3035
Sök

Har hittat ett underbart radhus men behöver råd! (bolånekrisen bl.a.)

Mest i vägen.
205 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Shit_break skrev:
TessGTI skrev:
Shit_break skrev:
I motsats till vad någon skrev att det skulle jämna ut sig läste jag någonstans att huspriserna gått upp 2% och lägenhetspriserna gått ner 4% (Skall försöka leta rätt på källan).

Jag håller på med samma sak nu, har en lägenhet som mäklarn tror blir svår att sälja till det pris jag vill/behöver och kollar på ett radhus på ett ställe där det bara blir dyrare och dyrara ju längre man väntar.

Haha, tänk om vi kikar på samma radhus..?! tongue

yikes Jag kollar strax söder om stan, du då?

pfuuu... jag kollar norr, men jag satte i halsen där för en sekund roll

Men nu tror jag att jag fått den informationen jag behöver och om det känns lika rätt på visningen så tror jag att jag slår till, som sagt, jag ska trivas där och jag ska bo där. Man får lita på sin egen magkänsla helt enkelt! (och inte låta sig skrämmas av alla s.k. experter)

Jag återkommer i min blogg på söndag och talar om hur det gick big_smile

116 Inlägg
25 september 2008
Svenss0n skrev:
TurbOla skrev:
TessGTI skrev:
Hej på er!

Eftersom jag själv inte är så insatt i finansvärlden med allt man bör/måste tänka på så tänkte jag rådfråga er. Jag har hittat ett radhus som jag verkligen har fastnat för! Det är totalrenoverat och är perfekt i storlek för oss (3 rum, 70 kvm), läget är också bra då det är nära till jobb och liknande. Men då tidningarna öser ut skrämselpropaganda om att räntorna kommer att stiga, vänta med att köpa hus osv osv så blir jag såklart fundersam, här är då mina funderingar:
1. Är det värt att köpa hus nu? Borde man vänta? (tråkigt i såfall!)
2. Jag funderar på om det inte får motsatt effekt, dvs att folk har blivit så skrämda till att låta bli och köpa att man kan få loss radhuset billigare?
3. Har ju en lägenhet nu och en väns föräldrar sa att jag absolut inte borde sälja pga marknadens svala intresse men då borde ju även radhuset bli billigare, tar de då inte ut varandra? om ni förstår vad jag menar?
4. Lånet landar på ca 1,1 miljon allt som allt. Totalkostnad = 3500-4000 pers/mån. (inkl drift!)

Jag vill gärna ha råd från personer som VET vad de pratar om och inte av någon fjunig pubbekille som aldrig läser något annat än Slitz. hmm

Tack för all hjälp!
Mvh
Therese

Jag tycker du ska först och främst gå och prata med din bank, de har nog bäst koll på läget om någon.

Men angående räntorna, så har ju marknaden i USA kraschat totalt, och bank efter bank går i konkurs, och det enda som räddar dom är försäkringsbolagen, som inte heller klarar av hur mycket som helst.
Och nu är det amerikanska staten som går in och hjälper upp dom, senaste jag hörde var att dom skulle köpa upp lån för över 1 biljard dollar (1000 miljoner dollar).

Detta påverkar börserna här i Europa, och för inte så länge sedan, några veckor sen, kom den största smällen på Stockholmsbörsen som noterats på en dag, närmare 8% föll börsen.

Jag skulle också vilja handla men man får räkna med att räntorna kommer att stiga ytterligare, även om man har lovat sänka REPO-räntan till våren med ett par procent, men just nu stiger bara inflationen, märks även på jobbmarknaden då fler och fler får gå, och färre jobb finns tillgängliga.
Dessutom är lägenheter mycket mer eftertraktade än radhus, så du förlorar nog inte på att vänta ett tag till och se hur marknaden faller.

Det är bara min åsikt!

MVH

1000 miljoner tror jag snarare är 1 MILJARD. däremot 1000 miljarder är 1 biljon. ganska mkt mer smile

Han tänker troligen på engelska ordet billion som är lika med miljard på svenska.

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Miljard
Där hade vi en källa på det.

Mvh Dantisen
Senast redigerat av dantisen (25 september 2008)

3 059 Inlägg
25 september 2008
Ja va du än räknar fram eller vad banken än ger dig för summor så lägg på en tusing elle 2 för att vara på den säkra sidan..
Köpte själva en tomt och byggde ett nytt hus på den för ett par år sen.. och inga av dom summorna som vare sig husförtaget eller bank lade fram på bordet stämde när det väl var klart. räkna alltid lite högre..
Tillkommer ju förvisso en jädra massa mer att tänka på och en jädrans massa företag inblandade när man bygger nytt som inte alltid håller kostnaderna..
Men som sagt.. t.ex. EL kostnad är svårt att räkna ut eftersom det beror ju på vad det är för uppvärmning och sånt av huset.. Vatten/avlopp likaså är inte lätt att räkna på..
Sen får du räkna till fastighetsskatten, kommer inte ihåg vad den ligger på nu.. (Man har ju ingen sån i 5 år vid nybygge, sen halverad i ytterliggare 5 år.)
Senast redigerat av Smajly (25 september 2008)

Solfilmsmontör
950 Inlägg
26 september 2008
Vänta tills nästa år, dom räknar med att bostadsrätter skall sjunka med en ca. 20%.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 297 Inlägg
26 september 2008
Kornz skrev:
Vänta tills nästa år, dom räknar med att bostadsrätter skall sjunka med en ca. 20%.

ska ju sälja bostadsrätt och köpa hus.. ganska dumt att vänta då ;P

1 059 Inlägg
26 september 2008
jag hade köpt hus nu ändå trots alla varningar. Har ni båda trygga jobb så blir huset så mycket billigare i inköp nu så om räntan går upp 3% på ditt lilla lån så klarar du det.Om 3-5 år kommer det var fler som bjuder på husen då ekonomin blir starkare för svenssons igen så om priset är rätt så KÖP.Köpte själv hus för 3 år sen o märker inte av räntan så mycket så det käns farligt.Har man jobb som känns säkert så är ertat lån så litet så det klarar ni.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

1 661 Inlägg
26 september 2008
Om du/ni har marginaler uppåt så kan det inte gå fel. En bostad är den bästa investering du någonsin kan göra. Speciellt om ni tänkt bo kvar ett par år.
Vad alla prognoser än säger om en viss tid framåt så kommer man inte gå minus på en bostad ifall man bor där ett tag.
Sen om man säljer när priserna går upp eller ner spelar ju ingen roll bara man köper inom samma tid. smile

719 Inlägg
26 september 2008
Har inte orkat läsa allt innan men.

1. Många säljer nu för att dom inte har råd att bokvar pga höga räntor = priserna är sjukt låga nu.

Så har du råd att bo där med en ganska bra marginal så att du inte måste sälja om dom skulle höja räntan ytterligare lite. (icke troligt) men men,  Du går garanterat med vinst om du säljer sen o sitta på en fin slant i fickan efter betalt av resten på lånet!

Bor du i sthlm och har råd köp i innerstan priserna har gått ner 10-15% big_smile hoppas själv bara på att marknaden inte har stabiliserat sig innan ja har sparat ihop min kontant insatts smile

Har du en hemnet länk?

måste lägga till en grej när ja läste hela ditt inlägg! Får du så mkt för lägenheten att du kan betala av lånet på den så är det bara att köra annars ska du vara försiktig. Och kolla igenom ekonomin ordenligt!
Senast redigerat av Scratch (26 september 2008)

live free, die young.

...
227 Inlägg
26 september 2008
dantisen skrev:
Han tänker troligen på engelska ordet billion som är lika med miljard på svenska.

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Miljard
Där hade vi en källa på det.

Mvh Dantisen

Snälla..!

Använd ALDRIG wikipedia som källa...

Vem som helst oreggad eller inte kan trycka på redigera knappen över texten och skriva precis vad dom vill!

http://lexin.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng

Engelska till svenska. "billion" så kommer det upp lite matnyttigt från kth ist

Kör på magkänsla säger jag (som fortfarande bor hemma pga just magkänslan) lol

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

482 Inlägg
26 september 2008
jag håller också på och letar lite, tycker inte du ska oroa för mycket för stigande räntor du kan ju alltid binda upp en större del av lånebeloppet  på olika bindnings tider och olika räntor så sitter man lite säkrare. Angående värdet så huset kanske är värt mindre om två- tre år. men om 10-15 år så kan ja garantera att huset är värt mer så länge det ligger skapligt centralt. exempel här i stan köpte några jag känner en villa för drygt 500 000 kr 1995 och sålde den nu 2008 för 1,2 miljoner och det har inte utförts mer än normalt underhåll under tiden de bott där.

värt att tänka på nu är att om ni köper huset nu så kommer drift kostnanden kanske ligga på 12-13K under vintern för att sen hamna på kanske 6-7. tänkte bara så att ni är klarar av den kostnaden.

Jag tror inte så mycket på låg konjukturen, mest för att jag o jobbar kompisarna upplever att allt blir bättre, mer jobb, mer pengar och större sattsningar. Men är man det minsta osäker på att det skulle kunna hända något så man står utan jobb så skulle jag aldrig få för mig att låna. Har ni fast inkomst båda två? ligger ni bra till, jobbat länge på samma företag? mm värt att tänka på.

hoppas jag var till nån hjälp

just real power
no turbo shit

212 Inlägg
26 september 2008
Bostäder är alltid en investering i längden, köpte själv en villa i Stockholm i vintras, kan ha tappat i värde och kan ha gått upp lite sen dess. Har dock planerat att bo här säkert 10-20år så jag tror inte större fara.
Det känns sjönt med hus/villor, känns inte som folk köper dom i samma spekulationssyfte som bostadsrätter, därför tror jag det är en risk att BR tappar mer i värde på kort sikt.

Bostadsmarknaden i Stockholm har ju varit rätt sjuk, köpt en lägenhet i Sundbyberg för 1miljon för ett par år sen, sålde den för 1,6 miljoner i vintras (45m2) Då fick jag ändå rätt lågt betalt jämfört med grannarna som sålde innan. Dock så tror jag att jag fick hyffsat pris på huset i stället så det tar ut varandra smile
Senast redigerat av JohanW (26 september 2008)

3 059 Inlägg
26 september 2008
Scratch skrev:
Bor du i sthlm och har råd köp i innerstan priserna har gått ner 10-15% big_smile hoppas själv bara på att marknaden inte har stabiliserat sig innan ja har sparat ihop min kontant insatts smile

Man köper inte hus för att bo i stan.. Förmodligen för att slippa stan o komma på lugnare marker.

892 Inlägg
26 september 2008
Smajly skrev:
Scratch skrev:

Man köper inte hus för att bo i stan.. Förmodligen för att slippa stan o komma på lugnare marker.

Man köper väl hus för att man vill slippa lägenhet. VAR huset sen ligger bestäms av personliga preferenser och inte minst budget. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Teddan
2 495 Inlägg
26 september 2008
vad är det för uppvärmning ? förmodligen vattenburen elvärme om det är radhus.
värme och lån är dom största utgifterna i ett boende.
kan man dra ner på något av det så sitter man i en fin sits.

någon skrev att räntan inte e så noga, jag vet itne om ni läser annat än fib aktuellt och slitz.
Dom som är lite äldre här inne minns nog när räntorna var på 15% .
det är mycket pengar även på en miljon.

Har en bekant som är chef på ett mindre bankkontor och han brukar säga att man skall räkna på 10% ränta för att se om man har råd.
man kan även prova ett annat skräckscenario, kolla vad eran inkomst skulle bli med a-kassa och hur långt ni kommer då.

Jag är extremt försiktig när det gäller ekonomi och det verkar vara något som för min del har lönat sig väl.

1% på en miljon är 10 000kr alltså nästan 1000kr extra i utgift per månad, en ränte ökning med 10% .... ja då blir det många billiga hus.

Man kan även hamna i en sådan situation där huspriserna rasar så mycket så huset itne längre borgar för lånet.

nu är ju mina exempel av skräckmodell, men med kompisar inom bank och investor-sektorn så får man sig några tankeställare.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Fisketokig
2 997 Inlägg
26 september 2008
Fy fan, det kräver inkomster om man räknar räntekostnader på närmare 8000:- i månaden och sen försöka amortera bort några tusenlappar. Gäller ju att man har råd till det också så det inte blir dödläge och bara betalar räntan i princip.

Skulle aldrig kunna sova om jag hade ett lån på en miljon och sen lägga så mycket pengar på boende och ändå inte se skulderna minska. Det skulle allvarligt knäcka mig totalt.

Det är så otroligt orealistiska siffror för en annan så det är skrämmande.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

44 Inlägg
26 september 2008
Martin 9-3 skrev:
Fy fan, det kräver inkomster om man räknar räntekostnader på närmare 8000:- i månaden och sen försöka amortera bort några tusenlappar. Gäller ju att man har råd till det också så det inte blir dödläge och bara betalar räntan i princip.

Skulle aldrig kunna sova om jag hade ett lån på en miljon och sen lägga så mycket pengar på boende och ändå inte se skulderna minska. Det skulle allvarligt knäcka mig totalt.

Tur att du inte bor i Sthlm då....
jag räknar att vi får en räntekostnad på ca 15000:- och tänker inte amortera en spänn.

It's better to be dead and cool than alive and uncool!

Fisketokig
2 997 Inlägg
26 september 2008
Shit_break skrev:
Martin 9-3 skrev:

Tur att du inte bor i Sthlm då....
jag räknar att vi får en räntekostnad på ca 15000:- och tänker inte amortera en spänn.

Det är en jäkla tur smile

Det är ofattbart wink Här sitter en annan och klarar sig med 3000:- månaden inkl försäkringar och telefon+internet t.o.m  för en 130kvm kåk i bra skick.

Det får jag inte ens ett varmgarage i sthlm för big_smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Mest i vägen.
205 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Var ju i förrgår och pratade med Swedbank (som jag är kund hos sen långt innan) och vi räknade på en ränta på 6,30% (10år), satt nu och slökikade på andra bankers boräntor och ser bla. att DnB NOR ligger på 6,05%. Är man dum och man kör med sin gamla vanliga bank? Jag tänkte att det kanske vore smidigast att ha allt under samma tak men jag kanske är helt ute och cyklar..? Är pengavinsten, per månad, stor mellan räntesatserna om vi räknar med ett lån på 1,2  milj SEK?

Slutligen, någon som har erfarenhet DnB NOR?

Tack igen! smile

/Therese

http://www.finansportalen.se/borantor.htm

212 Inlägg
26 september 2008
TessGTI skrev:
Var ju i förrgår och pratade med Swedbank (som jag är kund hos sen långt innan) och vi räknade på en ränta på 6,30% (10år), satt nu och slökikade på andra bankers boräntor och ser bla. att DnB NOR ligger på 6,05%. Är man dum och man kör med sin gamla vanliga bank? Jag tänkte att det kanske vore smidigast att ha allt under samma tak men jag kanske är helt ute och cyklar..? Är pengavinsten, per månad, stor mellan räntesatserna om vi räknar med ett lån på 1,2  milj SEK?

Slutligen, någon som har erfarenhet DnB NOR?

Tack igen! smile

/Therese

http://www.finansportalen.se/borantor.htm

Polaren är nöjd med DnB NOR, men pruta på din bank, dom borde matcha DnB NOR, jag gjorde så när jag köpte huset och fick ner den 0,4%. Ska du binda på 10år? Hmm

Mest i vägen.
205 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Nej nej nej, inte binda på 10 år, men jag tog det som ett exempel ur de uppgifter som banken har gett mig. Jag skulle aldrig binda lånet nu när räntan är så hög lite har man förstått smile
Senast redigerat av TessGTI (26 september 2008)

Sök