8331
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

61 Inlägg
14 januari 2013
Vad är det som ställer till det? För trångt?  hmm

Drönirettab skrev:
Pilz900 skrev:
De spelrum jag har å lira på är
Längd: 125cm
Bredd Nere: 38cm
Bredd Uppe: 34cm
Höjd: 45cm

Höjden går nog att redigera lite om det behövs.

(Bilen är ombyggd )

Då funkar det inte alls med mina lådvolymer. Lådan blir med alla saker inräknade ca 193 cm "lång" om man utgår ifrån de andra måtten.  hmm

610 Inlägg
14 januari 2013
Pilz900 skrev:
Vad är det som ställer till det? För trångt?  hmm

Drönirettab skrev:
Pilz900 skrev:
De spelrum jag har å lira på är
Längd: 125cm
Bredd Nere: 38cm
Bredd Uppe: 34cm
Höjd: 45cm

Höjden går nog att redigera lite om det behövs.

(Bilen är ombyggd )

Då funkar det inte alls med mina lådvolymer. Lådan blir med alla saker inräknade ca 193 cm "lång" om man utgår ifrån de andra måtten.  hmm

Ja om den blir 193 och du bara har 125 så borde du kunna räkna ut de själv...

21 761 Inlägg
14 januari 2013
Totala lådvolymen blir för stor helt enkelt, det går inte att få till volymerna med dessa mått. Även 4:e ordningens bandpass (den första jag räknade på) blir för stor när det ska vara 2 st basar. Kan gå att minska ner volymerna på 4:e ordningens så att lådan får plats, men på bekostnad av den djupaste basen. hmm

79 Inlägg
14 januari 2013
Drönirettab skrev:
MekarVikke skrev:
Vet ej om detta blivit postat förut men skriver ändå. Vad är Hi-Volt RCA uttaget för något ?
Vad är skillnaden mellan hi-volt uttaget och det vanliga ?big_smile

När det är ett uttag för "Hi-Volt" så heter det inte RCA, det är bara det vanliga uttaget (lågnivå) som heter RCA.

På Hi-Volt tar man signal från stereons högtalarkablar istället för lågnivåkablarna. Det är en betydligt högre signalspänning i högtalarkablarna, men ljudet blir inte bättre av att använda den signalen eftersom stereon har förstärkt upp det lilla brus/oljud som alltid finns och när man då utnyttjar signalen i slutsteget så förstärks bruset/oljudet upp ännu mer.

Nu är det ju inte så att ljudet blir jättedåligt när man använder signal från högtalarkablarna, men har man tillgång till lågnivå (RCA) så är det bättre att använda den istället. smile

Viket slutsteg gäller det?

Okej, det är ett MDS Torque T1 big_smile

21 761 Inlägg
14 januari 2013
Står det inte "Hi Input"?

79 Inlägg
14 januari 2013
Drönirettab skrev:
Står det inte "Hi Input"?

Då du säger det så, ja det tror jag faktiskt:P

531 Inlägg
14 januari 2013
Måste fråga, när det står på mitt bilstereo att max effekt på dörrhögtalare man kan ansluta är 50w men är detta RMS watt eller MAX watt?
Nån som vet om biltemas dörrhögtalare är prisvärda? (frågan gäller både det dyrare och billigare paret)

61 Inlägg
14 januari 2013
Jaha det var så du tänkte! Jahopp, då jag är ute efter djup bas, ingen annan låda du kan rekommendera för basarna? Skulle va riktigt Schysst!
Drönirettab skrev:
Totala lådvolymen blir för stor helt enkelt, det går inte att få till volymerna med dessa mått. Även 4:e ordningens bandpass (den första jag räknade på) blir för stor när det ska vara 2 st basar. Kan gå att minska ner volymerna på 4:e ordningens så att lådan får plats, men på bekostnad av den djupaste basen. hmm

1 926 Inlägg
14 januari 2013
Någon mer än jag som märker STOR skillnad ljudmässigt mellan spotify gentemot tex SD-kort?

55 Inlägg
15 januari 2013
Spelis skrev:
Någon mer än jag som märker STOR skillnad ljudmässigt mellan spotify gentemot tex SD-kort?

ja!.. bästa är SD kort eller usb enligt mig...

577 Inlägg
15 januari 2013
usb med flac låtar på tycker jag om bäst smile

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Ubåtsingenjör
7 384 Inlägg
15 januari 2013
tkr bäst om cd ja

610 Inlägg
15 januari 2013
volvoglracing skrev:
Måste fråga, när det står på mitt bilstereo att max effekt på dörrhögtalare man kan ansluta är 50w men är detta RMS watt eller MAX watt?
Nån som vet om biltemas dörrhögtalare är prisvärda? (frågan gäller både det dyrare och billigare paret)

Max watt. Ca 10-20 rms brukar de va beroende på stereo/märke

1 926 Inlägg
15 januari 2013
vongyllis skrev:
Spelis skrev:

ja!.. bästa är SD kort eller usb enligt mig...

Samma här, blev lite besviken på spotify faktiskt. Har alltid bojkottat det men tänkte att man kan väl testa då. Men i bilen får de fortsätta vara SD-kort

664 Inlägg
15 januari 2013
Va?!? Spotify med high quality + beats låter förjävla bra i både min och farsans v60 tongue iofs är det väl beats som gör det tar man bort låter det burkigt..

62 Inlägg
15 januari 2013
drewN skrev:
Ljud-fan skrev:
drewN skrev:
Hej! Har en litet problem med mitt ljud i bilen, det spelar inte längre sad
Flyttade det från min gamla bil (Saab 900ng) till min nya (Saab 9-5og) har exakt samma setup som i 900:an men det spelar inte alls bra längre. I 900:an så flyttade det luft så det räckte men nu ingenting. Det enda jag har ändrat är huvudenheten, men så stor skillnad ska det väl inte va? Tack!

Edit: det är en sluten låda med en 12" B2 Audio och ett Zachry R1500D

har du jordat bra så du får riktigt med effekt? 900an är ju bra mycket mindre bil så blir väll annorlunda när du sätter in den i en större bil (inte säker bara gissning)

Jorden är det inte, har kollat den ett flertal gånger redan. Har jordat i bältesfästet.

M_icke_ skrev:
Hur har du basen riktad?

Har den riktad mot bakluckan. Har insynsskydd i skuffen men blir ingen skillnad med eller utan sad

Ingen som har fler förslag? sad

Mercedes-Benz, Das Beste oder nichts.

818 Inlägg
15 januari 2013
drewN skrev:
drewN skrev:
Ljud-fan skrev:

har du jordat bra så du får riktigt med effekt? 900an är ju bra mycket mindre bil så blir väll annorlunda när du sätter in den i en större bil (inte säker bara gissning)

Jorden är det inte, har kollat den ett flertal gånger redan. Har jordat i bältesfästet.

M_icke_ skrev:
Hur har du basen riktad?

Har den riktad mot bakluckan. Har insynsskydd i skuffen men blir ingen skillnad med eller utan sad

Testa med en annan stereo om du har tillgång till det smile

62 Inlägg
15 januari 2013
rasurbo skrev:
drewN skrev:
drewN skrev:
Ljud-fan skrev:

Testa med en annan stereo om du har tillgång till det smile

Får väl göra det, tycker inte att det borde vara det. Den jag har nu är helt ny, jvc KW-600BT. Den är ställd på subwoofer i inställningarna för rear-output. Har det nån betydelse? smile

Mercedes-Benz, Das Beste oder nichts.

983 Inlägg
15 januari 2013
Allt hänger på kvalitén på låtarna. Visst spotify kanske ite har bästa kvalitén men möjligheten till att söka på låter man vill lyssna på .
Dock så föredrar jag en riktig cd skiv ingen bränd alltså.

1 926 Inlägg
15 januari 2013
Toddemannen skrev:
Va?!? Spotify med high quality + beats låter förjävla bra i både min och farsans v60 tongue iofs är det väl beats som gör det tar man bort låter det burkigt..

Precis så sa mina kompisar också till jag spela för dom wink

Och ja, jag har högsta kvaliten, har testat olika eq på stereon etc men SD-kortet är ändå bättre.
Kanske har med telefonen att göra, vad vet jag. Har en S3a om det spelar någon roll

Sök