Ljudbygge Och Annat Trix [Slutresultat!!!]

Rocke256
23 december 2008 · 603 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Ser fint ut detta smile gillar hur du visade med asfaltmattan smile

Jag kan starkt rekomendera Alpine 9884R. är väldigt nöjd med ljudet i den smile

Får tacka för både komentaren och tippset. God jul på dig Snoogiloo.

Har fixat lite grann idag. Men har stött på problem. Tyvärr så har jag inga nya bilder att bjuda på. Men ni ska veta att det är mer på gång. Om jag av någon anledning inte skriver mer innan jul. Så vill jag passa på att önska alla på garaget och ni som följer min tråd, en riktigt GOD JUL!

Senast redigerat av polomononen (23 december 2008)

HansN83 x40
23 december 2008 · 1 209 Inlägg

det blir ju skit bra tycker.. du gör d riktig bra... lycka till....

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
dj_dinmamma
23 december 2008 ·

det verkar att vara ett serriöst bygge tycker jag.. tummen upp:)

Rocke256
23 december 2008 · 603 Inlägg

[Borttaget]

Senast redigerat av polomononen (2 oktober 2014)

Supra_robin
23 december 2008 · 4 663 Inlägg

synd att  inte lacksortena  kom överens med varandra sad
god jul

Rocke256
23 december 2008 · 603 Inlägg

Nä det är inte så kul. Tror den plåten är utom räddning. Men min polares far har en aluminiumverkstad i närheten. Funderar på att köpa en plåt och borsta den.

God jul på dig Robin

dj_dinmamma
23 december 2008 ·

trist att allt ska gå åt skogen så här vid juletider.... Go hjul iallafall

Rocke256
23 december 2008 · 603 Inlägg

[Borttaget]

Senast redigerat av polomononen (2 oktober 2014)

Lardi SQ
23 december 2008 · 1 343 Inlägg

go jul på dig med å härligt jobb.... pysslar med asfaltsmatta ja med just nu.. visst är de mysigt big_smile

Ljudnörd!
Rocke256
23 december 2008 · 603 Inlägg

Haha, jag är inte avundsjuk. Tyckte det var skitjobbigt. Men väl värt det. Att bara klistra dit dem gör ingen skillnad. Så man får hålla på ett tag.

Lycka till

Senast redigerat av polomononen (23 december 2008)

Rocke256
27 december 2008 · 603 Inlägg

[Borttaget]

Senast redigerat av polomononen (2 oktober 2014)

Supra_robin
27 december 2008 · 4 663 Inlägg

nice big_smile    ser mycket bra ut big_smile undrar vart du fick tag i asfaltsmattan ?
mvh robin

Lardi SQ
27 december 2008 · 1 343 Inlägg

Finns många som har sånt.. dels carbonize.se
men även biltema... 

Art nr     Pris     Antal        
36-9213     159,00 kr

då är de 4 st mattor på 40x50 styck... så de är 0,8kvm /159kr
3mm tjock..
nog billigaste ja hittat..

Ljudnörd!
Rocke256
27 december 2008 · 603 Inlägg

Saab_Robin skrev:
nice big_smile    ser mycket bra ut big_smile undrar vart du fick tag i asfaltsmattan ?
mvh robin

Jag köpte asfaltsmattorna från carbonize.

Verkar som att det är billigare på biltema. Iaf ifall du räknar area per krona. Fördelen med carbonize är att du kan köpa exakt så många som du behöver eftersom dom säljs styckvis (på så vis kanske totalkostnaden blir lägre). Om det är någon skillnad i kvalitet mellan carbonize och biltemas asfaltsmattor har jag ingen aning om.

Det är ju det som är svårt med biltema. Man vet ju inte vad som är bra och vad som är skit. Vissa saker på biltema är bra saker till bra priser. Men det gäller inte allt. Vissa saker skulle jag ALDRIG köpa på biltema.

Gällande hela projektet så är det på benen igen. Nya plåten är på plats och det ser snyggt ut  (tyvärr ingen bild ännu).

Jag hittade massa kvitton igår. Bl.a. alla kvitton till projektet. Då dök det upp en fråga i huvudet på mig. Undra ifall någon skulle tycka det var intressant med en komplett lista på allt som jag satt i bilen? (Allt som hör till billjudet) Från slutsteg till reglar och skruv. En lista där jag skriver Vad det är för något, inköpsställe, artickelnummer och pris.

Är det någon som är intresserad av en sådan lista?

Senast redigerat av polomononen (27 december 2008)

GreenMountain_
27 december 2008 · 765 Inlägg

ser bra ut:) har oxå problem med att plasten inte vill vara tyst så få väl fixa de någon dag sen;)

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738
Jeep Cherokee XJ "Woody" (1985)
Phaetoon
27 december 2008 · 8 156 Inlägg

polomononen skrev:
Jag hittade massa kvitton igår. Bl.a. alla kvitton till projektet. Då dök det upp en fråga i huvudet på mig. Undra ifall någon skulle tycka det var intressant med en komplett lista på allt som jag satt i bilen? (Allt som hör till billjudet) Från slutsteg till reglar och skruv. En lista där jag skriver Vad det är för något, inköpsställe, artickelnummer och pris.

Är det någon som är intresserad av en sådan lista?

Jag är intresserad av det iaf wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Tom Darth Vader
27 december 2008 · 1 644 Inlägg

Phaetoon skrev:

polomononen skrev:
Jag hittade massa kvitton igår. Bl.a. alla kvitton till projektet. Då dök det upp en fråga i huvudet på mig. Undra ifall någon skulle tycka det var intressant med en komplett lista på allt som jag satt i bilen? (Allt som hör till billjudet) Från slutsteg till reglar och skruv. En lista där jag skriver Vad det är för något, inköpsställe, artickelnummer och pris.

Är det någon som är intresserad av en sådan lista?

Jag är intresserad av det iaf wink

Jag också, trevligt med ingående info tongue

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Phaetoon
28 december 2008 · 8 156 Inlägg

polomononen skrev:
Okej. Trodde du skulle bygga billjud. Men då är det nog hålen du ska täta. I alla fall om du ska använda matta. Men om det ändå är vägljud du vill få bort så är nog bättre med peakoffen. Har aldrig testat den. Men det passar ju bättre in på dennes uppgifter. Mattorna är ju mer till för att stoppa vibrationer i plåten (som jag skrev lite grann om tidigare tongue).

Tung dämpningsmassa har ju samma uppgift som bitumen/asfaltsmattor. Den ger sig på vibrationsljud och styvar upp.
Dynamat och liknande mjuka mattor tar hand ljud som rör sig i luften och gör inte så mycket åt ljud som fortplantar sig i karossen.
Så ska man bli av med vägljud så ska man använda lite av varje.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Rocke256
28 december 2008 · 603 Inlägg

Härligt att det finns intresse. Då ska jag fixa med kvitton i morgon om jag får tid över.

Gällande ljuddämpning. Så håller jag med dig om att lite av båda sorterna är det bästa. Men om man skulle välja endast ett av alternativen. Så tror iaf jag att skumdämpning (dämpa ljudet som rör sig i luften) get bäst effekt.

Senast redigerat av polomononen (28 december 2008)

c_Hall Studerande
28 december 2008 · 219 Inlägg

intressant projekt ! kul med mycket info etc!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang