5890
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 024 Inlägg
4 februari 2013
Inga problem att använda den kabeln sålänge den är tillräckligt grov. Behöver inte isoleras med eltejp heller om det är en jordkabel. Som med all annan jordning av slutsteg så handlar det om att ha minst lika grov jord som pluskabeln, använda korrekta kabelskor och fästa den där det finns rejält gods, tex i bältesfästena och slipa bort färgen där för att få korrekt kontakt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 712 Inlägg
4 februari 2013
Expoze skrev:
Inga problem att använda den kabeln sålänge den är tillräckligt grov. Behöver inte isoleras med eltejp heller om det är en jordkabel. Som med all annan jordning av slutsteg så handlar det om att ha minst lika grov jord som pluskabeln, använda korrekta kabelskor och fästa den där det finns rejält gods, tex i bältesfästena och slipa bort färgen där för att få korrekt kontakt.

Det som det lär bli att göra..

+ kabeln är för närvarandra 20mm2 och det räcker väl rätt så bra för 600 watt?

Då kablen är ca 1,5 meter och skall kortas ner ?

Jorden kommer vara 20/25mm2 och vara 1,5-2 meter högst..

Och vara minst 20mm2 och de "kabelskor" jag använder är stora saker i bly.. ( vet ej om det är bra ledningsförmåga? )
stället jag köper på ( battsam ) Har bara dem och de är rätt så massiva..

Och jordar redan i bältespunkten men kommer slipa bort ännu mer färg när jag fixar nya kablar!

Så det är med andra ord bara att köra på ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

21 761 Inlägg
4 februari 2013
Bly har inte så väldigt hög ledningsförmåga när man jämför med tex koppar, men eftersom det gäller kabelskor så blir det inga "avstånd" att prata om och därför ska det funka utan problem. Batteripolerna är oftast gjorda av bly, tänk på det. smile

2 712 Inlägg
4 februari 2013
Drönirettab skrev:
Bly har inte så väldigt hög ledningsförmåga när man jämför med tex koppar, men eftersom det gäller kabelskor så blir det inga "avstånd" att prata om och därför ska det funka utan problem. Batteripolerna är oftast gjorda av bly, tänk på det. smile

Jo det va det jag tänkte på.. batteripolerna är ju oftast i bly som sagt.. då måste det ju ändå leda okej  på korta avstånd smile

322 Inlägg
5 februari 2013
Heej igen!

Jag har märkt en sak från mina basar, det är att dom ej slår i takt!?.
När jag öser på med högre volym så slår den högra basen lite slöare en den andra..
Märket på basarna är Kicker Comp 12" spelas med ett slutsteg från GAS som ger ut 700watt i 4 ohm och 1200watt i 2ohm men tror det är 4ohm kopplat. Det känns som om det är läckage också från den högre basen.. vet inte om det gör mycket ?, Det är en sluten låda.

Också basarna startar en liten stund efter jag startat bilen, en liten "delay" innan dom drar igång på någon sekund efter själva ljudet kommer in, någon som vet varför ?,

Tack!

Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 februari 2013
Antagligen för att slutsteget startar en liten stund efter du startat bilen wink

Ett läckage är aldrig bra och kan orsaka fenomenet. Vad är det mer exakt för steg och hur har du kopplat?
Senast redigerat av Nitromast (5 februari 2013)

322 Inlägg
5 februari 2013
Nitromast skrev:
Antagligen för att slutsteget startar en liten stund efter du startat bilen wink

Ett läckage är aldrig bra och kan orsaka fenomenet. Vad är det mer exakt för steg och hur har du kopplat?

Här är det GAS Silver 2400D https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185138/185138-cc15996c4f004e3b704c4612c809fc42.jpg

här är ett videoklipp där man ser lite hur jäkla otaktigt dom slår! i början är det sen kan du spola till 30 sek in i klippet då basen kommer igen smile
https://www.youtube.com/watch?v=oPIdSPtXAq8

och så här kopplade jag in basarna till steget (skruven slutade ta gänga så bytte ut den)
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185138/185138-44462215562271f0825873c8ecdad541.jpg
Senast redigerat av WarMachineZ (5 februari 2013)

Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 februari 2013
Det blir alltid konstigt på film. Om du vet att du har läckage och vart, fixa det!

322 Inlägg
5 februari 2013
Nitromast skrev:
Det blir alltid konstigt på film. Om du vet att du har läckage och vart, fixa det!

Det är det som är så svårt eftersom det är rätt djup, asså stor rörelse.. svårt att avgöra om det är från basen man känner att det "blåser" eller om det är från ett läckage..och det är ju tyg, går det ta sillikon runt ändå ? hörde från en polare att det är mer för trälådor ? yikes eller blir bättre

Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 februari 2013
WarMachineZ skrev:
Nitromast skrev:

Det är det som är så svårt eftersom det är rätt djup, asså stor rörelse.. svårt att avgöra om det är från basen man känner att det "blåser" eller om det är från ett läckage..och det är ju tyg, går det ta sillikon runt ändå ? hörde från en polare att det är mer för trälådor ? yikes eller blir bättre

Men lådan är väl byggd i trä iaf? Den kan ju inte vara byggd i tyg.... Akryl, limpistol är nog bättre än just silikon även om silikon tätar det med.. Dom får ju samma effekt åtminstonde. Är det inte läckage och varsin kammare så tror jag mer på synvilla. Låter det illa?

1 523 Inlägg
5 februari 2013
Men smurf!!
Det är ett monoblock!

du kopplar ena basen på ena +/- och den andra basen på dom andra +/-
inte så där!

322 Inlägg
5 februari 2013
Noiseprojekt skrev:
Men smurf!!
Det är ett monoblock!

inte så där!

Oj!, Nee jag har ingen aning, var inte jag som kopplade in det, tog bara efter det som jag hade innan, (hade 2kanaligt då), kan det vara detta som gör att dom slår i otakt kanske ?

Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star

322 Inlägg
5 februari 2013
Nitromast skrev:
WarMachineZ skrev:
Nitromast skrev:

Men lådan är väl byggd i trä iaf? Den kan ju inte vara byggd i tyg.... Akryl, limpistol är nog bättre än just silikon även om silikon tätar det med.. Dom får ju samma effekt åtminstonde. Är det inte läckage och varsin kammare så tror jag mer på synvilla. Låter det illa?

Jaa självklart äre ju trä under haha lol Nja man såg i verkligheten mer tydligt att det slog i otakt, men ska pröva att ta och täta (kan ju aldrig skada att vara på säkra sidan tongue, och koppla om som Noiseprojekt skrev så ska vi se om det blir bättre smile

Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star

2 712 Inlägg
5 februari 2013
Noiseprojekt skrev:
Men smurf!!
Det är ett monoblock!

inte så där!

Mitt Hollywood HXA 2K har exakt samma kopplingar och för att koppla t ex 1 ohm fick jag koppla på ett speciellt sätt som de visades i manualen...

på de va de -- ++ tro jag.. och då satte man på de yttersta samt en liten "bygel" imellan de inre.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
5 februari 2013
amoreex skrev:
Noiseprojekt skrev:
Men smurf!!
Det är ett monoblock!

inte så där!

Mitt Hollywood HXA 2K har exakt samma kopplingar och för att koppla t ex 1 ohm fick jag koppla på ett speciellt sätt som de visades i manualen...

på de va de -- ++ tro jag.. och då satte man på de yttersta samt en liten "bygel" imellan de inre.

Monoblock har fler utgångar för att underlätta inkoppling av flera basar Thats it! Dom sitter fortfarande ihop inuti steget.
Sen är det inte slutsteget som bestämmer vad man har för belastning (Ohm) det är basarna's spolar som står för de.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

2 712 Inlägg
5 februari 2013
Streethawk skrev:
amoreex skrev:
Noiseprojekt skrev:
Men smurf!!
Det är ett monoblock!

inte så där!

Monoblock har fler utgångar för att underlätta inkoppling av flera basar Thats it! Dom sitter fortfarande ihop inuti steget.
Sen är det inte slutsteget som bestämmer vad man har för belastning (Ohm) det är basarna's spolar som står för de.

Jo självklart vet jag att det är basarna som styr vilken ohm det är..

Men då lådan jag köpte just då va på 1ohm, och för att koppla in 1 + och - till steget stod det i manualen att det skulle sitta så..

Kan vara olika från steg till steg..

682 Inlägg
5 februari 2013
Är den på 1 ohm är den redan kopplad innuti lådan och sen ut i en lätt-anslutning?

Isåfall är det bara att koppla på + på + på steget och - på - på steget. 

Paralell&Seriekoppling görs bara mellan elementen. Har fabriken redan gjort detta är de kopplade innuti lådan och sen ut till en "snabbkoppling"

86 Inlägg
5 februari 2013
Hejsan

Sätter mig och skriver ett inlägg eftersom jag har sökt men hittar inget och finns inget Aktuellt på google någonstans!

Nu är det så att jag sitter och kollar runt på bilhögtalare och måste nu veta vad det är för storlek på alla högtalare i min saab 9-5 04.

jag har AS1 alltså högtalare i panelen höger och vänster och bakdörrarna men läste gammalt om att det är 3,5 fram i panelen och sen att det ska vara 4 tum i bakdörrarna och sen såg jag att det skulle vara 5,25 tum och undrar nu vilket som är rätt.

Skulle vara mycket tacksam för ett svar pga att jag skulle behöva beställa ikväll!

MVH

Alex

2 712 Inlägg
5 februari 2013
Volvo1998 skrev:
Hejsan

Sätter mig och skriver ett inlägg eftersom jag har sökt men hittar inget och finns inget Aktuellt på google någonstans!

Nu är det så att jag sitter och kollar runt på bilhögtalare och måste nu veta vad det är för storlek på alla högtalare i min saab 9-5 04.

jag har AS1 alltså högtalare i panelen höger och vänster och bakdörrarna men läste gammalt om att det är 3,5 fram i panelen och sen att det ska vara 4 tum i bakdörrarna och sen såg jag att det skulle vara 5,25 tum och undrar nu vilket som är rätt.

Skulle vara mycket tacksam för ett svar pga att jag skulle behöva beställa ikväll!

MVH

Alex

Troligtvis är det samma som i min 00a..

3,5 tum där framme ja,
5,25 tum i bakdörrarna.
6x9 i hatthyllan.

Trodde med det va 4 tum i bakdörrarna men när jag öppnade och testade med ett par 4tummare jag hade liggandes va de på tok för små.. hade sån tur väl 5,25 också.

6 Inlägg
5 februari 2013
Tjena smile tänkte kolla fall någom vet hur många mm det går på 1 mm2 ? för fick tebax mitt slutsteg idag från reparation å de stog att den fick förlite jorda eller pluss så tänkgte skaffa grövre kablar till det smile kan inte så mycket om detta än wink

Sök