Hur såg er uppkörning ut?

cybermunk
30 december 2008 · 12 Inlägg

Broms kontroll och även servokontoll, Landsväg+stadskörniing backning runt gathörn, parkering, utfartskörning, start i motlut, körning i rondell(Cirkulationsplats), rödljuskorsning ett par tre styck, plankorsning med och utan bom, sedan tillbaka till VV, killen jag körde med frågade hur det känts och jag svarade som jag själv kände och det va bra och han sa bara GRATTIS. Detta gjordes den 5:e November i år 2008.  Det var bara 4:e försöket. men skam den som ger sig big_smile

Tog ca 30-35 minuter.

11 dagar efter detta köpte jag min bil en Volvo 745 GL ogillar pizzaraketer.


Edit: tid och bilen.

Senast redigerat av cybermunk (30 december 2008)

Michael "Älgen" Carlsson VOLVO 745 GL 88 B230F
------------------------------------------------------------
Mutter sådan du skruvar på en BULT "KVINNA"
Bult den skruvar du in i en MUTTER "MAN"
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
30 december 2008 · 3 404 Inlägg

Började med en 30min sväng med körskolan ned till VV i Farsta med en S40N 2.4. VV killen kommer och ber mig kontrollera färd och p-broms samtidigt som han berättar hur bedömningen kommer att utföras.

Kör iväg genom industriområde, Farsta centrum där jag får backa runt hörn, ut på 73an och in på en skogsväg. Där gjorde jag bort mig (han ville att jag skulle köra på en gångväg som tydligen var felskyltad) men jag klarade mig och inspektören bad tom om ursäkt för att han hade utryckt sig dåligt tongue Sedan bar det tillbaka. Allt som allt tog det ca 30min och klarade mig såklart på första försöket big_smile

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Jolle87
30 december 2008 · 1 585 Inlägg

1. UTVÄNDIG besiktning av bilen.
2. INVÄNDIG besiktning av bilen.
3. Började med att köra runt i stan lite. kl 16.00 i rusningstrafik = inte skoj.
4. Fick göra en fickparkera mitt på en stor gata, va jävligt nervös efersom bilar bakom stog och tuta på mig.
5. körde lite rondell körning samt fick parkera på en Maxi parkering.
6. Landsvägskörning.
7. Motorväg tillbaka till körskolan.
8. Lappen i handen.
9.Köra hem:)

Så såg min uppköring ut tog drygt 50min tyckte det tog väldigt lång tid då han inte sa ett ända ord under hela resan.

Senast redigerat av Jolle87 (30 december 2008)

xorox_88 Smack that ass!!
30 december 2008 · 2 953 Inlägg

1 kollade så torkarna funkade bak och fram körde en bit fick backa ner på ett ställe körde upp på vanliga vägen igen for en bit till å sen tillbaka till vv tog väll 30min typ

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
ichibon mmm, blåbärssoppa.
30 december 2008 · 616 Inlägg

Gjorde nån liten invändig kontroll sen körde vi typ.. hm ja runt lite, nån stoppskylt minns jag, sen motorväg nån km. Fick inte göra ngt speciellt.

/ichi
Johankocken
30 december 2008 · 529 Inlägg

haha dem som gjorde lite på sin uppkörning därför som dem kör som dem gör idag hehe smile

Volvo fore life :)
Volvo v40 (2014)
Volvo c30 (2008)
pippaaN
30 december 2008 · 987 Inlägg

Jolle87 skrev:
1. UTVÄNDIG besiktning av bilen.
2. INVÄNDIG besiktning av bilen.
3. Började med att köra runt i stan lite. kl 16.00 i rusningstrafik = inte skoj.
4. Fick göra en fickparkera mitt på en stor gata, va jävligt nervös efersom bilar bakom stog och tuta på mig.
5. körde lite rondell körning samt fick parkera på en Maxi parkering.
6. Landsvägskörning.
7. Motorväg tillbaka till körskolan.
8. Lappen i handen.
9.Köra hem:)

Så såg min uppköring ut tog drygt 50min tyckte det tog väldigt lång tid då han inte sa ett ända ord under hela resan.

Sådär såg min med ut nästintill, förutom fickparkeringen. Dock sa gubben jag med väldigt mycket, han var inte tyst en enda sekund.. Dock tyckte jag det var riktigt skönt, var inte alls lika nervös då

i like it load
Sarge
30 december 2008 · 2 337 Inlägg

Fick börja med en inre säkerhetskontroll, sen fick jag parkera på en tom parkering utan rutor. Efter det blev det en kort tur genom stan till motorvägen. Körde lite blandat motorväg och landsväg, sen genom ett industriområde tillbaka till kontoret. Var helt säker på att jag kuggat eftersom jag råkade köra lite för fort när motorvägen övergick till 90/70-väg, men jag klarade mig tongue

joakim11
30 december 2008 · 9 Inlägg

jag klarade inte den första uppkörningen, men klarade den andra galant (varför är det så?). I vilket fall så behöver jag icke göra något säkerhetskontroll eftersom jag redan gjort den - så vi började med att åka i staden (Västerås). Typisk stadskörning med mycket enkelriktade gator, tät trafik och många oskyddade trafikanter - därefter begav vi oss till ett område utanför staden där det var en del vägarbeten och högerregel som bara attans. Därefter ut på landsvägen för att åka på motorvägen, som tog oss till centrum och sedan tillbaka - gick på 20 minuter.

Moment som avklarades:
Säkerhetskontroll
Parkering
Start i lutning (märkte jag inte av)
Användning av reglage
Oskyddade trafikanter
Körning i körfält/körfältsbyte
Gatukorsning
Signalerad korsning
Cirkulationsplats
Körning mot mål
Självständig körning mot mål
Motorväg
Infart/körning på landsväg

Senast redigerat av joakim11 (30 december 2008)

LilleSKUTT
30 december 2008 · 512 Inlägg

uppkörning bil
*kolla lysen
*bälte på*
*köra från södra berget sundsvall till jvstn i sundsvall
*kliva ur bilen
*få en kommentar ungefär " och ha en bra kväll får inte skriva ut kk efter kl 16 så du får komma upp hämta lappen i morn "
*åka 10 mil hem med tåg
*åka tio mil tillbaka för att hämta lappen


uppkörning mc (på en kawa gpz 750)
*balansövning
*garagetvändning
*konbana först sakta sen fort
*bromsprov 50-70-90
*trafikkörning ca 2 km landsväg  sen in på en grusväg ca 500 meter sen bromsar jag å väjer för en hare ( medans jag bormsar in får jag i radion först " vad gör du ?"   sen får jag "ok bra nu an du åka till parkeringen på torgetlämpligaste väg" sen var det klart

Senast redigerat av LilleSKUTT (30 december 2008)

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
AudiFors
30 december 2008 · 906 Inlägg

Först var det lite om motor rummet, sen fick jag parkera i en ruta(lätt som fan) för var på ett jävla industri område, sen backa runt en trottoar eller vad man säger, sen landsvägskörning, fick det jävligt bra, fick en som älskade Volvo så vi satt och prata om de hela uppkörningen:) Sen nämnde jag det enda felet jag gjorde i slutet så sa han "bra, grattis" osv:)

=)
Rquired Allmänt envis
30 december 2008 · 12 512 Inlägg

Mrc30 skrev:
haha dem som gjorde lite på sin uppkörning därför som dem kör som dem gör idag hehe smile

Eller så såg dom direkt att "de kan köra" och godkände dem wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ruuska_
31 december 2008 · 474 Inlägg

Körde upp på skolan smile

- Vi tar en sväng med bilen.
- Okej
- Välj vilken väg du vill dit (Djurparken i Borås)
När vi är där så säger han att jag ska köra till sjukhuset och påväg dit så säger han att vi skiter i det och säger att vi ska köra hem till honom. Han hade glömt sin mobil hemma. När vi är där säger han kör tillbaka till skolan. Framme vis skolan säger han, -Grattis, du klarade ditt körkort.

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
Slammis IT-Tekniker
31 december 2008 · 161 Inlägg

På min MC uppkörning var komradion kass så efter manöverprovet sade han att vi skulle köra valfri väg till råda (lidköping), sedan valfri väg till de la gardie skolan och sedan tillbaks till vägverkets lokaler. sedan var det klart :-)

Skoda Fabia Combi "Elegance" (2009)
IceEyes Varningar: För många..
31 december 2008 · 2 552 Inlägg

Fordonskontroll först, sen in i bilen och en tur genom stan (Sundsvall), sen en sväng till Ortviken via motorvägen där det blev backning, start i uppförsbacke m.m och sen när jag kört tillbaka till VV fick jag reda på att jag klarade det.

Det roliga var att gubben jag körde upp med var totalt ointresserad och satt och sms:ade och diskuterade hockey med mig istället tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Arradin
31 december 2008 · 631 Inlägg

Vafaan, det är för jävla lätt att köra upp ute på landet hör jag.

Det är därför så många kör som idioter när dom väl kommer in till stan och får panik vid första rödljus. Suck.

DoomDevil
31 december 2008 · 113 Inlägg

Fick 2 inspektörer på min uppkörning. Va rätt nervös över det, men det visade sig vara skitbra. Enda de gjorde var att snacka om vad för present de skulle köpa till sin kollega smile
Fick göra inre kontroll, motorväg, landsväg, backa runt hörn, parkera och starta i backe.
Efter att ha förklarat för den ena hur han skulle koppla in sin tvättmaskin hemma så fick jag mitt kort smile

Mazda Miata (1991)
MB350se S-klass =)
31 december 2008 · 295 Inlägg

Har ju haft 2 uppkörningar, Första var väl lite mer seriös än andra.

Första:
*kolla lysen* (Glömde dock slå av dimmljusen) men han sa att de händer när man är nervös)
*bälte på*
*köra ut på E4, svänga in på nån mindreväg*
*På den mindrevägen skulle jag vända på lämpligplats, gjorde lite fel.. körde in på en gård och bakade ut på vägen igen, Han sa att det var fel. man ska backa in på den mindre vägen å sen köra ut på vanliga vägen*
*sen köra tillbaka till folkets hus*
*han sa grattis du klara det*

Andra gången (samma gubbe som första gången)
Starta på folkets hus,
Kör ner på närmaste affär, gubben far ut å köper snus.
Kör tillbaka till folkets hus..
Grattis du klara det igen..

Antar att han mindes mig. var dock 3år mellan uppkörningarna..
Dock påminnde jag han att jag hade han förra gången oxå,

BMW 328IA "beevern" (1997)
CarpeDiem German Engineering
20 januari 2009 · 9 081 Inlägg

Kom till Vägverket c:a 30 min tidigare, man var ensam på kontoret så man satt och lyssnade på Mp3-spelaren smile Efter en stund kom snubben och kollade legitimation och halkintyget. Efter det gick vi ut till uppkörningsbilen som jag bokade (Saab 9-5 1.8T) gjorde en säkerhetskontroll genom att kontrollera färdbromsen. Körde ut på 30-väg och ut på landsväg på 50-väg som växlade till 70-väg. Åkte rakt fram mot Veddesta. Då sa snubben att jag ska köra mot Hässelby, shit tänkte jag för jag hittar inte runt där men efter en stund sa han att vi struntar i Hässelby och kör vänster mot ett bostadsområde som är 30-väg. Körde igenom där och svängde höger och det växlade till 50-väg. Körde förbi 3 rondeller och körde ut på motorvägen mot Enköping. Tog avfart Rotebro och fortsatte rakt fram på Rotebroleden, plötsligt skulle jag svänga in på gokartbanan, backa och köra tillbaka till VV utan att ta motorvägen (självständing körning) Körde igenom industriområdet, svängde vänster mot Jakobsberg. Sen så parkerade jag och snubben var nöjd med min körning så han godkände mig big_smile Jag blev överlycklig såklart smile

Följande moment genomfördes enligt körprovsprotokollet:

1. Säkerhetskontroll/körställning
2. Backning
3. Start i lutning
4. Oskyddade trafikanter
5. Gatukorsning
6. Cirkulationsplats
7. Självständig körning mot mål
8. Motorväg, motortrafikled eller likn.
9. Infart/körning på landsväg

Trafikintensitet tätort: 2
Trafikintensitet landsväg: 3

P.S Klarade uppkörningen på första försöket, som privatist wink Tog ungefär 40 min. Jakobsberg är lätt wink D.S

Senast redigerat av CarpeDiem (26 april 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
kryptonajt
3 februari 2009 · 59 Inlägg

Hade uppkörning idag. Gick inge vidare mot slutet.

1. Säkerhetskontroll - invändigt (fick blackout, men lyckades greja den till slut)
2. Landsväg och vänstersväng
3. Vända på lämpligt ställe på grusvägen
4. Effektivbromsning (i think?)
5. Enklare stadskörning
6. Rondell
7. Påfart/avfart motorväg
8. Gatukorsningar
9. Backa runt gathörn

Kuggade på att han tyckte att jag inte hade bra uppsikt åt höger där högerregeln gällde och att det gick lite för fort (körde 30-40 på vägen han syftade på, för jag missade vilken hastighetsbegränsning det var på vägen) och att jag inte intog bromsberedskap.

Bättre lycka nästa gång för min del alltså smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang