7839
Sök

Är en 4" LMM för stor till min bil?

1 196 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
som sagt undrar om en 4 tums lmm är för stor till min bil,
här är det som är gjort med motorn

-530 topp som är planad och portad
-Guldbox med chip (ska sätta i ett värre)
-Chippad breänslebox med ett KCRacing chip (KCR)
-Garret GT37 turbo
-Extraktor rör (riktigt ormbo) byggt av Lg-svensson
-3 tums tryckrör
-Stor WG
-Stor alu intercooler med 3 tums anslutningar (räcker till 600 hk)
-Laddar 1,0 +
-Volvo R-spridare (gröna)
-Walbro soppapump (255L/H
-Rally diff (lamell)
-Värre koppling
-M47 låda riktig 5 växlad låda
-Molli Dump 50mm kolv (Öppen) ganska stor
-3" system från turbon
-Öppet sportluftfilter

1 062 Inlägg
3 september 2008
asså det som beror på hur stor lmm man behöver ha e spridarna så nu när du har volvos gröna (r-spridarna ) dem ligger på 465cc så måste du ha en 3" lmm för att det ska lira^^

man brukar säga att så många % man ökar spridarna ska man öka lmm

mvh joakim

Team Björkeryd

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 september 2008
Man bör dimensionera LMM samt spridare efter den effekt man är ute efter.

gröna räcker till 300hk på en 4:a med bf98 och 3bar bränsletryck.  Ang LMM så räcker 4" sådan till betydligt mer mos än 300hk, så det är en miss match. Även om din mappare kan justera bort det så vill man ha så bra match som möjligt så man slipper ratta för många varv på "soppakranen" i sprutet.

4"LMM är ingen hit vid lägre flöden tex...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 196 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
okej hmm men då vet jag, ska kolla lite på det smile men vad rekomenderar ni för spridare tillsammans med som sakerna jag kör med + 4" lmm

1 196 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
kom på att om jag kör med 3" rör och 3" lmm och sen på slutet gör jag en anslutning på 4" så filtret passar går det?

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 september 2008
Spiike skrev:
okej hmm men då vet jag, ska kolla lite på det smile men vad rekomenderar ni för spridare tillsammans med som sakerna jag kör med + 4" lmm

Men alltså, man dimensionerar inte spridare utefter att kalle och pelle på garaget tyckte de hade en härlig limegrön färg på skyline R34 spridare...

Man bestämmer sig för vilken ungefärlig effekt man vill åt, man väljer drivmedel och ut i från det väljer man lämpliga spridare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 196 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
jag tackar för all hjälp smile

mvh jocke

10 287 Inlägg
3 september 2008
Runt 80mm AMM. Orginal 60mm AMM bottnar nånstans strax över 200 Hkr och när jag provade tillsammans med Magnum Racing så fick man stabil effekt upp till ca 250Hkr med orginal AMM.
80mm AMM är ca 1.8 ggr större i yta än 60mm och räcker till runt 400.

Kombo med 4" AMM och därmed matchande spridare vete sjutton om man får att lira eftersom vissa parametrar i LH 2.4 är hårdkodade och styrs inte av AMM, såsom tex kallstartsuppfettning och acc.pump inställning. Med så stora spridare som krävs då så får man dränkningsproblem.

Tänk också på att lastsignalen från AMM styr tändmappen, och flyttar man lastsignalen för mycket (genom en enorm AMM) så blir tändmappen helt felknu**ad.

Min garagepolare TTR Stefan i Märsta/Knivsta bygger sådan här kombinationer till 940 "på löpande band" och han brukar sänka ner orginal elektronik i ca 80 mm rör.

Spridare räknar man som tidigare beskrivit i tråden, dvs utifrån procentuell areaökning hos AMM. Finjustering gör man med bredbandslambda och ställbar BTR.

/Göran

Spiike skrev:
jag ska ha runt 350-420 hk och ska köras på bensin

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
3 september 2008
Vad kör du för ventiler?

/Göran

Spiike skrev:

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
3 september 2008
465 ger runt 71mm AMM. 75 kan absolut lira.

/Göran

wildboy_87_ skrev:
asså det som beror på hur stor lmm man behöver ha e spridarna så nu när du har volvos gröna (r-spridarna ) dem ligger på 465cc så måste du ha en 3" lmm för att det ska lira^^

man brukar säga att så många % man ökar spridarna ska man öka lmm

mvh joakim

(Groucho Marx).

1 196 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Vad kör du för ventiler?

/Göran

Spiike skrev:

om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte, det va det ända "trimmet" som va på den när jag köpte den, men jag ska riva ner hela motorn, kanske i helgen ska byta till H stakar då kan jag passa på och kolla upp allt sånt där, så passar jag på o byta vev lager och allt i blocket

10 287 Inlägg
3 september 2008
Orginal ventiler är rätt klent...
48mm insug och 38.6 saltkylda avgas är väl vad som behövs om det inte skall bli en propp. Kanaler, vinklar etc är givetvis också enormt viktiga.

Orginal insug lirar till typ 400Hkr. Över det så behövs bättre grejor.

/Göran

Spiike skrev:
Sharky skrev:
Vad kör du för ventiler?

/Göran

Spiike skrev:

om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte, det va det ända "trimmet" som va på den när jag köpte den, men jag ska riva ner hela motorn, kanske i helgen ska byta till H stakar då kan jag passa på och kolla upp allt sånt där, så passar jag på o byta vev lager och allt i blocket

(Groucho Marx).

Sök