Trimma VW GOLF 1.6 16v, tips sökes

Razer911
13 november 2008 · 20 Inlägg

Tjena, nu är det så att lillbrorsan har skaffat sig en VW Golf 1,6 16V (DOHC) -02. Och som ni vet så vill ju alla små pojkar höja effekten på sin bil, alltså är det någon som har några tips om hur han kan höja effekten på golfen utan att lägga ut sådär jätte mkt pengar? konat sportlufilter går inte ens att få dit med tanke på att luffiltret sitter i motorkåpan så lite tips där också?

Personligen så kommer jag inte på något fastän jag är mekaniker ock håller på och trimmar en M3:a så jag skäms lite roll

Tackar för svar!

Senast redigerat av Razer911 (13 november 2008)

BMW M3 Turbo "The Blue Deamon" (1996)
baltis
13 november 2008 · 1 948 Inlägg

inte ett skit går att göra utan att lägga ut massvis med pengar och ska man göra det e det lika bra att sälja bilen och köpa en 1,8t istället... så säg åt honom att köra med bilen som den e nu och spara pengarna till en framtida bil istället.

DiamantSchwarz
13 november 2008 · 73 Inlägg

Töm den på all onödvändig vikt, där har du det billigaste "trimm" tipset.

BMW 535i "Turbocharged" (1988)
MeloveGolf Vw trimmare
13 november 2008 · 2 995 Inlägg

baltis skrev:
inte ett skit går att göra utan att lägga ut massvis med pengar och ska man göra det e det lika bra att sälja bilen och köpa en 1,8t istället... så säg åt honom att köra med bilen som den e nu och spara pengarna till en framtida bil istället.

bra svarat...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
engolf
13 november 2008 · 3 235 Inlägg

Inte så mycket vikt att spara på Golf IV.
hade en själv, och enligt reg.papper låg vikten på ca 1040 kg.
Man kan självklart slänga baksäte, reservhjul,domkraft, verktyg, gummimattor och annat smått, men det ger nog inte så mycket.
Men man kan ju gå över till det extrema (och dyra): sidorutor och bakrutan i plexi, ut med all inredning, bort med underredsmassa, borra hål i innerplåten, slänga den stora kupeviften, bort med abs, huv i karbon mm.

Senast redigerat av engolf (13 november 2008)

baltis
13 november 2008 · 1 948 Inlägg

engolf skrev:
Inte så mycket vikt att spara på Golf IV.
hade en själv, och enligt reg.papper låg vikten på ca 1040 kg.
Man kan självklart slänga baksäte, reservhjul,domkraft, verktyg, gummimattor och annat smått, men det ger nog inte så mycket.
Men man kan ju gå över till det extrema (och dyra): sidorutor och bakrutan i plexi, ut med all inredning, bort med underredsmassa, borra hål i innerplåten, slänga den stora kupeviften, bort med abs, huv i karbon mm.

haha vad hade du för über edition? big_smile min golf iv, tdi visserligen, har en tjänstevikt på 1390....

ts85
13 november 2008 · 729 Inlägg

engolf skrev:
Inte så mycket vikt att spara på Golf IV.
hade en själv, och enligt reg.papper låg vikten på ca 1040 kg.
Man kan självklart slänga baksäte, reservhjul,domkraft, verktyg, gummimattor och annat smått, men det ger nog inte så mycket.
Men man kan ju gå över till det extrema (och dyra): sidorutor och bakrutan i plexi, ut med all inredning, bort med underredsmassa, borra hål i innerplåten, slänga den stora kupeviften, bort med abs, huv i karbon mm.

Min Golf GTI mk3 väger 1140 kg! Konstigt om en mk4 skulle väga mindre...

baltis
13 november 2008 · 1 948 Inlägg

jävligt säker på att engolf inte har en aning om vad han snackar om big_smile

mejn
13 november 2008 · 23 Inlägg

Nja tjänstevikten börjar på 1220kg, men som sagt det finns nog inget att göra om det inte ska kosta, enda jag kan komma på som gör någon skillnad är att sätta på något mindre framhjul så den accelererar lite bättre, blir visserligen tätare växlingar och lägre toppfart men det spelar nog inte så stor roll.

prytz67 galen dagdrömmare
4 december 2008 · 21 Inlägg

kan ju alltid byta kam, porta toppen, extraktor rör mm

totalt urflippad, utan någon som helst sympati för orginalåkande miljöpartister. visioner utan någon som helst verklighetsförankring.
Turbo de´e´ manligt de´ hehe
epic110 Golfare
5 december 2008 · 349 Inlägg

plana, porta, byta avgas, insug, filter, spridare, kolvar, stakar.. Ja, en hel del går att göra men frågan är ju om det är värt? Turbokonvertera är det enda jag kan tänka mig för att få lite kraft, men det är nog varken lätt eller lagligt.. tongue

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
alexbenhard Hemlig Agent
5 december 2008 · 1 115 Inlägg
itouch
5 december 2008 · 1 488 Inlägg

Justerade rubriken lite åt dig, gruppen vw golf är stor om du inte anger motoralternativ.

Mvh
Moderator

ThorskeN
5 december 2008 · 287 Inlägg

1040kg är tjänstevikten på en Golf II CL om någon vill veta:D

Blida
5 december 2008 · 654 Inlägg

OM det är en 1,6 Golf IV du pratar om så finns det inte mycket att se sig efter för att höja effekten något direkt märkbart,och samtidigt behålla ekonomin.
Är väl kanske grenrör,avgas som skulle kunna göra sitt.men nån jösses effekt blir det tyvär inte.
När det gäller N/A motorer (precis som din BMW) så finns det inga billiga sätt om man inte går överladdat.
Då får man dessvärre problem med SBP.Alt får hänga i och ur motor mellan bes.
Ev kanske Lustgas skulle kunna vara en vitamin av rätt typ för din bror.
Om inte,så är det typ samma väg som din bmw..BPU följt av dyra kostnader och lite effekt för slantarna.

Porsche935
5 december 2008 · 206 Inlägg

Enda som jag kan rekomendera är En stor flaska skrattgas NOS  Det e nog det enda roliga så länge man inte klappar i för stora munstycken! Då säger det nog POOOOFFFFFFF    Hi hi

Men det är nog billigast och mest pulver för pengarna!!

_Ozzy_
14 december 2008 · 186 Inlägg

Porsche935 skrev:
Enda som jag kan rekomendera är En stor flaska skrattgas NOS  Det e nog det enda roliga så länge man inte klappar i för stora munstycken! Då säger det nog POOOOFFFFFFF    Hi hi

Men det är nog billigast och mest pulver för pengarna!!

Klarar verkligen en 1,6:a av lustgas? även om det är i mindre mängder? tongue

vw-mannen
14 december 2008 · 295 Inlägg

måste tyvärr säga att de är lite fel bil att börja trimma.. men de är klart allt går om man vill men de kostar ju..
16V är ju alltid en 16V tippen kan du klämna in på planing portning o byte av ventiler / fjädrar o retailers samt byta camen till en lite ballare..
kolvarna kan du byta till högkomps kolvar / stakar lika så..
mata i ett annat sprut
extraktor
ett vättigt avgasystem som är gjort till den motorn för motstånd m.m
allt går om man vill smile

Volkswagen Golf II Turbo CS "Challenge Stradale Turbo" (1988)
BiggerDigger
14 december 2008 · 288 Inlägg

Skulle som tidigare nänts lägga ner trimningen av denna bil o köpa en annan bil med turbo. Känns som pengarna kommer rinna iväg, och effekten bli en besvikelse. Har själv hållit på med Turbo Dieslar, och det är med turbo som effekten kommer till billig penning.

Senast redigerat av BiggerDigger (14 december 2008)

prytz67 galen dagdrömmare
25 augusti 2010 · 21 Inlägg

har precis varit och tittat på en gollf IV -98 som hostats upp med 35 hk
planad och lätt portning, vassare kam, extraktorrör, race katt och 2" system
nästa steg är tydligen att skaffa större ventiler och mappa sprutet. då räknar han med 15-20 hk till

så vist går det

totalt urflippad, utan någon som helst sympati för orginalåkande miljöpartister. visioner utan någon som helst verklighetsförankring.
Turbo de´e´ manligt de´ hehe
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang