Köpråd BMW 750 E38

Team-Adolfsson Gödseldräng
21 november 2008 · 4 529 Inlägg

jo som rubriken

funderar starkt på en 750 efter 535an och vill gärna ha lite tips om bilarna
har läst igenom autopowers beg guide men de blir man inte mycke klockare av då det står samma skit som till 535an och är inte ens likhet imellan bilarna under huven
vet att det är en sjukt dyr bil att äga och köra men har provkört en nyligen och fyfan va härliga dom är att köra så det får kosta va de kostar

så ni som har lite erfarenheter från 750in får gärna skriva lite om dom smile

Rquired Allmänt envis
21 november 2008 · 12 512 Inlägg

Klart du ska ha en 750 wink Är väl inte till så mkt hjälp för dig men kolla att den går på alla cylindrar, rätt vanligt att dem går på halva motorn eftersom det är seperata system om jag inte minns fel.

Lycka till!

P.s fråga i autopowers forum istället, finns en hel del erfarenhet där.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Team-Adolfsson Gödseldräng
21 november 2008 · 4 529 Inlägg

Rquired skrev:
Klart du ska ha en 750 wink Är väl inte till så mkt hjälp för dig men kolla att den går på alla cylindrar, rätt vanligt att dem går på halva motorn eftersom det är seperata system om jag inte minns fel.

Lycka till!

P.s fråga i autopowers forum istället, finns en hel del erfarenhet där.

ja ena jävla glidare smile
jaså jo får kolla upp lite sånt och det märks ju rätt väl tongue
nja autopowers e grymt jävla sega tongue och oftast får man aldrig några svar

decib3L Körv
21 november 2008 · 3 535 Inlägg

Hör med Alain här på garaget. Han har ju det du söker smile

Truckdriving Man
Germax
21 november 2008 · 12 086 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Rquired skrev:
Klart du ska ha en 750 wink Är väl inte till så mkt hjälp för dig men kolla att den går på alla cylindrar, rätt vanligt att dem går på halva motorn eftersom det är seperata system om jag inte minns fel.

Lycka till!

P.s fråga i autopowers forum istället, finns en hel del erfarenhet där.

ja ena jävla glidare smile
jaså jo får kolla upp lite sånt och det märks ju rätt väl tongue
nja autopowers e grymt jävla sega tongue och oftast får man aldrig några svar

Håller med, jävla dyngforum.. hinner ju dö innan man får reda på något där tongue

Germax
21 november 2008 · 12 086 Inlägg

Köp dig en 740 ist, då har du åtminstone billiga reservdelar till motorn.

Jag håller med dig, har aldrig kört en E38 men åkt i en och de känns kungligt smile

Team-Adolfsson Gödseldräng
21 november 2008 · 4 529 Inlägg

JapMax skrev:
Köp dig en 740 ist, då har du åtminstone billiga reservdelar till motorn.

Jag håller med dig, har aldrig kört en E38 men åkt i en och de känns kungligt smile

nja tongue
740in har la V8 om jag minns allt rätt ?
en 5.3 liters V12 står bra mycket högre i rang än en 4 liters V8 tongue
sen ljudet från V12an gör att man ryser wink
men får se lite hur det bli beror på om jag ska sälja 535an eller spara ihop till en 7 serie

FreddeK
21 november 2008 ·

Funderar ju själv på en 7-serie men för mig blir det v8an i såfall...kommer bli dyrt ändå med tvår törstiga bilar. Helrätt bil helt klart!

Germax
21 november 2008 · 12 086 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

JapMax skrev:
Köp dig en 740 ist, då har du åtminstone billiga reservdelar till motorn.

Jag håller med dig, har aldrig kört en E38 men åkt i en och de känns kungligt smile

nja tongue
740in har la V8 om jag minns allt rätt ?
en 5.3 liters V12 står bra mycket högre i rang än en 4 liters V8 tongue
sen ljudet från V12an gör att man ryser wink
men får se lite hur det bli beror på om jag ska sälja 535an eller spara ihop till en 7 serie

Jo visst.. men V12an är fruktansvärt mkt mer komplicerad än V8an, får du problem är de bara skrota skiten lr laga den för summor du köpte bilen för. Det är problemet.. dessutom är presdandan i V12an oväsentligt bättre än V8an vad jag förstår  smile

En 750 är otroligt mkt bil för pengarna, otroligt mkt! Men det är fortf en dyr bil, om inte annat att äga tongue
Försäkring, skatt och bränsle/service kan jag tänka mig ligger över min 540, och den är svindyr.

bush1
21 november 2008 · 43 Inlägg

du ska du ha en 7 serien så är det 750 in och inget anatt jag hade 750 ett bra tag och så många snut jag jag har haft med den har jag aldrig haft med anan bil o klarat mig så bra den har samma drag som i hundra eller som i 180kmh den är sjukt skön bil det är så att jag funderar på o skaffa en till nu,det med motorn lyssna ej va folk säger jag hade min o körde 39000mil (hårda mil)jag hade aldrig problem med den den drar som ett monster o dom e billiga nu jag ska fan nog skaffa en sån igen.Har du frågor om 750 så är det bara o fråga mig om den lycka till

Audi S8 D2 "OMERTA" (1999)
BMW 325 "E30 TURBO" (1988)
viccoA
21 november 2008 · 3 110 Inlägg

JapMax skrev:
Jag håller med dig, har aldrig kört en E38 men åkt i en och de känns kungligt smile
En 750 är otroligt mkt bil för pengarna, otroligt mkt! Men det är fortf en dyr bil, om inte annat att äga tongue
Försäkring, skatt och bränsle/service kan jag tänka mig ligger över min 540, och den är svindyr.

En 540 är väl inte dyr att äga? Den dricker som en sur Volvo 740 och motorn är ju mer eller mindre skottsäker om man sköter oljebyten...
Försäkrigen är ju hög för alla yngre om man köper en bil i en hög försäkringsklass.

immy
21 november 2008 · 230 Inlägg

Har haft en bmw 740 e38 tills för en månad sedan.
Komforten är de bästa som finns! Leta gärna en m-kontur stolar.
Sedan resvdelar är inte så dyra som man tror ex/ bromsbelägg 600kr paret bromskivor 700kr st.
Men istället så drar den väldigt mycket soppa!
snitta 1.5 jag under dom 1800mil jag hade min då var nog 700-800mil pendlar mil.
Tror jag låg 1.6 om jag körde hemomkring.
försäkring då, hade den skriven på mig kosta 7400kr om året i trafikförsäkring.
skatt 2100kr
Men skulle mer än gärna ägt en igen smile så jäkla härlig bil så har du råd slå till! wink

immy
21 november 2008 · 230 Inlägg

+ dom är mer eller mindre osälja bara totalt iskall på beg marknaden

TurbOla Reservdansk
21 november 2008 · 6 271 Inlägg

bush1 skrev:
du ska du ha en 7 serien så är det 750 in och inget anatt jag hade 750 ett bra tag och så många snut jag jag har haft med den har jag aldrig haft med anan bil o klarat mig så bra den har samma drag som i hundra eller som i 180kmh den är sjukt skön bil det är så att jag funderar på o skaffa en till nu,det med motorn lyssna ej va folk säger jag hade min o körde 39000mil (hårda mil)jag hade aldrig problem med den den drar som ett monster o dom e billiga nu jag ska fan nog skaffa en sån igen.Har du frågor om 750 så är det bara o fråga mig om den lycka till

Försöker du säga att du körde ifrån snuten med din 750?
Sen så blir jag lite förvirrad över ditt inlägg, inga kommatecken, punkter eller stor bokstav... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
bush1
21 november 2008 · 43 Inlägg

för det första har du åkt nån 750,dom går riktigt bra.Anledningen till att jag skrev som jag skrev va att jag va så jävla full o orka ej skriva några komma tecken o sånt,kolla tiden när den skrevs, jag ska va glad att jag ens kunde se bokstävarna:rolleyes:

immy
21 november 2008 · 230 Inlägg

På tal om draget idom så här såg de ut 100-200 mellan min gammla 740 och en 9-5 aero nordic st3
http://www.youtube.com/watch?v=X_EKP6fc9rI

alain www.bimmerpower.org
21 november 2008 · 3 995 Inlägg

Hej alla!
Mycket prat och berömmelsen för E38 750 V12.
Det största problem med en sådan är att när man kör en 750 E38 är att det finns inget annan bil efteråt.
Det finns olika 750 modeller med olika utrusning.
Utrusning listan är mycket stor därmed högre pris som ny bil.
Min 96 kostade då: 1.070.000:- och köpte den för 100.000:- för 3 år sen.
Jag kan bekräfta att det är en riktig lyxbil som är mycket imponerande, en kör glädje, en säker bil som man kan lita på.
När man kör en 750, man lätt tror att hastighetsskyltar är enbart till dom som inte har körkort, det jag menar är att det är mycket lätt att överstrida regler med hastigheter
När det gäller kostnader, det är exakt samma som en v70 t5 men mycket stor skillnad på rätt mycket.
Jag vill inte smuts kasta Volvo, det är också en bra bil för dom som tycker om Volvo, det finns säkert bra saker också på Volvor med det känner jag inte till därmed inte kan utrycka mig om den men min son (Fransman) på garaget hade en v70 t5 och kunde göra ett jämförelse.
De ända kostnader som jag har haft på min är att fylla på olja då och då och en service 1
Försäkring, det berör på var ni bor och antal körda mil per år då det kan varierar.
Den V12a som finns i E38 är en uppgraderade motor från E32 med bättre ekonomin, mindre bensin, mycket bättre prestanda och kvalitet än E32 därmed mycket mindre problemet.
Det finns olika priser på dessa bilar, varför? Jo, som jag sa innan, det finns olika modeller E38 och olika utrusningen men man kan hitta en mycket bra och väl utrustade 750 för ca 80-90.000:- och då har man någonting mellan händerna att leka med.
Vad ska man titta på när man vill köpa en sådan?
Att det inte finns något oljeläckage under bilen, rost runt om bilen, att allting fungerar som det ska, att motor inte vibrerar när den är på så att man även kan sätta på en cigarett mitt på motor att den ska inte ens vibrerar, att motor går tyst, så tyst att man kan undrar om det år på, att AC fungerar och lite mer.
Det stöta problemet på E38 är fel på pixlar men det finns företag som kan fixa det, tyvärr det kosta lite pengar.
Jag körde till Frankrike semester 560mil och hade inga rå ägg under gaspedalen, i Tyskland var jag sällan under 240-250, körde runt i Frankrike, och hade ett snitt när jag kom tillbaka hem på 1,2l per mil
Det är flera som pratar om den 740, det är också en mycket bra bil men för mig, den går inte att jämföra med 750, det är som dag och natt.
Du kan även hitta olika svar på (www.autopower.se) där är jag också medlem på den BMW sajt.
MVH:

Senast redigerat av alain (11 maj 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Team-Adolfsson Gödseldräng
21 november 2008 · 4 529 Inlägg

tack för alla svar
och ja jag har kört en 750 och skönare bil finns inte
och att dom dricker mycket vet jag är ju ändå en V12a på 326hk big_smile
så det är lätt värt det.
och ja det är 7 serie som gäller nu och inget annat än 750
V8a känns surt då dom flesta kör ju med det tongue
750in e lite ovanligare och mer lullull wink så det blir 750 eller inget alls
nån som kan lista upp utrustnigen på en fullutrustad 750 ? utrustning e nåt som det ska vara mycket av smile
fortsätt gärna skriva både bra och dåliga saker om bilarna smile
försäkrigen kommer kosta då jag ger 8000kr om året för trafik på 535an wink men det är smällar man får ta

halvorsen
10 maj 2009 · 511 Inlägg

jag har ägt en bmw 730 gudomlig bil och äger nu en bmw 740 bästa bilen jag ägt prestanda och komfortmässigt
jag ligger på 0,9 långkörning i snitt, gudomlig bil, men har du pengar så ska du köpa en nyare 750 tycker jag,

men då ska du inte köpa någon taskig eftersom det kan bli din dyraste affär någonsin.
lägg ut pengar på den och kolla igenom allt i bilen, motor låda,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
John87 Stolt Volvoägare
10 maj 2009 · 4 913 Inlägg

Om du inte har pengar för en riktigt fin och välskött 750 så köp en 740 istället.

Fungerar 12'an bra så är den riktigt trevlig sålänge du inte tittar på bensinkvittona.
Är den i halvbra skick så kommer det bli din värsta affär någonsin, om du inte är duktig på dessa bilar.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang