2624
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

1 422 Inlägg
13 februari 2012
Är för närvarande arbetslös med 0 inkomst varje månad och bor för tillfället i Kongo men återkommer till Sverige igen i April och börjar förhoppningsvis jobba ganska fort och då kommer det första bli prio hyra och räkningar sedan är prioritet bilen och saker till bilen, allt annat är bonus haha.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 februari 2012
MB350se skrev:
Sen till kommer 6000kr SKATTEFRI i form av traktamente..

Då blir du ju blåst, du ska på en full månad få ut minst 8000 skattefritt, nästan 10,000
om du står för eget boende.

Jag var sjuk förra månaden men hade 8500skattefritt och 34,000 brutto, nu vet jag att vvs har lite mindre men ditt trakt är på tok för lite jobbar du mån-tors ska du ha 7-dagar traktamente, och om du har en vettig chef kan du fixa 6-dagars fulltrakt + en helg så får du ännu mer eftersom helgtrakt är beskattat.

Och jobbar du ändå veckovis skulle jag be om att skriva ut veckorna speciellt om du jobbar övertid man ska inte ge bort traktet det är ju hela moroten till att ligga ute.

1 232 Inlägg
13 februari 2012
e lite av ett allt i allo, ingen som har ett jobb elr vet något företag som behöver hjälp med lager elr städning osv, runt uddevalla,trollhättan,vbg m.m tack på förhand, ligger ute med cv och allt lite överallt.

420 Inlägg
13 februari 2012
lownslow skrev:
e lite av ett allt i allo, ingen som har ett jobb elr vet något företag som behöver hjälp med lager elr städning osv, runt uddevalla,trollhättan,vbg m.m tack på förhand, ligger ute med cv och allt lite överallt.

Vill du jobba som montör på volvo så söker Lernia folk nu. Man behöver godkända gymnasiebetyg i Matte A, Svenska A, Engelska A och Samhällskunskap A. Har man det brukar det vara rätt lätt att få jobb på volvo via dom.
http://www.lernia.se/jobb/Lediga-jobb/J … sId=IP2931

Det är rätt bra betalt.

1 232 Inlägg
13 februari 2012
tack så hemskt mycket !!!!!!!!!!!!

1 948 Inlägg
14 februari 2012
MeloveGolf skrev:
MB350se skrev:

Då blir du ju blåst, du ska på en full månad få ut minst 8000 skattefritt, nästan 10,000

Jag var sjuk förra månaden men hade 8500skattefritt och 34,000 brutto, nu vet jag att vvs har lite mindre men ditt trakt är på tok för lite jobbar du mån-tors ska du ha 7-dagar traktamente, och om du har en vettig chef kan du fixa 6-dagars fulltrakt + en helg så får du ännu mer eftersom helgtrakt är beskattat.

Och jobbar du ändå veckovis skulle jag be om att skriva ut veckorna speciellt om du jobbar övertid man ska inte ge bort traktet det är ju hela moroten till att ligga ute.

Alla avtal är olika, dvs du har fel smile Gissar på att du anser att man ska ha 315 (har för mig det är det maxbelopp på det skattefria) men finns inget som säger att du SKA ha detta. Ligger jag ute en natt har jag för övrigt 620 +- någon krona. Så om jag ska resonera som dig så anser jag att du blir blåst smile

Självlärd
3 083 Inlägg
14 februari 2012
qiliang skrev:
Ge dig en överraskning Alla hjärtans dag present:http://is.gd/6HVHZo

Eller så går du o dränker dig i en djup bäck

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 februari 2012
baltis skrev:
Alla avtal är olika, dvs du har fel smile Gissar på att du anser att man ska ha 315 (har för mig det är det maxbelopp på det skattefria) men finns inget som säger att du SKA ha detta. Ligger jag ute en natt har jag för övrigt 620 +- någon krona. Så om jag ska resonera som dig så anser jag att du blir blåst smile

Nej alla måste följa skatteverkets regler och det ger INTE 6000kr/mån

Praxis 2010: 315 + 105 om du står för ditt eget boende
Praxis 2012: 330 + 115 om du står för eget boende

Sen att din firma ger dig mer skiter både jag & skatteverket i så nej jag blir inte blåst, men sen kan jag gissa på att du inte ligger ute ofta jag ligger ute 220dagar/år på trakt gjort dom senaste 6åren både i sverige,norge och danmark och då finns det ingen firma som ger mer än man måste.

För att klargöra lite mer:

Det finns skatterättsliga anledningar till att man följer schablonen speciellt för folk som är montörer som ligger ute för jämnan, man kan ge mindre trakt om man vill men det finns ingen anledning att gå under 315 för företaget så någonstans försvinner det pengar som man igentligen ska ha, sen kan man få 10000kr/dag om man är vd eller 0kr i trakt om man är på bluff & båg ab
Senast redigerat av MeloveGolf (14 februari 2012)

1 948 Inlägg
14 februari 2012
MeloveGolf skrev:
baltis skrev:

Nej alla måste följa skatteverkets regler och det ger INTE 6000kr/mån

Praxis 2010: 315 + 105 om du står för ditt eget boende
Praxis 2012: 330 + 115 om du står för eget boende

Sen att din firma ger dig mer skiter både jag & skatteverket i så nej jag blir inte blåst, men sen kan jag gissa på att du inte ligger ute ofta jag ligger ute 220dagar/år på trakt gjort dom senaste 6åren både i sverige,norge och danmark och då finns det ingen firma som ger mer än man måste.

För att klargöra lite mer:

Det finns skatterättsliga anledningar till att man följer schablonen speciellt för folk som är montörer som ligger ute för jämnan, man kan ge mindre trakt om man vill men det finns ingen anledning att gå under 315 för företaget så någonstans försvinner det pengar som man igentligen ska ha, sen kan man få 10000kr/dag om man är vd eller 0kr i trakt om man är på bluff & båg ab

Nej, du behöver unte följa deras praxis.... Ta reda på vad det ordet betyder

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 februari 2012
baltis skrev:

Lär dig läsa, det är schabloner men företag som inte följer dom har annat i bakhuvudet eftersom företaget varken förlorar på 6+1 eller 5+2 @ 315 om du nu vet vad det betyder borde du om du kan så mycket om trakt.

Har jobbat på trakt sedan jag var 18 och jag har då aldrig varit med om att en arbetsgivare ger mindre än fullt 7-dagarstraktamente vilket ger mer än 6000kr, snarare 9000kr får man inte sina 9000 ska man prata med sin arbetsgivare för då är något fel, att du sedan får 680 tyder bara på att du inte legat på mycket ute jobb det blir dessutom skatt på ditt trakt när det överstiger 315 det vill ingen arbetsgivare som lever på resande montörer.

351 Inlägg
14 februari 2012
MeloveGolf skrev:
baltis skrev:

Lär dig läsa, det är schabloner men företag som inte följer dom har annat i bakhuvudet eftersom företaget varken förlorar på 6+1 eller 5+2 @ 315 om du nu vet vad det betyder borde du om du kan så mycket om trakt.

Har jobbat på trakt sedan jag var 18 och jag har då aldrig varit med om att en arbetsgivare ger mindre än fullt 7-dagarstraktamente vilket ger mer än 6000kr, snarare 9000kr får man inte sina 9000 ska man prata med sin arbetsgivare för då är något fel, att du sedan får 680 tyder bara på att du inte legat på mycket ute jobb det blir dessutom skatt på ditt trakt när det överstiger 315 det vill ingen arbetsgivare som lever på resande montörer.

kan ni inte hålla er till trådens handling istället?

1 948 Inlägg
14 februari 2012
MeloveGolf skrev:
baltis skrev:

Vi betalar efter avtalet, och det gör att traktamentet  blir 680, och eftersom ingen på firman ligger ute mer än 2-3 nätter i veckan så kan vi inte betala ut traktamenten för hela vecka.

Personligen tycker jag att ligga ute på jobb är ett riktigt skitgöra, gjort det en gång i tiden och skulle aldrig vilja göra det igen. Men visst har man inte så mycket i lön så gör det ju en stor skillnad på hur mycket man får ut så har full förståelse för dom som tycker om att ligga ute.

888 Inlägg
15 februari 2012
Har ut mellan 13500-16000:- var 14 dag. Jobbar med flytspackel.

S-klass =)
295 Inlägg
17 februari 2012
MeloveGolf skrev:
MB350se skrev:

Varför ska jag ha 7dagars trakt? då jag bara jobbar 40timmars veckor?  Vi jobbar ju in fredag, så vi kör måndag till torsdag.. Ibland måndag till onsdag...  Men vi får trakt för alla vardagar, då vi skriver 8timmar måndag till fredag på timlapparna, fast vi fått ihop 40timmar på t ex måndag till onsdag..

Edit: Sen har vi firmabil som vi åker dit med, å firmas tankkort.. så betalar ju inte resor dit heller..
Å står inte heller för boendet därborta... har 315kr i trakt per dag... skrev 6000kr för gjorde matten snabbt i skallen.. blir väl nå sånt i månaden..
Senast redigerat av MB350se (17 februari 2012)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
18 februari 2012
MB350se skrev:
Nytt jobb.. Ny lön...
Månadslön: 30720 FÖRE SKATT....   <--- Semester ersättning inräknad då arbetsgivaren betalar ut de varje månad.

Jobbar som Rörsvetsare och lite VVS grejor..

Det är skumt om du är fast anställd och får semesterersättning direkt på månadslönen. Är nästan säker på att semesterlagen säger att man endast får göra det vid anställningar under typ tre månader eller nått.

420 Inlägg
18 februari 2012
FL3JM skrev:
MB350se skrev:
Nytt jobb.. Ny lön...
Månadslön: 30720 FÖRE SKATT....   <--- Semester ersättning inräknad då arbetsgivaren betalar ut de varje månad.

Det är skumt om du är fast anställd och får semesterersättning direkt på månadslönen. Är nästan säker på att semesterlagen säger att man endast får göra det vid anställningar under typ tre månader eller nått.

Håller med. Låter helskumt. Vad jag vet så betalar man ut semesterersättningen om man är timanställd?

S-klass =)
295 Inlägg
19 februari 2012
Jimmylainen skrev:
FL3JM skrev:
MB350se skrev:
Nytt jobb.. Ny lön...

Håller med. Låter helskumt. Vad jag vet så betalar man ut semesterersättningen om man är timanställd?

Jao e ju lite skumt, men fick en vettig förklaring av firma ägaren varför han betalar den på en gång..
Sen vad semesterlagen å sånt säger vet jag inte.. får nog kolla upp de å ta upp de med ägaren ifall de e emot lagen..
Jo vet att som timanställd får man den direkt..

36 Inlägg
23 februari 2012
Tung lastbil på schenker, distribution på söderort, Hägersten närmare bestämt.

Snittar 30.000-35.000:- innan skatt, vilket ger mig 20.000-25.000:- i handen varje månad!

Schenker söker nästan alltid chaufförer, så är ni sugna så säg till mig i ett PM så kan ni få numret till personalansvarige.

"Always know if the juice is worth the squeeze"

1 948 Inlägg
23 februari 2012
Skyline-Fille skrev:

Snittar 30.000-35.000:- innan skatt, vilket ger mig 20.000-25.000:- i handen varje månad!

Schenker söker nästan alltid chaufförer, så är ni sugna så säg till mig i ett PM så kan ni få numret till personalansvarige.

Blev genast lite nyfiken, hur mycket övertid och ob jobbar du då?

Eller skippa den frågan, vad har du i grundlön?

36 Inlägg
23 februari 2012
baltis skrev:
Skyline-Fille skrev:

Blev genast lite nyfiken, hur mycket övertid och ob jobbar du då?

Eller skippa den frågan, vad har du i grundlön?

Ska svara i detalj på en gång, så slipper folk fundera! smile

Vi har enligt avtal ( transport A ) 22781:- men sen har schenker nånting som de flesta åkerier inte har, vilket är någonting som kallas premiekomp, och det räknas på hur mycket grejer man kör ut, hur många fraktsedlar, hur mycket vikt och hur många stopp per dag, på min trakt som är ganska bra brukar jag få mellan 3000-4500:- extra per månad utan att behöva göra nånting, det enda jag gör för dom pengarna är att kryssa i lite kryss i en block vi får, tar kanske 10 min.

Vi får även rikskuponger, 1600:-, som vi betalar 933:- för, men sen får vi tillbaka "kostförmån" eftersom vi måste käka ute, och då får vi 666:- och det betyder ju att vi betalar 267:- i månaden för 1600:- BRA mat!

Sen har vi förstås övertid, jag brukar snitta 1h per dag, vill man inte jobba över så är det bara att säga det! smile

Så löne specen ser ut såhär:

Månadslön: 22781:-
Grundlön övertid+OB: ( 25h ) 5500:-
Premiekomp: 4000:-
Kostförmån:- 666:-
Rikskuponger 1600: -933:-

Innan skatt: 32,014:-

Hoppas det räckte som svar tongue

"Always know if the juice is worth the squeeze"

Sök