2533
Sök

Ljudbygge Och Annat Trix [Slutresultat!!!]

Arbetslös CNC-Operatör
218 Inlägg
14 januari 2009
Varför inte gå upp i prisklass hos Alpine så får du en 9887R. Har själv en sådan och tycker att den är väldigt trevlig med funktioner så som tidskomp, parametrist/grafisk EQ och 3-vägs aktivt filter smile

kolla gärna in min Projekttråd

603 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Jesprut skrev:
Varför inte gå upp i prisklass hos Alpine så får du en 9887R. Har själv en sådan och tycker att den är väldigt trevlig med funktioner så som tidskomp, parametrist/grafisk EQ och 3-vägs aktivt filter smile

Tror jag kan stanna på den här nivån ifall jag vill ha de funktionerna. Tror pioneern har det. Men alpine är ju i och för sig ett trevligare märke.

603 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Elda skrev:
tänk på att orginalstereon är 1.5 din smile

Jasså! det visste jag inte. Tack för tippset du kanske räddade mig nu. Är du helt säker på att den är det? Har ju 900ng talladega, men det spelar kanske ingen roll.
Senast redigerat av polomononen (14 januari 2009)

4 663 Inlägg
14 januari 2009
de var mycket bra  huvudenheter du har tittat på big_smile

603 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Elda skrev:
polomononen skrev:
Elda skrev:
tänk på att orginalstereon är 1.5 din smile

Jasså! det visste jag inte. Tack för tippset du kanske räddade mig nu. Är du helt säker på att den är det? Har ju 900ng talladega, men det spelar kanske ingen roll.

120% smile

talladegan har lika stor stereo som alla andra.. men om du inte är rädd för att modda instrumentpanelen så är ju 2 din BRA mkt snyggare.. blir ett litet fult fack annars.

EDIT: tvivlar du på mig kan du ju ta ut  facket över stereon och jämföra med höjden på stereon, är det lika stort har du 2 din osv smile

Jag tror på dig men det kändes som att det var ett 2 din-hål.

Saab_Robin skrev:
de var mycket bra  huvudenheter du har tittat på big_smile

Ja, jag hoppades det. Har du någon erfarenhet eller informaton om dem?

Hobby sabotör
178 Inlägg
14 januari 2009
Skulle absolut ta pioneer'en, det är en grymt bra maskin ljudmässigt, dessutom har det 5 volts lågnivå! Starkare signal till stegen, tappar mindre på vägen liksom...
Har själv köpt en alpine precis, det är oxå redigt fina maskiner. Jag köpte den pga hitta inte en så billig p88... sad

"Påbörja inget du kan avsluta"

bor i
529 Inlägg
14 januari 2009
sjukt snyggt bygge ;D tumme upp

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

603 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Fatstuff skrev:
Skulle absolut ta pioneer'en, det är en grymt bra maskin ljudmässigt, dessutom har det 5 volts lågnivå! Starkare signal till stegen, tappar mindre på vägen liksom...
Har själv köpt en alpine precis, det är oxå redigt fina maskiner. Jag köpte den pga hitta inte en så billig p88... sad

Jo det är nog den jag är mest sugen på. Men sedan så har ju slutsteget en gräns gällande hur hög volt ingången klarar. Men det ska vara ett lite värre slutsteg så det hoppas jag den pallar.

David91 skrev:
sjukt snyggt bygge ;D tumme upp

Tack så mycket. Alltid kul att få possitiva kommentarer. Ska bli ännu snyggare när det är klart! cool

Kejsare
547 Inlägg
15 januari 2009
polomononen skrev:
Har hört att pioneeren tidsjustrera sig själv. Vilket vore en trevlig funktion. Men hur fungerar det, fungerar det bra?

Om du menar klockan så gissar jag på att den tar signaler från radion eller liknande, har sånt på min JVC-stereo iallafall, och jag har en känsla av att det är mer standard än man tror. Ska inte säga säkert men bara en känsla jag fick

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

603 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
Nä klockan struntar jag i tongue Det är tidskompenseringen av högtalarna jag menar. Den fina slutinställningen man kan göra för att maximera ljudupplevelsen big_smile Nu när jag kollar efter så förstår jag varför du missuppfattade mig. Skrev lite lurigt.
Senast redigerat av polomononen (16 januari 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 januari 2009
Angående dubbla säkringar på kabeln så finns det bara tre anledningar till att ha två säkringar.
Den ena är om man har ett batteri till bak i skuffen, då skall det vara en säkring i varje ände av kabeln mellan batterierna. Max 30cm från resp. batteri. (Måttet är taget från EMMA:s regelverk som är ngt hårdare än vad de flesta kör som rekomendation, även deras kabeldimension är ngt hårdare).

Den andra är om man går ner i kabeldimension från huvudkabeln till steget. FRAMFÖRALLT om den klenare kabeln paserar ngn metall, typ genom en mellanvägg osv. (Även detta från EMMA:s regelverk)

Den tredje är om steget saknar intern avsäkring, då rekomenderar iaf jag att ha en extra säkring precis innan steget för att ersätta den interna säkringen. FRAMFÖRALLT om man tex. har 300A framme vid batteriet och steget skall ha 150-200A säkring. Då skyddar den bakre säkringen steget om ngt skulle ske i det som överbelastar det.

Annars håller jag med bla. jens om att den inte behövs. Dock kör jag enbart efter reglerna även om jag bygger en bil som det ej skall tävlas med. Just för att deras krav är hårdare så känns det bättre att följa dem smile

Vad gäller tips på enhet.....
Lite mer exakt vad vill du ha ut av en enhet?
För det finns för mkt att välja mellan och rekomendera innan man vet lite mer specifika krav.

I övrigt så gillar jag vad jag ser.
Enkelt och hittils ett rent bygge. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

603 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Angående dubbla säkringar på kabeln så finns det bara tre anledningar till att ha två säkringar.
Den ena är om man har ett batteri till bak i skuffen, då skall det vara en säkring i varje ände av kabeln mellan batterierna. Max 30cm från resp. batteri. (Måttet är taget från EMMA:s regelverk som är ngt hårdare än vad de flesta kör som rekomendation, även deras kabeldimension är ngt hårdare).

Den andra är om man går ner i kabeldimension från huvudkabeln till steget. FRAMFÖRALLT om den klenare kabeln paserar ngn metall, typ genom en mellanvägg osv. (Även detta från EMMA:s regelverk)

Den tredje är om steget saknar intern avsäkring, då rekomenderar iaf jag att ha en extra säkring precis innan steget för att ersätta den interna säkringen. FRAMFÖRALLT om man tex. har 300A framme vid batteriet och steget skall ha 150-200A säkring. Då skyddar den bakre säkringen steget om ngt skulle ske i det som överbelastar det.

Annars håller jag med bla. jens om att den inte behövs. Dock kör jag enbart efter reglerna även om jag bygger en bil som det ej skall tävlas med. Just för att deras krav är hårdare så känns det bättre att följa dem smile

Vad gäller tips på enhet.....
Lite mer exakt vad vill du ha ut av en enhet?
För det finns för mkt att välja mellan och rekomendera innan man vet lite mer specifika krav.

I övrigt så gillar jag vad jag ser.
Enkelt och hittils ett rent bygge. smile

Jag får tacka för mycket information med intressant innehåll. Du verkar kunnig på EMMA:s regelverk. Så gällande spelaren så är det SQ jag är intresserad av. Välljudande musik.

7 241 Inlägg
16 januari 2009
Välljudande....

Eclipse (svåra att få tag i då europamarkanden inte har varit prioriterad) Komme rinte ihåg vad lillebror heter med 8445 är en riktigt potent maskin. Listar 4500:- idag. Har dock lite brgränsningar i filtren då jag själv tycker att 200Hz är lite för lågt som högsta LP för midbas och 63Hz som lägsta för dub, plus avsaknad av EQ för subben.

Pioneer P88 är rätt bra men har sina begränsningar, framförallt i delningsfiltren i trevägsläge (frekvenserna ligger för högt på översta bandet och då duger den bara till REN trevägssystem med bas, mid och diskant) plus att den 13-bands grafiska EQ:n ligger lite fel i band alltför ofta (beror delvis på hur man byggt)

Alpine 9887 vet jag inte så mkt mer om än att den har använts i en hel del tävlingsbilar förra året. Ser helt ok ut på pappret iaf. 20-200Hz i filter i steg om 1/3 oktav (jag orkar INTE räkna) dock färra band på den parametriska EQ:n mot Eclipsen.

Av dessa tre så verkar den allmäna uppfattningen bland bla. tävlingsfolk vara att Eclipse har bäst dynamik.

Annars har du ju Nakamichi:s enheter.
Kostar dock ngt mer än de övriga, är ren stereo, de två överst i segmenten ta rinte MP3 om jag inte minns fel och de är alla bara ren stereo UTAN EQ o tidskomp....men med en dynamik som slår det mesta (återigen verkar det vara den allmäna uppfattningen bland de jag pratat med)

Kunnig med rgelerna? Nej....inte om man jämför med tex JonasH och jens då de är domare, men jag har böckerna här som PDF och kikar i dem då o då smile
Iom att jag skall börja tävla så har jag inte mkt till val än att anpassa mig efter reglerna wink

603 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Tack för svaret, uppskattar verkligen tiden du och andra lägger på att hjälpa mig.

Gällande Eclipse så har det trillat fram ett erbjudande på en Eclipse AVN 2227P. Vet du något om den? Själv får jag känslan av att man bör satsa på pioneern.

7 241 Inlägg
17 januari 2009
Vet inget annat om just den än infon via nätet...
http://www.eclipse-web.com/eu/en/avn/AV … views.html

Har inte koll på hur Pajjan funkar med 4 spk och sub (front R+L rear R+L och sub) då jag slutade kika på den efter att jag läste om filtren big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 januari 2009
Roligt projekt! Måste säga att det ser riktigt bra ut hittills. smile Hög nivå på allting och snyggt utfört. Hur ska du bygga baslådan sen då, en vanlig längst fram i skuffen eller blir det nån lite roligare konstruktion på den?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

603 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Tanken är att bygga två lådor med väldigt noggranna mått. Så basarna spelar riktigt fint. Sedan tänkte jag plasta ett ytterhölje så det blir fint för ögat också big_smile

Är det verkligen 1 1/2 DIN på saabarna? Denna stereo ser ju ut att vara 2 DIN: http://www.blocket.se/vi/19034874.htm?ca=14_s och mitt vältränade öga ser att det är en saab tongue Så vad tror ni? Har den här personen sågat ut för att få plats eller vad är det som gäller egentligen?
Senast redigerat av polomononen (18 januari 2009)

6 558 Inlägg
18 januari 2009
japp det har han .den lilla ramen under sid-en får man ta bort ....vill ha mera bilder för det ser juh bra ut mvh
Senast redigerat av racer-putte (18 januari 2009)

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

603 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Okej, är det svårt? För han kan ju lika gärna ha dolt misstagen med colfibrertejpen.

Har faktiskt fixat lite grann denna helg. Så det finns lite bilder på kameran. Troligtvis så kommer updaten med nya bilder i morgon smile
Senast redigerat av polomononen (18 januari 2009)

Sök