kamaxel till B230FB för mera effekt

745racing
9 september 2008 · 23 Inlägg

hej. hej. ja har en 745 me en b230fb. allså en med 531 top. men vad skulle man kunna ha för kam till den för att få ut lite mer effekt. och hur många extra hk får man då?.tack:)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
9 september 2008 · 5 650 Inlägg

äre äns lönt och öka på hk på bilar som inte har turbo???

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Rinnegan Malleus Malificarum
9 september 2008 · 2 401 Inlägg

volvo_dude skrev:
äre äns lönt och öka på hk på bilar som inte har turbo???

Beror på, det lönar sig om det gäller V8'or och stora motorer. Dock så lönar det sig inte mycket på mindre motorer då det kommer att kosta PENGAR för att få upp dom i högre effektuttag.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
nordstromj
9 september 2008 · 1 772 Inlägg

Du har väl redan en VX-kam original + 531-toppen vilket gör att du har ca 130 hk. Tvivlar på att det kommer bli så mycket mera med någon annan kam.

Motorn har du hinka i själv va? Eftersom FB bara satt i 940 91-92.

Senast redigerat av NordstromJ (9 september 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Rowbean Bilförsäljare på Hörby Bil
10 september 2008 · 152 Inlägg

745racing skrev:
hej. hej. ja har en 745 me en b230fb. allså en med 531 top. men vad skulle man kunna ha för kam till den för att få ut lite mer effekt. och hur många extra hk får man då?.tack:)

Har samma motor i min 940, har bytat från VX3 till K-kam..roligare, men om det ökar någon effekt är tveksamt.

Tips är att plana toppen 1,5mm , extraktor grenrör & 2,5" hela vägen . En liten hemma portning är inte fel heller.

Peugeot 206 S1600 "Nr.005" (2001)
wildboy_87_
10 september 2008 · 1 062 Inlägg

stoppa i en t-kam så får du en ökning av vridet isf mkt roligare ^^

Team Björkeryd
torpis Forummoderator
10 september 2008 · 10 572 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
stoppa i en t-kam så får du en ökning av vridet isf mkt roligare ^^

Nu virrar du.  Vi använde topplock samt kan från en TIC (dvs T-kam) på en b230, den tappade säkert ner till 80hk.  fruktansvärd kam

Senast redigerat av torpis (10 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
wildboy_87_
10 september 2008 · 1 062 Inlägg

jag har en kompis som bytte från k till t å bilen blev mkt roligare, starkare mm så vad som hände med din motor vet jag ej
enligt kg ska t-kammen vara den bästa till en sugis av org kammarna (har jag läst)

Team Björkeryd
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 september 2008 · 10 427 Inlägg

Från V-kam till K-kam på B230E gjorde ingen stor skillnad (enligt en bekant). Lite gladare på högvarv.
Lär ju inte vara så stor effektökning. Skillnaden lär ju vara större med M-kam till V/VX/VX3/K osv

Sharky
10 september 2008 · 10 287 Inlägg

Då kan vi sluta att systematiskt slå sönder alla T-kammar vi hittar och sälja dom till dig då?

Seriöst, T-kammen är rent skit. Det är en orginal turbokam avsedd för att på en turbomotor ge en "behaglig" avrullande karaktär som inte skrämmer någon.

Du får gärna referera till eller länka till vart det står att T-kkammen skulle vara den bästa sugkammen.

Här har du kam-data:

Kod:
Modell   Lyftin   Lyftut   Durin           Dur ut    Overlap lobcin lobcut


M        9,5      10,5    232 0bt-52ab    230 44bb-6at    6   116   109

L        9,8      9,8     233 14br-38ab   233 46bb-6,5at  20  102   112

Y        10,35    10,35   232 11bt-41ab   232 41bb-11at   22  105   105         

T        9,94     9,9     225 9bt-36ab    218 39bb-0at    9   103,5  109,5

X        10,65    10,65   236 14bt-42ab   236 46bb-10at   24  104   108

VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112

A        10,5     10,5    241 14bt-45ab   240 50bb-10at   27   104   110

B        10,6     10,6    244 23bt-40ab   245 44bb-20at   44   99   102

V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111

D        11,2     11,2    253 19bt-54ab   253 58bb-16at   35   107   111

K        11,95    11,95   253 22bt-50ab   250 61bb-9at   31,5  104   116

H        12       11,5    258 27bt-51ab   254 57bb-17at   44   102   110

Du får iofs vrid med en T-kam men inga prestanda. H och K blir tröttare i botten men titta bl a på skillnaden i lyft mot en T-kam. Du får in helt andra gasmängder.

Här finns en bra förklarande artikel:

http://www.chevyhiperformance.com/techa … index.html

Denna bild förklarar lobcin / lobcut (lobseparation):

http://www.chevyhiperformance.com/techa … to_04.html


/Göran

wildboy_87_ skrev:
jag har en kompis som bytte från k till t å bilen blev mkt roligare, starkare mm så vad som hände med din motor vet jag ej
enligt kg ska t-kammen vara den bästa till en sugis av org kammarna (har jag läst)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
wildboy_87_
11 september 2008 · 1 062 Inlägg

http://forum.svenska200klubben.se/viewt … 6c9b28f5cd
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=34110
http://www.zatzy.com/teknik/231580-t-y-kam.html

där e ett par som säger att kammen e bra till en sugmotor men men man kan ju ha fel
jag ska testa å stoppa i en i min vinter bil iaf å se vad som händer.  min polare kanske va helt hög när han sa att bilen gick bättre med en t-kam då vad vet jag

Team Björkeryd
torpis Forummoderator
11 september 2008 · 10 572 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=362&sid=ffcdd999374e7eb084eb076c9b28f5cd
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=34110
http://www.zatzy.com/teknik/231580-t-y-kam.html

där e ett par som säger att kammen e bra till en sugmotor men men man kan ju ha fel
jag ska testa å stoppa i en i min vinter bil iaf å se vad som händer.  min polare kanske va helt hög när han sa att bilen gick bättre med en t-kam då vad vet jag

Jag tittade genom trådarna och tycker att alla är överens om att T-kam  inte är bra vad gäller mer mos!  var ser du att någon påvisar att den skulle ge mer pulver?

Din kompis kan ju haft sin förra kam felinställt nån kugg eller två och upplevet en korrekt ställt T som vassare.

Om vi säger såhär,  en kamaxel ger dig mer vrid på botten 2500-3000rpm...    hur ofta använder du det registret när du rejsar?  Alla som förespråkar att vridmoment vinner när dem snackar rejs måste således ligga på 2500rpm som mest när de tävlar.

Senast redigerat av torpis (11 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sharky
11 september 2008 · 10 287 Inlägg

http://forum.svenska200klubben.se/viewt … 7eb084eb07

Denna tråd säger ingenstans att T kammen skulle vara vettig om man vill ha effekt.



http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=34110

Denna tråd verkar handla om Dodge Van??



http://www.zatzy.com/teknik/231580-t-y-kam.html

Och denna tråd säger återigen att kammen är stendöd.


Tips: Titta på denna graf:

http://www.stahlmotor.se/bilder/kamaxel/kamdia.gif

Där ser man skillnaden mellan en standardkam och en trimkam för sugmotorer. Titta en stund på graferna och kolla vilken orginal Volvo-kam som mest liknar en trimkam (ledtråd: Lyft, Duration, Overlap)


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
wildboy_87_
11 september 2008 · 1 062 Inlägg

jo det e väl sant att man inte ligger på 2.5k varv när man rejsar

det här med lyft dur overlap handlar det inte lite om hur nocken ser ut med ?? lr det kanse är dur?

men jag ger väl mig då ni vet väl mer och har hunnit testa mer än mig

Team Björkeryd
fimpen-t60
11 september 2008 · 118 Inlägg

745racing skrev:
hej. hej. ja har en 745 me en b230fb. allså en med 531 top. men vad skulle man kunna ha för kam till den för att få ut lite mer effekt. och hur många extra hk får man då?.tack:)

helt klart en k kam men det blir nog problem  med bes    skaffa extraktor å fet system det gör en hel del
spesilt om du byter katt å extraktor

Volvo 244 turbo "traktor med konstgjord andning" (1982)
_Elias_
20 februari 2010 · 38 Inlägg

Jag har b230FB i min 940 och har nyligen satt på Extraktorrör, racekatt och 3tumssystem...alltihopa från JT-tuning och nu går den mycket bättre, snackade med en snubbe här i trakten som grejar med alla möjliga sorters toppar och kammar å han hävdade att det knappt är lönt att byta ut vx3-kammen (som jag antar att du oxå har) om du inte ska göra massa annat, jag ska dock plana min topp 1,5 mm och porta den lite grann, med avgassystemet sen lär det nog bli bra...så...köp ett extraktorrör, det gör bra skillnad smile

dannnej
21 februari 2010 · 761 Inlägg

En snäll kam för att få mycket botten kan vara en bra idé OM man har turbo, på sugmotor är det högt varv som gäller.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang