Toyota supra MKIV högerstyrd - Kommentarer?

LilleSKUTT
4 november 2008 · 512 Inlägg

( varken har eller har haft någon supra men jag har kört högerstyrd supra )    hade haft körkort i ca 10 år innan jag satte mig i en högerstyrd bil första gången och det var inga problem alls tyckte jag ... ( tror dessutom det är lättare vänja sig när man nyss tagit kortet )   mycket sköna och roliga bilar ( KÖP)  som tidigare sagt kan man blanda ihop blinkers vindrutetorkare men det är lättare för dig än för mig att inte göra det pga du har ju inte lika många år med vana av var den sitter ....  angående det vissa säger om mycket effekt nytt körkort så visst är det så men å andra sidan är det många med nytt körkort som lånar pappas chippade  940 turbo på vintern och  det är svårare hantera än en supra på assfalt så KÖP om du vill   ( den jag kört har bpu+ uppdaterade aggregat och ställbart laddtryck inne i kupen = max 500hk  var ställd till ca 400 dom flesta gånger jag kört och då är den snäll att köra men visst ... gasar man fullt så bär det iväg mycket men det är bara justera med foten

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
-Sudde-
4 november 2008 · 57 Inlägg

DusanMandick skrev:

-Sudde- skrev:
Det lägsta jag kommit ner i gjorde jag ett avsiktligt test där jag körde en hel tank utan att gasa på, turboarna jobbade i princip inte alls, då körde jag på ungefär 1,3 liter per mil.

där blev han inte sugen på en supra längre tongue

Ska man räkna ärlig förbrukning så blir det oundvikligen från 2,5 liter/milen och uppåt.

LilleSKUTT
4 november 2008 · 512 Inlägg

och vill man ha supra men tycker det är för mycket effekt finns det ju sugmotorsupror oxå....

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
-Sudde-
4 november 2008 · 57 Inlägg

LilleSKUTT skrev:
och vill man ha supra men tycker det är för mycket effekt finns det ju sugmotorsupror oxå....

Helt ärligt har jag aldrig förstått poängen med att tillverka dom... big_smilewink

LilleSKUTT
4 november 2008 · 512 Inlägg

-Sudde- skrev:

LilleSKUTT skrev:
och vill man ha supra men tycker det är för mycket effekt finns det ju sugmotorsupror oxå....

Helt ärligt har jag aldrig förstått poängen med att tillverka dom... big_smilewink

smile sant det ... kanske för att sälja till wannabee glidarna utanför lokala korvmojen ? dom som inte kan hantera effekten men vill se snabba ut ?

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
4 november 2008 · 820 Inlägg

-Sudde- skrev:

DusanMandick skrev:

-Sudde- skrev:
Det lägsta jag kommit ner i gjorde jag ett avsiktligt test där jag körde en hel tank utan att gasa på, turboarna jobbade i princip inte alls, då körde jag på ungefär 1,3 liter per mil.

där blev han inte sugen på en supra längre tongue

Ska man räkna ärlig förbrukning så blir det oundvikligen från 2,5 liter/milen och uppåt.

<


Det var en helvetes förbrukning, men visst även om jag köper mig en Bmw m3 så lär jag ju ligga på ~ 1L SNÅL körning hur som helst, och då med mindre pollar under huven  wink.


Känns som att vilken bil som helst med 330-340hk hade dragit något i den stilen?  även en trimmad 850 R, eller har jag fel?


Tur är väl då att man bara kör med den på vintern, dock blir väl bensinförbrukningen lika hög som farsans V70 2,5t drar under ett helt år wink

Senast redigerat av Dawe_A (4 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M5 3.8 (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
LilleSKUTT
4 november 2008 · 512 Inlägg

Dawe_A skrev:

-Sudde- skrev:

DusanMandick skrev:

där blev han inte sugen på en supra längre tongue

Ska man räkna ärlig förbrukning så blir det oundvikligen från 2,5 liter/milen och uppåt.

<


Det var en helvetes förbrukning, men visst även om jag köper mig en Bmw m3 så lär jag ju ligga på ~ 1L SNÅL körning hur som helst, och då med mindre pollar under huven  wink.


Känns som att vilken bil som helst med 330-340hk hade dragit något i den stilen?  även en trimmad 850 R, eller har jag fel?


Tur är väl då att man bara kör med den på vintern, dock blir väl bensinförbrukningen lika hög som farsans V70 2,5t drar under ett helt år wink

helt rätt inställning bilar med tak ska användas på vintern på sommaren åker man hoj eller öppet... smile

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
laaantz
4 november 2008 · 465 Inlägg

LilleSKUTT skrev:

Dawe_A skrev:

-Sudde- skrev:

Ska man räkna ärlig förbrukning så blir det oundvikligen från 2,5 liter/milen och uppåt.

<


Det var en helvetes förbrukning, men visst även om jag köper mig en Bmw m3 så lär jag ju ligga på ~ 1L SNÅL körning hur som helst, och då med mindre pollar under huven  wink.


Känns som att vilken bil som helst med 330-340hk hade dragit något i den stilen?  även en trimmad 850 R, eller har jag fel?


Tur är väl då att man bara kör med den på vintern, dock blir väl bensinförbrukningen lika hög som farsans V70 2,5t drar under ett helt år wink

helt rätt inställning bilar med tak ska användas på vintern på sommaren åker man hoj eller öppet... smile

fattar jag rätt.. ska du bara använda supran till att köra på vintern:S?

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
4 november 2008 · 820 Inlägg

laaantz skrev:

LilleSKUTT skrev:

Dawe_A skrev:
<


Det var en helvetes förbrukning, men visst även om jag köper mig en Bmw m3 så lär jag ju ligga på ~ 1L SNÅL körning hur som helst, och då med mindre pollar under huven  wink.


Känns som att vilken bil som helst med 330-340hk hade dragit något i den stilen?  även en trimmad 850 R, eller har jag fel?


Tur är väl då att man bara kör med den på vintern, dock blir väl bensinförbrukningen lika hög som farsans V70 2,5t drar under ett helt år wink

helt rätt inställning bilar med tak ska användas på vintern på sommaren åker man hoj eller öppet... smile

fattar jag rätt.. ska du bara använda supran till att köra på vintern:S?

Japp jag tänkte ha supran som vinterbil och pappas volvo v70 som sommar bil smile


- självklart inte, kanske var jag som hade slarvat ihop texten för hasstigt roll


Bilen kommer användas såfort snön och sanden försvinner ifrån gatorna , tills det kommer tillbaka igen!
- Då blir det till att åka runt i pappas bil.

Senast redigerat av Dawe_A (4 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
cyan69
5 november 2008 · 70 Inlägg

tycker du ska tänka en gång extra en volvo 2.5t fast du kör hårt så har du 1.3 blandad körning sen en t5 får du räkna iaf 1.4-1,5 blandad

min s6:a med v8 340hk låg iaf på 2.5 liter blandad körning och har man lite motor osv vill man ju tanka 98 oktan så är du ej tät som fan och kan lägga minst 1000kr i månaden på försäkring sen soppa ja beror ju på mil osv men som sagt man får tanka ofta och delar kostar ju som helvete så gör inge impuls köp som du kommer ångra så du förlorar massa pengar på det big_smile från en som vet haha big_smile

Pain is temporary glory last forever
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
5 november 2008 · 1 123 Inlägg

mitt råd är låt bli att köpa supra tt direkt som första bil vill du ha en supra? köpt en non turbo med ca: 230hk original kör den lek med den träna gör vad du vill:P när du väl känna att de e dags för turbo då köper du turbo,, för att 18år med turbo kan blir skit dyr:P men en non turbo är minst lika roligt fast inte liak snabbt men billigare att äga gör som mig=) köpt en non turbo:P

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
5 november 2008 · 1 123 Inlägg

-Sudde- skrev:
Det lägsta jag kommit ner i gjorde jag ett avsiktligt test där jag körde en hel tank utan att gasa på, turboarna jobbade i princip inte alls, då körde jag på ungefär 1,3 liter per mil.

min drar 0,9 blandade 1,1 stads 0,8 landsvägtongue när gäller att turboarna jobbade i princip inte alls? då kan vi snackar om min bil den har inte turbo alls ihihih ganska billigt soppa räkning

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Bjork OEM <3
5 november 2008 · 6 957 Inlägg

DusanMandick skrev:

SupraJonas skrev:
Äger min andra supra nu, kan bara säga underbar bil !
ska du försäkra så kan jag rekomendera Folksams Toyota försäkring bästa priset jag hittat iaf!
det jobbigaste med högerstyrt är väll att man blandar ihop "Torkarspaken" med "blinkersspaken" smile
tog 2 veckor sen hade jag lärt mig köra iaf,
tänk bara på att handla en bil med orginal effekten i.
även BPU kan vara svårt å tygla om man inte är van.
av egen erfarenhet så kan jag säga att suprans motor är som en stridsvagn!
hur många bilar med orginal motor skrämmer du upp i 700-800 Hk utan att byta stakar kolvar ? smile

Tveka inte KÖP EN SUPRA! du kommer inte ångra dig smile

Mvh Jonas

köp blinkers / torkar reglage från en v-styrd supra då ? gjorde det på en jaguar s type på jobbet häromdan tongue skitsmidigt, behövde inte ändra på nåt förutom att kapa ett buntband o dra fritt kablarna lite tongue


vad är bpu?

BPU är om ja minns de rätt, Basic Program Uppgrade?
De är iaf lättare trim tongue

Sen alla som babblar om att pappa betalar, de är väl hans ensak? jobba hårt? ärvt pengar? i vilket fall
så vill han ju unna sig en fet förstabil å de tkr ja e helrätt big_smile

Men ja reagera på en sak i dina frågor? Halvförsäkring..? Lite väl vågat eller?

OEM <3
terazzi
5 november 2008 ·

basic performance upgrade smile
Ja supra som första bil e ju inte illa pinkat ^^

Hybriden
5 november 2008 · 677 Inlägg

Waho skrev:
Tar du och köper en Supra 4a som första bilen ska du nog tänka för dej. Borde du ha en såppas stark och snabb bil när du direkt fått kortet? Och du lär ju inte ha råd att betala den själv då den inte är helt billigt att äga en.
Vore jag dej skulle ja satsa på en 3a först smile



*Försäkring kan du ringa och kolla upp beroende på var du bor har bilen nattetid osv.

*Det går fort att vänja sid vid att köra högerstyrd, inga större problem att oroa sig över.

*Bilen krånglar väl beroende på skicket och hur hårt du kör den. Och dom du ska trimma osv.

Haha du jag har en 3a och den ar fan inte billig.... visst i inkop ar den ratt snall men i drift sa fan heller.
Sen ar Mk3 ingen bra forsta bil, nar det slapper sa ar det ingen latt bil att fa tillbaka pga diffren slar tillbaka ratt hart.


Sen skaffa en billigare bil som forsta, visst det ar skit coolt att styla infor brudarna o polarna med en sa pass grym bil men nar nagot hander...... da blir man idiotforklarad

LoFET Almännt tokig
5 november 2008 · 481 Inlägg

Supra är en kanonbil, kul att köra, hållbar, trimvänlig mm. Men den är inte så billig att äga. blandad körning är 1,5l per mil långkörning runt litern.

Hade själv supra som förstabil dock en MK3. Så vill du ha en supra så köp en. tänk bara på att kolla upp noga så du inte köper ett skit ex. för det finns en hel del skräp........

Senast redigerat av LoFET (5 november 2008)

Inline sixes ist sie scheisse.......
alexxe En gång till nu
5 november 2008 · 760 Inlägg

_lee_jr skrev:

-Sudde- skrev:
Det lägsta jag kommit ner i gjorde jag ett avsiktligt test där jag körde en hel tank utan att gasa på, turboarna jobbade i princip inte alls, då körde jag på ungefär 1,3 liter per mil.

min drar 0,9 blandade 1,1 stads 0,8 landsvägtongue när gäller att turboarna jobbade i princip inte alls? då kan vi snackar om min bil den har inte turbo alls ihihih ganska billigt soppa räkning

om man vill ha en supra så skall man köpa supra för att de är en supra man vill ha å inte för att man vill komma undan me bensinen. vill man ha en bil att bara ta sig fram med så köper man en Lupo lr nått förfan.

Ingen mening att köpa fegsupra om de inte är för ekonomins skull. går att sladda av vägen med 240 sughästar lika lätt som med 330 e-spec hästar om man nu tjötar "säkerhet".

sen för att tillägga ang att de blir din förstabil så vore de smartast att köpa en "vadsomhelst" bil som du kan LÄRA dig att köra med först. du bryr dig inte lika mycket om du backar in i en lyktstolp me en 740 som med en supra ^^.

Men annars så e de kul att fler ansluter sig till entusiastklubben smile

Cheers!/Alex

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Frippe08 Galen
5 november 2008 · 849 Inlägg

Har en polare som har en supra som förstabil fast en 3a, han ska antagligen sälja den till nästa säsong då den är så dyr i drift. Den drar riktigt mycket bensin om man kör som om man haft kökort i mindre än ett år, går det sönder så blir det dyrt. Och som alla andra sportbilar så går den sönder då och då big_smile Men köp en supra du om du är tät annars skulle jag rekomendera en billigare bil. Typ civic, 200sx, eclipse osv...

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
-Sudde-
5 november 2008 · 57 Inlägg

_lee_jr skrev:

-Sudde- skrev:
Det lägsta jag kommit ner i gjorde jag ett avsiktligt test där jag körde en hel tank utan att gasa på, turboarna jobbade i princip inte alls, då körde jag på ungefär 1,3 liter per mil.

min drar 0,9 blandade 1,1 stads 0,8 landsvägtongue när gäller att turboarna jobbade i princip inte alls? då kan vi snackar om min bil den har inte turbo alls ihihih ganska billigt soppa räkning

Som nån annan skrev, inte fasen köpte jag en Supra för att jag ville ha en billig bensinräkning.

Jag drar gladeligen 3 liter/milen med min turbo-supra än att köra runt i en supra med sugmotor för att komma ner i 1,1 liter/milen...

Men alla har olika intressen, vissa vill ha den för utseendets skull så man kan "synas" i en supra.

Personligen är det bara en bisak då jag köpte min supra för att köra med och då är det bara turbo som gäller enligt min åsikt.

prodrive Avstängd
5 november 2008 · 962 Inlägg

Garaget.org, hemsidan för den svenska avundsjukan... Köp dig en turbo Supra för sjutton! Bara man inte är helt sopslut och kör som en 740 raggare så är det ju inga problem, man måste bara veta sina begränsningar och man får inte tro att man är skitduktig för då kan det bli farligt...

lee_jr råd skulle jag inte lyssna på, den snubben är ju helt bakom ljuset...

Senast redigerat av prodrive (5 november 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang