Hur såg er uppkörning ut?

blacken
3 februari 2009 ·

Erikkk skrev:
Skulle vara kul att veta hur alls uppkörningar sett ut, vilka moment man gjort!

Vad ingick förutom själva trafikkörningen och fordonskontrollen? Parkering, backning, start i backe etc.?

Uppkörning?, jag satte mig vid köksbordet och öppnade flingpaketet, hällde flingorna i tallriken, och se där, "uppkörningen" klar.. tongue

TurbOla Reservdansk
3 februari 2009 · 6 271 Inlägg

blacken skrev:

Erikkk skrev:
Skulle vara kul att veta hur alls uppkörningar sett ut, vilka moment man gjort!

Vad ingick förutom själva trafikkörningen och fordonskontrollen? Parkering, backning, start i backe etc.?

Uppkörning?, jag satte mig vid köksbordet och öppnade flingpaketet, hällde flingorna i tallriken, och se där, "uppkörningen" klar.. tongue

Du med? tongue
Det var ju rackarns vad dom lägger skräp i flingpaketen... lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
madness82
3 februari 2009 · 226 Inlägg

liquisole skrev:
hoppa in i bilen, ingen jävla fordonsgranskning big_smile körde 10-15 min sen sa han att jag skulle köra tillbaka till bilskolan och så var det över & godkänt smile varken backstart eller parkering var med heller för den delen hehe.

gjorde ungefär samma jag me... 
lika med lastbilskortet big_smile körde 2km backa mot en buske, köra tillbaka till skolan, klar tongue big_smile

en riktig halkkörning har jag inte gjort heller, den ajg fick göra bestod av
100x200m istäckt grusplan, 2st konor, köra i 50kmh till första å stanna innan den andra tongue

Senast redigerat av madness82 (3 februari 2009)

Roz-104 typ..eh..va?
3 februari 2009 · 582 Inlägg

Denna tråden hade jag missat big_smiletongue

När jag kommer till uppkörningen får jag veta att kontrollantetn är nyutbildat, så han har en kontrollant åt honom som sitter i baksätet. Kändes väl sådär att ha två kontrollanter.

De första jag får som uppgift är säkerhetskontrollen då.
-"Kolla däcken"
okeeej, lät ju lite luddigt, men slängde ett öga på dom o sa att dom ser ju bra ut, hehe.
Sen var det vänstersväng på landsvägskörning, vilket inte var några större problem. Hade en parkringsficka precis innan som jag ställde mej i och släppte om bakomvarande bilar.
Vidare, tillbaka till landsvägen och köra på den en stund. En del hastighetsförändringar (90 - 70 - 90), som jag antar att dom kollade att jag kunde hålla hastigheten på.

Sen är de lite blackouts tongue, på nått vänster kom jag in till "stan" och fick uppmaningen att följa skyltar till sjukhuset. Sagt och gjort, efter det dags för parkering.

Fick lite problem då jag skulle ställa mej mellan två bilar, och jag tyckte själv att det var en stor och klumpig bil jag hade. Men när jag börjat förbereda mej för att parkera mellan två, kör bilen framför ut från sin plats, så jag kör bara rakt fram, och vips så stod jag mellan två bilar (om ni nu förstår hur jag menar). Vidare upp mot torget och köra lite högerregler, cykelbanor och övergångsstället.

Sen närmar det sej slutet och jag ska följa skyltar igen, och när vi börjar närma oss slutdestinationen (som även var start då), så säger han bara åt mej att jag kan köra tillbaka.

"Ditt förarprov är Godkänt, Grattis!"
Tackar o bockar, o sen bär det av hemmåt big_smile

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
kim89
3 februari 2009 · 112 Inlägg

Första körkortet vet jag inte hur jag klarade av det, men jag fick ett körkort i alla fall..


Andra körkortet så kugga jag på första försöket, för att jag inte var "tillräckligt uppmärksam"... men jag drog till nästa stad 24 timmar senare och klarade av de.. jag fick göra i stort sett alla moment, förutom start i backe.. och tjaa...

"du har klarat uppkörningen, men nu måste jag ringa transportstyrelsen och höra om dom godkänner dig."
Efter ett bra tag så var jag godkänd.. (152 på 90väg is a total nono!)

Jag hatar fwd = felwheeldrive...
whoiswho
12 april 2010 · 445 Inlägg

1, Fick göra fordonskontroll
2, Köra ut på små landsvägar där de va 70 men jag glömde titta så jag smygkörde i 60 och skyllde på att de kanske fanns barn som kunde springa ut osv^^
3, Kom till ett vägbygge med en enorm bilkö, så det va bara och sitta och vänta.
VV-gubben sa till mig: Nu är du glad va?
Jag sa: vadå då?
VV-gubben: Detta tar tar ju på våran tid!
Jag tänker lite för mig själv: Faan va gött och ler lite grann:)
4, Kör till vägverket och blir godkänd!

Totaltid ca 25 minuter!

Fick kortet på andra försöket, fick samma VV-gubbe 2 ggr:)
Hetaste pratämnet: "Dyrt att fika ute"

Vanligt folk brukar prata om hur dyrt det är att gå på krogen osv, men VV-gubben tyckte att de va såå dyrt att köpa fika på café, Jag låtsades att bry mig och nicka lite förståendes och hoppades på det bästa, allt för att få VV-gubben på bra humörsmile

Så gick det till för mig iaf!

//Whoiswho

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
12 april 2010 · 1 098 Inlägg

B kort: Invändig kontroll, en sväng rätt igenom Uddevalla, ut på en 70 väg, ner på motrväg och sedan tillbaka till skolan.. Tog ca 15 min..

C Kort: Ungefär samma sak där...

E: Kan ja svara på tisdag..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
dadooo
12 april 2010 · 841 Inlägg

såg en skrev kontroll av bromsar!     och ja ska snart göra de undrar hur man gör bromskontroll??

Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
dundersmurfen smurfidunder
12 april 2010 · 327 Inlägg

Enda som var kul var väl E.

Började med funktionsbeskrivning, han skulle skoja med mig och sa att jag skulle förklara hur växellådan fungerade. Jo det är så här förstår farbrorn...  Han avbröt och sa att det var ju bara på skämt. Gör väl inget kan väl berätta ändå om du undrar...

Började ju bra iaf. Sen vart det riktig funktionsbeskrivning av bromsarna. Koppla släpet, gubben från vv ville stå i lä och ställde sig mitt bakom bilen. Så hoppa ut och säga att här får du inte stå! koppla klart och dags för backningen. Där ville det sig inte alls, äcklig kort vagn och tungstyrd scania, kämpade några minuter sen for jag rosenrasande ur hytten och svor några ramsor. Nä för ... nu har tiden gått ut nu skiter jag i detta...  Då kom han fram gubben och sa att jag skulle lugna mig lite. Det ordnar du sa han, in igen bara. Jajajaja muttrades, hoppa in igen och satte backningen klockrent. Sen vart de ingen konst att puttra runt i stan med kort korta ekipaget, klart...

Sen fick jag inget E kort ändå, hade visst blivit av med körkortet en vecka tidigare enl länstyrelsen- Då vart uppkörningen ogiltig, härligt!

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Mofftre
12 april 2010 · 36 Inlägg

dadooo skrev:
såg en skrev kontroll av bromsar!     och ja ska snart göra de undrar hur man gör bromskontroll??

Lägg i handbromsen, sen lägg du i 1an och gasa lite. När du ska testa vanliga bromsen gasar du lite och sen bromsar bestämt.

Min uppkörning:
Fick sätta vindrutetorkarna på olika hastigeter (va pissväder ute så ingen ville gå ut)
Hade en riktigt skön snubbe som åkte med.
Frågade vart ja bodde o jag sa vart ja bodde.
- Då vet du vart City Gross ligger va?
- Jajjemen!
- Bra, då åker vi dit.
Sen när jag kommit halvvägs bah "Vi tar och svänger höger här, du har väl varit på City Gross så många gånger förut?" big_smile

Var inte så mycket konstigt för mig, ställdes inte inför så många svårigheter. Fick backa runt ett hörn bara iprincip. Knappt nån stadskörning, bara till och från VV.

Mr_Woods Musiker
12 april 2010 · 472 Inlägg

Det snöade på min uppkörning så någon utvändig kontroll blev det inte tal om! tongue
Sedan sa han efter ett tag "ta av åt höger" och jag svängde givetvis vänster (har svårt med det där), "nu sa jag visserligen höger" sa han och flinade "men det var ju fint svängt... Vänd och kör rätt nu..." Trodde det var kört redan där men det gjorde tydligen inget!
Sedan fick jag uppgiften att svänga av en fyrfilig väg åt vänster så man korsar mötande körfällt, vilket gick bra... När vi skulle ut på vägen igen tänkte jag att jag skulle visa honom att jag inte är rädd för gaspedalen, så jag tryckte den i bott och varvade ur lite lagom (lät ju så fint med Audi-V6:an också) "oj" sa han, "den var rätt stark den här..." Han var noga med att påtala för min körlärare att hon hade "en väldigt stark bil" när vi mötte upp henne efteråt lol
Alltsammans avslutades med en fickparkering.

EDIT: Slarvfel i texten...

Senast redigerat av Ras_J (12 april 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
falloutboy
12 april 2010 · 1 723 Inlägg

Det var ett tag sen jag körde upp för bil men jag behövde inte göra nån säkerhetskontroll utan det var bara att börja köra. Körde till centralstationen i Borås och han bad mig följa skyltar. Tog raggasvängen och ha sa "Jaha, du tar den här vägen ja...". Parkerade där och sen tillbaka till Vägverket. Höll på att missa infarten men han guida mig rätt. wink Han var pensionerad uppkörningskontrollant och riktigt skön snubbe.

När jag tog A-kortet i somras så tror jag vi gick igenom allt som fanns att gå igenom. Stadskörning, landsväg, av- och påfarter, vägarbeten, bostadsområden... kändes som att det aldrig skulle ta slut. Men det gick fint ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang