2189
Sök

Volvo 850 Byga om till bakhjulsdrift

Aktad Medlem
301 Inlägg
19 december 2008
#21
H3dlund skrev:
morganevelina skrev:
johnny91 skrev:
Är det bättre att köpa en volvo 940 eller 960 då?

Absolut...  jag vågar påstå att "eventuellt" 1 på 1000 här på garaget skulle ro detta projekt iland.

Så överjävligt svårt är det inte som du verkar påstå? Lite jälvarannama så går allt med lite vilja. smile Men kanske inget man slänger ihop över en helg.

Har inte 850 nästan en kardantunnel redan, fanns ju med 4wd så. Vet att under pappas v70n finns det gott om plats för kardan, men man får kanske ta upp lite för växellåda m.m.

Multilink från 960 borde vara ganska snarlik den från 850awd, växellåda finns det ju som passar rakt av. (m90 till vitblock, aka 6an till 960)

Påståendet kanske sa mer om garagetmedlemmar än om svårighetsgraden. smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 december 2008
#22
Bakvagnen till Volvo 850 AWD, V70 AWD, V70R AWD, S70 AWD håller nog.
Det är en klump på 200kg.
http://www.straffe.nu/mod/gallery/media/161.jpg
Den kommer från S/V90.

Kardantunnel har du på alla 850s, på de framhjulsdrivna bilarna så ligger avgassystemet i tunneln.

En sak jag tänkte på, är som Kristians Evo RWD, där han tagit bort drivaxlarna fram, och svetsat mellandiffen till bakaxeln.
Då kör han med en tvärställd motor, vinkelväxel till bakvagnen, och 500hk+.

Svaga länken på Volvos AWD-system är egentligen hylsan som sitter mellan växellåda och vinkelväxel.

Gammal originalhylsa.
http://upload.nordic85x70club.nu/images/Splines.jpg

Ny hylsa.
http://upload.nordic85x70club.nu/images/Splines_nya.jpg
http://upload.nordic85x70club.nu/images/nya_hylsor.jpg

Hylsan kostar ca 1000kr på Volvo.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
19 december 2008
#23
yesbox- skrev:
De som är seriösa med ett sådant bygge har tillräckligt men kunskap för att inte ställa dessa typer av frågor här.

Men å andra sidan kanske han bara behöver en liten knuff i rätt riktning för att komma igång....

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

653 Inlägg
19 december 2008
#24
volvojoao skrev:
om du vill ha en bakhjulsdriven 850 då kanske du ska försöka hitta nån 850 awd och byta motor bara för att använda bakhjulen. finns säkert nån att få tag på med trasig motor. annars så skulle jag nog inte göra ett sånt projekt. jag skulle nog hällre köpt en 960 och bygga om den till en t6a.

Ser inte varför han skulle byta motor? tongue "bara" att rakställa den..


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 december 2008
#25
TurbOla skrev:
Kardantunnel har du på alla 850s, på de framhjulsdrivna bilarna så ligger avgassystemet i tunneln..

Nja, det stämmer inte riktigt, tunnlen är mycket större på de bilar med AWD, så det är kaross skillnader på dem, jag har aldrig sett det live men när vi köpte bilbarnstolen sa snubben att "har ni AWD? inte? bra för då kan ni ha stolen i mitten bak det går inte på bilar mad ADW för tunnlen är mycket högre"

som ni kanske förstår är jag inte 100% på detta uttalande men det kan vara värt att kolla upp...


33 Inlägg
19 december 2008
#26
morganevelina skrev:
Kan man kasnke nyttja bakaxeln från en AWD 850? Det fanns väl en sådan nått år?

*** fast det kan ju inte vara så svårt att hitta en bakaxel med mått som duger*****.

Jodå det satt på den sissta årsmodellen av 850 t5  ;P

Livet ska levas på bredden !

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 december 2008
#27
Xoff skrev:
TurbOla skrev:
Kardantunnel har du på alla 850s, på de framhjulsdrivna bilarna så ligger avgassystemet i tunneln..

Nja, det stämmer inte riktigt, tunnlen är mycket större på de bilar med AWD, så det är kaross skillnader på dem, jag har aldrig sett det live men när vi köpte bilbarnstolen sa snubben att "har ni AWD? inte? bra för då kan ni ha stolen i mitten bak det går inte på bilar mad ADW för tunnlen är mycket högre"

som ni kanske förstår är jag inte 100% på detta uttalande men det kan vara värt att kolla upp...

Det visste jag inte.
Det låter nästan lite orimligt, jag menar, ju färre varianter av samma kaross de måste producera, ju bättre är det, så rent logiskt låter det som om det bästa vore att använda en kaross som går till allt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 december 2008
#28
TurbOla skrev:
Xoff skrev:
TurbOla skrev:
Kardantunnel har du på alla 850s, på de framhjulsdrivna bilarna så ligger avgassystemet i tunneln..

Nja, det stämmer inte riktigt, tunnlen är mycket större på de bilar med AWD, så det är kaross skillnader på dem, jag har aldrig sett det live men när vi köpte bilbarnstolen sa snubben att "har ni AWD? inte? bra för då kan ni ha stolen i mitten bak det går inte på bilar mad ADW för tunnlen är mycket högre"

som ni kanske förstår är jag inte 100% på detta uttalande men det kan vara värt att kolla upp...

Det visste jag inte.
Det låter nästan lite orimligt, jag menar, ju färre varianter av samma kaross de måste producera, ju bättre är det, så rent logiskt låter det som om det bästa vore att använda en kaross som går till allt.

jo men awd fanns la bara 97. då finns de väl ingen mening att ha en kardantunnel i alla 850

Jonas

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 december 2008
#29
Volvo__Mannen skrev:
TurbOla skrev:
Xoff skrev:

Nja, det stämmer inte riktigt, tunnlen är mycket större på de bilar med AWD, så det är kaross skillnader på dem, jag har aldrig sett det live men när vi köpte bilbarnstolen sa snubben att "har ni AWD? inte? bra för då kan ni ha stolen i mitten bak det går inte på bilar mad ADW för tunnlen är mycket högre"

som ni kanske förstår är jag inte 100% på detta uttalande men det kan vara värt att kolla upp...

Det visste jag inte.
Det låter nästan lite orimligt, jag menar, ju färre varianter av samma kaross de måste producera, ju bättre är det, så rent logiskt låter det som om det bästa vore att använda en kaross som går till allt.

jo men awd fanns la bara 97. då finns de väl ingen mening att ha en kardantunnel i alla 850

Om man redan -92 visste att det skulle komma en AWD så antar jag att de planerade karossen redan då för det, jag menar, annars är det ju meningslöst med kardantunnel i framhjulsdrivna bilar, ger ju sämre benutrymme för passagerare och så vidare. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 291 Inlägg
19 december 2008
#30
TurbOla skrev:
Volvo__Mannen skrev:
TurbOla skrev:

Det visste jag inte.
Det låter nästan lite orimligt, jag menar, ju färre varianter av samma kaross de måste producera, ju bättre är det, så rent logiskt låter det som om det bästa vore att använda en kaross som går till allt.

jo men awd fanns la bara 97. då finns de väl ingen mening att ha en kardantunnel i alla 850

Om man redan -92 visste att det skulle komma en AWD så antar jag att de planerade karossen redan då för det, jag menar, annars är det ju meningslöst med kardantunnel i framhjulsdrivna bilar, ger ju sämre benutrymme för passagerare och så vidare. tongue

Nästan alla framhjuldriva bilar har en kardantunnel som många gånger är nästan lika stor som på en bil med RWD, detta pga att det styvar upp golvet MASSOR.
Till trådskaparen så är det nog enklast som många säger att använda en bakaxel från en AWD då du slipper sätta kapen i karossen, skulle inte just den axeln hålla så är det relativt enkelt att tex modda dit en annan klump då du slipper tänka på fjädringsrörelser och massa mätande.

Lycka till
/Matte som bygger 4x4 på en corsa yikes


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 december 2008
#31
TurbOla skrev:
Xoff skrev:
TurbOla skrev:
Kardantunnel har du på alla 850s, på de framhjulsdrivna bilarna så ligger avgassystemet i tunneln..

Nja, det stämmer inte riktigt, tunnlen är mycket större på de bilar med AWD, så det är kaross skillnader på dem, jag har aldrig sett det live men när vi köpte bilbarnstolen sa snubben att "har ni AWD? inte? bra för då kan ni ha stolen i mitten bak det går inte på bilar mad ADW för tunnlen är mycket högre"

som ni kanske förstår är jag inte 100% på detta uttalande men det kan vara värt att kolla upp...

Det visste jag inte.
Det låter nästan lite orimligt, jag menar, ju färre varianter av samma kaross de måste producera, ju bättre är det, så rent logiskt låter det som om det bästa vore att använda en kaross som går till allt.

man kan ju även se det på tex domkrafts fästerna, FWD har 2st, ett i mitten på var sida, AWD har 4st...


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 december 2008
#32
Bakaxeln på 855/V70/S70 är även diffbromsad i lägre hastigheter. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

467 Inlägg
28 september 2009
#33
lånar tråden lite granna smile jag har funderat lite på detta med att konvertera en 850 till bakhjulsdrift men jag ska byta motror som trådskaparen inte ska jag ska i så fall seta i en B230FK. men vilket är bäst att ta delar från 740 eller 940. 940 är ju nyare en 850 men hur passar bakaxel o allt sånt från 940 till 850. och hur mycket moste jag svetas om?

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 september 2009
#34
Daniel_89_Boy skrev:
940 är ju nyare en 850 men hur passar bakaxel o allt sånt från 940 till 850. och hur mycket moste jag svetas om?

940 kom ungefär samtidigt som 850.
Du måste bygga om massor om du ska använda 940 bakaxel och motor.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

467 Inlägg
28 september 2009
#35
TurbOla skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
940 är ju nyare en 850 men hur passar bakaxel o allt sånt från 940 till 850. och hur mycket moste jag svetas om?

940 kom ungefär samtidigt som 850.
Du måste bygga om massor om du ska använda 940 bakaxel och motor.

oki men vilka delar passar bäst till 850 då?

4 001 Inlägg
28 september 2009
#36
Det här med att bygga om till bakhjulsdrift verkar poppis wink

Man ska även tänka på att förstärka ryggstödet för baksätet osv. p.g.a att man får en jäkla massa mer belastning där än vad bilen är tänkt att ha från början.

Amazon_123GT skrev:
bakhjulsdriva s40 finns de ju en hel hög.. varenda en som kör supernationell i rallycross kör ju nästan rwd s40

och hur mycket är standard på en sådan? inte mycket...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

467 Inlägg
28 september 2009
#37
oki men tror inte jag ska ha orginal säten beror på hur dom ser ut
kolvas skrev:
Det här med att bygga om till bakhjulsdrift verkar poppis wink

Man ska även tänka på att förstärka ryggstödet för baksätet osv. p.g.a att man får en jäkla massa mer belastning där än vad bilen är tänkt att ha från början.

Amazon_123GT skrev:
bakhjulsdriva s40 finns de ju en hel hög.. varenda en som kör supernationell i rallycross kör ju nästan rwd s40

och hur mycket är standard på en sådan? inte mycket...

4 001 Inlägg
28 september 2009
#38
Daniel_89_Boy skrev:
oki men tror inte jag ska ha orginal säten beror på hur dom ser ut
kolvas skrev:
Det här med att bygga om till bakhjulsdrift verkar poppis wink

Man ska även tänka på att förstärka ryggstödet för baksätet osv. p.g.a att man får en jäkla massa mer belastning där än vad bilen är tänkt att ha från början.

Amazon_123GT skrev:
bakhjulsdriva s40 finns de ju en hel hög.. varenda en som kör supernationell i rallycross kör ju nästan rwd s40

och hur mycket är standard på en sådan? inte mycket...


Herrejösses.....


det är knappast p.g.a sätena...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

467 Inlägg
28 september 2009
#39
kolvas skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
oki men tror inte jag ska ha orginal säten beror på hur dom ser ut
kolvas skrev:
Det här med att bygga om till bakhjulsdrift verkar poppis wink

Man ska även tänka på att förstärka ryggstödet för baksätet osv. p.g.a att man får en jäkla massa mer belastning där än vad bilen är tänkt att ha från början.


och hur mycket är standard på en sådan? inte mycket...


Herrejösses.....


det är knappast p.g.a sätena...

sorry läste fel tongue

467 Inlägg
28 september 2009
#40
men nån annan som vet vilken bil som är bäst att ta delar ifrån till 850 som passar bäst


Sök