Ang. Dumpventil på en Diesel Snurra?

Versting Besserwisser?
3 september 2008 · 160 Inlägg

Är de möjligt att montera en dumpventil på en diesel snurra?
Har hört att turbon ska ta mycket stryk av att montera en dumpventil
på en diesel bil med turbo?

Eller har jag helt enkelt missuppfattat detta?
Det kanske bara är att montera så som på en vanlig bensin turbo bil?

Tacksam för svar! smile
MVH Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
saab_power_900
3 september 2008 · 184 Inlägg

går inte efter som de inte finns något gasspjäll på en diesel.

Versting Besserwisser?
3 september 2008 · 160 Inlägg

saab_power_900 skrev:
går inte efter som de inte finns något gasspjäll på en diesel.

Det var som fan? :p Jag som har hört en dieselgolf dumpa som fan när han drog? :S
Då kanske han hade wastegaten för hårt ställd eller något i den stilen? hmm

Gärna lite mer info om någon har?

MVH Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
snurbo_diesel Egen företagare
3 september 2008 · 864 Inlägg

det finns speciella dumpar för diesel.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
jonTe
3 september 2008 · 5 710 Inlägg

Eftersom man har en turbo = det finns övertryck att släppa ut = man kan ha en dump.
MEN.......eftersom det som sagt inte finns något gasspjäll och därför inget undertryck i insuget är det problematiskt att styra när den skall öppna.
Det får man då göra på elekronisk väg = det kostar.
Dessutom är det heeeeeelt jäkla meningslöst och fyller ingesomhelst funktion eftersom turbon får ladda/snurra fritt iom att det igen......inte finns något gasspjäll som stänger i luftens väg.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............
henke_99 Offroad Racing
3 september 2008 · 3 122 Inlägg

En diesel behöver ingen dump eftersom den inte har nåt gasspjäll, alltså finns det inget som kan bromsa luftflödet. (effekten regleras endast genom mängden diesel som sprutas in i motorn) för att få en diesel att kunna dumpa behöver man nån form av spjäll som ger vakum i insuget.

Senast redigerat av henke_99 (3 september 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Versting Besserwisser?
3 september 2008 · 160 Inlägg

Tackar och bockar för den informationen! Nu ska jag tamefan fråga killen som kör golfen lite snyggt vad han gjort i motorn för att den ska dumpa? Den går som bara fan då men det är ju något som dumpar när han släpper gas eller kopplar? tongue Fan nu blev jag nyfiken påre!

Tackar alla!

MVH Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
Spiike
3 september 2008 · 1 196 Inlägg

www.creatix.se dom har en öppen dump som är gjord för diesel bilar wink kolla in där

_fillan_ med lem
3 september 2008 · 1 925 Inlägg

Versting skrev:
Tackar och bockar för den informationen! Nu ska jag tamefan fråga killen som kör golfen lite snyggt vad han gjort i motorn för att den ska dumpa? Den går som bara fan då men det är ju något som dumpar när han släpper gas eller kopplar? tongue Fan nu blev jag nyfiken påre!

Tackar alla!

MVH Henke!

filma gärna nån gång när han kör,,  kan vara trevligt att höra smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Spiike
3 september 2008 · 1 196 Inlägg

som jag skrev tidigare gav dej en hemsida som säljer en dump som är gjort till diesel motorer hehe

Versting Besserwisser?
4 september 2008 · 160 Inlägg

Jajemensan! Jag ska filma honom, bara jag kan få stop på honom i stan! tongue Ska se om jag inte kan fixa det i helgen! smile Tackar för hemsidan ska kolla upp det direkt! Det är nämligen så att jag funderar på att bygga något rolitgt diesel turbo bygge! tongue

MVH Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
la_palma Labborant
4 september 2008 · 307 Inlägg

jonTe skrev:
Eftersom man har en turbo = det finns övertryck att släppa ut = man kan ha en dump.
MEN.......eftersom det som sagt inte finns något gasspjäll och därför inget undertryck i insuget är det problematiskt att styra när den skall öppna.
Det får man då göra på elekronisk väg = det kostar.
Dessutom är det heeeeeelt jäkla meningslöst och fyller ingesomhelst funktion eftersom turbon får ladda/snurra fritt iom att det igen......inte finns något gasspjäll som stänger i luftens väg.


mvh Jonas

Verkar som den dieseldumpen på creatix hemsida har ett elektroniskt system som följer med dumpen, ganse billigt isf styrningen + dump 2500:- frågan är vad det är för kvalitet?

H3dlund Med lem
4 september 2008 · 1 127 Inlägg

la_palma skrev:
Verkar som den dieseldumpen på creatix hemsida har ett elektroniskt system som följer med dumpen, ganse billigt isf styrningen + dump 2500:- frågan är vad det är för kvalitet?

Frågan är snarare vadfan det ska vara bra för? En stor fördelen med diesel är ju just att man slipper ha en dumpventil.

Jag skulle gärna köra utan dumpventil på min bensinarturbo, men då det inte fungerar så bra så är jag så illa tvungen. tongue

Masi hbxservice.com
20 december 2008 · 1 471 Inlägg

H3dlund skrev:

la_palma skrev:
Verkar som den dieseldumpen på creatix hemsida har ett elektroniskt system som följer med dumpen, ganse billigt isf styrningen + dump 2500:- frågan är vad det är för kvalitet?

Frågan är snarare vadfan det ska vara bra för? En stor fördelen med diesel är ju just att man slipper ha en dumpventil.

Jag skulle gärna köra utan dumpventil på min bensinarturbo, men då det inte fungerar så bra så är jag så illa tvungen. tongue

varför skulle man vilja köra utan dump på en bensinare ??????????????

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
H3dlund Med lem
20 december 2008 · 1 127 Inlägg

saablover_1 skrev:

H3dlund skrev:

la_palma skrev:
Verkar som den dieseldumpen på creatix hemsida har ett elektroniskt system som följer med dumpen, ganse billigt isf styrningen + dump 2500:- frågan är vad det är för kvalitet?

Frågan är snarare vadfan det ska vara bra för? En stor fördelen med diesel är ju just att man slipper ha en dumpventil.

Jag skulle gärna köra utan dumpventil på min bensinarturbo, men då det inte fungerar så bra så är jag så illa tvungen. tongue

varför skulle man vilja köra utan dump på en bensinare ??????????????

Ljudet. wink

Luft som studsar mot turbons impeller låter lite roligt, men det dödar turbon fort.. Låter mycket fränare än nån löjlig dump. tongue

Senast redigerat av H3dlund (20 december 2008)

Aerodynamik ...
20 december 2008 · 7 120 Inlägg

H3dlund skrev:

saablover_1 skrev:

H3dlund skrev:

Frågan är snarare vadfan det ska vara bra för? En stor fördelen med diesel är ju just att man slipper ha en dumpventil.

Jag skulle gärna köra utan dumpventil på min bensinarturbo, men då det inte fungerar så bra så är jag så illa tvungen. tongue

varför skulle man vilja köra utan dump på en bensinare ??????????????

Ljudet. wink

Luft som studsar mot turbons impeller låter lite roligt, men det dödar turbon fort.. Låter mycket fränare än nån löjlig dump. tongue

Om man kollar backweelen på turbinhjul och compressorhjul skillnaden inte är större än 10% så är det inga problem att köra utan dump. Dock GÄLLER det att man har vänstergängad axel.

BiggerDigger
20 december 2008 · 288 Inlägg

Om man lägger pengarna på att få ut några fler hästar, än köpa en sak som bara låter, så kommer du ha mer användning för de hästarna, som gör att du kan axa snabbare vid rödjusen i stället, eller snabbare omkörningar.

Har man en modärn diesel, så får man en hel drös hästar för 3000:-

XorcessX
13 oktober 2011 · 709 Inlägg

gammal tråd jag vet, men kändes onödigt att starta en ny.

om jag köper en diesel dump, MÅSTE jag använda dumpen som medföljer då? eller kan jag använda vilken jag vill? tänkte om diesel dumpen va speciell utom styrsystemet då.

BMW 530i (2001)
BMW 540iA (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang