Angående: Lagliga streetrace i Jönköping

-Hampus-
27 augusti 2010 · 50 Inlägg

Razorback skrev:
tycker jag låter som en bra ide!. Ju fler vi är som kommer och visar att vi vill ha banan ju bättre! Då ser dom att intresset verkligen finns och är stort bland bilfolket här i stan

sry för ot, men du vet inte om pro racing kommer ha biltema träff iår igen? smile

Porsche 944 (1984)
Razorback Pro Racing
27 augusti 2010 · 52 Inlägg

-Hampus- skrev:

Razorback skrev:
tycker jag låter som en bra ide!. Ju fler vi är som kommer och visar att vi vill ha banan ju bättre! Då ser dom att intresset verkligen finns och är stort bland bilfolket här i stan

sry för ot, men du vet inte om pro racing kommer ha biltema träff iår igen? smile

Som det ser ut nu blir det ingen biltema träff iår tyvär.

Senast redigerat av Razorback (28 augusti 2010)

Oldsmobile Super 88 "Under Construction" (1954)
Borst
27 augusti 2010 · 12 Inlägg

okok big_smile då ska jag försöka få med några styckna från söder också smile

tänkte nämnligen så att fixar dem en sträcka "uppe" i jönköping och de går som planerat så borde de göra de i andra kommuner/län också. tycker man ju.

-Hampus-
28 augusti 2010 · 50 Inlägg

Razorback skrev:

-Hampus- skrev:

Razorback skrev:
tycker jag låter som en bra ide!. Ju fler vi är som kommer och visar att vi vill ha banan ju bättre! Då ser dom att intresset verkligen finns och är stort bland bilfolket här i stan

sry för ot, men du vet inte om pro racing kommer ha biltema träff iår igen? smile

Som det ser ut nu blir det ingen biltema träff iår tyvär.

de var tråkigt och höra

Porsche 944 (1984)
Razorback Pro Racing
30 augusti 2010 · 52 Inlägg
Oldsmobile Super 88 "Under Construction" (1954)
Pontus81
31 augusti 2010 · 121 Inlägg

Tycker att alla som har möjlighet ska gå på mötet och visa och säga vad de tycker! Ju fler desto bättre!
När det kommit såhär långt är det ju lika bra att köra på så mycke man orkar!?

TT-Avant
31 augusti 2010 · 6 851 Inlägg

Kanske dum fråga, men frågar man inte får man inte veta..tongue  Men vart äger detta möte rum någon stanns?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
-Hampus-
31 augusti 2010 · 50 Inlägg

TT-Avant skrev:
Kanske dum fråga, men frågar man inte får man inte veta..tongue  Men vart äger detta möte rum någon stanns?

http://www.jonkoping.se/toppmeny/omkomm … 05260.html

TTC:s övnings område, kl 18.00  Onsdag

Senast redigerat av -Hampus- (31 augusti 2010)

Porsche 944 (1984)
TT-Avant
31 augusti 2010 · 6 851 Inlägg

Okok..tack tack. Få se om man hinner upp till dess. Stänger butiken KL 18:00 imon så det kan bli tight med tid.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Razorback Pro Racing
1 september 2010 · 52 Inlägg
Oldsmobile Super 88 "Under Construction" (1954)
Trevik
1 september 2010 · 127 Inlägg

Det spelar ingen roll var dom tänker köra streetracen, det är ändå alltid nån j*vel som kommer protestera! De bästa hade varit om kommunen bara bestämmde att såhär ska de vara så blir de så!!!!!

-Hästar ska man inte rida på, dom ska man ha under huven-

Chevrolet Chevelle "509 cui" (1970)
Pontus81
2 september 2010 · 121 Inlägg

Hon på slutet av inslaget var ju vettig iaf. Hästmänniska som inte bara ser till sitt eget intresse.

f-saaben
2 september 2010 · 12 Inlägg

Det som är ytterst beklagligt är ju att det här på något vis har blivit en fråga om ridsport vs motorsport. Det behöver det ju inte vara och är väl egentligen ett misstag från fritid som enligt egen utsago glömde bort att det fanns en relativt stor hästverksamhet i närheten.

Jag är aktiv på JFK (dvs. ridskolan/klubben som påverkas av den planerade streetracebanan) och tycker absolut att ni ska få tillgång till en bana att utöva er sport på. Det som är tråkigt i det här fallet är ju att det faktiskt ger inskränkningar i en befintlig verksamhet, dvs. 15% av vår verksamhet påverkas av att ha streetrace en dag i veckan, 30% om det rör sig om två vardagar. Vi har som klubb inte möjlighet att lägga ner lektioner utan att det ger ganska stora följdpåverkningar på vår verksamhet (dvs. personal som måste gå ner i tid alt. sägas upp).

Med detta sagt anser jag det är fel att det ska bli något slags ”krig”. Vi har redan från början varit positiva till att titta på andra sträckningar för de anlagda ridvägar/ridbana som påverkas av streetrace-banan, men det som Fritid då påpekat är att vi själva måste stå för dessa både vad gäller tid och pengar. De ridvägar och den bana vi har anlagd har vi redan lagt både tid och pengar på att få iordning vilket gör att det inte känns som en riktigt ok deal för oss. Det är ju lite som att ni får er streetracebana, men att det ett år senare kommer ett beslut som gör att ni vissa av era tider inte kan använda banan pga av att det ska gå ex. cykelträning där.

ExtremeBoost
2 september 2010 · 312 Inlägg

Det kommer inte röra sig om 2 heldagar i veckan utan ett par timmar varje dag.  Kanske 18-21 på onsdag och 12-15 på lördag eller liknande. Om vi säger så här: Ni rider varje dag mellan 8-20 dvs ni har 12 timmar ridtid varje dag. 12*5=60 timmar på vardagar. Sen kommer vi och kör 3 timmar på onsdagen. 3/60=5% Vi kommer alltså bara påverka eran verksamhet med 5% under 5 dagar. Under de 3 timmarna kan ni nog hitta på saker i stallet.
Om vi kommer och kör 3 timmar under helgen blir det 3/24=12,5%
(5+12,5)/2=8,75%
Vi kommer alltså påverka eran verksamhet med 8,75%. Eller 6 av 84 timmar.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Supraner VIP Medlem
2 september 2010 · 251 Inlägg

ExtremeBoost skrev:
Det kommer inte röra sig om 2 heldagar i veckan utan ett par timmar varje dag.  Kanske 18-21 på onsdag och 12-15 på lördag eller liknande. Om vi säger så här: Ni rider varje dag mellan 8-20 dvs ni har 12 timmar ridtid varje dag. 12*5=60 timmar på vardagar. Sen kommer vi och kör 3 timmar på onsdagen. 3/60=5% Vi kommer alltså bara påverka eran verksamhet med 5% under 5 dagar. Under de 3 timmarna kan ni nog hitta på saker i stallet.
Om vi kommer och kör 3 timmar under helgen blir det 3/24=12,5%
(5+12,5)/2=8,75%
Vi kommer alltså påverka eran verksamhet med 8,75%. Eller 6 av 84 timmar.

Och det är inte alls mkt med tanke på hur många "problem" som kommer rättas till i stan förhoppningsvis!! Mkt buskörning lär ju minska alltså..

f-saaben
2 september 2010 · 12 Inlägg

ExtremeBoost skrev:
Det kommer inte röra sig om 2 heldagar i veckan utan ett par timmar varje dag.  Kanske 18-21 på onsdag och 12-15 på lördag eller liknande. Om vi säger så här: Ni rider varje dag mellan 8-20 dvs ni har 12 timmar ridtid varje dag. 12*5=60 timmar på vardagar. Sen kommer vi och kör 3 timmar på onsdagen. 3/60=5% Vi kommer alltså bara påverka eran verksamhet med 5% under 5 dagar. Under de 3 timmarna kan ni nog hitta på saker i stallet.
Om vi kommer och kör 3 timmar under helgen blir det 3/24=12,5%
(5+12,5)/2=8,75%
Vi kommer alltså påverka eran verksamhet med 8,75%. Eller 6 av 84 timmar.

Fast i beräkningen om 15% har jag bara tagit hänsyn till lektionsverksamheten, dvs den verksamhet vi inte kan lägga vilka tider som helst utan måste lägga de tider det finns efterfrågan. Detta är dessvärre inte 8-21 utan snarare mellan 16-21 på vardagar (och även lördagar fast då snarare 9-15). Om vi tar hänsyn till privatryttarna blir det en större påverkan (och de flesta av dessa har inte heller möjlighet att rida vilken tid som helst utan är hänvisade till kvällar pga jobb). Privatryttarna kan ju anpassa sin ridning i större mån än de som är lektionsryttare som endast rider en lektion i veckan. Dessa ryttare är nog inte heller intresserade av att hitta på andra saker i stallet då det är just ridlektioner de är ute efter = vi får lägga ner de lektionerna = vi får säga upp personal/dra ner tid på vår personal.

Razorback Pro Racing
2 september 2010 · 52 Inlägg

Men den stora missuppfattngen är att dom kringboende, Hästfolket mm tror att det handlar om Dragracingbilar på flera tusen utan ljuddämpning mm som ska köras på banan. Detta är fel då kravet från kommunen för att banan ska bli verklighet är att bilarna måste vara besiktigade av svensk bilprovning. Det är alltså samma bilar som körs på både 195an, RV40 och på hedenstorp nu  mm så detta borde alltså betyda att ni inte kan rida inom en radie av ca 300m från dessa vägar för då skenar hästarna? Jag tror att ni har fått helt fel uppfattning om vad det är för verksamhet som ska bedrivas.

Oldsmobile Super 88 "Under Construction" (1954)
f-saaben
2 september 2010 · 12 Inlägg

Razorback skrev:
Men den stora missuppfattngen är att dom kringboende, Hästfolket mm tror att det handlar om Dragracingbilar på flera tusen utan ljuddämpning mm som ska köras på banan. Detta är fel då kravet från kommunen för att banan ska bli verklighet är att bilarna måste vara besiktigade av svensk bilprovning. Det är alltså samma bilar som körs på både 195an, RV40 och på hedenstorp nu  mm så detta borde alltså betyda att ni inte kan rida inom en radie av ca 300m från dessa vägar för då skenar hästarna? Jag tror att ni har fått helt fel uppfattning om vad det är för verksamhet som ska bedrivas.

Vägar har ett jämnt ljudflöde vilket är lättare för hästar att vänja sig vid. Det är plötsliga ljud/ändringar som är det som skrämmer mest. Då behöver det inte vara jättehöga volymer för att skapa oro.

JoZe86
2 september 2010 · 58 Inlägg

f-saaben skrev:

Razorback skrev:
Men den stora missuppfattngen är att dom kringboende, Hästfolket mm tror att det handlar om Dragracingbilar på flera tusen utan ljuddämpning mm som ska köras på banan. Detta är fel då kravet från kommunen för att banan ska bli verklighet är att bilarna måste vara besiktigade av svensk bilprovning. Det är alltså samma bilar som körs på både 195an, RV40 och på hedenstorp nu  mm så detta borde alltså betyda att ni inte kan rida inom en radie av ca 300m från dessa vägar för då skenar hästarna? Jag tror att ni har fått helt fel uppfattning om vad det är för verksamhet som ska bedrivas.

Vägar har ett jämnt ljudflöde vilket är lättare för hästar att vänja sig vid. Det är plötsliga ljud/ändringar som är det som skrämmer mest. Då behöver det inte vara jättehöga volymer för att skapa oro.

Har full respekt för det du säger, men om du var med på mötet igår?, så tog jag upp frågan om hästar var möjliga att lära upp att hantera dessa ljud, och fick ett possitivt svar på detta.. Då lade jag också fram att vi motorentusiaster kan ställa upp att hjälpa era hästar att träna på att hantera dessa ljud, vilket då gör att detta problem försvinner på dom allra flesta hästar.. Och givetvis finns det säkert hästar som aldrig kommer lära sig hantera vissa ljud osv, men då ni isf vet exakt vilka tider detta handlar om, så kan ni ju lätt planera transportvägar med dessa känsligare hästarna under just dessa tider.. Så att du börjar prata om nedläggningar osv, har jag ingen som helst förståelse för... Rätta mig om jag har missuppfattat något??

Så själva ljudnivån för era hästvägar verkar ju inte vara den svåra punkten, utan det jag uppfattade som den värsta känslan var alla närboenden som tror sig kunna störas på eftermiddagar/kvällar då vår verksamhet bedrivs. Men även detta lade vi fram förslag mot, att tex bygga upp en ljudvall vid starten där de högsta ljudnivåerna kommer ske, vid burnouter osv..

Men som jag sa på mötet igår, och nu säger igen.. Vi hjälper mer än gärna till att hjälpa era hästar att kunna lära sig hantera ljud, liknande det ljud som kommer ske från banan..

BMW 530 "M-sport" (2001)
Cvitan
3 september 2010 · 36 Inlägg

Folk är ju så jävla instängda i deras egen verklighet.. Tragiskt!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang