745, 945 eller 855

Only-volvo
19 september 2008 · 685 Inlägg

kolvas skrev:
745/945 är i stort sett samma bil... ganska tråkiga och absolut inte soppasnåla, nästan helt omöjligt att komma under 1l/mil
855 är ju lite modernare har bättre krocksäkerhet, skulle nog köpa en från 95 & uppåt, den är väl inte speciellt rolig att köra enligt mig och inte heller speciellt soppasnål... det finns nog inte någon Volvo bensinare som är soppasnål iofs.

du kan hitta en V70 för dom pengarna som iofs har några mil på mätaren men det kompenseras av att den är nyare och med en betydligt trevligare inredning.

Håller inte med riktigt att den är svår att få under litern. Kör min 745 gle på 0.8/mil på motorväg.

No turbo shit - just real power!
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
elmac
20 september 2008 · 28 Inlägg

Vad sägs om denna?

http://www.blocket.se/vi/17826710.htm?ca=11_s

Att grillen är utbytt, skulle det kunna vara ett tecken på krock?
Chippad = ingen försäkring gäller?

TurbOla Reservdansk
20 september 2008 · 6 271 Inlägg

elmac skrev:
Vad sägs om denna?

http://www.blocket.se/vi/17826710.htm?ca=11_s

Att grillen är utbytt, skulle det kunna vara ett tecken på krock?
Chippad = ingen försäkring gäller?

Är du sugen på lite effekt? wink

Nej, i 99% av alla fallen där grillen är utbytt är det på grund av att ägaren tycker att det är snyggare med nyare Volvo-grill eller existerande efter-marknadsgrillar.

Japp, chip innebär att inga försäkringar egentligen gäller, men som tur är är det hyfsat lätt att återställa - byta till en liknande styrbox är det lättaste, då kan man växla mellan styrboxar vid behov.

Dock är automaten viktigt att hålla med fräsch olja, och känna så att den växlar mjukt.
Däremot är risken mindre för att bilen är sönderkörd/buskörd.
Edit: Bra att kolla är om det finns oljekylare till växellådan, annars bör det monteras p.g.a värmeutveckling i oljan vid drag av släp eller dyl.

Samma här, kolla efter läckage mellan motor och växellåda, kör runt och sväng fullt höger och vänster, lyssna efter klonkanden som tyder på dåliga hjullager.

Försök ricka på framvagnen och känn efter ifall bussningar eller dylikt är slut.
Inte så farligt dyrt att byta, men det vill man ju helst slippa med en nyköpt bil eller hur?

Se så att däcken sliter jämnt, annars behövs en hjulinställning. Har en tendens till att slita hårdast på vänster hjul.

Men försäljaren verkar ärlig, och det är ett bra pris om det inte är några övriga fel på den. smile

Jo, att ACn behöver fyllas tyder på att det är läckage i systemet. Kanske borde göra en felsökning innan du köper bilen, så du vet om det blir dyrt...

Senast redigerat av TurbOla (20 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
elmac
20 september 2008 · 28 Inlägg

Haha, jovistt, alltid sugen på lite mer effekt än förra bilen! Fast å andra sidan vill jag ha en stor kombi för att familjen har blivit större smile

Egentligen, med tanke på min kunskapsnivå om bilar i största allmänhet, borde jag begränsa mig till vanliga icke chippade/trimmade bilar... smile

Jag letar vidare!

Flubbe
20 september 2008 · 211 Inlägg

Jag hade kört på en 945 ltt, får mycket bil tycker jag..
Jag hade aldrig köpt en 850 AWD, awdn kommer att rasa på den och det är svin dyrt! Skit svårt att hitta bagagnade delar också.

TurbOla Reservdansk
20 september 2008 · 6 271 Inlägg

Flubbe skrev:
Jag hade kört på en 945 ltt, får mycket bil tycker jag..
Jag hade aldrig köpt en 850 AWD, awdn kommer att rasa på den och det är svin dyrt! Skit svårt att hitta bagagnade delar också.

En 855 T5 ger också mycket för pengarna. wink
Är nyare modell, bra komfort, mycket bättre säkerhet än en 945, motorn är ljusår nyare, visst, många klagar på FWD, men i mångt och mycket är det för att dom personerna tycker det är roligt att leka.

En 850 AWD rasar inte om man sköter den. Den kan rasa om förra ägaren inte skött den.
Det hörs, då det klonkar i bakvagnen vid körning, och AWDn kan testas, genom att t.ex stå på grus med framhjulen och ha bakaxeln på asfalt, eller i en uppförsbacke. När framhjulen spinner (lätt hänt med 200hästars motorn som sitter i) så kommer bakaxeln att börja driva.

För att inte tala om motorljudet från T5an. Helt underbart! smile

Senast redigerat av TurbOla (20 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
dabby född blåvit
20 september 2008 · 624 Inlägg

855 solklart

Och "ac behöver bara fyllas" är världens vanligaste och mesta bullshit.
En AC som behöver fyllas har läckt, då är det något knas med den, punkt slut! Räkna med allt från en tusing till 15 i värsta fall.

Delta_Rebel
20 september 2008 ·

Satsa på en 945, billiga reservelar lätta att underhålla. Jag har en lättryckare o den pinnar på bra.Kör på runt 0,9 på landsväg me farthållaren:)

Performance_ Förjaevle Brao
20 september 2008 · 555 Inlägg

tycker du ska satsa på en 945:a LTT  , bra bilar som är grymt lätta å trimma smile kostade mig mig ungefär 1000 spänn å trimma min 940 så den gick bra;)

TurbOla Reservdansk
20 september 2008 · 6 271 Inlägg

Performance_ skrev:
tycker du ska satsa på en 945:a LTT  , bra bilar som är grymt lätta å trimma smile kostade mig mig ungefär 1000 spänn å trimma min 940 så den gick bra;)

Du bytte wastegate? lol

Nu är det som så att trådskaparen helst inte ville ha en trimmad bil, och vilken är då sportigast/livligast att köra? wink

En 945 lättrycksturbo eller en 855 T5?
Och T5ans motorljud sen, porr! big_smile

En bra fingervisning om hur en T5 låter. Nu är denna visserligen trimmad, men lyssna på soundet. wink



En annan trevlig reklamfilm för Volvo 855 T5. Mycket sevärd.

Senast redigerat av TurbOla (20 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Chrill27
20 september 2008 · 553 Inlägg

Jag skulle valt en 855a om jag hade de kriterier som du har, gärna en t5 utan awd. säkra och bra bilar, går att lasta mycket och med bra däck går de riktigt bra på vinterväglag.

nordstromj
20 september 2008 · 1 772 Inlägg

745/945 Turbo smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Tuffhaggman
20 september 2008 · 864 Inlägg

vad heter låten i reklamfilmen??

turboforssen Telge Drifting Team
20 september 2008 · 5 398 Inlägg

TurbOla skrev:

Performance_ skrev:
tycker du ska satsa på en 945:a LTT  , bra bilar som är grymt lätta å trimma smile kostade mig mig ungefär 1000 spänn å trimma min 940 så den gick bra;)

Du bytte wastegate? lol

Nu är det som så att trådskaparen helst inte ville ha en trimmad bil, och vilken är då sportigast/livligast att köra? wink

En 945 lättrycksturbo eller en 855 T5?
Och T5ans motorljud sen, porr! big_smile

En bra fingervisning om hur en T5 låter. Nu är denna visserligen trimmad, men lyssna på soundet. wink



En annan trevlig reklamfilm för Volvo 855. Mycket sevärd.

å du känner att din 850 är pålitlig?  å billigt om det skulle behövas reparera nått?
945 ltt är ju inte bäst på allt men pålitligheten kan man inte klaga på

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
TurbOla Reservdansk
20 september 2008 · 6 271 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
vad heter låten i reklamfilmen??

Svensk låt och artist. smile
Andreas Johnson - Glorious

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
20 september 2008 · 6 271 Inlägg

turboforssen skrev:
å du känner att din 850 är pålitlig?  å billigt om det skulle behövas reparera nått?
945 ltt är ju inte bäst på allt men pålitligheten kan man inte klaga på

Nå, jag har ju haft en hel del problem med min, men det verkar som om jag har fått ett måndagsexemplar. roll

Vad gäller reperationer så kräver 850n inte så mycket underhåll av delar som en 940 gör - där har du ju motorn fram, växellåda, bussningar och stödlager, kardan, bakaxel, och det är en lång drivlina. Dessutom är ju fläktremmen känd för att skrika titt som tätt, jag har själv haft en 245 med B230F, och det tog inte många månader med en ny fläktrem innan den började skrika.

850n är enkel att reparera - det som slits mest är framvagnen.
Bussningarna i länkarmarna (nya på Biltema kostar ca 700kr styck - hela länkarmar!)
Krängningshämmarstag, och övre motorfäste.

Och det är inte särskilt svårbytt, enligt min mening.

Drivlinan är helt enkelt mycket driftsäkrare - mindre komponenter som kan gå sönder. smile

Annars hade väl Volvo hållt sig till RWD om den varit felfri? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
turboforssen Telge Drifting Team
20 september 2008 · 5 398 Inlägg

TurbOla skrev:

turboforssen skrev:
å du känner att din 850 är pålitlig?  å billigt om det skulle behövas reparera nått?
945 ltt är ju inte bäst på allt men pålitligheten kan man inte klaga på

Nå, jag har ju haft en hel del problem med min, men det verkar som om jag har fått ett måndagsexemplar. roll

Vad gäller reperationer så kräver 850n inte så mycket underhåll av delar som en 940 gör - där har du ju motorn fram, växellåda, bussningar och stödlager, kardan, bakaxel, och det är en lång drivlina. Dessutom är ju fläktremmen känd för att skrika titt som tätt, jag har själv haft en 245 med B230F, och det tog inte många månader med en ny fläktrem innan den började skrika.

850n är enkel att reparera - det som slits mest är framvagnen.
Bussningarna i länkarmarna (nya på Biltema kostar ca 700kr styck - hela länkarmar!)
Krängningshämmarstag, och övre motorfäste.

Och det är inte särskilt svårbytt, enligt min mening.

Drivlinan är helt enkelt mycket driftsäkrare - mindre komponenter som kan gå sönder. smile

Annars hade väl Volvo hållt sig till RWD om den varit felfri? wink

mindre komponenter? shit kardan å bakakel går inte sönder om man kör normalt 
visst stödlager kan gå i bland men har man bytt den en gång så lär man inte behöva byta den igen nån mer
å tro du glömde drivaxlar , drivknutar, motorkuddar å vevaxel vivare som brukar gå sönder:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
TurbOla Reservdansk
20 september 2008 · 6 271 Inlägg

turboforssen skrev:

TurbOla skrev:

turboforssen skrev:
å du känner att din 850 är pålitlig?  å billigt om det skulle behövas reparera nått?
945 ltt är ju inte bäst på allt men pålitligheten kan man inte klaga på

Nå, jag har ju haft en hel del problem med min, men det verkar som om jag har fått ett måndagsexemplar. roll

Vad gäller reperationer så kräver 850n inte så mycket underhåll av delar som en 940 gör - där har du ju motorn fram, växellåda, bussningar och stödlager, kardan, bakaxel, och det är en lång drivlina. Dessutom är ju fläktremmen känd för att skrika titt som tätt, jag har själv haft en 245 med B230F, och det tog inte många månader med en ny fläktrem innan den började skrika.

850n är enkel att reparera - det som slits mest är framvagnen.
Bussningarna i länkarmarna (nya på Biltema kostar ca 700kr styck - hela länkarmar!)
Krängningshämmarstag, och övre motorfäste.

Och det är inte särskilt svårbytt, enligt min mening.

Drivlinan är helt enkelt mycket driftsäkrare - mindre komponenter som kan gå sönder. smile

Annars hade väl Volvo hållt sig till RWD om den varit felfri? wink

mindre komponenter? shit kardan å bakakel går inte sönder om man kör normalt 
visst stödlager kan gå i bland men har man bytt den en gång så lär man inte behöva byta den igen nån mer
å tro du glömde drivaxlar , drivknutar, motorkuddar å vevaxel vivare som brukar gå sönder:)

Drivaxlarna händer det inget med.
Turbo-Fredde kör 460hk och Vaktkonstapeln långt över 500hk med originaldrivaxlar.

Motorkuddarna är heller inget som brukar ge sig (det är hydrauliska motorkuddar), dock är det bra att byta bussningen till övre motorfästet (syns när den är sprucken) och momentstaget till växellådan undertill för att minska motorns rörelse, detta gäller egentligen bara trimmade T5 för dom vill verkligen hoppa loss. cool

Drivknutarna är heller inget vanligt problem, hjullager är väl isåfall vanligare då man ofta är gasglad, men de håller många, många mil.

Svänghjulslgivaren byter man på tio minuter, om den nu krånglar, och kostar ett par hundralappar. Jag har då aldrig haft några problem med den.

Och växellådan tål mycket effekt, många som bara slänger i en diffspärr och kör utan problem med 400hk eller mer. Det är kopplingen som är svagheten vid trim.

Men nu har ju trådskaparen inte tänkt trimma, så han kommer inte ha så många problem, vad jag kan tänka mig.

Senast redigerat av TurbOla (20 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
turboforssen Telge Drifting Team
20 september 2008 · 5 398 Inlägg

TurbOla skrev:

turboforssen skrev:

TurbOla skrev:

Nå, jag har ju haft en hel del problem med min, men det verkar som om jag har fått ett måndagsexemplar. roll

Vad gäller reperationer så kräver 850n inte så mycket underhåll av delar som en 940 gör - där har du ju motorn fram, växellåda, bussningar och stödlager, kardan, bakaxel, och det är en lång drivlina. Dessutom är ju fläktremmen känd för att skrika titt som tätt, jag har själv haft en 245 med B230F, och det tog inte många månader med en ny fläktrem innan den började skrika.

850n är enkel att reparera - det som slits mest är framvagnen.
Bussningarna i länkarmarna (nya på Biltema kostar ca 700kr styck - hela länkarmar!)
Krängningshämmarstag, och övre motorfäste.

Och det är inte särskilt svårbytt, enligt min mening.

Drivlinan är helt enkelt mycket driftsäkrare - mindre komponenter som kan gå sönder. smile

Annars hade väl Volvo hållt sig till RWD om den varit felfri? wink

mindre komponenter? shit kardan å bakakel går inte sönder om man kör normalt 
visst stödlager kan gå i bland men har man bytt den en gång så lär man inte behöva byta den igen nån mer
å tro du glömde drivaxlar , drivknutar, motorkuddar å vevaxel vivare som brukar gå sönder:)

Drivaxlarna händer det inget med.
Turbo-Fredde kör 460hk och Vaktkonstapeln långt över 500hk med originaldrivaxlar.

Motorkuddarna är heller inget som brukar ge sig (det är hydrauliska motorkuddar), dock är det bra att byta bussningen till övre motorfästet (syns när den är sprucken) och momentstaget till växellådan undertill för att minska motorns rörelse, detta gäller egentligen bara trimmade T5 för dom vill verkligen hoppa loss. cool

Drivknutarna är heller inget vanligt problem, hjullager är väl isåfall vanligare då man ofta är gasglad, men de håller många, många mil.

Vevaxelgivaren byter man på tio minuter, om den nu krånglar, och kostar ett par hundralappar. Jag har då aldrig haft några problem med den.

Och växellådan tål mycket effekt, många som bara slänger i en diffspärr och kör utan problem med 400hk eller mer. Det är kopplingen som är svagheten vid trim.

Men nu har ju trådskaparen inte tänkt trimma, så han kommer inte ha så många problem, vad jag kan tänka mig.

haha skit samma det är inte min tråd så det är väl bäst att hålla sig till ämnet då det finns både fördelar å nackdelar på båda bilarna smile ingen ide att klanka ner på nån av bilarna då båda är bra på olika sätt:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
LordLife
20 september 2008 · 998 Inlägg

Har kört 740TIC i 1 år en kul och rolig bil, lite dyr med automat  drog lite mycket men med min körstil så gör mamma mica det också haha tongue hade inte något problem med den, snygg kan man inte säga att den är.
Kör numera en 850 och har gjort det i snart 6år. Går kanon, viserligen bara SE men har även kört T5,  händer mer i T5 om man säger så. Det jag har bytt på min 850 är mest slitdelar, är från 94, alla bilar slits ju kan ju säga också att jag inte har kört så snällt med den. Börjar gå lite sämre än när jag köpte den men snart 29k mil.

Älskar 850 så jag säger köp en 850/855 T5.

En sak om reklam filmen.. är det bara jag som ser fel eller kör dom inte med 92-93 ratten, den där platta fula ?

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang