4078
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

45 Inlägg
3 mars 2013
Halloj folks! Jag köpte nyligen en civic som har 2 st 6,1"(?) i hatthyllan. Dom sitter där helt lösa, utan sladdar eller nånting. Har aldrig dragit kablar, eller pillat med en bil, så någon som vill hjälpa guida mig koppla in dom?

Vart får jag tag i sånna kablar? Hur långa kommer jag behöva? Vartifrån ska jag dra dom? Tack på förhand!

43 Inlägg
3 mars 2013
caffo skrev:
Halloj folks! Jag köpte nyligen en civic som har 2 st 6,1"(?) i hatthyllan. Dom sitter där helt lösa, utan sladdar eller nånting. Har aldrig dragit kablar, eller pillat med en bil, så någon som vill hjälpa guida mig koppla in dom?

Vart får jag tag i sånna kablar? Hur långa kommer jag behöva? Vartifrån ska jag dra dom? Tack på förhand!

Börja med att kontrollera att bilen har stöd för dessa 2 extra högtalare. Alltså måste huvudenheten (steteron) ha lediga uttag till högtalarna för att det ska fungera.
Ifall du har ett slutsteg i bilen så kan du koppla in dessa i den ifall det finns eldiga uttag.

Ifall inget av detta finns så kan du skaffa dig ett litet slutsteg som kan driva dessa. Jag rekomenderar Mutant NW208sp som jag själv använder till mina koaxiler bak.
För att koppla in detta kan bli krångligt. Men det finns en del trådar om hur man kopplar in ett slutsteg och baslåda. Det är mer eller mindre likadant med dina högtalare.

43 Inlägg
3 mars 2013
Det blir ett dubbelinlägg nu men har en egen fråga också.

Var får man tag på filt som man klär baslåda och hyllor till slutstegen ifrån? jag har kollat på olika hemsidor men dessa vill ha 700kr för 4*1m filt och detta är ju inte ett vettigt pris. Så var får man tag på detta? Det ska inte vara dämpande eller något sådant utan bara klä en hylla med 2 slutsteg

16 197 Inlägg
3 mars 2013
DeathDevil skrev:

Var får man tag på filt som man klär baslåda och hyllor till slutstegen ifrån? jag har kollat på olika hemsidor men dessa vill ha 700kr för 4*1m filt och detta är ju inte ett vettigt pris. Så var får man tag på detta? Det ska inte vara dämpande eller något sådant utan bara klä en hylla med 2 slutsteg

de brukar kostar 150-200kr per meter.   150cm bred.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

43 Inlägg
3 mars 2013
evilaudio skrev:
DeathDevil skrev:

de brukar kostar 150-200kr per meter.   150cm bred.

Det va det jävligaste. Får väl åka till någon affär i närheten då och köpa det för det priset. Låter bara dyrt i mina öron då man kan få tag i annat tyg för 40 kr metern:D

517 Inlägg
3 mars 2013
Biltema har i svart mörkgrått eller grått för 109kr den biten har måtten 200x142cm och jag har varit supernöjd med den och många jag känner likaså så ingen skitprodukt smile
Senast redigerat av volvoraggaren80 (3 mars 2013)

16 197 Inlägg
3 mars 2013
volvoraggaren80 skrev:
Biltema har i svart mörkgrått eller grått för 109kr den biten har måtten 200x142cm och jag har varit supernöjd med den och många jag känner likaså så ingen skitprodukt smile

lätt att klä med men HOPPLÖS att hålla ren..

DLS matta är GRYM.

517 Inlägg
3 mars 2013
inte ett dugg svårt å hålla rent bara dammsuga när det behövs och om den blir smutsig använd skumtvätt för bil och damsug sen som nytt tongue

16 197 Inlägg
3 mars 2013
volvoraggaren80 skrev:
inte ett dugg svårt å hålla rent bara dammsuga när det behövs och om den blir smutsig använd skumtvätt för bil och damsug sen som nytt tongue

om du jämför med DLS så..  tro mig.. har testat de mesta va gäller denna typ av mattor.
Senast redigerat av evilaudio (3 mars 2013)

28 Inlägg
3 mars 2013
Hejhej!

Kika gärna in här och hjälp mig smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p3614318

MVH Niklas

322 Inlägg
4 mars 2013
Tjena, har tänkt bygga ett litet annorlunda ljudsystem till min Mercedes C200 W202, har tänkt bygga så den är i hatthyllan med låda undertill med universall måttet på ca 60 liter låda, då är min fråga, tror ni denna basen kommer spela bra ? och om den kommer funka bra till mitt steg

Bas : http://www.mds.se/product.html/mds-mds- … rettyPhoto

Slutsteg : Gas Silver 2400D 4ohm 700watt 2ohm 1200watt.

Hade tänkt spela i 2ohm

Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star

596 Inlägg
5 mars 2013
Hej jag ska koppla in ett hollywood hxa3k och ett zachry 4-kanls på 4*75w tro ja de va. och undrar om jag kan dra fram en 50mm2 och sen dela den å driva båda stegena?

9 Inlägg
5 mars 2013
Hej har två autostudio e10-r i bilen men när jag koppla in de så spela dom olika och spela jätte lågt. Kör med ett autostudio 4.6 slutsteg till de och en 30mm strömkabel till de. Fick även ett annat problem när jag hade hållt på ett tag att de slog lite i bassarna fast jag inte spela. Så undra varför som spelar så lågt och olika när man spelar och vad de kan va för fel när de slår i basarna fast jag inte spelar? 
Steget har 4 kanaler men bryggar de på två smile basarna sitter i en portad låda på 53 liter smile tack på förhand smile

43 Inlägg
6 mars 2013
Jag har en baslåda ståendes till ett suroundsystem på vinden som jag tänkte att jag kunde använda i bilen tills min andra bas kommer. Men är detta möjligt att göra?
Det borde ju gå med tanke på att det är en passiv bas så det borde ju inte vara något problem men vill inte ha sönder den så bättre att fråga först någon som vet:D

55 Inlägg
6 mars 2013
har en tjock + kabel som jag inte får under någon list eller på nått sätt kan gömma..

så undrar om man kommer igenom besiktningen om kabeln ligger löst vid gasen?..

(har självklart sett till att den inte kan trassla in sig i gasen eller broms)
Senast redigerat av vongyllis (6 mars 2013)

610 Inlägg
6 mars 2013
vongyllis skrev:
har en tjock + kabel som jag inte får under någon list eller på nått sätt kan gömma..

Lägg den så långt till höger som möjligt och dra den under mattan bak till skuffen (alltså i mitten av bilen)

55 Inlägg
6 mars 2013
Ljud-fan skrev:
vongyllis skrev:

Lägg den så långt till höger som möjligt och dra den under mattan bak till skuffen (alltså i mitten av bilen)

de har jag gjort.. fast undermattan går inte..

undrar mest om de vid pedalerna hmm aja märker väll i morron smile

43 Inlägg
6 mars 2013
vongyllis skrev:

Löst är nog tveksamt. Men fäster du upp den på något sätt så att den inte tar emot på något sätt så ska det inte vara något problem. Du kan fästa upp den genom lite lim, silvertejp, buntband m.m. som går att fästa med. I värsta fall kan du lägga den under mattan ifall du har en sådan där. (klädseln och inte mattan som man tar in och ut)

Fotograf
1 319 Inlägg
6 mars 2013
vongyllis skrev:

aldrig varit med om att nån brytt sig om mina kablar. bara som du säger att dom inte kan störa körningen.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

55 Inlägg
6 mars 2013
DeathDevil skrev:
vongyllis skrev:

Löst är nog tveksamt. Men fäster du upp den på något sätt så att den inte tar emot på något sätt så ska det inte vara något problem. Du kan fästa upp den genom lite lim, silvertejp, buntband m.m. som går att fästa med. I värsta fall kan du lägga den under mattan ifall du har en sådan där. (klädseln och inte mattan som man tar in och ut)

Nu hinner jag inte och inte imorgon. Åker bara te besiktningen . Lämnar bilen där sen te jobbet ..så får jag väll se vid 4 då :-). Vore surt om man fick en 2:a ppå de men tror nog aldrig de blir ombesikning  dock :-) .

Sök