3551
Sök

Slitet, och sneslitet :)

Administratör
11 964 Inlägg
14 mars 2004
Trådstartare
#1
http://garaget.org/temp/forum/oldframdack_p7000.jpg


Går det att fixa till cambern på nått sätt på og9-3?

Senast jag kollade upp det så gick det ej, men det kanske har kommit nått nytt?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Aero glidare
15 Inlägg
14 mars 2004
#2
Finns det inte Magic camber att köpa till 9-3 ?

The Red Rocketeer

Bilfantast...
125 Inlägg
14 mars 2004
#3
Visst går det att justera cambern fram.

-|- http://www.twinpipe.se -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB individuellt trim 510+ hk - 100-150km/h = 2,9s

Administratör
11 964 Inlägg
14 mars 2004
Trådstartare
#4
9-3 Mike skrev:
Visst går det att justera cambern fram.


Bak då?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Bilfantast...
125 Inlägg
15 mars 2004
#5
Nej, Det är stel bakaxel. Där är det som det är. Borde inte behöva ändras om man inte ska ut på banan och pressa lite. smile

-|- http://www.twinpipe.se -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB individuellt trim 510+ hk - 100-150km/h = 2,9s

48 Inlägg
16 mars 2004
#6
Tjena Micke..


Det går ej att justera camber fram.. Hur skulle det gå..??
Bak går däremot utmärkt med de schims som finns att inhandla hos Saab..!

Förklara gärna hur du tänkte där..?

Sen vill man ju ha mer camber bak på en framhjulsdriven bil också.. Så du har fått endel om bakfoten.. wink


Ang dina däck Chrizz så är det nog en Toe-in/ut justering som behövs..

Mvh Robban.
Senast redigerat av Robert@ (16 mars 2004)

www.Facebook.com/NordicPerformanceCenter
Best ET:0-201m: 6.25sek-195kmh @ 0-402m: 9.60sek-250kmh SAAB FWD

Bilfantast...
125 Inlägg
16 mars 2004
#7
Hej Robban!

Jag har aldrig själv justerat min camber fram. men dom som gör mina hjulvinkelinställningar både mäter och justerar min camber fram. har ju med fästet i fjäderbenet (2 bultar) från hjulnavet som justerar cambern. Hålen är inte helt fasta utan har justeringsmöjlighet på några millimeter om jag inte minns helt fel.

Robban läs mitt inlägg igen. "Borde inte behöva ändras om man inte SKA ut på bana och pressa lite". Alltså i normal körning bör man inte behöva ändra camber bak, men gärna vid bankörning, inte sant?

Vi snackar alltså camber nu  //   \\  hjulen bakifrån sett. Berätta mer om schimsen Robban..
Senast redigerat av 9-3 Mike (16 mars 2004)

-|- http://www.twinpipe.se -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB individuellt trim 510+ hk - 100-150km/h = 2,9s

48 Inlägg
17 mars 2004
#8
Klart vi pratar camber.. Jag vet vad det är ,, lovar.. ;-)

Vad har du för bil då.? För på en 900/93 har fasta camberlägen, dvs fast fjäderben utan dessa 2 bultar..
Däremot går det att justera på tex 9-5 / 9000.

Ahh,, läste ditt inlägg fel ang bankörning.. smile Sorry..

Schimsen finns om du tex kikar på 9-5,, det är stora problem med dom bilarna med camer bak,, det är olika från bil till bil, endel har -3mm,, andra har +2mm osv..
Därför har SAAB tagit fram olika stora schims som du mont bakom bakhjulsnavet..
Du släpper de 4 bultar/muttar som håller baknavet,, sen trär du ner de schims mellan nav och bakaxel..Drar åt.. Klart..  smile

Här är artikelnr på en av dom.. -  4908174 den är 0.3mm tjock.!!
Sen skilljer det på under och över schims...

Mvh Robban.
Senast redigerat av Robert@ (17 mars 2004)

www.Facebook.com/NordicPerformanceCenter
Best ET:0-201m: 6.25sek-195kmh @ 0-402m: 9.60sek-250kmh SAAB FWD

Bilfantast...
125 Inlägg
17 mars 2004
#9
Men Robban... du vet ju vad jag har för bil roll sad

Jag har dessa två bultar i mina fjäderben fram. Har jag en hybrid kanske?... hahaha. =O

Det där med schimsen hade jag ingen aning om. Man kanske skulle kollla upp det där och skaffa sig lite camber innan bankörningarna i sommar.  wink

-|- http://www.twinpipe.se -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB individuellt trim 510+ hk - 100-150km/h = 2,9s

48 Inlägg
17 mars 2004
#10
9-3 Mike skrev:
Men Robban... du vet ju vad jag har för bil roll sad

Jag har dessa två bultar i mina fjäderben fram. Har jag en hybrid kanske?... hahaha. =O

Det där med schimsen hade jag ingen aning om. Man kanske skulle kollla upp det där och skaffa sig lite camber innan bankörningarna i sommar.  wink




Jo,, jag vetmycket väl vad du har för bil.. Det där därför jag frågade..
Du kan inte ha en hybrid..!!!

Ta kort genast..!! smile

Jag tror fortfarande inte på dig... wink Förens jag fått sett kort eller nått..



/R

www.Facebook.com/NordicPerformanceCenter
Best ET:0-201m: 6.25sek-195kmh @ 0-402m: 9.60sek-250kmh SAAB FWD

Bilfantast...
125 Inlägg
17 mars 2004
#11
Hahaha... nu blir ju jag osäker bara för att du är så säker... (jag kanske har mekat för mycket 9-5)... fan nu måste jag ner i garaget och kolla bilen.... smile

-|- http://www.twinpipe.se -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB individuellt trim 510+ hk - 100-150km/h = 2,9s

Bilfantast...
125 Inlägg
17 mars 2004
#12
jag blev ägd....... måste varit förvirrad i själen eller nåt... wink hittade en bild på min bil....

http://www.saabspeed.org/mike/nda.jpg
Senast redigerat av 9-3 Mike (17 mars 2004)

-|- http://www.twinpipe.se -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB individuellt trim 510+ hk - 100-150km/h = 2,9s

Bilfantast...
125 Inlägg
17 mars 2004
#14
Robert@ skrev:
smile Där ser du....  wink


Med tanke på din titel (under ditt alias) och vad du jobbar med så kanske man ska fundera en extra gång innan man säger nåt igen... hehehe...  wink

(får skylla på tillfällig sinnesförvirring)

-|- http://www.twinpipe.se -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB individuellt trim 510+ hk - 100-150km/h = 2,9s

48 Inlägg
17 mars 2004
#15
9-3 Mike skrev:
Robert@ skrev:
smile Där ser du....  wink


Med tanke på din titel (under ditt alias) och vad du jobbar med så kanske man ska fundera en extra gång innan man säger nåt igen... hehehe...  wink

(får skylla på tillfällig sinnesförvirring)



big_smile

www.Facebook.com/NordicPerformanceCenter
Best ET:0-201m: 6.25sek-195kmh @ 0-402m: 9.60sek-250kmh SAAB FWD

Snorgubbe
79 Inlägg
26 mars 2004
#16
Robban, vet du om det går att justera cambern bak på en gammal 9000????

2nd place=First loser

48 Inlägg
26 mars 2004
#17
Born Looser skrev:
Robban, vet du om det går att justera cambern bak på en gammal 9000????



Det är tyvärr mer kört där... hmm sad


/Rob.

www.Facebook.com/NordicPerformanceCenter
Best ET:0-201m: 6.25sek-195kmh @ 0-402m: 9.60sek-250kmh SAAB FWD

Snorgubbe
79 Inlägg
26 mars 2004
#18
Men om jag skriver 93 på luckan då?
Jävla soper, köper en 93ss istället....

2nd place=First loser

48 Inlägg
29 mars 2004
#19
Born Looser skrev:
Men om jag skriver 93 på luckan då?
Jävla soper, köper en 93ss istället....


Seriöst inlägg.............
























Därför skriver jag ett till..

www.Facebook.com/NordicPerformanceCenter
Best ET:0-201m: 6.25sek-195kmh @ 0-402m: 9.60sek-250kmh SAAB FWD


Sök