1687
Sök

Upplopp i rosengård

Mästare
2 947 Inlägg
21 december 2008
Nehe skrev:
Felax skrev:
Nehe skrev:
Biktar ni er?

Hur många katoliker finns de i sverige då din tomte..

Ta orden ur sitt sammanhang för att få till en klyftig kommentar bra jobbat *klappar på huvudet*

Svenskar måste nog vara det mest religionlösa folket som finns (mitt egna antagande) så varför skulle vi då bry oss om vad de tar med sig för religion hit? Ingen som tvingar någon av er att gå till mosken eller att be 5ggr/dag. Så varför ens ödsla kraft på det? Jo för att ni är så jävla instängda och trångsynta och rädda för allt som är nytt och innebär förändringar.

Där har du fel! Vi är emot folk som tror att religion är något som ska stå över lagen osv...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

687 Inlägg
21 december 2008
Ingen ide att argumentera med en idiot för han vinner alltid i längden med sin erfarenhet var det en smart man som en gång sade.

Därför slutar jag argumentera med dig Felax eftersom du ändå tolkar mina inlägg dit du vill ha dem.

Mästare
2 947 Inlägg
21 december 2008
Nehe skrev:
Ingen ide att argumentera med en idiot för han vinner alltid i längden med sin erfarenhet var det en smart man som en gång sade.

Därför slutar jag argumentera med dig Felax eftersom du ändå tolkar mina inlägg dit du vill ha dem.

YOU LOSE!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

687 Inlägg
21 december 2008
KimVsWorld skrev:
Där har du fel! Vi är emot folk som tror att religion är något som ska stå över lagen osv...

Men snälla, tror du de kastar stenar i rosengård för de vill att Sverige skall ändra sina grundlagar eller kastar de stenar för att någon stängde deras moske som funnits där i mer än 10år? Varför har man inte stängt den tidigare som hyresvärd om den utgjort ett nämnvärt problem?

Ni pratar om en grupp människor i minioritet inom den egna religionen som vill att deras lagar enligt deras bibel skall stå över Svensk lag men ändå drar ni deras åsikter som generella för alla invandrare?

Det är ju så fel det kan bli, det är som att säga att enbart för att Adolf var tysk så är alla tyskar nazister.. (om man ska dra det riktigt långt)

Jag försvarar inte deras stenkastning, men hade man löst det snyggare så hade det säkerligen inte förekommit någon stenkastning. Eller hur?

Problemet ligger fortfarande inte hos hudfärgen på människor som många här inne påstår, den ligger ju i klasskillnader och samhällsfaktorer !!!!!!!  DET ÄR DET SOM MÅSTE ÄNDRAS.

687 Inlägg
21 december 2008
KimVsWorld skrev:
YOU LOSE!

Har heller aldrig varit ute efter att vinna något? Så svårt att förlora då.

1 963 Inlägg
21 december 2008
Nehe skrev:
KimVsWorld skrev:

Men snälla, tror du de kastar stenar i rosengård för de vill att Sverige skall ändra sina grundlagar eller kastar de stenar för att någon stängde deras moske som funnits där i mer än 10år? Varför har man inte stängt den tidigare som hyresvärd om den utgjort ett nämnvärt problem?

Ni pratar om en grupp människor i minioritet inom den egna religionen som vill att deras lagar enligt deras bibel skall stå över Svensk lag men ändå drar ni deras åsikter som generella för alla invandrare?

Det är ju så fel det kan bli, det är som att säga att enbart för att Adolf var tysk så är alla tyskar nazister.. (om man ska dra det riktigt långt)

Jag försvarar inte deras stenkastning, men hade man löst det snyggare så hade det säkerligen inte förekommit någon stenkastning. Eller hur?

Problemet ligger fortfarande inte hos hudfärgen på människor som många här inne påstår, den ligger ju i klasskillnader och samhällsfaktorer !!!!!!!  DET ÄR DET SOM MÅSTE ÄNDRAS.

Men vi drar ju inte alla över en kant, de är ju dumhuvena som vi kallar idioter eller hur ? Ingen har skrivit att ALLA invandrare är idioter, förutom du då som skriver det omvänt ?
Men ja.. de är de som behöver ändras

Sen har jag ingen lust att skriva VI för jag har inte skrivit ner mot någon, bara motskrivit sånt ja tycker är konstigt..
Senast redigerat av Felax (21 december 2008)

Men are not born - Men are made

687 Inlägg
21 december 2008
Felax skrev:
Men vi drar ju inte alla över en kant, de är ju dumhuvena som vi kallar idioter eller hur ? Ingen har skrivit att ALLA invandrare är idioter, förutom du då som skriver det omvänt ?

Sen har jag ingen lust att skriva VI för jag har inte skrivit ner mot någon, bara motskrivit sånt ja tycker är konstigt..

Drog du nyss inte alla muslimer över en kant när du påstår att de följer en pedofil?

Drar inte många i den här tråden alla som bor i Rosengård över en kant när de vill bomba hela området?

Kan väl komma med mer exempel men orkar verkligen inte gå igenom alla 9sidor.

1 963 Inlägg
21 december 2008
Nehe skrev:
Felax skrev:

Drog du nyss inte alla muslimer över en kant när du påstår att de följer en pedofil?

Drar inte många i den här tråden alla som bor i Rosengård över en kant när de vill bomba hela området?

Kan väl komma med mer exempel men orkar verkligen inte gå igenom alla 9sidor.

Jag har inte skrivit att de följer en pedofil, ja skrev att ja hört att muhammed gifte sig med en 12 åring, sen om han har de då följer dom en pedofil, men är de kanske bara dom dumma muslimerna som följer honom eller vadå? Hur kan jag INTE dra alla över en kant när alla följer honom?

Nja inte alla där men många, med all rätt de är ju många där som lever på bidrag osv o de är fel eller hur?

687 Inlägg
21 december 2008
Felax skrev:
Jag har inte skrivit att de följer en pedofil, ja skrev att ja hört att muhammed gifte sig med en 12 åring, sen om han har de då följer dom en pedofil, men är de kanske bara dom dumma muslimerna som följer honom eller vadå? Hur kan jag INTE dra alla över en kant när alla följer honom?

Nja inte alla där men många, med all rätt de är ju många där som lever på bidrag osv o de är fel eller hur?

Ja men varför lever de på bidrag då? Tänk till nu innan du svarar. Och kom inte med svaret att de är lata och inte vill jobba som en annan osv. Utan tänk verkligen till nu. Kan ge dig en referens du kan googla på som är en bråkdel av rätt svar (Robert Merton 1930 - Strain)

Vissa påstår att Kristus var småpojkgillare.. Betyder det då att vi Svenskar som har kristendom som erkänd religion följer en pedofil?

Förstår inte ens vart du vill komma med pedofil resonemanget? Vad en man gjorde för 1000år sedan borde väl inte spegla av sig på 3miljarder muslimer idag? (vet inte hur många de är) Står det i koranen att pedofili är accepterat? Tänk på att för 1000 år sedan (el när han nu levde om det är sant att han var gift med en 12åring också med största sannolikhet var något accepterat som i det forna romarriket).

Tror inte detta kommer leda någon vart faktist även om det är en intressant diskussion.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
21 december 2008
guwib skrev:
snälla.. jonesono,du med din utbildning kan väl lära mig utan kunskap,jag törstar....

vad har jag missat med afrika??

(ger du privatlektioner?)

Jag ägnar ingen energi på dem som inte förstod samhällskunskap på a-nivå.

Dina svar skall du finna, på sfi:s morgontimma.
God Jul!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

1 963 Inlägg
22 december 2008
Nehe skrev:
Felax skrev:

Ja men varför lever de på bidrag då? Tänk till nu innan du svarar. Och kom inte med svaret att de är lata och inte vill jobba som en annan osv. Utan tänk verkligen till nu. Kan ge dig en referens du kan googla på som är en bråkdel av rätt svar (Robert Merton 1930 - Strain)

Vissa påstår att Kristus var småpojkgillare.. Betyder det då att vi Svenskar som har kristendom som erkänd religion följer en pedofil?

Förstår inte ens vart du vill komma med pedofil resonemanget? Vad en man gjorde för 1000år sedan borde väl inte spegla av sig på 3miljarder muslimer idag? (vet inte hur många de är) Står det i koranen att pedofili är accepterat? Tänk på att för 1000 år sedan (el när han nu levde om det är sant att han var gift med en 12åring också med största sannolikhet var något accepterat som i det forna romarriket).

Tror inte detta kommer leda någon vart faktist även om det är en intressant diskussion.

Dom får väl inga jobb? De kan inte lära sig svenska? Visst, endel har bra utbildning och de är fel att en läkare ska köra taxi, MEN när jag åker till vårdcentralen vill jag inte ha en läkare som knappt kan svenska, de är både jobbigt och kan äventyra patienter.
Så de som inte vill jobba kan inte pga språket skulle jag tro.

Jag skulle inte vilja dyrka honom nej. Jag har bara läst lite lite i koranen så jag vet inte. Men de gifter väl fortfarande bort döttrar osv i tidiga åldrar?

Angående religion kan jag säga att min åsikt är att all religion är skit. Vare sig de handlar om kristendom, buddhism eller islam!

2 751 Inlägg
22 december 2008
Fan har religion att göra med Rosengårdsupploppet..

""Jag försvarar inte deras stenkastning, men hade man löst det snyggare så hade det säkerligen inte förekommit någon stenkastning. Eller hur?""

Finns ju så mycket större anledningar att börja kasta sten än att en moské stängs ner.. Kan slå vad om att 99% av aktivisterna var icke troende muslimer, sånna som kallar sig muslimer då det passar...

Who Djaa bless no man curse

2 751 Inlägg
22 december 2008
JockeRX7 skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4030652.ab

Ja va säger ni? Borde inte svenska staten ta tag i problemet rosengård snart?
Börja likna ett krigsdrabbat land som man ser på nyheterna med alla brinnande bilar och stenkastning.
Man kan nästan tro att det är ett eget land och sveriges lagar inte gäller där.

SJUKT!

Svenska staten är väll lika invalid som vanligt..

Who Djaa bless no man curse

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2008
Never argue with an idiot, they just drag you down to their level and beat you with experience big_smilebig_smile

Håller annars med N0b0dy ovan, de letar bara en anledning till att bråka

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
22 december 2008
GOTT FOLK!

det finns en lösning på problemet, ni säger: "jag är inte rasist men ja vill helst inte ta emot så mkt invandrare som vi gör nu.. och dem som kommer hit borde lära sig svenska och uppföra sig" men annars är dem väldigt välkomna smile

om det är vad ni tycker så rösta förhelvete på sverigedemokraterna!! man är inte rasist bara för att man inte vill känna sig som en minoritet i sitt egna land! man är verkligen ingen rasist för att man vill det som är bäst för båda folkslagen! vi klarar inte av att ta in så många och det finns bara ETT parti idag som förstår detta.

är alla danskar rasister? .. nej verkligen inte! hur kommer det sig då att dem har röstat på deras motsvarighet till våra sverigedemokrater? .. dem har fattat detta, inte vi! fyfan för att känna sig hotat i sitt eget land "för dem flesta invandrare hatar mig då ja e svensk"  och fyfan för att känna sig som en minoritet i sitt eget land.. och fyfan för att vissa skolor inte har jul-avslutning längre då det inte är muslimskt roll

MEN!!!!
det är politikernas fel JA! invandrare är snälla människor som alla andra JA! men nu har ni 3 val

1. rösta på soc som vill ta hit mkt fler invandrare, så det blir ännu svårare att få jobb och lägenhet för oss!
.. vårt lands ledare blir då inte den smartaste person på jorden precis.. http://www.youtube.com/watch?v=HE6VXnScmC4     http://www.youtube.com/watch?v=lzCCxdD7 … re=related

2. rösta på moderaterna som också vill ta hit fler invandrare och inte själva fattar hur de ser ut när dem själva inte bor i utsatta områden och bara vill verka snälla i media ju fler dem tar emot..

3. rösta på sverigedemokraterna som funkar likadant som moderaterna förutom en skillnad! dem vill minska invandringen och sätta krav på invandrare! så vi klarar av invandringen.. det blir bättre för oss och dem! de som kommer hit sprids ut och måste lära sig svenska och anpassa sig villket inte är mer än rätt, folks bild av att dem är rasister är ju helt befängt när dem har en invandrare med sig i ledningen!!!!
läs gärna mer om dem så fattar ni att dem är smarta och inte rasister utan snarare realister.. www.sverigedemokraterna.se

http://www.youtube.com/watch?v=7e3RWRNU … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=JmzSxNbb … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=pHrmSTRmjyw&f
http://www.youtube.com/watch?v=V04Rphq3 … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=ePZwdHoS … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=O4VbOmNm … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=0HFMFg8N … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=5MQAcMuh … re=related

sverige är ett underbart land med otroligt vacker natur! vänligt arbetsvilligt folk och fina traditioner som binder oss samman, ni får inte lyssna på sahlin och tro att vi ska bli minoritet i vårt eget land.
vad ska jag göra åt saken tänker du?.. rösta SD nästa gång! du är inte rasist för det.. visa den där jäkla mona sahlin vem som bestämmer! det är inte hon som bestämmer och hon ska fan inte köpa toblerone för våra pengar! usch för henne!! .. har ni förresten också märkt att man förr i tiden hade den svenska flaggan överallt, hur ser det ut idag? ok.. rasisters fel men endå hmm känns så jävla tråkigt bara... spana även in den svenska kronan på en av filmerna smile
Senast redigerat av richardoo290 (22 december 2008)

?
1 038 Inlägg
22 december 2008
Enligt ungdomar som Aftonbladet talat med kommer de våldsamma protesterna att fortsätta.

– Vi håller på till vi får tillbaka vår moské. Hyresvärden hade ingen rätt att säga upp kontraktet och stänga den.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

Muttley
22 december 2008
richardoo290 skrev:
GOTT FOLK!
BLA BLA BLA BLA

rösta på sverigedemokraterna om du bara vill ha snacka om hur invandrare är fel och trams och allt konstigt.
och skiter i resten av sverige bara de får som de vill.
sd är typ nazister, och jag anser att nazister har lika låg iq som en fisk. ser man ju bara efter insiders program om partiet som ligger lite under sd. bara de att de har ett eget namn.

finns bättre lösningar än att satsa på ett parti som inte tänker på andra än sig själva. jag tåler faktiskt inte sådana överextrema patrioter för de anser att en med annan hudfärg har mindre iq än oss "vita".

så nej gör inte det.

624 Inlägg
22 december 2008
jonesono skrev:
guwib skrev:
snälla.. jonesono,du med din utbildning kan väl lära mig utan kunskap,jag törstar....

God Jul!

hmmm..som jag trodde du avböjer att kommentera genom att hänvisa till min i dina ögon "dumhet".

eftersom du inte svarar så kan man ju nästan lista ut med ändan att du inte har ngt somhelst vettigt svar. då det är ett faktum att det är den vite mannen som styr över afrika,och har gjot det till vad det är och har idag..

den sortens översitteri är väldigt tråkig då du av okunskap ej kan svara på en enkel fråga.med din rädsla för självklara fakta så låser du in dig själv i ett hörn,du svarar endast på sånt DU tycker att du på ngt sätt kan skriva en välformulerad text om, och tyvärr oftast är det om just ingenting..ordbajseri

om jag/många med mig är så underutbildade/obildade etc etc varför svarar du då inte bara på min enkla fråga..

jag ger dig en chans till att  svara på min enkla fråga: vad vore afrika utan den vite mannen??

sen undrar jag hur du kan påstå att de flesta muslimer är som dig och mig,ja det beror ju förstås på vart i världen du vänder dig.. men i de flesta muslimska land så är ju koranen= lag. då alla är muslimer!, så finns det ju knappast ngn annan väg att gå?!
religion är ytterst farligt då det styr folks sätt att leva och tänka, när det har blivit mer än bara just en religion..
detta gäller ju självklart alla religioner.

hur många exempel vill du ha på att det är just islam som är hotet mot mänskligheten nr 1..
11september
bomberna på bali
är väl ngra i raden av de mer uppmärksammade dåden som utförts i allahs namn.

jag förstår verkligen inte hur du/ngra med dig kan mena på att det inte är just invandrarna som är problemet i samhället rosengård, vilka är det annars..

finns många talesätt-rätta mun efter matsäcken, är ett bra..

man får väl helt enkelt göra det bästa av situationen om man blivit inpackade som sillar i ett ghetto..
men att kasta sten och fötsöra är väl inte det bästa sättet att lyfta fram sina synpunkter på?

men så fort ens åsikter inte går hand i hand med dina så lägger du antingen locket på eller börjar skriva en promomoria om ingenting,
vad har en  masters degree inom arbetsvetenskap (sociologisk riktning), att göra med kriminologi..?

man behöver ju knappast vara professor för att inse att problemen i våra ghetton aldrig kommer att lösas
så länge det finns invandrare i dem som beter sig som de flesta invandrar ungdommarna gör idag..

hänvisa gärna till våran okunskap men det är din som lyser starkast..

nå...? skall du svara på frågan ( afrika).
linda gärna in svaret i en massa floskler om ditt och datt..faktan kommer du ändå inte ifrån, om du har ngn dvs.

who´s the man?

624 Inlägg
22 december 2008
V10 skrev:
Kan vi alla enas om att religion är en påhittad SKITSAK som förstör människan och får oss att hata varann?

Ni som är troende eller har en gnutta tro i er...titta på filmen Zeitgeist och återkom sen om religionen wink

jag håller med om religionen;)

who´s the man?

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
22 december 2008
guwib skrev:
jonesono skrev:
guwib skrev:

God Jul!

hmmm..som jag trodde du avböjer att kommentera genom att hänvisa till min i dina ögon "dumhet".

eftersom du inte svarar så kan man ju nästan lista ut med ändan att du inte har ngt somhelst vettigt svar. då det är ett faktum att det är den vite mannen som styr över afrika,och har gjot det till vad det är och har idag..

Du kan ju börja med att citera rätt person i fortsättningen... Det blir ett uns lättare då.
Vad vill du ha sagt med Afrika egentligen? Att den "vite mannen" är överlägsen? Att vi skall diskutera "raslära"?

"jag ger dig en chans till att  svara på min enkla fråga: vad vore afrika utan den vite mannen??"
Mindre koloniserat! Du har väl inte glömt att pga att den "vite mannen" (vi kallar det västmakter) ville mjölka pengar där så lämnade de många områden till att sköta sig själva efter koloniseringen = etniska rensningar (rwanda/burundi) och diktaturer som följd. Hade man "skött" det snyggare och hjälpt dem till självhjälp hade detta antagligen förhindrats. Det är väl ingen hemlighet att kontinenten Afrika på många områden har väldigt speciell natur, vilket gör det svårt att bruka ens självhushållning + att de pga att de ständigt har blivit utnyttjade inte haft så bra chans att starta sina egna ekonomier.

guwib skrev:
den sortens översitteri är väldigt tråkig då du av okunskap ej kan svara på en enkel fråga.med din rädsla för självklara fakta så låser du in dig själv i ett hörn,du svarar endast på sånt DU tycker att du på ngt sätt kan skriva en välformulerad text om, och tyvärr oftast är det om just ingenting..ordbajseri

Oj, vad mycket problem det blev för dig. Översitteri och fan & hans moster...
Om du har missat innehållet i mina "meningslösa texter" så ber jag dig läsa dem igen. De är skrivna på ett förenklat sätt, by the way.

guwib skrev:
om jag/många med mig är så underutbildade/obildade etc etc varför svarar du då inte bara på min enkla fråga..

Jag har svarat på de flesta frågor här, så även din. Men skall vi börja diskutera "raser" blir jag inte lika pigg, kort och gott.
Vad är "underutbildad"?

guwib skrev:
sen undrar jag hur du kan påstå att de flesta muslimer är som dig och mig,ja det beror ju förstås på vart i världen du vänder dig.. men i de flesta muslimska land så är ju koranen= lag. då alla är muslimer!, så finns det ju knappast ngn annan väg att gå?!
religion är ytterst farligt då det styr folks sätt att leva och tänka, när det har blivit mer än bara just en religion..
detta gäller ju självklart alla religioner.

1. Vår svenska lag är starkt influerad av kristendomen.
2. Ett land där det inte råder totalt kaos (med allt vad det innebär) kan folket leva i konsensus, dvs man behöver inte tilltro tron lika hårt som människor gör i ansträngda situationer - religionen blir mer distanserad.
3. Religion kan definitivt vara farligt, om det går till att handla om extremism osv. Nu är vi inne på religions hjärntvätt av människor och det finns många exempel på detta från alla möjliga religioner.

guwib skrev:
hur många exempel vill du ha på att det är just islam som är hotet mot mänskligheten nr 1..
11september
bomberna på bali
är väl ngra i raden av de mer uppmärksammade dåden som utförts i allahs namn.

Hotet mot mänskligheten? Du tar några extremisters handlingar och menar att det är detta som average islam-troende människa tror på, vill genomföra?!
Smaka på ordet - extremist - du kan googla det eller vad du vill. Det är inte "normala" troende människor som utför terror. De har ofta sektliknande rörelser, starka ledare osv. Varför tror du Hitler lockade så många att utföra den terror som han gjorde?

guwib skrev:
jag förstår verkligen inte hur du/ngra med dig kan mena på att det inte är just invandrarna som är problemet i samhället rosengård, vilka är det annars..

Problemen är många men för just denna händelse är det antagligen fler aktivister och "glädjedödare" utifrån än själva boendeskaran där:

* Integreringen funkar inte.
* Oviljan hos en del av samhället/politikerna/invandrare själva
* Samhällets syn på invandrare (stämpling, rasism osv) dvs man blir sedd som belastning/pizzabagare oavsett utbildning/kunnande
* Alla invandrare är inte i "gott skick" vid direkt ankomst
* Stigmatisering/rädsla hos invandrare
* Man vänder sig gärna till den skara människor man kan interagera med, vilket samhället inte heller försöker göra något åt/hjälpa till att blanda upp.

Det finns mycket mer att skriva, men det här är iaf grundläggande.

guwib skrev:
finns många talesätt-rätta mun efter matsäcken, är ett bra..

"Kasta inte sten i glashus", är ett annat."

guwib skrev:
man får väl helt enkelt göra det bästa av situationen om man blivit inpackade som sillar i ett ghetto..
men att kasta sten och fötsöra är väl inte det bästa sättet att lyfta fram sina synpunkter på?

Nej, det har väl aldrig varit bra att härja och förstöra?!
Tror du att "det bästa av situationen" alla gånger är en trevlig företeelse som de går igenom, varje dag?
Gör majoriteten detta?
Tror du inte själv att dem själva och samhället hade mått bättre om de faktiskt hade fått bli en del av samhället självt?

guwib skrev:
men så fort ens åsikter inte går hand i hand med dina så lägger du antingen locket på eller börjar skriva en promomoria om ingenting,

Fortfarande så har du i så fall bara skymtat förbi innehållet alternativt tappat läsförmågan.

guwib skrev:
vad har en  masters degree inom arbetsvetenskap (sociologisk riktning), att göra med kriminologi..?

Väldigt mycket!
Kriminologi är en förgrening utifrån sociologin.
Har man kunnande om teorier och hur samhället kan analyseras/förklaras så kan detta råda bot på mycket.

guwib skrev:
man behöver ju knappast vara professor för att inse att problemen i våra ghetton aldrig kommer att lösas
så länge det finns invandrare i dem som beter sig som de flesta invandrar ungdommarna gör idag..

Problem löses aldrig om okunskapen hos majoriteten av befolkningen är för stor.
Kul att du helt bortser från att vi har problem med inhemska ungdomar... De liknar i mångt och mycket varandra.
Man kan lösa problemen, men det krävs krafttag från alla håll.

guwib skrev:
hänvisa gärna till våran okunskap men det är din som lyser starkast..

Det brukar heta så...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Sök