6568
Sök

Eco-chip + E85 konvertering?

139 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
Jag undrar om man tjänar någonting på att köra med eco chip plus e85 konvertering lr är det bäst med bara chippet elelr bara ställbar btr för konverteringen?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 september 2008
Vilken bil?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 911 Inlägg
5 september 2008
Som ovanstående, helt omöjligt att svara på utan att veta vilken bil det handlar om.

på vissa bilar kan man trycka ner 20% på bränslet med eco, medan det på en annan bil bara ger 1-2%

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2008
Alltså du behöver 46% MER soppa för E85 inte mindre...    du vill alltså först ställa ner soppan med ecochip och sedan skruva upp den med BTR...

ibland/ofta hade det hjälpt om man stannade upp en sekund, tog penna och papper ioch ritade en principskiss över vad man har och vad man vill åstadkomma.

BTR är ingen konvertering!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

139 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
det är en opel calibra 16v, glömde säga de.

Men eco chip det gör väl ju så att den optimerar motorn efter ett visst bränsle och på det sättet drar mindre soppa, när man har gjort de kan man inte då slänga på en ställbar BTR och sakta men säkert skruva upp soppablandningen tills bilen går rent på alla varv?

Eller vad tycker ni? på vilket sätt kommer man billigast undan? köra på bensin med eco chip eller köra på ren e85?

Vilka chip kan ni då rekommendera?
Senast redigerat av Elitemaster (5 september 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2008
En bensinmapp är på inget vis optimal för E85.  absolut billgiast per mil blir faktiskt E85, men då måste du mappa bilen i en rototest för att ställa tändningen optimalt, i synnerhet på låglast. Det är liksom inget skämt utan så det är.

eco chip hjälper dig ingenting.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök