Mazda 323 går dåligt ,dör,går ojämt m.m

Jonaslatt
23 september 2008 · 324 Inlägg

Lillebror köpte sig en mazda 323 av en tjejkompis. Den har gått dåligt i kanske ett halvår i hennes ägo.
Det är en mazda 323 1,8l  16v  -92 tror jag det va.

Den går ojämt på tomgång. Går knappt gasa ur den. Bara "puttrar" upp i varv. Precis som den går för möe soppa.
Ibland dör den och då startar den inte igen på några minuter.

Bilen va inne på lagning för ett tag sen. "Byte kyl" då sa de på verkstaden att det troligen berode på värme givaren/temperatur givaren  något av de trode hon de sa. Något mer värmen i allefall.

Kan deta stämma? eller var tror ni man ska forsätta leta? har inte kollar eller gjort något med bilen än.

Mvh Jonas

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
mrjaba
23 september 2008 · 105 Inlägg

kollat så bilen går på alla cylindrar? Eftersom bilen verkade orklös.
Vet ej om det finns luftmassamätare på bilen? Testa sånna fall att dra ut kabeln till den när bilen är igång. Blir det ingen skillnad så har du felet där.
Blir det skillnad så är den hel.
annars skulle ja ta o ge bilen nytt o fräsht tändsystem, luft filter & soppa filter.

jetta_g
23 september 2008 · 3 Inlägg

lambdasond? den går ju mäta om den e dålig.

kwansa Hmm, vet inte?
23 september 2008 · 1 775 Inlägg

kamaxel, vevaxel givare? eftersom om den där så startar den inte alltid igen...det låter som ett givarproblem?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Jonaslatt
23 september 2008 · 324 Inlägg

hmm jag tycker inte det kan ha med tändsystemet att göra.för då borde den inte dör och startar efter några min igen. ?

Ska kolla luftmassomätaren senare idag.
Men samma där. borde väl inte dö och sedan funka igen?

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Shady_killen S40 T4
23 september 2008 · 584 Inlägg

kolla så att oljan e bra och inte är för tjock eller så att det är rätt olja med.

Renault 5 "GTS" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang