när ska kamremmen bytas

husmus www.avgassystemet.se
18 september 2008 · 936 Inlägg

Topper skrev:
1500kr är inte ens vad en spännare knappt kostar till en Audi.
Det är ju ett budgetbyte med enbart rem utan spännrullar.

Det rekommenderade intervallet är 12 000mil/5 år.
Remmarna brukar alltid hålla är det något som går sönder så är det spännrullarna eller vattenpumpen.

De gamla V6:orna kostar runt en 12000kr men vi lämnar pris på komplett maxpaket där spårkilrem och dess spännare ingår med.
Som de sa där uppe så är det ett jävla gissel att byta det tror det är omkring 5 timmar anslagen tid för att fixa det.

fast det tar max 1,5 timmar om man är seg.... tongue

-den satt som en fläskläpp-
Toresbo
18 september 2008 · 261 Inlägg

som topper säger. 12 k mil eller 5 år.

Topper Gillar stora förgasare
18 september 2008 · 342 Inlägg

Jag jobbar som servicerådgivare för AUDI så jag bör veta?

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Helvete_racing Arg Snickare
18 september 2008 · 875 Inlägg

Topper skrev:
Jag jobbar som servicerådgivare för AUDI så jag bör veta?

är det du som jobbar i verkstaden då också?

twin_cam Smålänning
18 september 2008 · 7 877 Inlägg

En sak är vad det står, en annan hur lång tid det tar i verkligheten...

Men har du inget eget garage så du kan byta själv? Då sparar du in arbetskostnaden iaf. Tycker det är riktigt svinigt att bara våga ta mer än 6000 kr för något som är obligatoriskt...

Tur man kör volvo 740... Kamremssats 530 kr och byter själv på typ en timme med fikarast smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
isakare
18 september 2008 · 272 Inlägg

Ja man kan ju undra vad dom pysslar med på Audi ??

Polaren fick en offert på 19.000:- för sin A6 2,7TT, jag bytte den på 4 timmar ink alla rullar, spännare vattenpump, olja, oljefiter, luftfilter, kupefilter och ny glykol.
Delarna gick på ca 5000:-

Fina instruktioner hur man lyfter fronten åt sidan och sätter sig på en pall framför och byter finns på nätet.

Åker helst på is =)
Topper Gillar stora förgasare
18 september 2008 · 342 Inlägg

Hahah B23:a & 230 kan man ju köra tills den går av. Bara att hänga på en ny som ingeting har hänt.
Ja det är väl inga större problem att lyfta av fronten men 19000kr bör inkludera service fast iofs jag vet att Audi i Stockholm tar 1750+moms & förbrukning.

Som jag sa innan det är pris på ett såkallat maxpaket. Det inkluderar allt.
men har du gjort den stora servicen ink kamremsbyte på 4 timmar då är du snabb.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
isakare
18 september 2008 · 272 Inlägg

Topper: Audi i Stockholm tar 1750+moms & förbrukning

Det förklarar en del av priset.

Åker helst på is =)
Pikey
19 september 2008 · 2 283 Inlägg

FBR skrev:
Har för mig att det är ett jäkla jobb med att byta kamrem på audi därför är det så dyrt.Farsan hade en a6 2.4 och arver ville ha 12k för bytet.

Det är ett jävla jobb, plocka bort front etc.
Lär känna killen som äger verkstaden så kommer du ner i bra priser smile

Hmm... en annan fick kamremsbyte och hela den jävla servicen för 6300:- wink

R.I.P. Michael Jackson!
Topper Gillar stora förgasare
19 september 2008 · 342 Inlägg

Jag menade alltså i timmen. Jag kollade upp en 2.7:a idag. Det är 4.6 timmar i anslagen tid för ett byte av kamremmen med vattenpump & spännare. Det gick på ca 12000kr hos oss.

Så som sagt har du som gjorde det + stor service är snabb. Borde kanske söka jobb på en AUDI verkstad.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 september 2008 · 10 427 Inlägg

JapMax skrev:
Att det kostar 6k för att byta på en Volvo B230 kan jag aldrig i värdlen föreställa mig, det gör man ju själv på 1 timme.

B234, har kvitto på det från 2006 wink Grejerna kostar ju strax över 3000.

På Meca kostar 1xkamrem 1xbalansrem 2xspännare 2xlöphjul 3.368,75 kr

Som exempel tongue

http://catalog.meca.se/Upload/images_web/5242XS_0.jpg
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/5243XS_0.jpg

Senast redigerat av steifan (19 september 2008)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Addi
14 oktober 2008 · 85 Inlägg

Frågade på audi verkstan vad ett kamrems bytte kostar för min audi a3 -04 och dom sa 7500:- och då bytts massa skruvar, vattenpump, kamrem och lite mer små saker. Så får du det stämplat i servic boken också helt klart värt att lägga dom pengarna hos audi istället för spara in 1000-2000:- och göra bilen svårsåld därefter.

Senast redigerat av Addi (14 oktober 2008)

Volkswagen Passat CC "VW Individual" (2009)
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
14 oktober 2008 · 581 Inlägg

Problemet för många är väl inte att kunna göra det, utan platsen och verktygen för det hela.

Jag skulle försöka få tag på någon snubbe som kan hjälpa dig att byta kamrem, betala 1500-2000kr för hela jobbet.

Dessutom så tycker jag det onödigt att betala 10000kr extra för en stämpel i boken (och försäkring på arbetet)....förutom när det gäller dyrare bilar.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Stenis414
24 januari 2009 · 3 Inlägg

Topper skrev:
Det rekommenderade intervallet är 12 000mil/5 år.
Remmarna brukar alltid hålla är det något som går sönder så är det spännrullarna eller vattenpumpen.

Är det rekommenderade intervallet detsamma på en A3 1.6? Vad ligger det på hos VAG? Inklusive resten av den servicen som görs då. Tack på förhand.

ricjoh
24 januari 2009 · 82 Inlägg

En kompis har en audi 100 2,3a lecab i karlstad skulle ha 10 000 för att bara byta kamremar

Audi A6 2,0 TFSI "Ådin" (2008)
Chevrolet Camaro "Bee" (2012)
Memme I'am AWESOME..
25 januari 2010 · 2 783 Inlägg

Frågar här , hur vet man när Kamremmen dansaar på sista valsen? smile

Mvh!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
lill_sankan
25 januari 2010 · 346 Inlägg

Memme skrev:
Frågar här , hur vet man när Kamremmen dansaar på sista valsen? smile

Mvh!

Det vet man inte. Skulle man veta det så är det ju ingen sport. Lite spänning förgyller vardagen.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
fredde85
25 januari 2010 · 1 798 Inlägg

Tur de inte är så dyrt på min lexus har en verkstad som kan göra de för runt 3000 med material känns inte värt att ens försöka själv då

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Topper Gillar stora förgasare
26 januari 2010 · 342 Inlägg

Stenis414 skrev:

Topper skrev:
Det rekommenderade intervallet är 12 000mil/5 år.
Remmarna brukar alltid hålla är det något som går sönder så är det spännrullarna eller vattenpumpen.

Är det rekommenderade intervallet detsamma på en A3 1.6? Vad ligger det på hos VAG? Inklusive resten av den servicen som görs då. Tack på förhand.

Det är inget rekommenderat intervall på denna har jag för. Vi säger 12000mil på 1.6.

Prismässigt skulle jag säga själv kuggremsbytet ligger runt 7000kr, service med stift och luftfilter 4000kr.

Till er andra som tycker det är dyrt. Ni skall bara se listan av verktyg som VAG kräver av ÅF.
Det senaste med AUDI är ganska sjukt.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Nazse89 VD :=)
26 januari 2010 · 90 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Vad gick delarna på? rem spännrulle mm

cfh skrev:
hur i helvete kan de vara så dyrt o byta en kamrem ? yikes

min morsas peugeot 206  -99  lämnades in på en auktoricerad peugeot verkstad och där kostade ett kamrems byte 1500 :-

anslag tid minsta motorn 1.1h för 1.4l-4.5h för gti men e det så på 1.8t audi b5 måste man riva ner fronten vid kamremmsbyte?

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang