6252
Sök

Turbokonventera B230F ??

Volvo850-92
1 682 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Hej. Jag har tänkt att konventera min B230F som sitter i en 740 GL.
Vad är det jag ska tänka på när jag ska lägga in turbo?
Måste jag kompsänka den?
Hur mycket kostar en bra billig turbo? Jag vill inte ha någon värsting turbo, utan en bra och billig. Jag tror att dom går runt på 3000 kr, tror jag.
Visst drar turbo mindre som man kör lungt?
Vad gör IC (intercooler)?

Tipsa om saker man ska göra.

4 506 Inlägg
2 september 2008
Sök i forumet finns 2000trådar om detta.
Vh wallis

Kan du andas kan du dö.

Meister
6 763 Inlägg
2 september 2008
Har du tur kan du åka på etanol istället för att kompsänka. IC gör att du får kallare laddluft och då mer effekt. Sen vet jag inte hur du hade tänkt med sprut om du ska åka med eftermarknads eller om de går att mappa de gammla

Volvo850-92
1 682 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
Har du tur kan du åka på etanol istället för att kompsänka. IC gör att du får kallare laddluft och då mer effekt. Sen vet jag inte hur du hade tänkt med sprut om du ska åka med eftermarknads eller om de går att mappa de gammla

Jag har tänkt att köra på etanol. Men kan jag kompsänka den andå? Visste någon hur mycket en turbo kostar?

146 Inlägg
2 september 2008
Kompsänkning gör du väl genom att byta till sk. turbokolvar (kortare än original) Ev. tjockare toppackning. andra stakar mm.
Priset på en turbo är mycket varierande, helt beroende på vad du ska ha för något, ny eller begagnad, stor eller liten.. men går säkert att hitta mellan 1000kr och 50 000kr... Turbogrenrör måste du ha, antingen ta från en sån motor som redan har turbo. (enklast)
Hur mycket effetkt är du ute efter?

Lycka till!

Mvh

Volvo850-92
1 682 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Freppazz skrev:
Kompsänkning gör du väl genom att byta till sk. turbokolvar (kortare än original) Ev. tjockare toppackning. andra stakar mm.
Priset på en turbo är mycket varierande, helt beroende på vad du ska ha för något, ny eller begagnad, stor eller liten.. men går säkert att hitta mellan 1000kr och 50 000kr... Turbogrenrör måste du ha, antingen ta från en sån motor som redan har turbo. (enklast)
Hur mycket effetkt är du ute efter?

Lycka till!

Mvh

Jag hade tänkt en liten turbo som är enkel. Men jag är mest bara efter pyset i dumpventilen. Men om man ska ha en liten turbo, då räcker det bara med att köra på etanol och kanske tjockare packning? Jag vill få ner soppaförbrukningen och jag tror att den ska max ladda ca 0.5 bar eller mindre. Men dumpventil är jag mest ute efter. Jag ska köpa ett "chiptrimm" som kallas flexitune som förlänger pulserna på spridarna så jag kan köra på etanol smile

Turbogrengrör, är det ett måste om man ska ha en liten turbo? Tänkte också tabort katten på avgassystemet.

1 196 Inlägg
2 september 2008
ja klart du måste ha ett turbogrenrör, och jag tycker faktis att det hela låten jävligt dyrt och jobbigt för att få ljudet från en dumpventil

Volvo850-92
1 682 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Joo, jag vet men turbo är bra att ha tongue

lite info om bilen:
Kompen på bilen är 1:9,8
Bränslepumpen är på 3.0 bar
tomgångsvarvtal  är 750 rmp
Oljetrycket är 2,5-5,8 bar

Tror ni att det skulle gå med att lägge in en liten turbo som kostar max 3000 kr eller om jag kan hitta billigare.

Spiike: Okej, jag ska ha turbogrenrör tongue

10 287 Inlägg
2 september 2008
Jodå. Du kan nog hitta en turbo för 3000kr.

Men resten då...

Skall du få så pass ladd att det skall bli nåt pysljud att stajla med så måste du upp så pass i ladd att det är ett tyvärr helt vansinnigt projekt.

Du inser väl också att du inte kan besikta bilen med en hembyggd turbomotor.

/Göran

Volvo740-88 skrev:
Tror ni att det skulle gå med att lägge in en liten turbo som kostar max 3000 kr

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo850-92
1 682 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Sharky skrev:

Men resten då...

Skall du få så pass ladd att det skall bli nåt pysljud att stajla med så måste du upp så pass i ladd att det är ett tyvärr helt vansinnigt projekt.

/Göran

Volvo740-88 skrev:
Tror ni att det skulle gå med att lägge in en liten turbo som kostar max 3000 kr

Okej sad Men så gör jag såhär. Köper en turbo eller sattsar jag å styling eller trimm. Men en kamaxel går ju också på 3000 kr eller?

4 506 Inlägg
2 september 2008
Volvo740-88 skrev:
Sharky skrev:

Men resten då...

/Göran

Volvo740-88 skrev:

Okej sad Men så gör jag såhär. Köper en turbo eller sattsar jag å styling eller trimm. Men en kamaxel går ju också på 3000 kr eller?

Nej då en kamaxel kan du komma undan med till bra pris.
Te.x en VX3 kam, eller annan kan du få för under 1000 lappen.
Det + en 531topp så har du 20hk mer än vad du har idag.

Det går aldrig att säga några exakta siffror, men Göran a.k.a Sharky
här ovan! han brukar ha koll på grejerna.

Kan du andas kan du dö.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Men jag har hört att man kan få ner soppaförbruknigen om man har ett sportluftfilter och köper en trimm kamaxel och man kör lungt. jag har en b230e motor som bara skräpar, kan jag ta kammen från den och toppen och spridarna? Funkar det?

Sök