Hur många har varvstoppat 5an? =)

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
8 december 2009 · 2 258 Inlägg

på min CRX ja.. Och aldrig igen! På min 244GLT nej.. Har inget varvstopp.. B230E wink

Sump Runk Rätt O Slätt!
Opelmadness German cars, quality and beyond
8 december 2009 · 8 197 Inlägg

Vet inte om jag vill det med MG'n. Iaf inte med de däcken som satt på sommarfälgarna.
Men testas, det ska den... På bana... roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
8 december 2009 · 2 258 Inlägg

Hmm.. en fundering.. spelar vell ingen roll om man har 100 Hk Eller 500 Hk i en bil av samma modell.. Det är väl växellådan som har med toppfarten o göra.. Och varvstopp o allt de där.. Så varför ens skriva antalet HK bilen hade/har som man gjorde det i? :S

Sump Runk Rätt O Slätt!
pippaaN
8 december 2009 · 987 Inlägg

discokapten skrev:

Lundberg_ skrev:
Golf2 GL gör ca 200km/h mätarfart men de e väl 185-190km/h. O de va på 4an o inte ens nära varvstoppet tongue Den orkade helt enkelt inte tongue

Nej, den gör inte 200 på plan mark med fyran i, aldrig någonsin, glöm det. Nedförsbacke kanske, men då kan vilken bil som helst gå hur fort som helst, beror på hur mycket och hur länge det lutar.

Min gamla golf 2a gjorde då bara 175km/h, och då plååågades den länge och väl smile

i like it load
ekelund88
8 december 2009 · 2 656 Inlägg

pippaaN skrev:

discokapten skrev:

Lundberg_ skrev:
Golf2 GL gör ca 200km/h mätarfart men de e väl 185-190km/h. O de va på 4an o inte ens nära varvstoppet tongue Den orkade helt enkelt inte tongue

Nej, den gör inte 200 på plan mark med fyran i, aldrig någonsin, glöm det. Nedförsbacke kanske, men då kan vilken bil som helst gå hur fort som helst, beror på hur mycket och hur länge det lutar.

Min gamla golf 2a gjorde då bara 175km/h, och då plååågades den länge och väl smile

varvstopp på 5an i en 325 e36a uppföreurostop backen i halmstad ligger nånform av gummiasfalt där så sjukt halt och körapå om de regna :p så de spann alltså i samma backe varvade jag ut 4an på m46 od med 745 turbon men som sagt va bara spin ingen riktig fart :p

Nebelwerfer
8 december 2009 · 54 Inlägg

HyperSonica skrev:
Hmm.. en fundering.. spelar vell ingen roll om man har 100 Hk Eller 500 Hk i en bil av samma modell.. Det är väl växellådan som har med toppfarten o göra.. Och varvstopp o allt de där.. Så varför ens skriva antalet HK bilen hade/har som man gjorde det i? :S

Helt sant. Funderar på att byta växellåda till bilen så jag drar RS6orna i toppfart....cool

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
8 december 2009 · 839 Inlägg

Nebelwerfer skrev:

HyperSonica skrev:
Hmm.. en fundering.. spelar vell ingen roll om man har 100 Hk Eller 500 Hk i en bil av samma modell.. Det är väl växellådan som har med toppfarten o göra.. Och varvstopp o allt de där.. Så varför ens skriva antalet HK bilen hade/har som man gjorde det i? :S

Helt sant. Funderar på att byta växellåda till bilen så jag drar RS6orna i toppfart....cool

Och rent teoritiskt så skulle det kunna finnas mer effekt om man höjer varvstoppet..
Dessutom går det ju väldigt tungt uppe i hastighet, och du kan behöva mer effekt att knuffa bilen framåt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
8 december 2009 · 839 Inlägg

Turbo_Davve skrev:

JG skrev:
jag kör varvstopp på 5an på 402m med fwd sugmotor  smile
4.5slutväxel, 5vxl quaife drevsats, 8*22*13" däck, 8500rpm
bilen väger 853kg på startlinjen med chafför (mig) och 761kg tom

film: http://www.garaget.org/video/5tg6nypjtrib

film 2: http://www.garaget.org/video/3dj70zoc0ueu

Vem frågade efter däckdimension och vikt på bilen? har jag missat nåt?
sen vetifan om någon undrade vad du hade för drevsats i med?
eller om den är fwd eller rwd eller om du körde på strippen eller på en grusväg?

Tagga ner för fasen.... roll
Om du inte visste det så ändras topphastighet och acceleration om man ändrar storlek på drev och hjul. Det borde ju du kunna som verkar "fresh out of moppetiden"...

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
cheffer
8 december 2009 · 1 422 Inlägg

UhrJr skrev:

Nebelwerfer skrev:

HyperSonica skrev:
Hmm.. en fundering.. spelar vell ingen roll om man har 100 Hk Eller 500 Hk i en bil av samma modell.. Det är väl växellådan som har med toppfarten o göra.. Och varvstopp o allt de där.. Så varför ens skriva antalet HK bilen hade/har som man gjorde det i? :S

Helt sant. Funderar på att byta växellåda till bilen så jag drar RS6orna i toppfart....cool

Och rent teoritiskt så skulle det kunna finnas mer effekt om man höjer varvstoppet..
Dessutom går det ju väldigt tungt uppe i hastighet, och du kan behöva mer effekt att knuffa bilen framåt.

Ironi... Ska det finnas mer effekt på högre varv ska delarna vara avstämda för högre varv också. Luftmotståndet är ENORMT i höga hastigheter och effekten spelar grymt stor roll för toppfarten i en bil. Effekt/Aerodynamik/stegning på växellådan spelar roll. 2 av 3 ger inte hög toppfart, alla 3 måste finnas.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Germax
8 december 2009 · 12 086 Inlägg

Lixom vafan killar?

Växellådan gör inte topphastigheten, det gör effekten. Växellådan sätter ev ett mekaniskt stopp för topphastigheten, inget mer. (Vilket den här tråden handlar om smile )

Allt är ju relativt, dålig aerodynamik kan du kompensera med jävla massa mos i motorn wink
Iofs när de börjar gå riktigt fort så är de i praktiken rätt svårt att köra med en container.

Senast redigerat av JapMax (8 december 2009)

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
8 december 2009 · 839 Inlägg

cheffer skrev:

UhrJr skrev:

Nebelwerfer skrev:

Helt sant. Funderar på att byta växellåda till bilen så jag drar RS6orna i toppfart....cool

Och rent teoritiskt så skulle det kunna finnas mer effekt om man höjer varvstoppet..
Dessutom går det ju väldigt tungt uppe i hastighet, och du kan behöva mer effekt att knuffa bilen framåt.

Ironi... Ska det finnas mer effekt på högre varv ska delarna vara avstämda för högre varv också. Luftmotståndet är ENORMT i höga hastigheter och effekten spelar grymt stor roll för toppfarten i en bil. Effekt/Aerodynamik/stegning på växellådan spelar roll. 2 av 3 ger inte hög toppfart, alla 3 måste finnas.

Jag tycker det börjar bli väldigt svårt att skilja på ironi och dumhet ivissa trådar.
Och det där med effekten ovanför varvstoppet så underströk jag ju att det skulle kunna vara så rent teoritiskt (alltså; ponera att man HAR motor för detta)
I övrigt är jag helt med i dina banor wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
alexbenhard Hemlig Agent
8 december 2009 · 1 115 Inlägg

Turbo_Davve skrev:

JG skrev:
jag kör varvstopp på 5an på 402m med fwd sugmotor  smile
4.5slutväxel, 5vxl quaife drevsats, 8*22*13" däck, 8500rpm
bilen väger 853kg på startlinjen med chafför (mig) och 761kg tom

film: http://www.garaget.org/video/5tg6nypjtrib

film 2: http://www.garaget.org/video/3dj70zoc0ueu

Vem frågade efter däckdimension och vikt på bilen? har jag missat nåt?
sen vetifan om någon undrade vad du hade för drevsats i med?
eller om den är fwd eller rwd eller om du körde på strippen eller på en grusväg?

Vad har ditt inlägg med att varvstoppa högsta växeln att göra då?

Jag varvstoppade 5:an med min gamla Kadett GSi 16v och min gamla BMW 540 med manuell växellåda från 530.

MVH. Alex

lada_power
8 december 2009 · 87 Inlägg

Varstoppet på 4an ~190km/h (~180 enligt GPS) på 5an orkade den bara upp till 215 (198 enligt GPS) big_smile

trippelturbo Trucker
8 december 2009 · 2 710 Inlägg

vad menas med varvstopp? toppfart eller ?

Fart missbrukare
-Sjoblom- snel hest
8 december 2009 · 152 Inlägg

Varvstopp på 5'an med 528'an ger 245 på mätaren tror jag det var, vackert wink

Jeep Cherokee chief "Chefen" (1979)
Volkswagen Bubbla "BAW" (1968)
Opel Ascona B "Bwopel" (1977)
Kmarcus
8 december 2009 · 854 Inlägg

BMWgrabben skrev:
vad menas med varvstopp? toppfart eller ?

Vad står det i rubriken? Är precis det som menas. Toppfart är något annat i de flesta fall.

Har varvstoppat Volvon för övrigt.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
MilleN
8 december 2009 · 9 108 Inlägg

Har varvstoppat Omega 3000 i fyran bara, 230 mätarfart är rätt imponerande ändå med en växel kvar.. Med femman i orkade den tyvärr inte nå varvstoppet utan den slutade acca i 248, viloväxel hmm

BMWgrabben: Varvstopp är ju det som händer om man trycker gasen i botten och skiter i att växla hehe, testa på tvåan så förstår du hur det låter, det ljudet är lite speciellt när man har högsta växeln i wink

Tagg3N Konsult
8 december 2009 · 1 247 Inlägg

Har inte "varvstoppat" på 5an i Saaben, tror starkt på att den inte orkar det ärligt talat. Men mätaren ut har jag bevisat efter autobahn, aldrig mer. Den är inte byggd för dessa hastigheter.

/Kim

-stoffe-
8 december 2009 · 1 271 Inlägg

ixen gör 235 mättar fart på 5an fullt ut. men varvstopet var inte alls samma som på lägre växlar den liksom bara slutade varva där

N_W V8 de bästa som finns!
8 december 2009 · 1 092 Inlägg

Går inte in i varvstoppet på dom växlarna med 540in för den går in i strypkopplet vid 250km/h verklig fart på både 5an och 6an. fast på 5an är de bara ett par/tre hundra varv kvar ändå, på sexan har den 4500varv/min när den bryter vid 250.

Senast redigerat av Niklasw (8 december 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang