..

Sen kan du starta bilen med ny laddat alt. nytt batteri och då mäter du på batteriet igen..
De ska visa runt 14volt då!

Bensinmätaren har inget med batteriet separat att göra..

Är en cell kass i batteriet så tar det inte imot laddning ifrån generatorn = Bilen kan börja bete sig konstigt och lampor kan börja lysa... Ser ut som en julgran tänds och släcks smile

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 september 2008
kanske är kolen i generatorn som börjar bli kassa då kan bilen bli som bessat... mätare snurrar bakåt sterio som gör som den vill lampor som blinkar av och till...

2slow

259 Inlägg
2 september 2008
tippar också på kolen i generatorn.

Svetsare
3 150 Inlägg
2 september 2008
Lånar lite:

Igår kopplade jag in en stereo i min bil och det verkade funka ett tag men sen imorse när jag gav mig iväg mot skolan så fladdrade tankmätarn och det stod "check engine" mm.mm (asså helt cp:t)

Sen skulle vi kontrollstarta och se så att det inte va nåt annat och den gick igång nätt och jämt, så vi testade igen och då startade den inte alls. Fick sen starthjälp av en polare och då gick den nästan som vanligt hela vägen hem.   

Så:  Kan detta vara orsakat av batteriet?   (batteriet va senast urladdat igår då jag installerat en stereo och fick även då starta med starthjälp, men sen har det varit urladdat vid flera andra tillfällen)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

259 Inlägg
2 september 2008
du bör nog byta batteri, eller titta om du har tillräckligt med vatten i batteriet. om du ej har det fyll på med batterivatten och sen ladda upp det. och se om de blir bättre.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 september 2008
ZonaX skrev:
Lånar lite:

Igår kopplade jag in en stereo i min bil och det verkade funka ett tag men sen imorse när jag gav mig iväg mot skolan så fladdrade tankmätarn och det stod "check engine" mm.mm (asså helt cp:t)

Sen skulle vi kontrollstarta och se så att det inte va nåt annat och den gick igång nätt och jämt, så vi testade igen och då startade den inte alls. Fick sen starthjälp av en polare och då gick den nästan som vanligt hela vägen hem.   

Så:  Kan detta vara orsakat av batteriet?   (batteriet va senast urladdat igår då jag installerat en stereo och fick även då starta med starthjälp, men sen har det varit urladdat vid flera andra tillfällen)

Vet nu inte om du haft lös batteriet helt, eller bara polena.
MEN ett batteri klarar aldrig av att stå på ett cementgolv, cellerna blir förstörda då.

Så ifall du nu haft batteriet på ett cementgolv, så köp nytt batteri.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Svetsare
3 150 Inlägg
2 september 2008
Har inte haft batteriet borttaget alls och nu fladdrar inte mätarna efter att stereon är borttagen men den känns svårstartad

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

21 761 Inlägg
2 september 2008
te_wik skrev:
MEN ett batteri klarar aldrig av att stå på ett cementgolv, cellerna blir förstörda då.

Det håller jag inte med om, det är en myt. Visa gärna något test som säger att det är på detta sätt. smile

När jag och en polare höll på med ett billjudsprojekt så plockade vi bort det ordinarie batteriet och lät det stå på garagegolvet (betonggolv) ett längre tag, när polaren skulle testa batteriet så var det inga problem med det. smile

Sök