För det första handlar ju detta om upplevelse, hur man själv upplever sin bil som rolig. Att ge sin egen bil en 10 av 10 möjliga betyder ju bara att man själv tror att man omöjligt kan ha något roligare i en annan bil, om man så fick en som var 10 gånger bättre. Och med handen på hjärtat så tror jag att vissa inte är riktigt sanna mot sig själva där.
Sen vad man har för bil kvittar ju, det är ju hur roligt man själv upplever det.
Och till slut, vad är definitionen av roligt? Är det att man skrattar åt att köra ifrån en dyrare bil? Är det att man ler när man ligger på bredställ på en grusväg eller är det för att man svettas som en gris runt Mantorp?
Jag skulle ljuga ifall jag tyckte att min Skyline var en 10-poängare i körglädje, jämfört med vad som finns att välja mellan bland alla bilar i hela världen, även om jag nu inte kört mångdubbelt dyrare/bättre bilar. Och jag tror inte en sekund på att någon som sätter en 10-poängare på sin egen bil inte skulle kunna känna ännu större glädje i en mycket bättre bil. Men det är vad jag tror.

Iallafall, om jag tänker efter på det här med att ha roligt med bilen:
1. Stå stilla. Det tycker jag är roligt med min bil. Många som tittar på den, kommenterar, tar bilder. Nästa vecka t.ex. skall den vara med i en reklam-film för TV.
2. Rakt fram. Inte så roligt från stillastående. Har inte 4-hjulsdrift så det är svårt att komma iväg skapligt, spinner bara. Så det är bara frusterande att ha så mycket kraft och inte få ner det i backen.
3. Kurviga vägar. Väldigt roligt. Med varma däck och bromsar så är det en jäkligt bra bil. Styvt chassi, bra motor med kraft tidigt i registren. Lite varning för att det lätt kan släppa när kraften/turbon kommer. Så inte topp-poäng men nära nog.
4. Bana. Kanon! 4-hjulsstyrningen är smidig runt t.ex. Mantorp. Bromsarna blir dock lätt varma på en sån bana, gäller man är försiktig. Vikten gör sig påmind också, det känns att det är 1.5 ton man skall försöka hålla bra fart med, genom kurvorna. På rakorna går det som en raket, bra fin jämn kraft, bara att hålla plattan i botten.
5. Stadstrafik. Är ganska roligt. Avgassystemet låter en del och bilen ligger bra på vägen även om man inte kör så fort så känns det roligt. Dock lite stötigt om jag inte ställt om returdämpen från bankörningen.
Summan: Jag skulle nog ge min bil en 7:a i rolighet. 4-hjulsdrift skulle öka på med 1 poäng. Motor med större volym och fler cylindrar hade nog höjt roligheten ett snäpp. Ett ställbart chassi så att man enkelt kunde ställa det mellan svänga/rödljus/stadstrafik hade varit ett pluspoäng till.
Men i övrigt, så tycker jag att min bil är jäkligt rolig att köra!

Mvh
Håkan