PROJEKT: DJs BMW E30 Common rail diesel. Nya motorn

DJ_V8_BMW
22 januari 2012 · 210 Inlägg

primer skrev:

DJ_V8_BMW skrev:

Onepinshort skrev:
Är det svårt att få ut kabelhärvan för att styra motorn? Om man har en 530/330 diesel och ska ta ur motorstyrningen, hur går man till väga?

MVH

Det är inte svårt att ta ut härvan (det mesta sitter i motorrummet) men det är lite delar du behöver inne i kupén som måste finnas med för att få en fungerande motor.

Jag kan skicka ett meddelande senare med en lite beskrivning hur du ska gå till väga.



///DJ

jag är åxå intresserad av denna info om vilka grejer som behövs plockas ur donatorbilen skicka gärna ett pm till mig smile   laddar dom bara 0.45bar orig?

Nej dom laddar ca 1 bar vid full belastning.
Skicka ett pm när du behöver infon så ska jag försöka hjälpa dig.



///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
DJ_V8_BMW
22 januari 2012 · 210 Inlägg

Fekzen skrev:
Riktigt trevligt bygge! Hör av dig om du filmar något mer, sen när våren kommer! Vore intressant att se hur den går.

Mvh//
A.Fekzen

Självklart Fekzen.
Var ute med den i vecka när det någon minus grad och asfalten var torr. Efter att inte kört den på ett tag så kändes det verkligen vilken effekt motorn har. Hjulspinn på både ettan och tvåan och på trean bär det av...

Planerar att lacka bilen till våren, har fått en repa och en skada på huven som jag vill få ordning på, tänkte samtidigt lägga ett lager med briljant-klarlack samtidigt på hela bilen.

Annars blir det inget större arbete på den innan sommaren.



///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
Tommy-81
25 februari 2012 · 1 Inlägg

Hej ny på forumet, jag har ett litet projekt med en volvo tgb11 som jag tänkte lägga en modern diesel i,
vilka modeller går att använda om man nu vill ha det mesta av elektroniken till motorn du har ju denna M57d30 så det är ju inte omöjligt,fungerar det även på nyare modeller  M57tud30 M57tu2d30  dom senare är det ju mer mos i så det hade ju varit roligare, men det är kanske samma motorer i botten kanske bara programvaran som skiljer

DJ_V8_BMW
5 maj 2012 · 210 Inlägg

Hallå!

Nu är sommaren snart här, men BMWn står med ett lager med damm i verkstaden på samma plats som jag ställde den i höstas, det har alltså inte hänt så mycket sedan dess. Men nu är jag igång igen.
Har bytt jobb som har tagit mig mycket tid från garaget. sad

Jag har börjat med att förfina elsystemet inne i bil som jag har stört mig på.
Jag har även beställt nya däck och coilovers bak. Har tänkt att sänka bilen och få lite lägre profil på däck som är lite tightare.

Ska vänta med att lacka den till hösten för att lägga mer kraft på drivlinan och chassi inför sommaren.
Ska även montera ett svänghjul från M20 och en Sachs racing tryckplatta som ska förhoppningsvis klara vridet som i original tryckplatta från TDS inte gjorde. 


///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
JeepPerformance
5 maj 2012 · 211 Inlägg

passar m20s svänghjul på den motorn?

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
DJ_V8_BMW
5 maj 2012 · 210 Inlägg

JeepPerformance skrev:
passar m20s svänghjul på den motorn?

Med ett svänghjul från M51 tds kör jag med idag och M20ins ska passa på M51 så det ska gå på min M57 också.

M51 svänghjul är dubbelmassigt och eftersom jag ska köra med sinter tror jag det blir bättre med ett hjul som är solid+ att det är lite lättare.


///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
JeepPerformance
5 maj 2012 · 211 Inlägg

är det inte m21 du menar då?

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
DJ_V8_BMW
6 juni 2012 · 210 Inlägg

JeepPerformance skrev:
är det inte m21 du menar då?

Nej, M20 B20 svänghjul ska jag köra med.


///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
DJ_V8_BMW
6 juni 2012 · 210 Inlägg

Detta har hänt och detta kommer,

Bilen har fått nya bakdäck 225/35 R18 då jag ville ha lite lägre profil.

Nya bakfjädrar från E46 monterade, blev ca 15mm lägre i rumpan.

20mm spacers monterade bak.   

Besiktigad utan anm i måndags, går nu i två sommrar till vilket är riktigt gött.

Kopplingen ska monteras inom kort. Lackskydd ska appliceras + lite små fix och förbättringar. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65994/65994-e9a2a9904fd6d1ade3c97f46b5ad208a.jpg


///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
DMAR
24 augusti 2012 · 34 Inlägg

Hej, mycket intressant tråd och häftig bil. Var själv sugen på att slänga i en M57a i min gamla E32 men nu har jag köpt en E46 330d istället. Har trimmat den hårt. (kolla i mina bilar).

Nu behöver jag en ny koppling och behöver lite guidning.
Du verkar ha lite koll på svänghjulen till denna motor.
Passar ett sportsvänghjul avsett för 184hk motorn på min 204hk motor? Är det samma krans på dessa? (Båda manuella förstås). Olika startmotor på dom därav funderingen.

Nån som vet? smile

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
DJ_V8_BMW
26 augusti 2012 · 210 Inlägg

DMAR skrev:
Hej, mycket intressant tråd och häftig bil. Var själv sugen på att slänga i en M57a i min gamla E32 men nu har jag köpt en E46 330d istället. Har trimmat den hårt. (kolla i mina bilar).

Nu behöver jag en ny koppling och behöver lite guidning.
Du verkar ha lite koll på svänghjulen till denna motor.
Passar ett sportsvänghjul avsett för 184hk motorn på min 204hk motor? Är det samma krans på dessa? (Båda manuella förstås). Olika startmotor på dom därav funderingen.

Nån som vet? smile

Tack!

Jag kör med ett svänghjul från M20, startkransen är från 525TDS svänghjul.
Fick slipa/svarva av ca 0,5-1mm på svänghjulets yta för att få kransen att passa (kransen är något mindre än hjulet) . Men med några enkla verktyg och uppvärmd krans löser man detta på någon timme. Fick även slipa av två infästningar på tråget i bakkant för att inte insidan av hjulet ska ligga mot.
M20 hjulet finns ju i många utförande som sportsvänghjul så jag tror detta är bra att satsa på.

Bra att tänka på om man inte kör med dubbelmassigt är att du kommer få oljud i växellådan, mest på tomgång men det kan man nog leva med.

Min bil blev mycket goare att köra efter jag byte så det är att rekommendera.

Är lite osäker på detta med startmotorerna, det kanske är skillnad mellan 5 och 6vxl lådorna eftersom startmotorerna sitter skruvade i lådorna?

Vet du om kopplingen är samma på båda motorerna?   


Lycka till!

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
DMAR
26 augusti 2012 · 34 Inlägg

Härligt att höra! Okej. Så startmotorn sitter i växellådorna på dessa?

Det verkar vara så att samma tryckplatta passar mellan bilarna. Utgående axel på växellådan skiljer sig så man får köra med olika lameller men båda är 240mm. Jag tänkte köra en med fjädrat centrum för att undvika oljud.

Det jag är orolig för är som sagt storleke på svänghjulet samt om det är samma krans.
Startmotorerna är olika kraftiga 184hk har 2,2kw och 204hk har 2,0kw. Kan det vara så att det bara skiljer antalet tänder på startmotorn så att man kan köra olika kraft. Eller påverkas kransen på svänghjulet tro?

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
DJ_V8_BMW
27 augusti 2012 · 210 Inlägg

DMAR skrev:
Härligt att höra! Okej. Så startmotorn sitter i växellådorna på dessa?

Det verkar vara så att samma tryckplatta passar mellan bilarna. Utgående axel på växellådan skiljer sig så man får köra med olika lameller men båda är 240mm. Jag tänkte köra en med fjädrat centrum för att undvika oljud.

Det jag är orolig för är som sagt storleke på svänghjulet samt om det är samma krans.
Startmotorerna är olika kraftiga 184hk har 2,2kw och 204hk har 2,0kw. Kan det vara så att det bara skiljer antalet tänder på startmotorn så att man kan köra olika kraft. Eller påverkas kransen på svänghjulet tro?

Ja startmotorn sitter skruvad i växellådan.

Det är samma antal kuggar i båda svänghjulen så startmotorn ska nog passa till båda. Men det som jag kan se skiljer svänghjulen åt är att stödlagret/centrumlagret för ingående axel vxl sitter monterat i svänghjulet på M57N (6-vxl) medan lagret på den äldre motorn sitter i vevaxeln.

Kan nog vara så att axeln på den 6-vxl lådan sitter längre in än den på den 5-vxl!?
Detta kan nog ställa till lite problem för dig...

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
DMAR
19 september 2012 · 34 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:
Ja startmotorn sitter skruvad i växellådan.

Det är samma antal kuggar i båda svänghjulen så startmotorn ska nog passa till båda. Men det som jag kan se skiljer svänghjulen åt är att stödlagret/centrumlagret för ingående axel vxl sitter monterat i svänghjulet på M57N (6-vxl) medan lagret på den äldre motorn sitter i vevaxeln.

Kan nog vara så att axeln på den 6-vxl lådan sitter längre in än den på den 5-vxl!?
Detta kan nog ställa till lite problem för dig...

Supertack! Du verkar ju ha koll på dessa grejer! big_smile
Okej, tror jag förstår hur du menar.
Skiljer sig svänghjulens centrumhål nånting storleksmässigt (kan man använda lagret från M57N i M57an)?
Är svänghjulen olika "tjocka" så man behöver andra bultar?

Hur går det med ditt åk då? Mer trimm på gång? smile

Mvh Danne

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
Bymmer_jonas
27 november 2012 · 15 Inlägg

primer skrev:

DJ_V8_BMW skrev:

Onepinshort skrev:
Är det svårt att få ut kabelhärvan för att styra motorn? Om man har en 530/330 diesel och ska ta ur motorstyrningen, hur går man till väga?

MVH

Det är inte svårt att ta ut härvan (det mesta sitter i motorrummet) men det är lite delar du behöver inne i kupén som måste finnas med för att få en fungerande motor.

Jag kan skicka ett meddelande senare med en lite beskrivning hur du ska gå till väga.



///DJ

jag är åxå intresserad av denna info om vilka grejer som behövs plockas ur donatorbilen skicka gärna ett pm till mig smile   laddar dom bara 0.45bar orig?

Jag har precis köpt en m57 motor som sitter kvar i en bil, skulle oxå vara väldigt tacksam för info om vad som behövs plockas över för o få allt o lira i e30. Tack på förhand mvh Jonas

JSF J.Skagerlind (wescrape)
14 mars 2013 · 215 Inlägg

Jag har läst och läst nu och jag avgudar fan alla som kan Diesel och eldragning osv..

Hur som helst så fick immobilizer problem med min 530D -03'a. Enbart pga bristande kunskap om problemet så rev jag ur motor och låda och nu har jag sålt av lite småsaker från M57an men jag vill ju använda den i E28an mellan varven med riktiga race M30in.

Bör jag påbörja ett långsamt E28 M530D projekt är ju frågan?
Kan liksom ingenting om Startspärrar, boxar eller liknande så det är ju det som bromsar min fantasi..

Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 940 776
http://www.garaget.org/Viper89
E28 Turbo || E39 530D || E30 324TD ||
Only Beemers with a snail on...
VonFries
17 mars 2013 · 8 Inlägg

Vilken tråd!
Jag har för avsikt att göra precis det du gjorde i första steget. En M51 fast stoppa ner den i en E21:a. Med hela drivlinan och sätta E36 framvagn för bultcirkelns skull... Jag är inte så orolig för det mekaniska - problem är till för att lösas som du själv poängterar men däremot det BYRÅKRATISKA! På dina inlägg verkar det som att du bara körde in till bilprovningen - INGA problem... Jag har köpt SFRO handbok och det verkar vara en del hinder... Har du lust att utveckla? Och rent spontant M51 i E21? Dina tankar? Mvh Christian

sexy_d
6 april 2013 · 665 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:
Efter en tids slit i garaget börjar BMWn bil igen.
Har både hunnit fått ihop den, provkört och skruvat isär den igen.


Det som har hänt under den senaste månaden är:
-Byggt nytt avgassystem. 3" som delar till dubbla dämpare i 2,5"
-Monterat kylaren och kopplat om kylarslangarna för att passa min lågt placerade kylare.
-Lämnat upp styrboxen för mappning/programmering.
-Bytt diff till 2,86 utv (tidigare 3,15)
-Monterat laddtrycksstyrning.
-Monterat ett AEM vatten/metanol sprut.     
-Plus en massa annan små skit....


Den har fungerat mycket bra vid provkörningarna, men har hela tiden märkt att det finns mer att plocka ur.
Första rundan med original mapp och en turbo som bara laddade 0,45bar var ingen större sensation, men med lite högre tryck började det hända grejer.
Skickade boxen till Fekzen i Stockholm för programmering, när jag fick tillbaka den hade jag ca 40hk (totalt 220hk) och 150Nm (550Nm) mer, det gjorde en stor skillnad.

Jag har tidigare "laborerat" med vatten/metanol insprutning i tidigare motorprojekt så varför inte prova det på denna motorn också!
Beställde ett nytt amerikanskt AEM sprut avsett för pickup dieslar. I montering satsen fanns dubbla insprutare avsett för högt effektuttag men valde att bara köra singel med en stort munstycke.
Det gav ännu ett effekt steg i min jakt på mer vrid. Men tror ändå att jag ska testa att köra med dubbla spridare för det tror jag motorn ska klara.

Men med mer vrid kommer problemen att få grejerna att hålla....sad
På dom lägre växlarna vid gaspådrag så får jag lite lätt hjulspinn vid effekttoppen, men vid högre växlar hänger inte kopplingen med trots sin sinterlammel, men kan det inte vara så att TDSens tryckplatta inte riktigt är anpassat till nästa 600Nm i vrid?   cool
En ny platta får det bli i vinter.

Bytte även diffen igår. Tyvärr ingen bromsad men till TDSens 2,86 diff. Fick en mycket trevligare bil att köra och passar motor effekten bättre. Innan behövde jag 4vxl för att nå 100km/h, nu behövs bara 3.

Ska köra bilen i några dagar till innan den åker in i verkstaden igen för vinterns uppgraderingar, då kommer bla elen och motorrummet snyggas till, ny koppling och planerar att skaffa några andra spridare för att nå mitt mål på 300hk och en jävla massa vrid!



http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4ef4f9.jpg
Vatten/metanol sprutet.



///DJ

Blev det något skillnad effekt  på vatten/metanol insprut ?! Hur gick det att koppla den ?!

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
DJ_V8_BMW
7 april 2013 · 210 Inlägg

sexy_d skrev:

DJ_V8_BMW skrev:
Efter en tids slit i garaget börjar BMWn bil igen.
Har både hunnit fått ihop den, provkört och skruvat isär den igen.


Det som har hänt under den senaste månaden är:
-Byggt nytt avgassystem. 3" som delar till dubbla dämpare i 2,5"
-Monterat kylaren och kopplat om kylarslangarna för att passa min lågt placerade kylare.
-Lämnat upp styrboxen för mappning/programmering.
-Bytt diff till 2,86 utv (tidigare 3,15)
-Monterat laddtrycksstyrning.
-Monterat ett AEM vatten/metanol sprut.     
-Plus en massa annan små skit....


Den har fungerat mycket bra vid provkörningarna, men har hela tiden märkt att det finns mer att plocka ur.
Första rundan med original mapp och en turbo som bara laddade 0,45bar var ingen större sensation, men med lite högre tryck började det hända grejer.
Skickade boxen till Fekzen i Stockholm för programmering, när jag fick tillbaka den hade jag ca 40hk (totalt 220hk) och 150Nm (550Nm) mer, det gjorde en stor skillnad.

Jag har tidigare "laborerat" med vatten/metanol insprutning i tidigare motorprojekt så varför inte prova det på denna motorn också!
Beställde ett nytt amerikanskt AEM sprut avsett för pickup dieslar. I montering satsen fanns dubbla insprutare avsett för högt effektuttag men valde att bara köra singel med en stort munstycke.
Det gav ännu ett effekt steg i min jakt på mer vrid. Men tror ändå att jag ska testa att köra med dubbla spridare för det tror jag motorn ska klara.

Men med mer vrid kommer problemen att få grejerna att hålla....sad
På dom lägre växlarna vid gaspådrag så får jag lite lätt hjulspinn vid effekttoppen, men vid högre växlar hänger inte kopplingen med trots sin sinterlammel, men kan det inte vara så att TDSens tryckplatta inte riktigt är anpassat till nästa 600Nm i vrid?   cool
En ny platta får det bli i vinter.

Bytte även diffen igår. Tyvärr ingen bromsad men till TDSens 2,86 diff. Fick en mycket trevligare bil att köra och passar motor effekten bättre. Innan behövde jag 4vxl för att nå 100km/h, nu behövs bara 3.

Ska köra bilen i några dagar till innan den åker in i verkstaden igen för vinterns uppgraderingar, då kommer bla elen och motorrummet snyggas till, ny koppling och planerar att skaffa några andra spridare för att nå mitt mål på 300hk och en jävla massa vrid!



http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4ef4f9.jpg
Vatten/metanol sprutet.



///DJ

Blev det något skillnad effekt  på vatten/metanol insprut ?! Hur gick det att koppla den ?!

Jo det bilr stor skilland, har kört med det någon gång avstängt och känner att den är mycket "lamare" en med. Skulle kunna tänka mig att det ger ca 20hk extra i effekt.

Väldigt lätt att monterar, några kablar från styrenheten till tanken, en vattenslag till munstycket på insugningsröret, en laddtrycksslang från laddtrycksmätaren till styrenheten och strömkablar från batteri till styrenhet.
Tog en kväll att montera. Viktigaste och kanske det största jobbet är att montera munstycket, vattnet ska riktas mot inkommande luft för att få en bra spridning.


///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
DJ_V8_BMW
7 april 2013 · 210 Inlägg

VonFries skrev:
Vilken tråd!
Jag har för avsikt att göra precis det du gjorde i första steget. En M51 fast stoppa ner den i en E21:a. Med hela drivlinan och sätta E36 framvagn för bultcirkelns skull... Jag är inte så orolig för det mekaniska - problem är till för att lösas som du själv poängterar men däremot det BYRÅKRATISKA! På dina inlägg verkar det som att du bara körde in till bilprovningen - INGA problem... Jag har köpt SFRO handbok och det verkar vara en del hinder... Har du lust att utveckla? Och rent spontant M51 i E21? Dina tankar? Mvh Christian

Jag reggade den med den något svagare TD sexan utan IC. Då var HK inget problem, men jag tror att det är vridet du är mer orolig för??
Jag frågade den lokala bilprovning om just detta lilla problem, svaret var (ej ordagrant) att vridet på en diesel brydde dom sig inte om bara HK var tillräckligt låga. Besiktigade den senare på en annan bilprovning och dom måste ha haft samma tolkning för den gick rakt igenom bortsett på några anmärkningar på buren och stolarna.

Helt rätt maskin i en E21a tror inte det ska vara några problem. M20 och M51 är nästan lika stora så...
Kör på det bara!!

///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang