guwib skrev:
jonesono skrev:
guwib skrev:
snälla.. jonesono,du med din utbildning kan väl lära mig utan kunskap,jag törstar....
vad har jag missat med afrika??
(ger du privatlektioner?)
Jag ägnar ingen energi på dem som inte förstod samhällskunskap på a-nivå.
Dina svar skall du finna, på sfi:s morgontimma.
God Jul!
hmmm..som jag trodde du avböjer att kommentera genom att hänvisa till min i dina ögon "dumhet".
eftersom du inte svarar så kan man ju nästan lista ut med ändan att du inte har ngt somhelst vettigt svar. då det är ett faktum att det är den vite mannen som styr över afrika,och har gjot det till vad det är och har idag..
Du kan ju börja med att citera rätt person i fortsättningen... Det blir ett uns lättare då.
Vad vill du ha sagt med Afrika egentligen? Att den "vite mannen" är överlägsen? Att vi skall diskutera "raslära"?
"jag ger dig en chans till att svara på min enkla fråga: vad vore afrika utan den vite mannen??"
Mindre koloniserat! Du har väl inte glömt att pga att den "vite mannen" (vi kallar det västmakter) ville mjölka pengar där så lämnade de många områden till att sköta sig själva efter koloniseringen = etniska rensningar (rwanda/burundi) och diktaturer som följd. Hade man "skött" det snyggare och hjälpt dem till självhjälp hade detta antagligen förhindrats. Det är väl ingen hemlighet att kontinenten Afrika på många områden har väldigt speciell natur, vilket gör det svårt att bruka ens självhushållning + att de pga att de ständigt har blivit utnyttjade inte haft så bra chans att starta sina egna ekonomier.
guwib skrev:
den sortens översitteri är väldigt tråkig då du av okunskap ej kan svara på en enkel fråga.med din rädsla för självklara fakta så låser du in dig själv i ett hörn,du svarar endast på sånt DU tycker att du på ngt sätt kan skriva en välformulerad text om, och tyvärr oftast är det om just ingenting..ordbajseri
Oj, vad mycket problem det blev för dig. Översitteri och fan & hans moster...
Om du har missat innehållet i mina "meningslösa texter" så ber jag dig läsa dem igen. De är skrivna på ett förenklat sätt, by the way.
guwib skrev:
om jag/många med mig är så underutbildade/obildade etc etc varför svarar du då inte bara på min enkla fråga..
Jag har svarat på de flesta frågor här, så även din. Men skall vi börja diskutera "raser" blir jag inte lika pigg, kort och gott.
Vad är "underutbildad"?
guwib skrev:
sen undrar jag hur du kan påstå att de flesta muslimer är som dig och mig,ja det beror ju förstås på vart i världen du vänder dig.. men i de flesta muslimska land så är ju koranen= lag. då alla är muslimer!, så finns det ju knappast ngn annan väg att gå?!
religion är ytterst farligt då det styr folks sätt att leva och tänka, när det har blivit mer än bara just en religion..
detta gäller ju självklart alla religioner.
1. Vår svenska lag är starkt influerad av kristendomen.
2. Ett land där det inte råder totalt kaos (med allt vad det innebär) kan folket leva i konsensus, dvs man behöver inte tilltro tron lika hårt som människor gör i ansträngda situationer - religionen blir mer distanserad.
3. Religion kan definitivt vara farligt, om det går till att handla om extremism osv. Nu är vi inne på religions hjärntvätt av människor och det finns många exempel på detta från alla möjliga religioner.
guwib skrev:
hur många exempel vill du ha på att det är just islam som är hotet mot mänskligheten nr 1..
11september
bomberna på bali
är väl ngra i raden av de mer uppmärksammade dåden som utförts i allahs namn.
Hotet mot mänskligheten? Du tar några extremisters handlingar och menar att det är detta som average islam-troende människa tror på, vill genomföra?!
Smaka på ordet - extremist - du kan googla det eller vad du vill. Det är inte "normala" troende människor som utför terror. De har ofta sektliknande rörelser, starka ledare osv. Varför tror du Hitler lockade så många att utföra den terror som han gjorde?
guwib skrev:
jag förstår verkligen inte hur du/ngra med dig kan mena på att det inte är just invandrarna som är problemet i samhället rosengård, vilka är det annars..
Problemen är många men för just denna händelse är det antagligen fler aktivister och "glädjedödare" utifrån än själva boendeskaran där:
* Integreringen funkar inte.
* Oviljan hos en del av samhället/politikerna/invandrare själva
* Samhällets syn på invandrare (stämpling, rasism osv) dvs man blir sedd som belastning/pizzabagare oavsett utbildning/kunnande
* Alla invandrare är inte i "gott skick" vid direkt ankomst
* Stigmatisering/rädsla hos invandrare
* Man vänder sig gärna till den skara människor man kan interagera med, vilket samhället inte heller försöker göra något åt/hjälpa till att blanda upp.
Det finns mycket mer att skriva, men det här är iaf grundläggande.
guwib skrev:
finns många talesätt-rätta mun efter matsäcken, är ett bra..
"Kasta inte sten i glashus", är ett annat."
guwib skrev:
man får väl helt enkelt göra det bästa av situationen om man blivit inpackade som sillar i ett ghetto..
men att kasta sten och fötsöra är väl inte det bästa sättet att lyfta fram sina synpunkter på?
Nej, det har väl aldrig varit bra att härja och förstöra?!
Tror du att "det bästa av situationen" alla gånger är en trevlig företeelse som de går igenom, varje dag?
Gör majoriteten detta?
Tror du inte själv att dem själva och samhället hade mått bättre om de faktiskt hade fått bli en del av samhället självt?
guwib skrev:
men så fort ens åsikter inte går hand i hand med dina så lägger du antingen locket på eller börjar skriva en promomoria om ingenting,
Fortfarande så har du i så fall bara skymtat förbi innehållet alternativt tappat läsförmågan.
guwib skrev:
vad har en masters degree inom arbetsvetenskap (sociologisk riktning), att göra med kriminologi..?
Väldigt mycket!
Kriminologi är en förgrening utifrån sociologin.
Har man kunnande om teorier och hur samhället kan analyseras/förklaras så kan detta råda bot på mycket.
guwib skrev:
man behöver ju knappast vara professor för att inse att problemen i våra ghetton aldrig kommer att lösas
så länge det finns invandrare i dem som beter sig som de flesta invandrar ungdommarna gör idag..
Problem löses aldrig om okunskapen hos majoriteten av befolkningen är för stor.
Kul att du helt bortser från att vi har problem med inhemska ungdomar... De liknar i mångt och mycket varandra.
Man kan lösa problemen, men det krävs krafttag från alla håll.
guwib skrev:
hänvisa gärna till våran okunskap men det är din som lyser starkast..
Det brukar heta så...