6729
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Voodoo
1 444 Inlägg
14 januari 2013
zrken skrev:
Stripz skrev:

okej smile nå 15" uppåt endast för mig

Vad är det du vill uppnå?
Varför vill du byta? Saknas ös? vill du ha mer finlir? Flytta mer luft? Vad är du ute efter?
Ju mer du beskriver detso bättre förslag kan du få.

vill ha de fina men endå kunna nångång dra å ordentligt  och ha en rejäl stamp i bröstkorgen  när man lirar lite hårdrock  smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

62 Inlägg
14 januari 2013
Hej! Har en litet problem med mitt ljud i bilen, det spelar inte längre sad
Flyttade det från min gamla bil (Saab 900ng) till min nya (Saab 9-5og) har exakt samma setup som i 900:an men det spelar inte alls bra längre. I 900:an så flyttade det luft så det räckte men nu ingenting. Det enda jag har ändrat är huvudenheten, men så stor skillnad ska det väl inte va? Tack!

Edit: det är en sluten låda med en 12" B2 Audio och ett Zachry R1500D
Senast redigerat av drewN (14 januari 2013)

Mercedes-Benz, Das Beste oder nichts.

3 466 Inlägg
14 januari 2013
drewN skrev:
Flyttade det från min gamla bil (Saab 900ng) till min nya (Saab 9-5og) har exakt samma setup som i 900:an men det spelar inte alls bra längre. I 900:an så flyttade det luft så det räckte men nu ingenting. Det enda jag har ändrat är huvudenheten, men så stor skillnad ska det väl inte va? Tack!

Hur har du basen riktad?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

610 Inlägg
14 januari 2013
drewN skrev:

har du jordat bra så du får riktigt med effekt? 900an är ju bra mycket mindre bil så blir väll annorlunda när du sätter in den i en större bil (inte säker bara gissning)

61 Inlägg
14 januari 2013
Tja!

Jag har länge funderat på köra med en bandpass låda och undrar om någon av er vet om denna bas kan/orkar spela i en sådan låda?

Länk på bas: http://www.clarion.com/eur/product_manu … SW3012.pdf

Mvh Fredrik

62 Inlägg
14 januari 2013
Ljud-fan skrev:
drewN skrev:

har du jordat bra så du får riktigt med effekt? 900an är ju bra mycket mindre bil så blir väll annorlunda när du sätter in den i en större bil (inte säker bara gissning)

Jorden är det inte, har kollat den ett flertal gånger redan. Har jordat i bältesfästet.

M_icke_ skrev:
Hur har du basen riktad?

Har den riktad mot bakluckan. Har insynsskydd i skuffen men blir ingen skillnad med eller utan sad

Mercedes-Benz, Das Beste oder nichts.

96 Inlägg
14 januari 2013
Drönirettab skrev:
Porten kan sättas i ena lådsidan eftersom att i en kombi så tar sig ljudet fram till lyssnaren utan att baksätet hindrar på det sätt som händer i sedanbilar. Porten kan även vinklas om det behövs, absolut. smile

Är det något av dessa alternativen som du föredrar? Eller blir det samma ljud oavsett alternativ?

Om jag sätter porten på sidan, vad tror du om en låda som är 6dm bred, 4dm djup och 3,5dm hög? Har inte jag räknat helt fel så ska det bli 84liter exakt. smile

21 761 Inlägg
14 januari 2013
Pilz900 skrev:
Tja!

Jag har länge funderat på köra med en bandpass låda och undrar om någon av er vet om denna bas kan/orkar spela i en sådan låda?

Länk på bas: http://www.clarion.com/eur/product_manu … SW3012.pdf

Mvh Fredrik

Det borde funka tycker jag, har dock inte testat den. smile

Ungefär vilken typ av musik ska lådan spela i så fall (tex djupbas, "allround", rock)?
Senast redigerat av Drönirettab (14 januari 2013)

61 Inlägg
14 januari 2013
Det är djupbas som ska spelas smile

21 761 Inlägg
14 januari 2013
Mattii skrev:
Är det något av dessa alternativen som du föredrar? Eller blir det samma ljud oavsett alternativ?

Om jag sätter porten på sidan, vad tror du om en låda som är 6dm bred, 4dm djup och 3,5dm hög? Har inte jag räknat helt fel så ska det bli 84liter exakt. smile

Om man kan undvika att vinkla porten så är det ju ingen nackdel, alla "skarpa kanter" inuti en port påverkar luftens rörelse mer eller mindre. Om de där måtten är innermått så blir det 84 liter, håller med. Jag är dock lite osäker på hur pass nära basens magnet som portens innertratt kommer. smile

21 761 Inlägg
14 januari 2013
Pilz900 skrev:

Skulle kunna tänka mig 50 liter netto i slutna kammaren (dämpmatta på innerväggarna) och 60 liter netto i portade kammaren, sedan 1 st 6" port. Röret kapas till 16 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Bör få lite extra knuff vid 30-40 Hz, men inte alls någon "entonslåda". smile

96 Inlägg
14 januari 2013
Drönirettab skrev:
Om man kan undvika att vinkla porten så är det ju ingen nackdel, alla "skarpa kanter" inuti en port påverkar luftens rörelse mer eller mindre. Om de där måtten är innermått så blir det 84 liter, håller med. Jag är dock lite osäker på hur pass nära basens magnet som portens innertratt kommer. smile

Okej smile

Ja de var innermått som jag tänkte, glömde skriva med det. Men om inte detta skulle funka, har du något tips på vad jag kan köra för mått? smile

61 Inlägg
14 januari 2013
Dåligt skrivet av mig, det kommer att användas 2st clarion 12er, och det jag hade tänkt mig var 3st kammare alla 3 portade då mitten kammaren kommer vara lite större efter som basarna basar i samma låda, om inte jag är helt ute?

Drönirettab skrev:
Pilz900 skrev:

Skulle kunna tänka mig 50 liter netto i slutna kammaren (dämpmatta på innerväggarna) och 60 liter netto i portade kammaren, sedan 1 st 6" port. Röret kapas till 16 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Bör få lite extra knuff vid 30-40 Hz, men inte alls någon "entonslåda". smile

21 761 Inlägg
14 januari 2013
Mattii skrev:
Okej smile

Ja de var innermått som jag tänkte, glömde skriva med det. Men om inte detta skulle funka, har du något tips på vad jag kan köra för mått? smile

Om du kan ha 80 cm innerbredd så ska det garanterat funka, djupet blir då 30 cm och höjden kan fortfarande vara 35 cm. smile

Pilz900 skrev:
Dåligt skrivet av mig, det kommer att användas 2st clarion 12er, och det jag hade tänkt mig var 3st kammare alla 3 portade då mitten kammaren kommer vara lite större efter som basarna basar i samma låda, om inte jag är helt ute?

Så du vill ha en 6:e ordningens bandpass alltså?
Vilken bil?

Lådan blir nog stor. Har inte räknat än, men såna brukar bli stora. smile

Edit: 60+160+60 liter netto har jag kikat på, det blir 1 st 6" port i varje kammare. Extra tryck omkring 30-40 Hz i denna låda också.

79 Inlägg
14 januari 2013
Vet ej om detta blivit postat förut men skriver ändå. Vad är Hi-Volt RCA uttaget för något ?
Vad är skillnaden mellan hi-volt uttaget och det vanliga ?big_smile

61 Inlägg
14 januari 2013
De spelrum jag har å lira på är
Längd: 125cm
Bredd Nere: 38cm
Bredd Uppe: 34cm
Höjd: 45cm

Höjden går nog att redigera lite om det behövs.

(Bilen är ombyggd )

Drönirettab skrev:
Mattii skrev:
Okej smile

Om du kan ha 80 cm innerbredd så ska det garanterat funka, djupet blir då 30 cm och höjden kan fortfarande vara 35 cm. smile

Pilz900 skrev:

Vilken bil?

Edit: 60+160+60 liter netto har jag kikat på, det blir 1 st 6" port i varje kammare. Extra tryck omkring 30-40 Hz i denna låda också.
Senast redigerat av Pilz900 (14 januari 2013)

21 761 Inlägg
14 januari 2013
MekarVikke skrev:
Vet ej om detta blivit postat förut men skriver ändå. Vad är Hi-Volt RCA uttaget för något ?
Vad är skillnaden mellan hi-volt uttaget och det vanliga ?big_smile

När det är ett uttag för "Hi-Volt" så heter det inte RCA, det är bara det vanliga uttaget (lågnivå) som heter RCA.

På Hi-Volt tar man signal från stereons högtalarkablar istället för lågnivåkablarna. Det är en betydligt högre signalspänning i högtalarkablarna, men ljudet blir inte bättre av att använda den signalen eftersom stereon har förstärkt upp det lilla brus/oljud som alltid finns och när man då utnyttjar signalen i slutsteget så förstärks bruset/oljudet upp ännu mer.

Nu är det ju inte så att ljudet blir jättedåligt när man använder signal från högtalarkablarna, men har man tillgång till lågnivå (RCA) så är det bättre att använda den istället. smile

Viket slutsteg gäller det?

818 Inlägg
14 januari 2013
Pilz900 skrev:

(Bilen är ombyggd )

Då är det bara att räkna ut måtten som behövs för att uppnå den volymen Drönirettab räknade ut smile

61 Inlägg
14 januari 2013
jag får ut på ett ungefär 213Liter

Pilz900 skrev:

(Bilen är ombyggd )

Drönirettab skrev:
Mattii skrev:
Okej smile

Pilz900 skrev:

Vilken bil?

21 761 Inlägg
14 januari 2013
Pilz900 skrev:

(Bilen är ombyggd )

Då funkar det inte alls med mina lådvolymer. Lådan blir med alla saker inräknade ca 193 cm "lång" om man utgår ifrån de andra måtten.  hmm

Sök