2118
Sök

Ljudbygge Och Annat Trix [Slutresultat!!!]

265 Inlägg
11 februari 2009
jävligt fint bygge

älskar att du har så många bilder som visar hur du gör allt..,

perfekt för någon som jag som inte kan ett piss om ljudbygge,,,,

kommer att följa allt så även jag kan kanske ge mig på min bil på sommaren.

Lycka till med allt och fortsätt att lägga upp bilder på ALLT du gör med bilen.

6 558 Inlägg
12 februari 2009
nu börjar det se spännande ut igen ...kör hårt nu olle blir kanoners ....mvh patrik
Senast redigerat av racer-putte (12 februari 2009)

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
12 februari 2009
aa precis som förra talare sa gött med många bilder å text som förklarar hur du gör smile
en sak jag undrar över när du satte in två batterier eftersom jag e helt amatör på detta, hur laddar du det andra batteriet så det inte tar slut eller så ?

Saab

603 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
BMF skrev:
jävligt fint bygge

älskar att du har så många bilder som visar hur du gör allt..,

perfekt för någon som jag som inte kan ett piss om ljudbygge,,,,

kommer att följa allt så även jag kan kanske ge mig på min bil på sommaren.

Lycka till med allt och fortsätt att lägga upp bilder på ALLT du gör med bilen.

Tack så mycket. Visst för att det är kul att ha en tråd. Men det var den stora tanken från början. Att ge andra nybörjare inspiration. Hoppas få effekten "kan han så kan jag". smile

racer-putte skrev:
nu börjar det se spännande ut igen ...kör hårt nu olle blir kanoners ....mvh patrik

Ja, tråden var lite tråkig ett tag tongue Nu ska det förhoppningsvis bli full rulle big_smile
Senast redigerat av polomononen (12 februari 2009)

603 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Robban98422 skrev:
aa precis som förra talare sa gött med många bilder å text som förklarar hur du gör smile
en sak jag undrar över när du satte in två batterier eftersom jag e helt amatör på detta, hur laddar du det andra batteriet så det inte tar slut eller så ?

Bra att du tog upp det. 

Batteri-information

VARNING VARNING! Långt ifrån alla batterier kan läggas ner. Detta är speciella "dry-cell" batterier.

Båda batterierna laddas hela tiden. De är kopplade på följande sätt:

Batteri nr 1 [Jord / minus går till kaross] [Plus går via 50mm2 kabel till säkringsdosan i bagaget]

Batteri nr 2 [Jord/ minus går till kaross] [Plus går via 25 mm2 kabel till säkringsdosan i bagaget]

På detta sätt så blir batterierna parallellkopplade.

134 Inlägg
12 februari 2009
Måste ha suttit och drömt eller ngt när jag gjorde dubbelposten, sjukt att jag skrev exakt samma ;P

Uhm, de jag funderar över angående batterierna är om generatorn pallar ladda upp båda. För de är väl lika bra att köra med 1 med ordentligt med ström än 2 med halvström? Förstår att under kortare perioder med max volym osv tex DB test är det bättre med 2 batterier för då behöver man mycket ström under en kort tid. Men om man bara kör runder på stan o raggar, spelar lite sådär lagom, gör det någon skillnad?

/t0bias

603 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
t0bias skrev:
Måste ha suttit och drömt eller ngt när jag gjorde dubbelposten, sjukt att jag skrev exakt samma ;P

Uhm, de jag funderar över angående batterierna är om generatorn pallar ladda upp båda. För de är väl lika bra att köra med 1 med ordentligt med ström än 2 med halvström? Förstår att under kortare perioder med max volym osv tex DB test är det bättre med 2 batterier för då behöver man mycket ström under en kort tid. Men om man bara kör runder på stan o raggar, spelar lite sådär lagom, gör det någon skillnad?

Det fungerar väl ungefär lika bra att ha ett batteri som två. Så länge amperetimmarna (ah) är lika. Förmodligen lite smidigare att ha endast ett batteri med mycket ah. Men kan man inte ha ett batteri så får man ju ha flera för att få upp ah. Hade tänkt att ha ett spv 70 först (ett större batteri). Men det var för stort så jag köpte två mindre så jag kunde ha det ena i bagaget.

Nu är jag inte helt säker generatorns laddning. Men jag tror att det inte spelar någon roll ifall man har två batterier. Tror endast att det har att göra med hur mycket man spelar. Om du spelar mycket så gör bilen av med mer ström än vad den laddar. Men detta problem har du även med ett batteri!

Det är därför man ska ha många ah. Det är backup när bilen inte hinner ladda ordentligt under en viss tid. Dessutom så vill iaf jag kunna spela längre än 2 minuter med motorn avstängd.

Sedan så är frågan hur det blir med dubbla batterier i ett DB-test (alltså någon form av extrem urladdning).  Nu är jag osäker. Men det känns som att man löser problemet med spänningen  inte problemet med strömmen. Med två batterier så har man backup vid kraftiga urladdningstoppar (då man inte hinner ladda ifatt det som urladdas). Men gällande hur mycket ström som kan lämnas, så har det nog helt med tekniken i batteriet att göra. Dessa stinger batterier ska vara extra snabba på att lämna ström. Annars så får man ju skaffa en kondensator.

Blev lite luddigt skrivet. Men jag tror det blev rätt smile

EDIT: Problemet med två batterier är ifall de har olika ah. Då blir laddningen lite konstig, men jag tror inte det ska vara några större problem.

603 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Mini-update: Ljudbygget

Eftersom jag vill kunna lägga saker vid platsen för reservhjulet, så måste jag avskräma batteriet. Vill inte ha öppna kontaktytor ifall jag råkar lägga ner något fel. Så idag satte jag dit ett plexi framför batteriet. Har tyvärr inga bilder på detta. Eftersom det är ganska tidskrävande att öppna upp båda de nya golven (mdf-skivorna, de som jag öppnade tidigare för att kunna se ner). Så nu mekade jag genom det lilla hålet ner till reservhjulet.  Men det var trångt så inni helv*te men det blev bra big_smile.

Ready for takeoff
367 Inlägg
12 februari 2009
Fränt ljudbygge! Kommer följas utan tvekan..

Kolla mitt Projekt:
SAAB ng900t - "devil eye project"
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

603 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Rosu skrev:
Fränt ljudbygge! Kommer följas utan tvekan..

Tackar, du är varmt välkommen smile

603 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
[Borttaget]
Senast redigerat av polomononen (2 oktober 2014)

4 663 Inlägg
15 februari 2009
nice big_smile   visst är det chassi fläcktar?  ser mycket snyggt ut big_smile

603 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Jodå det är chssifläktar. Snygga och inte kostar de så mycket heller smile

Fritidsforskare
344 Inlägg
15 februari 2009
Blir ju jätte bra det här!!. Hoppas på mera bilder!.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

603 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
[Borttaget]
Senast redigerat av polomononen (2 oktober 2014)

4 663 Inlägg
15 februari 2009
vore det inte  bättre om du såga upp så mycket som möjligt så du får så mycket  luftflöde som möjligt

603 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Jo men MDF:en får inte bli för svag heller. Tanken är att det övre luckan ska bli hyfsat inbrottssäker. Det får inte finnas för svaga länkar. Dessutom så tror jag det blir ordentligt flöde ändå. Ska testa när jag får möjlighet. Att göra större hål är inget svårt. Att ta bort allting och sedan försöka förstärka är däremot mycket jobbigt.
Senast redigerat av polomononen (15 februari 2009)

58 Inlägg
15 februari 2009
Läst igenom tråden nu, och det var riktigt mycket matnyttig information wink
Kul att se, då jag själv tänkt sätta igång med nåt liknande frampå våren.

Keep it up wink

603 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Emilpfoshizzle skrev:
Läst igenom tråden nu, och det var riktigt mycket matnyttig information wink
Kul att se, då jag själv tänkt sätta igång med nåt liknande frampå våren.

Keep it up wink

Vad kul att du fått nytta av tråden. Lycka till med bygget och skicka gärna ett meddelande när du är klar med bygget eller ifall du undrar över något. Kollar och kommenterar gärna när det är klart smile .
Senast redigerat av polomononen (15 februari 2009)

603 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Bra och dåliga nyheter

DÅLIGA
Jag har tidigare skrivit att jag skulle hålla full fart denna vecka. Tyvärr har jag blivit sjuk (igen!) och därför kommer det inte gå jättesnabbt.

BRA
Efter många om och men så har jag bestämt mig för vilken stereo jag ska köpa big_smile. Håller på att försöka genomföra affären med en göteborgare. Med lite tur så kanske jag har den i slutet av veckan smile.

Sök