PROJEKT: DJs BMW E30 Common rail diesel. Nya motorn

Cullberg
1 januari 2009 · 56 Inlägg

Det kommer nog bli ett jäkla drag i den sen när den är färdig smile

Bra jobbat än så länge... Har du inte lite fler bilder på den under byggets gång?

Golf gti 25 Jahre Jubileum
ante_green TurboFREAK
1 januari 2009 · 291 Inlägg

Kommer självklart att följas kommer bli grymmare big_smile

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe
BMW 320i/325i e30 "Turbocoupe" (1985)
DJ_V8_BMW
13 januari 2009 · 210 Inlägg

Här kommer det senaste från mitt garage!

Har byggt färdigt remspännare och fått mina ny svarvade remhjul.

Har även fått min "nya" insprutningspump som kommer från en 524TD. Den ska lämnas bort till en firma som ska bygga om den så att den klarar lite mer effekt.     


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/543380_ca36hw.jpg
Remmen med spännare och löphjul.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/543383_s3pmr8.jpg
Understa hjulet fungerar som spännrulle med ocentrerat centrum, från en VW diesel.

Nästa steg blir att skaffa ett par tillfälliga  grenrör för provkörning, tror att rören från M20 ska passa vilket jag har liggandes. wink

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
D24TIC
15 januari 2009 · 5 Inlägg

Grymt bygge big_smile.. Ska bli kul o se om de funkar, o speciellt höra ljudet från maskin tongue.. Vart lämna du pumpen nånstans ? o vad gick de på ungefär?

LoowBeemer :)
Volkswagen Golf MK1 "lowlife" (1983)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
15 januari 2009 · 999 Inlägg

Kul att det går framåt!
Vad fick du ge för kompressorn?

Spexarn
15 januari 2009 · 849 Inlägg

Verkar vara ett riktigt häftigt bygge, och ovanligt dessutom!, Lycka till (Y) smile

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu
Etingelholm
17 januari 2009 · 979 Inlägg

Fan vad tufft med Diesel:) & nu kompressor? Udda val, men fan vad härligt bygge! Djupt imponerad. Lycka till, hoppas du får allt att lira!! Kommer lätt följa det här!

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
DJ_V8_BMW
17 januari 2009 · 210 Inlägg

D24TIC skrev:
Grymt bygge big_smile.. Ska bli kul o se om de funkar, o speciellt höra ljudet från maskin tongue.. Vart lämna du pumpen nånstans ? o vad gick de på ungefär?

Tack!

Jag har varit i kontakt med en firma i Luleå (Hedqvist diesel) som ev kan fixa det! Men det finns även någon firma i Jönköpings trakten som gör sådana operationer.

Ge mig gärna tips på fler firmor som är duktiga på dieselpumpar!

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
DJ_V8_BMW
17 januari 2009 · 210 Inlägg

weeeman skrev:
Kul att det går framåt!
Vad fick du ge för kompressorn?

Tackar!

Kompressorn gav jag 2500kr, vilket tror var ganska billigt för en beg Eaton m90.

Detta projekt bygger jag efter min plånbok vilket gör att jag inte köper det dyraste utan letar gärna lite längre tid efter det billigare.
Det tar ofta längre tid att bygga något men det blir ofta lite mer genomtänkt tror jag.


Tack till alla för fina kommentarer!smile

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
D24TIC
28 januari 2009 · 5 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:

D24TIC skrev:
Grymt bygge big_smile.. Ska bli kul o se om de funkar, o speciellt höra ljudet från maskin tongue.. Vart lämna du pumpen nånstans ? o vad gick de på ungefär?

Tack!

Jag har varit i kontakt med en firma i Luleå (Hedqvist diesel) som ev kan fixa det! Men det finns även någon firma i Jönköpings trakten som gör sådana operationer.

Ge mig gärna tips på fler firmor som är duktiga på dieselpumpar!

Okej, aaa de är väll aneby el&diesel de isåfall!..  De är mekanisk pump du ska köra med eller är de den vanliga tds pumpen ??

LoowBeemer :)
Volkswagen Golf MK1 "lowlife" (1983)
DJ_V8_BMW
29 januari 2009 · 210 Inlägg

D24TIC skrev:

DJ_V8_BMW skrev:

D24TIC skrev:
Grymt bygge big_smile.. Ska bli kul o se om de funkar, o speciellt höra ljudet från maskin tongue.. Vart lämna du pumpen nånstans ? o vad gick de på ungefär?

Tack!

Jag har varit i kontakt med en firma i Luleå (Hedqvist diesel) som ev kan fixa det! Men det finns även någon firma i Jönköpings trakten som gör sådana operationer.

Ge mig gärna tips på fler firmor som är duktiga på dieselpumpar!

Okej, aaa de är väll aneby el&diesel de isåfall!..  De är mekanisk pump du ska köra med eller är de den vanliga tds pumpen ??

Ja, kan det kanske vara! Nej det är en mekanisk pump från vad jag tror är en 524td.

Vet inte hur pumpen kommer att reagera tillsammans med en kompressor då den har funktion som skickar in mer bränsle när turbon ger laddtryck, med tanke på att kompressorn ska ge mig laddtryck direkt vid tomgång.
Vill inte att det ryker för mycke när man kör genom stan..smile
Men jag tror att man kan justera vid vilket tryck den ska ge mig extra bränslet så det löser sig nog.

Senast redigerat av DJ_V8_BMW (28 februari 2009)

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
D24TIC
8 februari 2009 · 5 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:

D24TIC skrev:

DJ_V8_BMW skrev:

Tack!

Jag har varit i kontakt med en firma i Luleå (Hedqvist diesel) som ev kan fixa det! Men det finns även någon firma i Jönköpings trakten som gör sådana operationer.

Ge mig gärna tips på fler firmor som är duktiga på dieselpumpar!

Okej, aaa de är väll aneby el&diesel de isåfall!..  De är mekanisk pump du ska köra med eller är de den vanliga tds pumpen ??

Ja, kan det kanske vara! Nej det är en mekanisk pump från vad jag tror är en 524td.

Vet inte hur pumpen kommer att reagera tillsammans med en kompressor då den har funktion som skickar in mer bränsle när turbon ger laddtryck, med tanke på att kompressorn ska ge mig laddtryck direkt vid tomgång.
Vill inte att det rycker för mycke när man kör genom satan..smile
Men jag tror att man kan justera vid vilket tryck den ska ge mig extra bränslet så det löser sig nog.

Okej, jo ja har satt dit mekanisk pump på både min 325 tds o min 525 tds o bara de är ju en jävla skillnad när man skruvar på dom lite smile..

Den ska gå o justera vad ja har förstått genom o lossa muttern längst upp på rökbegränsaren o skuva antingen ner eller upp den skruven (funkar på d24 ans turbopump ialaf)..

uppdatera mer bilder på projektet snarast big_smile

LoowBeemer :)
Volkswagen Golf MK1 "lowlife" (1983)
DJ_V8_BMW
17 februari 2009 · 210 Inlägg

Nu var det tag sedan!

Har svetsat rören, fixat grenrör och monterar på en wastgate som litet extra skydd för överladdning.

Har även förstärkt fästet till kompressorn. Lite av vad som har hänt sedan sist!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/573436_brgnfg.jpg
Tryckrören svetsade och wastgaten moterad.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/573440_cufkt9.jpg
Översiktsbild!

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
Bumse
18 februari 2009 · 96 Inlägg

Ser riktigt trevligt ut! smile

BMW 324td "tdR" (1988)
Volkswagen 1300 "Bbu-bblan" (1968)
DJ_V8_BMW
24 februari 2009 · 210 Inlägg

Tja!

Har nu startat upp min motor med kompressorn den här veckan! smile Det gick bra men hade lite problem med att få bränsletryck efter att bilen har stått i några månader, så det blev ingen längre prov. Ska kanske koppla in kylsystemet och montera tryckrören till helgen så att den snart går att provköra.

Har även idag beställt lite slangar och klämmor till mina tryckrör.

Satt i går och beräknade det teoretiska laddtrycket motror ska få. Har som mål att den ska ladda 1,4bar men med dom remhjulen jag har nu kommer den bara att ge mig ca 1bar vid 5000rpm, behöver troligen bygga ett nytt vevaxelhjul om jag ska lyckas med mitt mål. hmm

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
sjovold Wolfman Cruisers
24 februari 2009 · 1 258 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:
Tja!

Har nu startat upp min motor med kompressorn den här veckan! smile Det gick bra men hade lite problem med att få bränsletryck efter att bilen har stått i några månader, så det blev ingen längre prov. Ska kanske koppla in kylsystemet och montera tryckrören till helgen så att den snart går att provköra.

Har även idag beställt lite slangar och klämmor till mina tryckrör.

Satt i går och beräknade det teoretiska laddtrycket motror ska få. Har som mål att den ska ladda 1,4bar men med dom remhjulen jag har nu kommer den bara att ge mig ca 1bar vid 5000rpm, behöver troligen bygga ett nytt vevaxelhjul om jag ska lyckas med mitt mål. hmm

en snabb fråga bara varför ska du bygga om vevaxelhjulet och inte rem hjulet på kompressorn ist?

----->Strippen S2<-----

VCRACING
DJ_V8_BMW
24 februari 2009 · 210 Inlägg

sjovold skrev:

DJ_V8_BMW skrev:
Tja!

Har nu startat upp min motor med kompressorn den här veckan! smile Det gick bra men hade lite problem med att få bränsletryck efter att bilen har stått i några månader, så det blev ingen längre prov. Ska kanske koppla in kylsystemet och montera tryckrören till helgen så att den snart går att provköra.

Har även idag beställt lite slangar och klämmor till mina tryckrör.

Satt i går och beräknade det teoretiska laddtrycket motror ska få. Har som mål att den ska ladda 1,4bar men med dom remhjulen jag har nu kommer den bara att ge mig ca 1bar vid 5000rpm, behöver troligen bygga ett nytt vevaxelhjul om jag ska lyckas med mitt mål. hmm

en snabb fråga bara varför ska du bygga om vevaxelhjulet och inte rem hjulet på kompressorn ist?

Tänkte på det också men det blir lite svårare. Jag måste då minska hjulet från 80mm till ca 50mm det gör att jag får mindre yta för remmen så jag är rädd att den slirar+ att jag får lite dålig med plats mindre hjul på kompressorns axel.
Platsbrist är nog  det största problemet i denna bil.

Senast redigerat av DJ_V8_BMW (28 februari 2009)

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
sjovold Wolfman Cruisers
24 februari 2009 · 1 258 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:

sjovold skrev:

DJ_V8_BMW skrev:
Tja!

Har nu startat upp min motor med kompressorn den här veckan! smile Det gick bra men hade lite problem med att få bränsletryck efter att bilen har stått i några månader, så det blev ingen längre prov. Ska kanske koppla in kylsystemet och montera tryckrören till helgen så att den snart går att provköra.

Har även idag beställt lite slangar och klämmor till mina tryckrör.

Satt i går och beräknade det teoretiska laddtrycket motror ska få. Har som mål att den ska ladda 1,4bar men med dom remhjulen jag har nu kommer den bara att ge mig ca 1bar vid 5000rpm, behöver troligen bygga ett nytt vevaxelhjul om jag ska lyckas med mitt mål. hmm

en snabb fråga bara varför ska du bygga om vevaxelhjulet och inte rem hjulet på kompressorn ist?

Tänkte på det också men det blir lite svårare. Jag måste då minska hjulet från 80mm till ca 50mm det gör att jag får mindre yta för remmen så jag är rädd att den slirar+ att jag får lite dålig med plats mindre hjul på kompressorns axel.
Plats brist är nog  det största problemet i denna bil.

men om vi säger att de går att göra de 50mm så går de ju att fixa nån sorts spänningsanordning tongue

----->Strippen S2<-----

VCRACING
DJ_V8_BMW
28 februari 2009 · 210 Inlägg

Då har det hänt lite mer med mitt projekt!

Har fått mitt nybyggda vevaxelhjul, det blev 180mm istället för tidiga 115mm. Det teoretiska laddtrycket kommer troligen att bli 1,4bar vid 5000rpm så vi hoppas få fart på grejorna.

Har även köpt en ny laddtrycksmätare som förhoppningsvis visar rätt. smile

Imorgon eller början av nästa vecka kommer jag att provköra bilen, troligen då med den tidigare utv pga att orginal pumpen inte räcker till 1,4bar.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/581733_gax1t0.jpg
Det nya remhjulet och det gamla.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/581736_m6g2q9.jpg
Laddtrycksmätare.

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
rosen_
28 februari 2009 · 20 Inlägg

Härligt! Hoppas du får fart på grejorna! Trevligt projekt att följa och bra bilder! Keep it up!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang