1780
Sök

när ska kamremmen bytas

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
18 september 2008
#21
Topper skrev:
1500kr är inte ens vad en spännare knappt kostar till en Audi.
Det är ju ett budgetbyte med enbart rem utan spännrullar.

Det rekommenderade intervallet är 12 000mil/5 år.
Remmarna brukar alltid hålla är det något som går sönder så är det spännrullarna eller vattenpumpen.

De gamla V6:orna kostar runt en 12000kr men vi lämnar pris på komplett maxpaket där spårkilrem och dess spännare ingår med.
Som de sa där uppe så är det ett jävla gissel att byta det tror det är omkring 5 timmar anslagen tid för att fixa det.

fast det tar max 1,5 timmar om man är seg.... tongue

-den satt som en fläskläpp-

261 Inlägg
18 september 2008
#22
som topper säger. 12 k mil eller 5 år.


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
18 september 2008
#23
Jag jobbar som servicerådgivare för AUDI så jag bör veta?

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Arg Snickare
875 Inlägg
18 september 2008
#24
Topper skrev:
Jag jobbar som servicerådgivare för AUDI så jag bör veta?

är det du som jobbar i verkstaden då också?

Smålänning
7 887 Inlägg
18 september 2008
#25
En sak är vad det står, en annan hur lång tid det tar i verkligheten...

Men har du inget eget garage så du kan byta själv? Då sparar du in arbetskostnaden iaf. Tycker det är riktigt svinigt att bara våga ta mer än 6000 kr för något som är obligatoriskt...

Tur man kör volvo 740... Kamremssats 530 kr och byter själv på typ en timme med fikarast smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

272 Inlägg
18 september 2008
#26
Ja man kan ju undra vad dom pysslar med på Audi ??

Polaren fick en offert på 19.000:- för sin A6 2,7TT, jag bytte den på 4 timmar ink alla rullar, spännare vattenpump, olja, oljefiter, luftfilter, kupefilter och ny glykol.
Delarna gick på ca 5000:-

Fina instruktioner hur man lyfter fronten åt sidan och sätter sig på en pall framför och byter finns på nätet.

Åker helst på is =)

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
18 september 2008
#27
Hahah B23:a & 230 kan man ju köra tills den går av. Bara att hänga på en ny som ingeting har hänt.
Ja det är väl inga större problem att lyfta av fronten men 19000kr bör inkludera service fast iofs jag vet att Audi i Stockholm tar 1750+moms & förbrukning.

Som jag sa innan det är pris på ett såkallat maxpaket. Det inkluderar allt.
men har du gjort den stora servicen ink kamremsbyte på 4 timmar då är du snabb.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

272 Inlägg
18 september 2008
#28
Topper: Audi i Stockholm tar 1750+moms & förbrukning

Det förklarar en del av priset.

Åker helst på is =)

2 283 Inlägg
19 september 2008
#29
FBR skrev:
Har för mig att det är ett jäkla jobb med att byta kamrem på audi därför är det så dyrt.Farsan hade en a6 2.4 och arver ville ha 12k för bytet.

Det är ett jävla jobb, plocka bort front etc.
Lär känna killen som äger verkstaden så kommer du ner i bra priser smile

Hmm... en annan fick kamremsbyte och hela den jävla servicen för 6300:- wink

R.I.P. Michael Jackson!

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
19 september 2008
#30
Jag menade alltså i timmen. Jag kollade upp en 2.7:a idag. Det är 4.6 timmar i anslagen tid för ett byte av kamremmen med vattenpump & spännare. Det gick på ca 12000kr hos oss.

Så som sagt har du som gjorde det + stor service är snabb. Borde kanske söka jobb på en AUDI verkstad.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

huh?
10 427 Inlägg
19 september 2008
#31
JapMax skrev:
Att det kostar 6k för att byta på en Volvo B230 kan jag aldrig i värdlen föreställa mig, det gör man ju själv på 1 timme.

B234, har kvitto på det från 2006 wink Grejerna kostar ju strax över 3000.

På Meca kostar 1xkamrem 1xbalansrem 2xspännare 2xlöphjul 3.368,75 kr

Som exempel tongue

http://catalog.meca.se/Upload/images_web/5242XS_0.jpg
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/5243XS_0.jpg
Senast redigerat av steifan (19 september 2008)


85 Inlägg
14 oktober 2008
#32
Frågade på audi verkstan vad ett kamrems bytte kostar för min audi a3 -04 och dom sa 7500:- och då bytts massa skruvar, vattenpump, kamrem och lite mer små saker. Så får du det stämplat i servic boken också helt klart värt att lägga dom pengarna hos audi istället för spara in 1000-2000:- och göra bilen svårsåld därefter.
Senast redigerat av Addi (14 oktober 2008)


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
14 oktober 2008
#33
Problemet för många är väl inte att kunna göra det, utan platsen och verktygen för det hela.

Jag skulle försöka få tag på någon snubbe som kan hjälpa dig att byta kamrem, betala 1500-2000kr för hela jobbet.

Dessutom så tycker jag det onödigt att betala 10000kr extra för en stämpel i boken (och försäkring på arbetet)....förutom när det gäller dyrare bilar.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

3 Inlägg
24 januari 2009
#34
Topper skrev:
Det rekommenderade intervallet är 12 000mil/5 år.
Remmarna brukar alltid hålla är det något som går sönder så är det spännrullarna eller vattenpumpen.

Är det rekommenderade intervallet detsamma på en A3 1.6? Vad ligger det på hos VAG? Inklusive resten av den servicen som görs då. Tack på förhand.

82 Inlägg
24 januari 2009
#35
En kompis har en audi 100 2,3a lecab i karlstad skulle ha 10 000 för att bara byta kamremar


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 januari 2010
#36
Frågar här , hur vet man när Kamremmen dansaar på sista valsen? smile

Mvh!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

346 Inlägg
25 januari 2010
#37
Memme skrev:
Frågar här , hur vet man när Kamremmen dansaar på sista valsen? smile

Mvh!

Det vet man inte. Skulle man veta det så är det ju ingen sport. Lite spänning förgyller vardagen.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

1 798 Inlägg
25 januari 2010
#38
Tur de inte är så dyrt på min lexus har en verkstad som kan göra de för runt 3000 med material känns inte värt att ens försöka själv då

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
26 januari 2010
#39
Stenis414 skrev:
Topper skrev:
Det rekommenderade intervallet är 12 000mil/5 år.
Remmarna brukar alltid hålla är det något som går sönder så är det spännrullarna eller vattenpumpen.

Är det rekommenderade intervallet detsamma på en A3 1.6? Vad ligger det på hos VAG? Inklusive resten av den servicen som görs då. Tack på förhand.

Det är inget rekommenderat intervall på denna har jag för. Vi säger 12000mil på 1.6.

Prismässigt skulle jag säga själv kuggremsbytet ligger runt 7000kr, service med stift och luftfilter 4000kr.

Till er andra som tycker det är dyrt. Ni skall bara se listan av verktyg som VAG kräver av ÅF.
Det senaste med AUDI är ganska sjukt.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

VD :=)
90 Inlägg
26 januari 2010
#40
Nico-the-kid skrev:
Vad gick delarna på? rem spännrulle mm
cfh skrev:
hur i helvete kan de vara så dyrt o byta en kamrem ? yikes

min morsas peugeot 206  -99  lämnades in på en auktoricerad peugeot verkstad och där kostade ett kamrems byte 1500 :-


anslag tid minsta motorn 1.1h för 1.4l-4.5h för gti men e det så på 1.8t audi b5 måste man riva ner fronten vid kamremmsbyte?

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p


Sök