Hur många har varvstoppat 5an? =)

torpis Forummoderator
26 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

FireTraXX skrev:

HaveUSeenMyS14 skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Allihoppa!  När ni nått 260 tex så
räkna bort ca 10km/h! I princip alla har glädjemätare!
Använd Gps så ser ni att 10km/h för mycket.

konstigt, på mina två bilar är det tvärtom, testat gps på både 740in och Nissan i olika hastigheter, och mätaren på båda bilarna visar mindre, så jag måste lägga till ca 10 km/h enligt gpsen.

så alla, lägg på ca 8-10 km/h så kör ni i riktig hastighet, kan tilllägga också att ja kört förbi flera fartkameror som varit 70gräns på, i ca 80 km/h.. så

Generellt sett så SKA alla bilar visa rätt eller lite för mycket.
Helt enkelt för att folk inte ska få fortkörningsböter i onödan.

Om man börjar jiddra om 5-10km/h hit eller dit så har man för lite effekt i bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
AndreasPlars
26 oktober 2008 · 1 062 Inlägg

Åkte på varvstoppet för en vecka sedan. ligger på 6500varv idag bara så med 40,5km/h @1000rpm på femman vart det väl inga rekord satta men lådan ska bytas till en 45,6@1000rpm så får vi se smile

M.V.H.

Saab 900i (1989)
MikeyMouse
26 oktober 2008 · 214 Inlägg

försökte få i varvstoppet på min på 5:ans växel men jag lyckades inte:( ca 240-250 km/h sen vågade jag inte köra fortare tongue

varvstopp 7000 varv

Senast redigerat av MikeyMouse (26 oktober 2008)

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!
jes
26 oktober 2008 · 582 Inlägg

Kenko skrev:
Ca 260-270, mätaren räckte inte till, varv stopp på7800rpm

lol

hej
Ksj
26 oktober 2008 · 1 217 Inlägg

Jag har inget varvstopp men när man passerar 7000 börjar det rassla och låta väl ansträngt.. har som bäst kommit upp i ca 190 i mätarfart med den gamle saaben.. detta var ned för hallandsåsen:P

Saab 900 "2.1an" (1992)
liveforthis AJA Motorsport
26 oktober 2008 · 450 Inlägg

Varvstoppa min rs 2000 på 5an i 225 knyck och varvstop 7500rpm

Senast redigerat av liveforthis (26 oktober 2008)

AJA Motorsport / don't like how we drive?
Email us at: eatshit@gofuckyourself.com
torpis Forummoderator
26 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

jes skrev:

Xuri skrev:
Jag skulle vilja testa men vettifan vart jag skulle göra de :p tippar på att de skulle bli 250-270 knyck

tror snarare max 170km/h med din 940 135hk när den var ny .fan 270 blås gör ju m5:or och dyligt(volvo 940 är inte dyligt)

Hans 940 är nog "dyligare" än du tror smile  Som min S40, så dylig att M5ägare blir aggressiva i tonen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

Aldrig lyckats med det men det kommer

Jaggen har jag haft 270 på mätarn 1000rpm kvar

Saaben blir jag altid feg i runt 220 men då e det inte mkt kvar

Bägge hastigheterna kollade med GPS skiljer inte ett smack på nån av bilarna

Mätarfilm på jaggan trafik dock å den har inte lagt i femman än sker i 240                                      http://www.garaget.org/video/9p3lcrh60al3

Senast redigerat av JaggaChafen (26 oktober 2008)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Högis
26 oktober 2008 · 41 Inlägg

på 5an har man legat på varvstoppet och jag brukar inte riktigt titta på mätaren när jag åker i den hastigheten.. lite väl onödigt men det går nog iaf i 220. Sen slänger vi i 6an

Opel GT (2007)
Mr_cba Quicksand´s got no sense of humor
26 oktober 2008 · 48 Inlägg

Har aldrig provat och vet inte om jag vågar heller. smile Har varvstopp på 7000 med 50 utväxling = 350 km/h
Tror iof inta att bilen orkar dit upp och frågan om det finns någon raka som i så fall är tillräckligt lång? smile

Mvh Åke Jahnson
Jahnson Tuning
435 hk och 600 nm som används flitigt i bruksbilen. :)
Quicksand´s got no sense of humor.
_Danne_L
26 oktober 2008 · 71 Inlägg

HAHA:D


Högis skrev:
på 5an har man legat på varvstoppet och jag brukar inte riktigt titta på mätaren när jag åker i den hastigheten.. lite väl onödigt men det går nog iaf i 220. Sen slänger vi i 6an

Volvo 740/960 16v Turbo "Breddad" (1988)
FL3JM Inga konstigheter
26 oktober 2008 · 2 064 Inlägg

4-stegs automatlåda, går inte mot varvstoppet på 4'an då den är spärrad till 210 km/h. sad

85an
26 oktober 2008 · 249 Inlägg

5an upp i 240 (på mätaren)... och bensinförbrukningen i den farten är rolig smile bilen kändes stabil iaf, inte som när jag maxade gamla 740n i 160-170 och det kändes som att framdörrarna skulle flaxa av bilen

VilleV
26 oktober 2008 · 193 Inlägg

Inte vågat mer än 220-230 med Volvo'n ska tilläggas att detta är mätarfart, inte galen nog att titta ner på GPS'n i den hastigheten.

M3'an dock, kollade sista gången på GPS'n vid 270, men kompisen sa att den sista farten va ca 285. skall tilläggas att detta gjordes på tom E4'a.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 oktober 2008 · 13 744 Inlägg

polarns 850R gick ut på varvstoppet på 5:an då var nålen vid 260 sen varvade det ett par hundra rpm/min till

min med aut vägrar o andra sidan är jag inte så mycket för att plåga så länge med full gas
men vid 250 har jag en nog runt 1000rpm kvar


min gamla 745glt 16v gjorde bara 190 men då hade jag M90 och en 940turbo bakaxel som gjorde att den var lite högt utväxlad..bilden tog jag på 4:an smile
den gjorde 215 just innan varstoppet slog i
med andra utväxlingen jag hade efteråt gjorde bara bilen 210km/h på 5:an
var aut utväxling från en 940se 92
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46981/490761_9apnfq.jpg
190km/h på 5:an och detta på 4:An



men är man bara ute efter att nå varvstoppet på 5:an är det inte så svårt
om bilen bara gör 200-230

Senast redigerat av Growe (27 oktober 2008)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 oktober 2008 · 13 744 Inlägg

VilleV skrev:
Inte vågat mer än 220-230 med Volvo'n ska tilläggas att detta är mätarfart, inte galen nog att titta ner på GPS'n i den hastigheten.

M3'an dock, kollade sista gången på GPS'n vid 270, men kompisen sa att den sista farten va ca 285. skall tilläggas att detta gjordes på tom E4'a.

230 i volvon kan jhu inte ens kännas

min börjar kännas att det går fort efter 230 innan är det jhu relativt lätt att bara glida

eller så är jag bara knäpp iof är det inte direkt ovanligt att jag är förbi 200sträcket sad

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MikeyMouse
27 oktober 2008 · 214 Inlägg

Tycker tråden ska byta namn, "vem plågar sin bil mest" låter bättre;)

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!
Persson_90
30 oktober 2008 · 82 Inlägg

Har inte varit uppe så man verklingen hört varv stoppet, men runt 190-200 gör Bmw mätarfart på 4an. 5an är tveksamt om han orkar riktigt, ska nog vara en bra nedförsbacke då med tongue wink

BMW 525 e39 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang