3401
Sök

Skillnad på olika volvo rödblocksmotorer?

864 Inlägg
24 mars 2006
#41
Polluxe skrev:
Tuffhaggman skrev:
för att ta en liten sidogata i diskutionen....
nån som vet vad gl, gle glt står för? inte utrustning osv utan helt enkelt bokstävernas betydelse

GL - Grand Luxe
GLE  - Grand Luxe Executive
GLT - Grand Luxe Turismo



Juice är gott big_smile

tackar, har smått funderat på det ett tag

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 mars 2006
#42
men detta är ju sjukt!! folk som läser denna tråden får ju allt om bakfoten...

B230 å B23 är långt ifrån samma motor

å det behöver inte vara ett T med för att vara turbo, tex B230FK å några till som är turbomotorer (dock lätttrycks)

å det är ganska stor skillnad mellan B230ET å B230FT...
B230ET har Motronic sprut, medans
B230FT/FK har LH Jetronic


Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 mars 2006
#43
Johnsson skrev:
Roligt att läsa allas kommentarer om vad si och så är.

Nu tänkte jag hur som helst förklara vad de olika motorbeteckningarna står för:

B = Bensin -d.v.s. drivmedlet.

230 = Motorns cylindervolym (2,3 liter.)

E = Insprutning

F = Förgasare

T = Turbo

* "B23:a" och B230 är samma sak, men med olika öknamn.



Tack för mig.

F= Förgasare lr kanske inte!!! jag har en 740glt -89, som jag vet till 100% att den har insprutning, vars motor heter B230F!

Jonas

ingen aning
687 Inlägg
26 mars 2006
#44
Xoff skrev:
men detta är ju sjukt!! folk som läser denna tråden får ju allt om bakfoten...

B230 å B23 är långt ifrån samma motor

å det behöver inte vara ett T med för att vara turbo, tex B230FK å några till som är turbomotorer (dock lätttrycks)

å det är ganska stor skillnad mellan B230ET å B230FT...
B230ET har Motronic sprut, medans
B230FT/FK har LH Jetronic

alltså B230ET = mekanisk insprut
B230FT/FK elektronisk insprut

har jag rätt eller har jag fel...

även zebran har sina fläckar

10 287 Inlägg
26 mars 2006
#45
Motronic är väldigt elektroniskt....

Det går inte att titta på "E" och säga om det är mekaniskt sprut eller elektroniskt. B21ET, B23ET, B230ET, B17ET, B19ET,B200ET.

Tänk hellre högt komp, ingen kat , så är man på rätt spår.

http://www.turbobricks.com/specs.php

/Göran

/Göran

volvo_240_tic skrev:
alltså B230ET = mekanisk insprut
B230FT/FK elektronisk insprut

har jag rätt eller har jag fel...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Senator
323 Inlägg
27 mars 2006
#46
Johansson som sa att F= Förgasare.. då måste ju B230FT vara en förgasar turbo enligt din teori! vad jag vet så har volvo inte gjort någon fabriksbyggd förgasar turbo! eller har jag fel?!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

429 Inlägg
27 mars 2006
#47
dr_weber skrev:
Johansson som sa att F= Förgasare.. då måste ju B230FT vara en förgasar turbo enligt din teori! vad jag vet så har volvo inte gjort någon fabriksbyggd förgasar turbo! eller har jag fel?!

240 har förgasar turbo kanske någon gammal 740 med men är inte säker.
F är ingen förgasare!


Senator
323 Inlägg
27 mars 2006
#48
Okej jonas 740! har aldrig sett nån så det va därför jag va osäker! men nu har jag ju lärt mig nått nytt iaf=)

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 mars 2006
#49
det mekaniska sprutet heter ifall jag kommer ihåg rätt

K Jetronic...

alltså

LH jetronic - Elektroniskt
(Motronic - Elektroniskt)
--------
K Jetronic - Mekaniskt
Senast redigerat av Xoff (27 mars 2006)


6 Inlägg
30 mars 2006
#50
det är stor skillnad på b23 och b230 fram t.o.m 88 (b230 kom -85)... det stämmer att lager, vev och kolvar skiljer dom åt.... men, från 89 och frammåt gik volvo tillbaks till b23 innehåll, dock förbättrat en aning, men namnet b230 blev kvar..

angående kat och insprut osv är det bokstavsbeteckningarna som anger det, inte b23 lr b230


10 287 Inlägg
30 mars 2006
#51
Mjaa, varken vev, stakar eller kolvar i B230 (efter 89) ser ut som B23. Och "färbättring" kan man diskutera eftersom B23 vev, stakar och B23 turbons smidda kolvar håller bättre än motsvarande i senare B230.
Dock håller blocket på senare B230 bättre än blocket på B23.

/Göran

turbofanatikern skrev:
men, från 89 och frammåt gik volvo tillbaks till b23 innehåll, dock förbättrat en aning, men namnet b230 blev kvar..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Evolution Garage
394 Inlägg
30 mars 2006
#52
Jag kan inget om volvo-motorer, men jag har då inte fått någon klarhet alls här. Alla verkar spiksäkra på att just deras svar är det rätta..... blir ju helt förvirrad... finns det någon som verkligen VET?

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

9 Inlägg
1 april 2006
#53
Rättelse över allt:

A = Enkelförgasare
B = Dubbelförgasare
E = halv elektronisk (eller mekaniskt insprut?)
F = Elektroniskt insprut

Alltså
B230A har en enkelfögasare medans
B230FT har elektroniskt insprut


Citera detta och lägg till/rätta det som inte stämmer.


INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
1 april 2006
#54
För det första så är B23 och B230 helt olika motorer.. och nej F står INTE för förgasare för jag har verkligen ingen förgasar turbo och min motor heter B230FK

labil eller va det la bil
82 Inlägg
5 april 2006
#55
stackars kille han lär ju inte fatta ett skvatt,skulle kunna redogöra allt här men orkar inte pga slöhet så jag gör så här,,,kolla den här länken så har du allt som du behöver veta,,,lider när sååå många inte har en aning om vad dom talar om,,,varsego

http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 maj 2006
#56
AudiQueen skrev:
opelmtx skrev:
AudiQueen skrev:
tror att det va så att dom höjde kompet i b230a samt e och f för att krama några hästar till ur en som
du skrev snikmaskin

du har ju mer hästar i en b230E än i en b230F

ja precis vad jag sa det skiljer 18hk  för att det sitter kat på b230f

men det är ju ett annat sprut på E det e ju mekaniskt, det gör nog lite skilnad det också. inte bara katen..

Jonas

Bilmekaniker
84 Inlägg
8 maj 2006
#57
Som sagt, same shit but different big_smile
Blev en lång tråd detta

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....

8 156 Inlägg
28 maj 2006
#58
Kolla in den här länken. (Specifikationer på Volvos turbomotorer.)
http://svenskavolvo240klubben.se/forum/ … 224b18613d

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Trucker
64 Inlägg
3 juli 2007
#59
opelmtx skrev:
ft,n är starkare dvs bättre

Rätta mig om jag har fel men är det inte ET:n som är starkare? har för mig att det är 183hk orginal i dom och 165hk i FT:n... och så sitter det väll 531topp i ET:n och 530 i FT:n.
Men jag har hört nått om att det ska vara annan bättre smörjning på FT:n. Så jag anser att en FT-motor med ET:ns topp skulle vara det bästa ;)

"Jag litar inte på nått halvfabrikat med en spricka i botten och som blöder 5 dagar i månaden utan att dö"

Smålänning
7 887 Inlägg
3 juli 2007
#60
Undrar vad dom tänkte med? Borde väll vart billigare att alltid ha B23:ans dinmensioner på allt, och b23 stakar på alla så hade det blitt billigt när det gjorts tillräckligt många...

Angående tråden så är ET=Motronic (-88), och FT=LH Jetronic (88-) som flera redan sagt. Så har jag i alla fall fått förklarat för mig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök