PROBLEM!!! volvo-740 ingen ork efter 130km/h

blacken
1 oktober 2008 ·

Soppapumpen!!..

slovolvo
1 oktober 2008 · 11 Inlägg

och om bakaxeln är utbytt så borde ju bilen kunna spinna loss på blöt asfalt, eller göra mer än 130...

Sokrates Eliminator
1 oktober 2008 · 1 441 Inlägg

Kickdownen för andra gången i denna tråd. Kolla så den funkar.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
slovolvo
1 oktober 2008 · 11 Inlägg

ja, kickdownen funkar som den ska, vilket står lite längre upp om man kollar:P

alex_side Neerd
1 oktober 2008 · 1 596 Inlägg

visste inte de gick upp i 130 yikes

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Sokrates Eliminator
1 oktober 2008 · 1 441 Inlägg

OK, jag kan inte utläsa i några svar att kickdownen funkar,,,,
Om du kör i ca 70 och stampar pedalen i botten så skall automaten växla ner och motorn varva upp.
Gör den inte det så är kickdownen ur funktion.

Om detta funkar, tippar jag på att motorn är helt slut, typ slitna cylindrar/kolvringar.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
alexbenhard Hemlig Agent
1 oktober 2008 · 1 115 Inlägg

danne_83 skrev:
går dom fortare?????

Tror det är max lol

blacken
1 oktober 2008 ·

Är soppapumpen blir dålig/slut så orkar den inte att mata soppa som den ska vid dom högre effekterna och motorn liksom "planar" ut effektmässigt sett..

slovolvo
1 oktober 2008 · 11 Inlägg

mmm, ne den växlar ju ner när man stampar till,. men får kolla soppapumpen som (blacken) sa, för det skulle ju kunna vara möjligt att den är igensatt.. ?!. och kanske en ordentlig service, visst föraa ägaren sa ju att den va servad med ny olja och nytt filter nyligen , men ska man ha något gjort riktigt så får man ju göra det själv...

Sokrates Eliminator
1 oktober 2008 · 1 441 Inlägg

Om det är soppapumpen som är igensatt  så borde bilen hacka/rycka vid gaspådrag.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
e55boy
1 oktober 2008 · 164 Inlägg

Felet beror på att det är en volvo 740. Byt kundvagn..jag menar BIL så ska du se att det bättre!

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded
airflow Avstängd
1 oktober 2008 · 653 Inlägg

slovolvo skrev:
Hej, har en 740-90 automat som inte har någon ork efter 130km/h, känns slö och orkeslös! Tar en vecka o komma upp i hundra känns det som:D... knappt man vågar göra en omkörning om man inte vet att man har 2km raksträcka:P.. Tacksam för alla svar!!!

Hmm, nu när du säger det så låter det som en fullt fungerande 740 GL big_smile Du beskrev verkligen hur en 740 gl går original tongue

Jag har rätt i vad jag än säger.
Drönirettab
1 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

slovolvo skrev:
men får kolla soppapumpen som (blacken) sa, för det skulle ju kunna vara möjligt att den är igensatt.. ?!.

Eller att den helt enkelt är dålig. På min 240 GLT så blev huvudpumpen dålig, motorn orkade inte varva ut och jag var tvungen att gasa långsamt för att den skulle orka komma upp i vanlig landsvägshastighet. Däremot gick den normalt på tomgång och hackade ingenting. smile

Fast pumpen brukar ju låta en del när den är dålig.

Att se över både soppafilter och tänddetaljer är inte fel, man vet aldrig hur noga den förra ägaren har varit även om han/hon säger att det är ordentligt gjort.

Senast redigerat av Drönirettab (1 oktober 2008)

slovolvo
1 oktober 2008 · 11 Inlägg

mm, men ska se över den imån, ny olja, nya filter (bränsle,luft) och kolla över tändsystem.. får väl hoppas man hittar ett bränslefilter med gröt i;D

Larzan Herr
1 oktober 2008 · 285 Inlägg

slovolvo skrev:
Hej, har en 740-90 automat som inte har någon ork efter 130km/h, och den släpper inte ens på 1:an på våt nylagd asfalt.. känns slö och orkeslös! Någon som vet vad det kan vara????, och har ej tankat etanol eller dylikt, bara 95 okt. Tar en vecka o komma upp i hundra känns det som:D... står man i friläge och gasar upp den så spinner den som en volvo ska, inget fel på det iaf. Är ju inte slutkörd heller då den bara har gått 16700 mil. Hade varit jätte bra ifall någon vet vad det kan vara, knappt man vågar göra en omkörning om man inte vet att man har 2km raksträcka:P.. Tacksam för alla svar!!!

Du begär det omöjliga av en traktor.

st220hgv Chaufför
1 oktober 2008 · 418 Inlägg

Som gjort för att få massa glåpiga kommentarer... Fast jag tänker inte ge ngn...

Kör Scania!!
Hyundai i30 (2012)
E85
1 oktober 2008 · 58 Inlägg

Kanske att soppafilteret är igensatt eller att LMM är trasig. kolla det också. är ju inte helt ovanligt att dom går på 740:n och förpumpen som sitter under bilen.Hoppas det löser sig. Kan tillägga att jag ägt en 240 gl -88 med automat b230f motor o den gick faktiskt jäkligt bra måste jag säga.släppte faktiskt på ettan o med olja på däcken även på 2:an (lekstuga en kväll för många år sen) Men kan hålla med om att man får planera omkörningarna hehe

MVH//G

Senast redigerat av E85 (1 oktober 2008)

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
Rushman Evolution Garage
1 oktober 2008 · 1 299 Inlägg

aerodynamiken som sätter stopp kanske?

Sky´s the limit...
paradyne Green Street Elite
1 oktober 2008 · 676 Inlägg

de låter som om du har samma problem som jag hade på min förra 740, fasst där va bilen bara i ett stort behöv av olja + filter byte o tändkablar o rotor. hela faderuttan. på min fick jag oxå byta soppa pump o soppa filter innan den gick som den igentligen skulle, men testa du o lägg ner lite pengar på din boxbil smile

Lindberg88
1 oktober 2008 · 1 418 Inlägg

kollat felkoder?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang