Svårt att mappa megasquirt själv?

_Jonte
23 oktober 2008 · 63 Inlägg

ja som rubriken?är de välldigt svårt att mappa?


tacksam för svar

mozz-74
23 oktober 2008 · 18 Inlägg

det finns mycket duktiga folk på turbo banditen som kan ge dig hjälp,,rekomenderar att köpa det där först men,,,de har svar på det mesta..det finns svar på forum oxå men jag personligen blev mest förvirrad av alla herr duktig som skulle hjälpa till..smile

gör allt idag imorgon är det försent!!!! :)
Mazda Rx8 "Wankel" (2004)
Mitsubishi Evo lll "I-prinzip" (1995)
peegee Forummoderator
23 oktober 2008 · 2 924 Inlägg

Svårt är ju väldigt relativt då...svårt för en del, enkelt för andra...
Först och främst, vad har du för förkunskaper och erfarenhet inom området bilmotor, elektronik och programmering/kalibrering?

MS är väl inte bland de svåraste att lära sig men den vågen MS rider på först och främst, är ju att det är prisvärt.

Senast redigerat av peegee (23 oktober 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
torpis Forummoderator
23 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

_Jonte skrev:
ja som rubriken?är de välldigt svårt att mappa?

Ja

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Xabin
23 oktober 2008 · 391 Inlägg

MS är inte alls så svårt som AEM eller Autronic T:ex som är dyrare sprut det svåra med MS är väll att får de att funka med firmwire och alla givare runt om kring du kan ju börja med att bara koppla in dig på bränslet för att lära dig så gjorde jag och läste mycket på www.megasquirt.se vill du verkligen få det att funak så är det bara att jobba med de smile

Xuri One Man Clan
23 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

att mappa bränsle är lätt..sen om de är rätt eller fel beror på hur mycke kunskap man har

å sen hur lätt de är å koppla in beror på montörens kunskap...

enligt mig är de lätt å installera

lätt å mappa

Men bökigt å mappa om man har dom lite äldre versionerna av ms boxen där man mappar tändning i megaspark...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
mattestig volvo tic frälst
23 oktober 2008 · 357 Inlägg

kan ju säga att det är väldigt bra om du kan engelska och har ganska lätt för teori för allt du behöver veta står på www.megamanual.com bare att läsa så ser du vad du behöver kunna

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
torpis Forummoderator
23 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

Xuri skrev:
lätt å mappa

Att åka i 200km/h med Laptop i knät samtidigt som man programerar mappen, simultant skall man hålla reda på lambda, EGT, MAT och inte mminst lyssna efter spikningar.  Sen har vi ju det vanliga med varvtal, laddtryck, motortemp oljetryck mm...

så lätt vet i fasen om det är oavsett sprut.  känner man på sig att man har trubbel att göra flera saker samtidigt så gör man bäst i att ta det extremt försiktigt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Xuri One Man Clan
23 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

torpis skrev:

Xuri skrev:
lätt å mappa

Att åka i 200km/h med Laptop i knät samtidigt som man programerar mappen, simultant skall man hålla reda på lambda, EGT, MAT och inte mminst lyssna efter spikningar.  Sen har vi ju det vanliga med varvtal, laddtryck, motortemp oljetryck mm...

så lätt vet i fasen om det är oavsett sprut.  känner man på sig att man har trubbel att göra flera saker samtidigt så gör man bäst i att ta det extremt försiktigt.

har faktiskt inte varit uppe i mer än 18-190 ännu wink

de bästa är å mappa i bänk..då kan man ligga å belasta vid varje varvtal å även om polisen har fartkontroll i garaget är de bara å vinka på dom smile

hade tänkt göra de senare just  nu är de fortfarande lite på teststadiet

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
_Jonte
23 oktober 2008 · 63 Inlägg

Okej..tack för alla svar...kanske de lönar sig att föra bilen till turbobandien? förstått att dom kan sin sak ? smile

Matz-The-Man
23 oktober 2008 · 204 Inlägg

lånar tråden lite. är inne på ett ms med men ja upptäckte att det inte hade knack sensor inbyggt hur pass svårt är det att koppla in det? knack sensor är väll nästan ett måste eller i alla fall väldigt bra att ha?

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
MeloveGolf Vw trimmare
23 oktober 2008 · 2 995 Inlägg

Matz-The-Man skrev:
lånar tråden lite. är inne på ett ms med men ja upptäckte att det inte hade knack sensor inbyggt hur pass svårt är det att koppla in det? knack sensor är väll nästan ett måste eller i alla fall väldigt bra att ha?

knacksensor är absolut inte ett måste det är bara ett komplement...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
sebben tuningservice.se
23 oktober 2008 · 91 Inlägg

Se till att ha alla mätinstrument bara så ska det nog gå bra,
Jag kommer köra med insugstemp lambda och avgastemp.
Har för mig att det finns en mapp i megasquirt där man ställer in önskat lambdavärde vid olika varvtal och belastning.

Matz-The-Man
23 oktober 2008 · 204 Inlägg

okej då är det väll bra att läsa på och hoppas på det bästa:D

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
torpis Forummoderator
24 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

_Jonte skrev:
Okej..tack för alla svar...kanske de lönar sig att föra bilen till turbobandien? förstått att dom kan sin sak ? smile

Har inte en aning om deras kunskaper, men visst att anlita någon som kan sin sak är helt klart billigare i början.

Jag valde att låta Autotech mappa min bil i deras rototest, då vet man exakt vilken effekt man har och hur ansträngda alla prylar är. Dock kan inte autotech hur duktiga de än är mappa kallstart, choke, launch, tomgång mm.

De har inte klimatrum där de kan frysa ner din bil till -20grader göra ett startförsök, vänta ett par timmar mappa lite och göra ett nytt försök...     sen höja till -15 och börja om...

Det är där man själv kan mappa bilen i princip helt utan risk för motorras iom man inte rör "effektparametrarna" 

5% av mappningen är max effekten och grundläggande körbarheten som motorfirman du anlitar fixar till.

Bara en sådan sak som att ta sig genom besiktningen, jämn tomgång, fina värden och så...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Germax
24 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

torpis skrev:

Xuri skrev:
lätt å mappa

Att åka i 200km/h med Laptop i knät samtidigt som man programerar mappen, simultant skall man hålla reda på lambda, EGT, MAT och inte mminst lyssna efter spikningar.  Sen har vi ju det vanliga med varvtal, laddtryck, motortemp oljetryck mm...

Haha jag skulle vilja se den synen framför mig, en glass i handen oxå va! lol

Senast redigerat av JapMax (24 oktober 2008)

TurbOla Reservdansk
24 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

JapMax skrev:

torpis skrev:

Xuri skrev:
lätt å mappa

Att åka i 200km/h med Laptop i knät samtidigt som man programerar mappen, simultant skall man hålla reda på lambda, EGT, MAT och inte mminst lyssna efter spikningar.  Sen har vi ju det vanliga med varvtal, laddtryck, motortemp oljetryck mm...

Haha jag skulle vilja se den synen framför mig, en glass i handen oxå va! lol

Eller en kopp kaffe. tongue

Fördelen med att mappa på riktig väg, är att man får mer realistisk miljö (kommer inte närmare verkligheten än så wink ) men då måste man ha någon med sig som mappar åt en ( om man nu inte har en jävligt grym simultanförmåga) men lättast/vanligast är nog att mappa i bänk eller rullande landsväg, helt enkelt, och mata på luft framifrån med stor fläkt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
BMWKimmo Mekaniker
24 oktober 2008 · 472 Inlägg

Jag håller själv på att mappa ett MS. Det är inte direkt lätt. Först och främst behöver man ha väldigt djup insyn om hur ett insprut fungerar, sen måste man veta ungefär hur ett Eftermarknads sprut funkar med alla inställningar osv. Är själv bilmekaniker och har läst megamanualen men det är fortfarande svårt.. Mvh Kim

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
torpis Forummoderator
24 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

TurbOla skrev:
Men då måste man ha någon med sig som mappar åt en ( om man nu inte har en jävligt grym simultanförmåga) men lättast/vanligast är nog att mappa i bänk eller rullande landsväg,

Det är dyrt att mappa i bänk...  sen är det få bänkar som kyler bilen tillräkligt bra, långt från alla som har BSR fläkt.

Mina kompisar vågar inte åka med längre än mindre köra...  så man får klara sig själv smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
24 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Jag håller själv på att mappa ett MS. Det är inte direkt lätt. Först och främst behöver man ha väldigt djup insyn om hur ett insprut fungerar, sen måste man veta ungefär hur ett Eftermarknads sprut funkar med alla inställningar osv. Är själv bilmekaniker och har läst megamanualen men det är fortfarande svårt.. Mvh Kim

En till att lyssna på som har grejorna och inte bara snackar. *tummen upp*

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang