Basljud

ricco_
28 november 2008 · 34 Inlägg

Tjena!
När jag spelar musik så dunkar de på bra tycker jag, men
när jag öppnar bagageluckan så blir basen så oerhört mycket bättre? Hur ska jag gå till väga för att
kunna få samma fina basljud i kupen när jag inte har bageluckan öppen som när jag väl ha det?
Bilen i frågan är en Mercedes 190e. Har också tagit bort första hjälpen lådan som sitter i hatthyllan, men de vart bara en liten skillnad. Hjälp mig snälla!

/Ricco

Rickard-v
28 november 2008 · 2 665 Inlägg

Har du dörrarna öppna samtidigt när du sitter i bilen o lyssnar och öppnar bagaget??? eller vad??

Hur har du byggt lådan?
vad är det för grejer??

Berätta allt

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
cheva_raggare
28 november 2008 · 534 Inlägg

ä de vanlig inte kombi altså så sitter väll tanken där om ja inte mins fel ^^

Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Chevrolet Impala "Airride" (1963)
ricco_
28 november 2008 · 34 Inlägg

Haha nej jag har inte bagaget öppen när jag lyssnar musik. Utan de är min tjej som har sagt att
det blir en betydligt bättre bas när man öppnar bagageluckan. Jag har en digital designs 1012:a som
är i en portat låda.

ricco_
28 november 2008 · 34 Inlägg

cheva_raggare skrev:
ä de vanlig inte kombi altså så sitter väll tanken där om ja inte mins fel ^^

en vanlig sedan. Vadå "altså så sitter väll tanken där om ja inte mins fel l"? Vad menar du nu?

Senast redigerat av ricco_ (28 november 2008)

TRANSPORT Avstängd
28 november 2008 · 216 Inlägg

har du sluten eller portad låda?

om du har sluten kan du lägga en täckskiva bakom-baslådan, ha basarna mot ryggstödet.

Hjälper inte detta bör du göra hål i hatthyllan . tex 2st hål med 6tums aero portar , klaffa över en tunn filt på portröret som går ner ca 1cm under hatthyllans plåt.  ett lager tunt ull/filt som du limmar runt röret som går genom hålen i hatthyllorna för undvika blåsigt ljud, på detta sätt räcker det att du har porthattar endast in mot kupen på hatthyllan! det räcker även köpa ett set då bara. använda dom två trattar och såga till det ena röret till två st tex ca 3cm långa rör, allt detta för många av dessa äldre MB.s har soppa tanken bakom baksätet

http://www.blekingebilradio.se/pub_imag … 1_7903.jpg

kan komma och hända att du måste jobba lite med delningsfiltret i steget för få det låta gott

lycka till

bild täckskiva :
http://i18.tinypic.com/2rrorgi.jpg


obs lämna inte nån glipa som i bilden. klä skivan. och se till den är sågad så den tätar mot plåten omkring

SÅHÄR : fast inga basar i skivan. baslådan bakom en sån här täck-skiva
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74490/316522_bggjgp.jpg

en bra regel brukar vara att ha täckskivan i kanten där hatthyllan slutar . som i gröna bmw.n

Senast redigerat av TRANSPORT (28 november 2008)

lycka till
ricco_
28 november 2008 · 34 Inlägg

TRANSPORT skrev:
har du sluten eller portad låda?

om du har sluten kan du lägga en täckskiva bakom-baslådan, ha basarna mot ryggstödet.

Hjälper inte detta bör du göra hål i hatthyllan . tex 2st hål med 6tums aero portar , klaffa över en tunn filt på portröret som går ner ca 1cm under hatthyllans plåt.  ett lager tunt ull/filt som du limmar runt röret som går genom hålen i hatthyllorna för undvika blåsigt ljud, på detta sätt räcker det att du har porthattar endast in mot kupen på hatthyllan! det räcker även köpa ett set då bara. använda dom två trattar och såga till det ena röret till två st tex ca 3cm långa rör, allt detta för många av dessa äldre MB.s har soppa tanken bakom baksätet

http://www.blekingebilradio.se/pub_imag … 1_7903.jpg

kan komma och hända att du måste jobba lite med delningsfiltret i steget för få det låta gott

lycka till

bild täckskiva :
http://i18.tinypic.com/2rrorgi.jpg


obs lämna inte nån glipa som i bilden. klä skivan. och se till den är sågad så den tätar mot plåten omkring

SÅHÄR : fast inga basar i skivan. baslådan bakom en sån här täck-skiva
http://www1.garaget.org/gallery/archive … bggjgp.jpg

en bra regel brukar vara att ha täckskivan i kanten där hatthyllan slutar . som i gröna bmw.n

Okej tack så mycket för svaret. Ja, men då har jag det jag gör för att få allt de dära att fungera.
Får se när jag har tid att ens försöka mig på det dära.. big_smile

TRANSPORT Avstängd
28 november 2008 · 216 Inlägg

ja du fick göra nu smile men det blir bra sen.  du kommer sen spela in i bilen istället för ut i bagage luckan

lycka till nu

lycka till
Tokken Team dBakuten
29 november 2008 · 3 453 Inlägg

TRANSPORT skrev:
har du sluten eller portad låda?

om du har sluten kan du lägga en täckskiva bakom-baslådan, ha basarna mot ryggstödet.

Hjälper inte detta bör du göra hål i hatthyllan . tex 2st hål med 6tums aero portar , klaffa över en tunn filt på portröret som går ner ca 1cm under hatthyllans plåt.  ett lager tunt ull/filt som du limmar runt röret som går genom hålen i hatthyllorna för undvika blåsigt ljud, på detta sätt räcker det att du har porthattar endast in mot kupen på hatthyllan! det räcker även köpa ett set då bara. använda dom två trattar och såga till det ena röret till två st tex ca 3cm långa rör, allt detta för många av dessa äldre MB.s har soppa tanken bakom baksätet

http://www.blekingebilradio.se/pub_imag … 1_7903.jpg

kan komma och hända att du måste jobba lite med delningsfiltret i steget för få det låta gott

lycka till

bild täckskiva :
http://i18.tinypic.com/2rrorgi.jpg


obs lämna inte nån glipa som i bilden. klä skivan. och se till den är sågad så den tätar mot plåten omkring

SÅHÄR : fast inga basar i skivan. baslådan bakom en sån här täck-skiva
http://www1.garaget.org/gallery/archive … bggjgp.jpg

en bra regel brukar vara att ha täckskivan i kanten där hatthyllan slutar . som i gröna bmw.n

Det där skulle jag inte lyssna på..
Du gör i stort sett en bandpasslåda med skitavstämning på det viset.
Kom igen nu, ge inte folk råd när du inte vet vad du pratar om.
För MB med tanken bakom sätet rekomenderar jag en RIKTIG bandpasslåda.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
MartinF
29 november 2008 · 372 Inlägg

jag är inte 100% så du vet det, men läste för ett tag sen i nån ljudhandbok att om ljudet blir bättre med öppen baklucka så har baslådan för lågt f-3 värde.

Lonefox Bad music kills good sound
29 november 2008 · 7 241 Inlägg

Martinfyhr skrev:
jag är inte 100% så du vet det, men läste för ett tag sen i nån ljudhandbok att om ljudet blir bättre med öppen baklucka så har baslådan för lågt f-3 värde.

Skulle precis påpeka detta.

Men Tokken har rätt. Med en tank ivägen så blir det allra bäst resultat med en KORREKT utråknad bandpasslåda med portarna in i kupén.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
29 november 2008 · 21 761 Inlägg

Jo, det håller jag också med om. Kruxet är att DD 1012 kanske inte passar till bandpass, har iof inte kollat på parametrarna men i princip alla deras basar är ju anpassade för basreflex genom bla hyffsat lågt Qts. smile
Fast det blir kanske ändå "mindre dåligt" med bandpass än vad det är just nu.

Rickard-v
29 november 2008 · 2 665 Inlägg

Tokken har helt rätt! Gör inte som Transport tipsar om.
Vi saknar jätte mycket info från dig för att kunna veta vad som ska ändras.

1Tycker du det låter bra när du lyssnar??
2Eller har du upplevt samma sak som tjejen?
3Har du inte upplevt det så undrar jag varför du ska ändra??
4Var var tjejen när hon tyckte det lät bättre??
5Sittandes i bilen med stängd dörr / öppen dörr / ståendes vid bagaget ???
6Är din tjej van att bedöma ljudkvalitet?
Om nej så lät det troligen bara högre. Det är ju enklast att höra.
7Har du provat med många olika musik stilar?
Du har portad låda
8men åt vilket håll sitter basen
9  / porten?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
ricco_
29 november 2008 · 34 Inlägg

Rickard-v skrev:
Tokken har helt rätt! Gör inte som Transport tipsar om.
Vi saknar jätte mycket info från dig för att kunna veta vad som ska ändras.

1Tycker du det låter bra när du lyssnar??
2Eller har du upplevt samma sak som tjejen?
3Har du inte upplevt det så undrar jag varför du ska ändra??
4Var var tjejen när hon tyckte det lät bättre??
5Sittandes i bilen med stängd dörr / öppen dörr / ståendes vid bagaget ???
6Är din tjej van att bedöma ljudkvalitet?
Om nej så lät det troligen bara högre. Det är ju enklast att höra.
7Har du provat med måna olika musik stilar?
Du har portad låda
8men åt vilket håll sitter basen
9  / porten?

1/2: Jo jag har själv upplevt det.
4: Hon satt i förarstolen.
5: Stängd dörr.
6: Nej hon är inte van att bedöma ljud. Utan hon tyckte att basen vart högre och de kan jag själv hålla med om.
7: Japp olika musik stilar som bla: techno/trance och rock.
8: Basaren sitter så att den är vänd in mot kupen.
9: Porten är också riktad mot kupen.

Ja där har ni lite mer kött på benen. Men är de så att ni rekommenderar att jag ska ha en bandpasslåda eller?

Rickard-v
29 november 2008 · 2 665 Inlägg

Ok nu har vi kött på benen.

De är vända mot kupen, och där sitter tanken eller hur är det? På vissa modeller sitter tanken på höjden mot baksätet. Är det så på din eller har du armstöd & skidlucka i baksätet??

Oavsett vilket så blir det nog bättre om du bygger om lådan så att du kan dra upp basreflexröret i hatthyllan.
Under ca 60hz kommer nästan allt ljud från porten. Om du har skidlucka placerar du basen precis innanför och tätar runt den mellan baksäte o lådbaffel.  (baffel kallas den sida där basen sitter)

Att det blir högre kan ju bero på att bagaget är en lite luftvolym och då blir det mottryck för basen om den pumpar mycket luft. Öppnar du luckan försvinner mottrycket o den rör sig lättare/längre=låter högre.

Senast redigerat av Rickard-v (29 november 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
ricco_
29 november 2008 · 34 Inlägg

Rickard-v skrev:
Ok nu har vi kött på benen.

De är vända mot kupen, och där sitter tanken eller hur är det? På vissa modeller sitter tanken på höjden mot baksätet. Är det så på din eller har du armstöd & skidlucka i baksätet??

Oavsett vilket så blir det nog bättre om du bygger om lådan så att du kan dra upp basreflexröret i hatthyllan.
Under ca 60hz kommer nästan allt ljud från porten. Om du har skidlucka placerar du basen precis innanför och tätar runt den mellan baksäte o lådbaffel.  (baffel kallas den sida där basen sitter)

Att det blir högre kan ju bero på att bagaget är en lite luftvolym och då blir det mottryck för basen om den pumpar mycket luft. Öppnar du luckan försvinner mottrycket o den rör sig lättare/längre=låter högre.

Jo jag har armstöd & skidlucka. Vad menar du med att jag ska placera basen precis innanför och tätar runt den mellan baksäte och lådbaffel? Kan också säga att jag har testat att ta bort förbandslådan som sitter på i hatthyllan, och drog basporten upp genom hållet och lät förbandslåde öppningen luta mot basporten med de lät inte direkt mycket bättre. Så antagligen antar jag att den låda som jag har inte fungerar direkt på de sätt den ska. Utan den ska väl som du säger rickard skicka ut all bas genom porten men de verkar han inte direkt göra.

Rickard-v
29 november 2008 · 2 665 Inlägg

Armstödet skall alltid vara nerfällt. O sedan tar du bort skidlucka/påse så det blir ett hål in till bagaget.
Sedan bygger du en ny låda så att du ser basen genom hålet.

Och montera porten så den kommer upp genom hatthyllan.
Menar du att det var ett plastlock som låg över portöppningen?? Som ett lock på ett traktor avgasrör??
Det är absolut ajabaja!!! Det skall vara fritt fram för luften & plastlocket vibrerar säkert och skapar oljud.

Nya lådan skall ha samma volym o samma längd på porten, du får inte göra den längre bara för att det ska räcka upp i hattthyllan, för då ändrar du på avstämningsfrekvensen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
ricco_
29 november 2008 · 34 Inlägg

Rickard-v skrev:
Armstödet skall alltid vara nerfällt. O sedan tar du bort skidlucka/påse så det blir ett hål in till bagaget.
Sedan bygger du en ny låda så att du ser basen genom hålet.

Och montera porten så den kommer upp genom hatthyllan.
Menar du att det var ett plastlock som låg över portöppningen?? Som ett lock på ett traktor avgasrör??
Det är absolut ajabaja!!! Det skall vara fritt fram för luften & plastlocket vibrerar säkert och skapar oljud.

Nya lådan skall ha samma volym o samma längd på porten, du får inte göra den längre bara för att det ska räcka upp i hattthyllan, för då ändrar du på avstämningsfrekvensen.

Okej. Hm ta bort skidluckan vet jag inte ifall det går, antagligen så måste man väl skära så de blir ett hål rakt in i bagaget. Näe menade inte på de viset, utan när man öppnar förbandslådan så tog jag upp basporten så den stack upp en bit sen stänge luckan så att den lutade mot själva halsen på porten, och inte mot basportens öppning. Du tror inte att denna låda som digital-designs hemsida fixar problemet? http://www.audio-control.se/art-1.asp?i … iPageID=14

Eller kommer samma problem uppstå eftersom porten inte som du sagt är dragen upp genom hatthyllan?

Senast redigerat av ricco_ (29 november 2008)

TRANSPORT Avstängd
29 november 2008 · 216 Inlägg

det är smaksak . jag gillar sluten låda

har byggt ljud i 7st mercor med detta vis , kommer bygga kompisens nya mb på mitt eget vis
alla har vi tyckt det basat riktigt grymt efter vi gjort som jag förklara

det finns inte bara ett sätt på en bil. det finns flera. sätt att nå mkt bra ljud.   man måste prova sig fram vilket är bäst för en själv i en bil .

som sagt det börja 10år sen för mig med att en MB inte basa ordentligt. det var en 500sec w126 oxå med tanken bakom baksätet , täckskiva gjorde redan mkt på en sluten låda ja hade. med en 6" port på ett tum med tratten ut på hattisen vart det helt suveränt sen , senare har jag haft både 1-2 st 6portar och 4st 4" portar på mercorna efteråt .

man kan inte direkt säga det här suger när många tycker det vart skit bra !

tokken har du gjort som jag exakt i en mercedes och lyssnat? eller dömer du ut mig utan kött på benen?

jag är mercedes ägare. haft mååånga mb. byggt i måånga mb bil ljud . ingen har klagat på ljudet i mina bilar. tvärtom har folk berömt

den som gillar äkta bandpass kan köra med det ! Smak sak

mitt sätt är inte skrivet i några böcker . rekommenderat av nått proffs.
det här sättet är bara från mig . av en som gillar Mercedes och bil ljud

lycka till
Leewkas
29 november 2008 · 42 Inlägg

TRANSPORT skrev:
det är smaksak . jag gillar sluten låda

har byggt ljud i 7st mercor med detta vis , kommer bygga kompisens nya mb på mitt eget vis
alla har vi tyckt det basat riktigt grymt efter vi gjort som jag förklara

det finns inte bara ett sätt på en bil. det finns flera. sätt att nå mkt bra ljud.   man måste prova sig fram vilket är bäst för en själv i en bil .

som sagt det börja 10år sen för mig med att en MB inte basa ordentligt. det var en 500sec w126 oxå med tanken bakom baksätet , täckskiva gjorde redan mkt på en sluten låda ja hade. med en 6" port på ett tum med tratten ut på hattisen vart det helt suveränt sen , senare har jag haft både 1-2 st 6portar och 4st 4" portar på mercorna efteråt .

man kan inte direkt säga det här suger när många tycker det vart skit bra !

tokken har du gjort som jag exakt i en mercedes och lyssnat? eller dömer du ut mig utan kött på benen?

jag är mercedes ägare. haft mååånga mb. byggt i måånga mb bil ljud . ingen har klagat på ljudet i mina bilar. tvärtom har folk berömt

den som gillar äkta bandpass kan köra med det ! Smak sak

mitt sätt är inte skrivet i några böcker . rekommenderat av nått proffs.
det här sättet är bara från mig . av en som gillar Mercedes och bil ljud

zzzZZ. Vi har fortfarande inte sett en enda bild från nån av dina bilar. Du måste väl ha nån när du säger att du har byggt ljud i 7 bilar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang