Hur får jag lättast bort motivlacken?

Ekis!
14 november 2008 · 1 210 Inlägg

opeldrifter skrev:
blir nog att rolla den då sprutan är paj. Ska jag matta ner med 240-250 papper eller grövre??

Köplista:

Biltemas oljefärg
Skumgummi roller Biltema
maskeringstejp

Nåt mer?

stopp stanna för de första om du ska matta ner bilen så är 500 torrslip som gäller med en rondel slip som är Excenterroterande.. sen skulle jag gått ner på 1000-1500 slip kanske våt.. frågan är ju om du ska överhuvudtaget lägga ner pengar och tid i överflöd..

men sen skulle jag lagt på en slip grund mellan 500 slip och sen våt slipat de 1000-1500 våt slip..

för att få en någolunda grund att lacka på..

sen oljefärg??? nja inte.

eftersom du inte har råd med en riktig billack. så åker du och och köper pansarol färg den är iofs inte hel blank, men dina krav verkar inte vara så höga...

tror den är 70 blank ca.. och relativt billig...

går att spruta om du vill.. med ett hyffsat resultat..

lycka till. Mvh /Micke

kolvas
14 november 2008 · 4 001 Inlägg

Ekis! skrev:

opeldrifter skrev:
blir nog att rolla den då sprutan är paj. Ska jag matta ner med 240-250 papper eller grövre??

Köplista:

Biltemas oljefärg
Skumgummi roller Biltema
maskeringstejp

Nåt mer?

stopp stanna för de första om du ska matta ner bilen så är 500 torrslip som gäller med en rondel slip som är Excenterroterande.. sen skulle jag gått ner på 1000-1500 slip kanske våt.. frågan är ju om du ska överhuvudtaget lägga ner pengar och tid i överflöd..

men sen skulle jag lagt på en slip grund mellan 500 slip och sen våt slipat de 1000-1500 våt slip..

för att få en någolunda grund att lacka på..

sen oljefärg??? nja inte.

eftersom du inte har råd med en riktig billack. så åker du och och köper pansarol färg den är iofs inte hel blank, men dina krav verkar inte vara så höga...

tror den är 70 blank ca.. och relativt billig...

går att spruta om du vill.. med ett hyffsat resultat..

lycka till. Mvh /Micke

om han nu ska rolla bilen så behöver han knappast slipa med 500, då räcker 240 eller 320 papp garanterat, bara ljumma upp färgen lite först så flyter den ut lite bättre.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Beeenny
14 november 2008 · 982 Inlägg

är man så seriös så man rollar bilen ..varför då bry sig om att slipa ?

kolvas
14 november 2008 · 4 001 Inlägg

Beeenny skrev:
är man så seriös så man rollar bilen ..varför då bry sig om att slipa ?

för att inte blåsa bort färgen om man högtryckstvättar bilen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
opeldrifter
14 november 2008 · 1 253 Inlägg

jag är seriös men jag har inte råd med riktig lack tyvärr, skulle göra allt för att ha det men det går inte utan jobb, förstår er som har värsta snygga bilarna att rolla nej nej nej det är aja baja. Men för oss som inte har råd att lacka den så tycker då jag det är ett bra alternativ om man inte har kompressor o spruta för jag tycker då inte att det bli fult om man är noga o inte har bråttom utan tar det lugnt så blir det bra. här är en bild på en opel omega jag rollade för ca 2 år sen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/41361/501975_4azd58.jpg
Biltemas Oljefärg funkar faktiskt mycket bra

Senast redigerat av opeldrifter (14 november 2008)

Lev livet nu innan det är för sent
Ekis!
14 november 2008 · 1 210 Inlägg

opeldrifter skrev:
jag är seriös men jag har inte råd med riktig lack tyvärr, skulle göra allt för att ha det men det går inte utan jobb, förstår er som har värsta snygga bilarna att rolla nej nej nej det är aja baja. Men för oss som inte har råd att lacka den så tycker då jag det är ett bra alternativ om man inte har kompressor o spruta för jag tycker då inte att det bli fult om man är noga o inte har bråttom utan tar det lugnt så blir det bra. här är en bild på en opel omega jag rollade för ca 2 år sen.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/41361/501975_4azd58.jpg
Biltemas Oljefärg funkar faktiskt mycket bra

hmmm ja du uppenbarligen gör den visst de.. men om du har rollat en bil förut, varför då fråga om slipning osv..
du har ju gjort de förr och de ser ju hyffsat ut.

bara att köra igång och göra likadant... smile

Ekis!
14 november 2008 · 1 210 Inlägg

kolvas skrev:

Ekis! skrev:

opeldrifter skrev:
blir nog att rolla den då sprutan är paj. Ska jag matta ner med 240-250 papper eller grövre??

Köplista:

Biltemas oljefärg
Skumgummi roller Biltema
maskeringstejp

Nåt mer?

stopp stanna för de första om du ska matta ner bilen så är 500 torrslip som gäller med en rondel slip som är Excenterroterande.. sen skulle jag gått ner på 1000-1500 slip kanske våt.. frågan är ju om du ska överhuvudtaget lägga ner pengar och tid i överflöd..

men sen skulle jag lagt på en slip grund mellan 500 slip och sen våt slipat de 1000-1500 våt slip..

för att få en någolunda grund att lacka på..

sen oljefärg??? nja inte.

eftersom du inte har råd med en riktig billack. så åker du och och köper pansarol färg den är iofs inte hel blank, men dina krav verkar inte vara så höga...

tror den är 70 blank ca.. och relativt billig...

går att spruta om du vill.. med ett hyffsat resultat..

lycka till. Mvh /Micke

om han nu ska rolla bilen så behöver han knappast slipa med 500, då räcker 240 eller 320 papp garanterat, bara ljumma upp färgen lite först så flyter den ut lite bättre.

Nej om du läser vad jag skrev så var det sprutning som gällde av färgen.... wink

opeldrifter
14 november 2008 · 1 253 Inlägg

Ekis! skrev:

opeldrifter skrev:
jag är seriös men jag har inte råd med riktig lack tyvärr, skulle göra allt för att ha det men det går inte utan jobb, förstår er som har värsta snygga bilarna att rolla nej nej nej det är aja baja. Men för oss som inte har råd att lacka den så tycker då jag det är ett bra alternativ om man inte har kompressor o spruta för jag tycker då inte att det bli fult om man är noga o inte har bråttom utan tar det lugnt så blir det bra. här är en bild på en opel omega jag rollade för ca 2 år sen.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/41361/501975_4azd58.jpg
Biltemas Oljefärg funkar faktiskt mycket bra

hmmm ja du uppenbarligen gör den visst de.. men om du har rollat en bil förut, varför då fråga om slipning osv..
du har ju gjort de förr och de ser ju hyffsat ut.

bara att köra igång och göra likadant... smile

För att den på bilden har jag inte slipat wink därför undrade jag smile

Lev livet nu innan det är för sent
liquisole
14 november 2008 · 1 237 Inlägg

är den svarta opeln rollad? visste inte att man kunde få det så blankt genom att rolla yikes

opeldrifter
14 november 2008 · 1 253 Inlägg

Yes den är rollad med biltemas oljefärg blank svart. Ja den höll sig blank o fin den tiden jag hade den kvar smile rekomenderas som ett alternativ till omlackning. kommer köra med detta på saaben med för den lacken duger till mig smile

Lev livet nu innan det är för sent
liquisole
14 november 2008 · 1 237 Inlägg

opeldrifter skrev:
Yes den är rollad med biltemas oljefärg blank svart. Ja den höll sig blank o fin den tiden jag hade den kvar smile rekomenderas som ett alternativ till omlackning. kommer köra med detta på saaben med för den lacken duger till mig smile

nice, vad använde du som grundfärg? blir att lacka mondeons huv med det då big_smile , du har ingen bättre bild på lacken?

Senast redigerat av liquisole (14 november 2008)

opeldrifter
14 november 2008 · 1 253 Inlägg

dessa är de jag har, ser ju lite bättre iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/41361/502001_5cpv5f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41361/502002_bvbe8e.jpg
Bild innan jag la ett lager till på huven

Senast redigerat av opeldrifter (14 november 2008)

Lev livet nu innan det är för sent
liquisole
14 november 2008 · 1 237 Inlägg

nice, men om man förstorar bilden på huven ser man "märken", är det av rollandet att du slutat dragen typ mitt i, eller vad är det? smile

opeldrifter
14 november 2008 · 1 253 Inlägg

ja precis men det försvann dock efter andra lagret smile

Lev livet nu innan det är för sent
liquisole
14 november 2008 · 1 237 Inlägg

opeldrifter skrev:
ja precis men det försvann dock efter andra lagret smile

okej, svara gärna på pm smile känns bättre att ta det där då det blir offtopic i tråden annors hmm

opeldrifter
14 november 2008 · 1 253 Inlägg

yes wink

Lev livet nu innan det är för sent
raggare240
16 november 2008 · 12 Inlägg

Är det Danne G som lackat? Kan det möjligen va du som e rikard som e tillsammans me exet mitt?big_smile

//Micke

Senast redigerat av raggare240 (16 november 2008)

phettbengt
16 november 2008 · 36 Inlägg

haha, roligt läsande.. Rolla en bil när en riktig lack kostar ca 10k? Skulle sagt till tomten som lacka att han får fixa det helt enkelt.

opeldrifter
16 november 2008 · 1 253 Inlägg

raggare240 skrev:
Är det Danne G som lackat? Kan det möjligen va du som e rikard som e tillsammans me exet mitt?big_smile

//Micke

Yes det stämmer wink Fick ju inte till det med klarlacken

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
16 november 2008 · 1 253 Inlägg

phettbengt skrev:
haha, roligt läsande.. Rolla en bil när en riktig lack kostar ca 10k? Skulle sagt till tomten som lacka att han får fixa det helt enkelt.

så 10k tycker inte du är mycket då eller?? inte ens om jag haft 10k vilket jag inte har så skulle jag inte lagt ner det på en gammal bil

Lev livet nu innan det är för sent
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang