Volvo 850 Startar inte, hjälp!

DavidMartin
22 oktober 2008 · 250 Inlägg

Tjena,
Min volvo 850 94 startar inte! Får ljud från startmotorn, får gnistor från alla tändstift och bränslet pumpas på som det ska. Bilen var stående i en vecka och nu när jag skulle starta den så gick det ej. Provade slänga i lite startgas men det hjälpte inte... utan luftfilterboxen sprängdes i bitar... smile Jag körde med Bensin/enatolblandning 50/50 innan kan det bero på det?

Tacksam för svar.

Mvh David

BMW E53 X5 (2002)
roadii
22 oktober 2008 · 80 Inlägg

Öh sprängdes i bitar? yikes

Hm, är det inte så att bilen inte vill tända på etanolen, nu när det är kallt?
Vet att min gamla 740turbo blev väldigt knepig vid starter i kyla, när jag tankat etanol.
Dock tankade jag aldrig 50/50 ..

Volvo & Audi!
DavidMartin
24 oktober 2008 · 250 Inlägg

Aa, luftfilterboxen sprängdes i bitar... helt galet, fast sjukt kul. Sprejade lite för mkt kanske.

Nope, det hjälpte inte... sad bytte all vätska i bränslesystemet... Fick inga felkoder heller från bränslesystemet
Bytte motorolja också... vet inte varför... Någon som vet något?

BMW E53 X5 (2002)
TurbOla Reservdansk
24 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Du måste ju fått en gnista samt gas i luftfilterboxen ju. Det är inte alls bra.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Cellstruct
24 oktober 2008 ·

tänder den på startgasen?? säkert att du har fullt tryck på soppan?

_volvo_745_
24 oktober 2008 · 34 Inlägg

nollställ databoxen i 30 min o sätt i motorvärmaren hade samma historia med min 850

Volvo 740 "oja" (1989)
astra2
24 oktober 2008 · 143 Inlägg

Hej!   Som TurbOla säger måste ju en gnista nått luftboxen. Om man spånar lite teoretiskt så borde ju då nån insugsventil stå öppen när gnistan kommer. I så fall måste gnistan komma helt fel i tiden. En orsak till detta är trasig vevaxel- eller kamaxelgivare. Jag har ingen praktisk erfarenhet av detta. Försöker bara förstå varför det small.

DavidMartin
26 oktober 2008 · 250 Inlägg

Nix, tänder inte på startgasen, smäller bara till lite.

Hur kontrollerar man trycket på soppan? Men motorn bör dock ändå antända lite grann fastän den får för  lite bensin, för det rann på en hel del när jag tömde den.

Nollställa databoxen? Hur gör man det? Tror inte jag har motorvärmare :S

BMW E53 X5 (2002)
DavidMartin
26 oktober 2008 · 250 Inlägg

jonnielahti skrev:

_volvo_745_ skrev:
nollställ databoxen i 30 min o sätt i motorvärmaren hade samma historia med min 850

prova med det!big_smile

Okej, altså bara rycka ur databoxen i 30 min?

BMW E53 X5 (2002)
Ckosworth Mr
26 oktober 2008 · 607 Inlägg

Koppla bort batteriet brukar räcka för att nollställa.

Lycka till

Senast redigerat av Ckosworth (26 oktober 2008)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
DavidMartin
27 oktober 2008 · 250 Inlägg

Ckosworth skrev:
Koppla bort batteriet brukar räcka för att nollställa.

Lycka till

Nä, men det har jag gjort många gånger under långa perioder smile Ingen som har någon idé om vad det kan va annars? Har typ kollat allt som man kan kolla, helt galet.

BMW E53 X5 (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 oktober 2008 · 13 744 Inlägg

ett lättare sätt är att sätta på en lina och dra runt lite smile

säkert standard felet

man startar bilen flyttar den kanske 50-200meter och stänger av direkt
och nästa start så är bilen totalt död

finns 2sätt att få liv i dom full gas och mala tills man är död typ
eller dra igång smile

har fått gjort så på några 850 och x70 som varit döda

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
perzy Snål gnällspik
27 oktober 2008 · 402 Inlägg

trasig kamaxelgivare brukar vara vanligt.
Ett annat fel som kan uppstå är om motorn verkar kompressionslös. Då har kolvringarna geggat fast. Då har man ner lite olja i tändstiftshålen bara.
Har du kollat felkoder? Det är ju lätt på en -94, behövs ingen läsare utan det finns en dosa med blinkande lampa. Kolla på forumen i min signatur för att få en lista med koderna.

Volvo S80 2,9.
Helvete_racing Arg Snickare
27 oktober 2008 · 875 Inlägg

perzy skrev:
trasig kamaxelgivare brukar vara vanligt.
Ett annat fel som kan uppstå är om motorn verkar kompressionslös. Då har kolvringarna geggat fast. Då har man ner lite olja i tändstiftshålen bara.
Har du kollat felkoder? Det är ju lätt på en -94, behövs ingen läsare utan det finns en dosa med blinkande lampa. Kolla på forumen i min signatur för att få en lista med koderna.

precis, gör en enkel felsökning. finns på din modell. så bara ut och kolla det.

GolfIIIVr6
27 oktober 2008 · 187 Inlägg

Är det tillräckligt med olja i bilen?

GolfIIIVr6
27 oktober 2008 · 187 Inlägg

*motorn så klart wink

DavidMartin
28 oktober 2008 · 250 Inlägg

Har felsökt tidigare o inte fått fram något. Sockel A6 (för tändningen) finns inte, ska ju va en metallkontakt innuti sockeln... Den hade knappt någon olja men den fyllde jag på. Jäkligt skumt...detta...

BMW E53 X5 (2002)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
28 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

bara o dra på lina..som tidigare sagt,elr mata fullgas o tändning...haft liknade fel på min,,inte ens volvo hitta felet sa att de är för mkt att fel söka..
testa byt batteri:P

kan du köra den så dör den bara ?tex vid rödljus?

Senast redigerat av pattilatti2 (28 oktober 2008)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 oktober 2008 · 13 744 Inlägg

DavidMartin skrev:
Har felsökt tidigare o inte fått fram något. Sockel A6 (för tändningen) finns inte, ska ju va en metallkontakt innuti sockeln... Den hade knappt någon olja men den fyllde jag på. Jäkligt skumt...detta...

a6 finns inte på en t5

kolla a2 istället eftersom t5 har en kombinerad bränsle/tändningsbox


jag tror på mitt tips mest

har varit med om det mängder med gånger

bilen känns totalt stendöd och komp lös och har efter fullgas och ett full laddat batteri hoppat igång och lämnat ett STORT moln oförbränd soppa smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DavidMartin
29 oktober 2008 · 250 Inlägg

Growe skrev:

DavidMartin skrev:
Har felsökt tidigare o inte fått fram något. Sockel A6 (för tändningen) finns inte, ska ju va en metallkontakt innuti sockeln... Den hade knappt någon olja men den fyllde jag på. Jäkligt skumt...detta...

a6 finns inte på en t5

kolla a2 istället eftersom t5 har en kombinerad bränsle/tändningsbox


jag tror på mitt tips mest

har varit med om det mängder med gånger

bilen känns totalt stendöd och komp lös och har efter fullgas och ett full laddat batteri hoppat igång och lämnat ett STORT moln oförbränd soppa smile

T5 har jag inte utan vanlig GL/SE 144hk. Försökte med ditt tips men inget hände sad höll nyckeln omvriden skitlänge o man hörde bara startmotorn gå runt o lite då o då kom ett halvt puttrande från motorn, tills bateriet dog igen... Oförbränd soppa?? var rinner bensinen ut? för min bil börjar lukta jätte mkt bensin tongue

Senast redigerat av DavidMartin (29 oktober 2008)

BMW E53 X5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang