Richtenb skrev:
Hade jag fått göra om allt hade jag gått ett år KY, för din vetskap gick jag på tekniska högskolan i Stockholm med bra betyg så det borde passa rätt bra in i din mall
ja det beror ju på vad man har för yrke, de yrken där en KY är bättre är det ju så klart inte lönt att plugga på uni.
men sen finns det ju inte riktigt KY till alla kvalificerade arbeten.
Jag tror inte att en KY-ingenjör 1 år tjänar i närheten av en civilare på 5år. man får ju lön efter kompetens, svårighetsgrad på arbetsuppgifter, ansvar och utbildning. något som civilaren lär ha mer av allt.
min far jobbar som maskiningenjör, han har ingen universitetsexamen (enbart runt 60hp). arbetet fick han på den tiden när det gick att bli så kallad gymnasieingenjör. (kan man inte bli längre) han jobbar som projektledare och tjänar 40 000/mån i grundlön. hans kollegor som även dom jobbar som projektledare med samma eller likande ansvar och arbetsuppgifter, men är utbildade civilingenjörer i maskinteknik får över 50 000/ månad.
så även fast han gör samma jobb, får han mindre lön. dom är dessutom yngre än honom. jag kan säga att han ångrar sig ganska mycket över att han inte har en ordentlig examen, då hade han haft mer lön, större chans till chefsposition och högre lön tidigare i livet. dom små studieskulderna han hade fått hade snabbt betalat av sig.
men som sagt det beror på vad man jobbar som, vissa jobb inom data/IT är det ju lätt att få jobb utan examen om man kan bevisa att man är grym på javaprogrammering så ska det inte vara något problem att anställa den personen, men det är ganska svårt att få anställning som verksamhetsutvecklare, systemerare eller IT management-konsult om man inte har en examen inom området, om man inte har jobbat med det innan, vilket man logiskt sett inte har om man är ung.