Angående dubbla säkringar på kabeln så finns det bara tre anledningar till att ha två säkringar.
Den ena är om man har ett batteri till bak i skuffen, då skall det vara en säkring i varje ände av kabeln mellan batterierna. Max 30cm från resp. batteri. (Måttet är taget från EMMA:s regelverk som är ngt hårdare än vad de flesta kör som rekomendation, även deras kabeldimension är ngt hårdare).
Den andra är om man går ner i kabeldimension från huvudkabeln till steget. FRAMFÖRALLT om den klenare kabeln paserar ngn metall, typ genom en mellanvägg osv. (Även detta från EMMA:s regelverk)
Den tredje är om steget saknar intern avsäkring, då rekomenderar iaf jag att ha en extra säkring precis innan steget för att ersätta den interna säkringen. FRAMFÖRALLT om man tex. har 300A framme vid batteriet och steget skall ha 150-200A säkring. Då skyddar den bakre säkringen steget om ngt skulle ske i det som överbelastar det.
Annars håller jag med bla. jens om att den inte behövs. Dock kör jag enbart efter reglerna även om jag bygger en bil som det ej skall tävlas med. Just för att deras krav är hårdare så känns det bättre att följa dem

Vad gäller tips på enhet.....
Lite mer exakt vad vill du ha ut av en enhet?
För det finns för mkt att välja mellan och rekomendera innan man vet lite mer specifika krav.
I övrigt så gillar jag vad jag ser.
Enkelt och hittils ett rent bygge.