besiktingen = förstörd fram spoiler?

tecman
19 november 2008 · 1 741 Inlägg

Om bilen är i original höjd måste dom gjort nåt fel för att den slog i... och då är det deras fel.
Man får iaf bilen fixad när dom kör ner bilen från hissen (när den var upphissad). Och det bör ju klassas som samma sak om dom kör in i hissen när den inte är riktigt nere eller hur dom nu lyckades förstöra din front.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
lundan_89
19 november 2008 · 76 Inlägg

tecman skrev:
Om bilen är i original höjd måste dom gjort nåt fel för att den slog i... och då är det deras fel.
Man får iaf bilen fixad när dom kör ner bilen från hissen (när den var upphissad). Och det bör ju klassas som samma sak om dom kör in i hissen när den inte är riktigt nere eller hur dom nu lyckades förstöra din front.

bilen är i orginal höjd, dok e de ju en annan front på, men den e inte alls farligt låg, de hände precis när farsan körde in, bes gubben stog och vinkade fram farsan, lyften dom lyfter upp hjulen med va antagligen för långt fram eller något, jag vet inte, men dom skulle höra av sig nu i veckan om hur det blir!

saaaaaaaaaab<3
MrK
19 november 2008 · 407 Inlägg

förstör dom så betalar dom..och man får ej besikta utan en front för det får inte vara några vassa saker där framme därav man har en front!!

men om jag får in min bil utan att den tar i så borde saaben gått in också..

Senast redigerat av MrK (19 november 2008)

fr3drik
19 november 2008 · 342 Inlägg

som jag fattat det så va det inte nån besgubbe som körde utan farsan din? då blir det nog lite värre med ersättning tyvärr..
men hoppas det löser sig för dig!

Senast redigerat av fr3drik (19 november 2008)

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Magnus9-3 Fukttekniker
19 november 2008 · 100 Inlägg

Därför man ska ha Jeep big_smile

När jag reg.bes. draget vår Saab 9-3 SC vi hade förut så lade dom brädbitar precis framför lyften som en "trappa" eller vad man ska säga, för den hade aldrig kommit på annars. Var skapligt låg..

Bara att hoppas på att snillena betalar, vore hemskt konstigt annars!

Volvo V70 D5 "BSR" (2005)
lundan_89
21 november 2008 · 76 Inlägg

Magnus9-3 skrev:
Därför man ska ha Jeep big_smile

När jag reg.bes. draget vår Saab 9-3 SC vi hade förut så lade dom brädbitar precis framför lyften som en "trappa" eller vad man ska säga, för den hade aldrig kommit på annars. Var skapligt låg..

Bara att hoppas på att snillena betalar, vore hemskt konstigt annars!

finns ju endel som är snälla och tänker på sådant:)

saaaaaaaaaab<3
jocke_gronberg
11 februari 2009 · 4 586 Inlägg

jag har själv funderat på ifall bilen kommer in på bilprovningen. Audin har nu 12-14 cm markfrigång och undar nu ifall det är lungt att köra in utan problem? Vi har den nyare typ av hall här hemma så upp på någon lyft behöver man inte åka. tänkte mer på bromsrullarna

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/562581_nsrwno.jpg

Senast redigerat av jorre83 (11 februari 2009)

Opelmadness German cars, quality and beyond
11 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Min förra bil hade jag coilovers på, nedskruvade till max.. Hade högst 10 cm under framvagnen, men den gick genom bilprovningen, fast dom fick plocka bort delar av lyften vid bryggan så den kom över.. smile

Kunde INTE ha nån annan front på dock.. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
KHRacing
11 februari 2009 ·

fr3drik skrev:
som jag fattat det så va det inte nån besgubbe som körde utan farsan din? då blir det nog lite värre med ersättning tyvärr..
men hoppas det löser sig för dig!

Exakt.. man kör in i hallen,,, går ur bilen & betalar. sedan tar besiktningsmannen öve körandet genom hallen/hallarna & fram tills att provkörningen är avslutad.

Då gäller deras försäkrning, ej annars.. Just därför får ingen biägare framför sin egen bil inne på SBP.

gällande låg front så får man vist det ta av fronten om man vill det innan lyften. 6 i detta ögonblicket den är av så får man ingen 2:a på vassa/utstickande föremål.

De flesta Bilprovningsstationer har långa gummimattor som de kan lägga under däcken p lyften för att en bil skall komma upp på lyften just för att de ev: kan ta i...

finns bla. i Klippan ..... där min Toyota blev hängande på grenröret i bromsrullarna.

k

viccoA
11 februari 2009 · 3 110 Inlägg

lundan_89 skrev:

ToriBass skrev:
När jag besiktade min supra jag ägde tidigare så skruvade jag upp fjädringen på den så det blev ca ~10cm frigång... (Innan ca 4-5cm) Och det var riktigt tajt ändå... Men som tur var så fick jag en försiktig besiktningsman som kollade flera gånger extra innan han körde upp för att vara säker. Det uppskattades

hade jag haft ställbara dämpare så hade jag me skruvat upp den:)

Hade du haft ställbara dämpare hade du inte kommit igenom besiktningen... tongue

jocke_gronberg
11 februari 2009 · 4 586 Inlägg

tack för snabba svar får väl säga åt bes gubben att ta det lungt. jag kan dock inte höja bilen då det är ett orginalchassi

Gulmun * Klåpare
11 februari 2009 · 1 718 Inlägg

rawbin skrev:

Xioz skrev:
bilprovningen har ansvaret för bilen att den ska vara hel när den rullar ut från besiktningen förstör de något får de betala... så enkelt är det.

säger du det eller säger lagen och försäkringsbolagen det?

Vill jag också veta. Bromsrören sprack på svärfars bil när bes.mannen gjorde bromsprov. Då ska alltså bilprovningen stå för verkstadskostnaderna.
Borde ju även gälla golvet på en polares 740 när de slog hammaren rakt genom rosten.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Bettan_Nostdal
11 februari 2009 · 204 Inlägg

Nja, När jag gjorde ombesiktning på Mazdan så skulle de provköra bilen (det gjorde de inte första gången). När killen skulle köra ut genom porten så slog han i ena fälgen i bråte som han körde aldelles för nära. Jag for ju i luften. Inte världens bästa fälgar. Men endå. Ombesikningen skulle gå på 200:- men sa att jag ville inte betala eftersom han körde emot mä fälgen, och jag fick ju lacka om fälgen. Fälgarna är bara svartlackerade audi alu orginal. Så hade inte varit någon stor summa hos annan lackerare. Men jag är lackerare sj och har färgen hemma. Men det behövde inte han veta.

Volvo V70 gen1 2,5T "Silverpilen" (1999)
Darkie dARKiE
11 februari 2009 · 5 031 Inlägg

Märkligt att min gick igenom utan att ta i visserligen typ 3mm till godo, men din saab ser ju lite högre ut.. Gasade han som fan och fick dämparna att röra på sig eller? hehe..

Tråkigt när dem gör se.. Har tur nog bara haft lugna och noga personer som kör min där inne..

Hoppas det löser sig med spoilern och betalningen.. : )

Senast redigerat av Darkie (11 februari 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
gamlingen
11 februari 2009 · 5 198 Inlägg

Gulmun skrev:

rawbin skrev:

Xioz skrev:
bilprovningen har ansvaret för bilen att den ska vara hel när den rullar ut från besiktningen förstör de något får de betala... så enkelt är det.

säger du det eller säger lagen och försäkringsbolagen det?

Vill jag också veta. Bromsrören sprack på svärfars bil när bes.mannen gjorde bromsprov. Då ska alltså bilprovningen stå för verkstadskostnaderna.
Borde ju även gälla golvet på en polares 740 när de slog hammaren rakt genom rosten.

Om bromsrören går sönder under bromsprovet är dom ju av dålig kvalite,, kunde lika gärna gått sönder när han kör och panikbromsar.. är ju upp till varje bilägare att se till att bilen är funktionsduglig

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
11 februari 2009 · 4 418 Inlägg

KHRacing skrev:
[
Exakt.. man kör in i hallen,,, går ur bilen & betalar. sedan tar besiktningsmannen öve körandet genom hallen/hallarna & fram tills att provkörningen är avslutad.

k

OHH Nooooo.... Lämnar inte bilen ur sikte utan går besiktningsmannen hack i häl och ber han berätta hur dt ser ut o vad han gör...

Gör han nå dumt säger jag ifrån... Mina onda ögon får de flesta besiktningsmän att vara försiktiga wink


TS - Hur har det gått för dig??

palmqvisten Street Rebels
11 februari 2009 · 71 Inlägg

När jag besiktade min BMW så körde besiktningsgubben på domkraften på lyften så spoiler fram sprack. Gubben frågade om jag vill ha något för det men hade ju redan beställt en ny spoiler eftersom den gamla var dålig:)

Undrar hur det går när jag ska besikta cadillacen i vår, den är ju både låg och lång, någon som vet?

Cadillac DeVille "lowrider" (1968)
Expoze
11 februari 2009 · 2 024 Inlägg

Förvarnar man gubbarna om att bilen är låg så brukar de kunna lösa det. Själv har jag vid nåt tillfälle fått åka i lastbilshallen istället eftersom de inte har lyft där utan grop.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
TRYIT Teddan
11 februari 2009 · 2 495 Inlägg

vilka problem ni verkar ha, jag kom in med ferrarin utan problem.
och den skrapar ju för minsta lilla farthinder.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
NIzmO Ollikkala Racing
11 februari 2009 · 1 724 Inlägg

Som jag har förstått det är det sitt eget ansvar att bilen är hög nog att klara en besiktning, dock är det nog mkt olika på vilken besiktningsgubbe man får.

Själv besikta jag min gamla Manta som var så toklåg att vi fick trycka upp avgassystemet för att lyften skulle komma bak + att bakfjädrarna ramla ur om man lyfte i balkarna och det sa jag till gubben så han sa "det är inga problem för då lyfter vi i bakaxeln istället" utan att tjura cool , en annan gång stod dom 3st och diskutera om det gick att ge bilen en 2:a pga att den var för låg men dom kunde inte hitta nån regel ang det så fick åka.

Samtidigt berättade arbetskamraten att han var och besikta en kundbil för nån vecka sen när en Porsche 996 med en medelålders förare kom in, lyften gick inte under hela vägen så dom sa iskallt att bilen är för låg så backa ut och återkom när bilen är höjd, enligt honom var bilen inte sänkt men det trodde dom inte på.

Frågade på vår besiktningstation hur låg en bil kunde vara där utan att fastna nånstans och han trodde att så långt som ca 7cm borde gå (ovan nämnda Porsche kan väl då inte haft orginal chassi?), min är ca 6cm på lägsta stället så ska skruva upp fjädrarna några snäpp innan jag vågar besikta wink .

- Time Attack -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang