5173
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

125 Inlägg
9 oktober 2013
Rullar kanske in en audi a4 avant 1.8t 1997-98 på gården inom några dagar, någon som vet uppskattningsvis hur mycket silent coat det går åt att täcka i princip hela bilen? tänkte bagage, golv, tak och dörrar. Om summan landar på 2-3000  känns det som att jag kan lägga dessa på pengar på en bra huvudenhet.. Vad tycker ni?

Hur långt räcker 8-12kvm dämpmatta till en avant?

Mvh

1 426 Inlägg
9 oktober 2013
mrtmontana skrev:
Rullar kanske in en audi a4 avant 1.8t 1997-98 på gården inom några dagar, någon som vet uppskattningsvis hur mycket silent coat det går åt att täcka i princip hela bilen? tänkte bagage, golv, tak och dörrar. Om summan landar på 2-3000  känns det som att jag kan lägga dessa på pengar på en bra huvudenhet.. Vad tycker ni?

Mvh

nu vet jag inte hur stor en a4 avant är inuti men dämpande min 850 med brls silent coat big pack
5 paket~ beroende på hur mycket du ska dämpa hur noggrant osv

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … matta.html
Senast redigerat av Jockk3 (9 oktober 2013)

158 Inlägg
9 oktober 2013
Tjena! Har en Volvo 945 å har börjat bygga ljud. Dämpat hela Skuffen med silentcoat vibromattor nästa är soundabsorber som nytt "projekt". Spelar hur fint som helst. Inget skrammel från bagagelucka eller tanklocket eller sidor. Bara taket som flexar när man spelar på.
MEN det finns en sak som vibrerar... Som några kanske vet sitter det övertrycksventiler i Skuffen på 945? Någon som vet hur man får dem att sluta vibrera.. Och jag vill helst inte täppa igen dom.. Hehe
Tacksam om ni har något tips! smile

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1

242 Inlägg
9 oktober 2013
mrtmontana skrev:

Mvh

Tjena jag har precis dämpat min audi a4b6 Avant -04 med silent coat 12kvm
Med fördelningen

Tak 2kvm 1 lager +2 lager på vissa ställen
Golv 3kvm 1 lager från torpeden till baksätet
Skuffwn 2kvm 1lager
Hö fram+hö bak dörr 1,5kvm 2-3 lager endast ytterplåt
Vä fram+vä bak dörr 1,5kvm 2-3 lager endast ytterplåt
Sen 2kv över som ska läggas på innerplåten i dörrarna

Så 12kvm gick åt till hyffsat däpning av en audi a4 b6 avant
2100kr
Pluss lite filt matta jag köpte på feltema och la i taket

Kolla gärna in mitt projekt då jag bygger ljud smile

Creator of Baked|Society
A4 B6 avant Carbon edition!
Stor Ombyggnad av ljudet inom kort
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280228

125 Inlägg
9 oktober 2013
Jockk3 skrev:
mrtmontana skrev:

Mvh

nu vet jag inte hur stor en a4 avant är inuti men dämpande min 850 med brls silent coat big pack

Tack för svar, jag tänkte mer på om det är värt det, den har gått 27 000 mil den är chippad och om motorn skulle haverera så har jag lagt ner ungefär 3000 på silent coat som inte går att återanvända?
Ice-ice skrev:
Med fördelningen

Skuffwn 2kvm 1lager

2100kr

Härligt, ska kolla in ditt projekt, 2000kr kan jag lägga ut för att dämpa. Det blir värt i längden tack för din input (:
Senast redigerat av mrtmontana (9 oktober 2013)

1 426 Inlägg
9 oktober 2013
mrtmontana skrev:
Jockk3 skrev:
mrtmontana skrev:

Mvh

Tack för svar, jag tänkte mer på om det är värt det, den har gått 27 000 mil den är chippad och om motorn skulle haverera så har jag lagt ner ungefär 3000 på silent coat som inte går att återanvända?
Ice-ice skrev:
Med fördelningen

Skuffwn 2kvm 1lager

2100kr

Härligt, ska kolla in ditt projekt, 2000kr kan jag lägga ut för att dämpa. Det blir värt i längden tack för din input (:

finns ju ingen ide att lägga några pengar på bilen om du är rädd för att motorn ska gå tongue
hur många a4 finns det inte på marknaden som du kan ta en fräsch motor ifrån?

1 426 Inlägg
9 oktober 2013
vad för batterier ska man välja mellan Biltemas AGM eller Tudor exide?

242 Inlägg
9 oktober 2013
Jockk3 skrev:

Körde med ett AGM 70ah från biltema
Körde ett T5 steg i 1ohm emelanåt fast oftas 4ohm
Och ett gas silver 200.4 steg i 4ohm utan blinkningar i lampor eller spänningafall under 12v

Så jag kan rekomendera detta batteri

Med vänlig hälsning, Ice-Ice

Creator of Baked|Society

1 426 Inlägg
9 oktober 2013
Ice-ice skrev:
Jockk3 skrev:

Körde med ett AGM 70ah från biltema
Körde ett T5 steg i 1ohm emelanåt fast oftas 4ohm
Och ett gas silver 200.4 steg i 4ohm utan blinkningar i lampor eller spänningafall under 12v

Så jag kan rekomendera detta batteri

Med vänlig hälsning, Ice-Ice

då jag sitter redan på 1 tudor exide och 1 95 ah agm biltema batteri så blir ett till 95ah sen får tudor batteriet vara reserv

21 761 Inlägg
9 oktober 2013
Fast "Tudor Exide" är ju inte riktigt rätt benämning, antingen heter det Tudor eller så heter det Exide. smile

Har själv inte testat Biltemas AGM-batterier, men de fungerar säkert bra och har du redan ett så borde det funka utan bekymmer med ett till.

Team Obror
186 Inlägg
9 oktober 2013
Jag har en 16 kvadrat +kabel som ska driva ett kenwood kac-9152D som i sin tur ska driva 2st gas silver 12"

Behöver jag en grövre +kabel?

wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

1 426 Inlägg
9 oktober 2013
Drönirettab skrev:
Fast "Tudor Exide" är ju inte riktigt rätt benämning, antingen heter det Tudor eller så heter det Exide. smile

Har själv inte testat Biltemas AGM-batterier, men de fungerar säkert bra och har du redan ett så borde det funka utan bekymmer med ett till.

är ett tudor står exide på det därför skrev jag det tongue

fixade 2+/2- terminaler från skyllermarks hoppas de funkar lika bra som man hört.

1 426 Inlägg
9 oktober 2013
Detoxedz skrev:
Jag har en 16 kvadrat +kabel som ska driva ett kenwood kac-9152D som i sin tur ska driva 2st gas silver 12"

japp beroende på hurlång kabeln ska vara men under 2 meter räcker väl 20 kvadrat annars 33mm +

Team Obror
186 Inlägg
9 oktober 2013
Jockk3 skrev:
Detoxedz skrev:

japp beroende på hurlång kabeln ska vara men under 2 meter räcker väl 20 kvadrat annars 33mm +

Kan du utveckla lite? Skulle det inte gå att spela på 16 kvadrat?

1 426 Inlägg
9 oktober 2013
Detoxedz skrev:
Jockk3 skrev:
Detoxedz skrev:

Kan du utveckla lite? Skulle det inte gå att spela på 16 kvadrat?

sätter du på för klen kabel på grejerna får du ju spänningsfall
minst 20mm kvadrat!
Senast redigerat av Jockk3 (9 oktober 2013)

2 024 Inlägg
9 oktober 2013
Detoxedz skrev:

Steget kan dra 60A som mest och en 16mm2 får du säkra till 80A så det bör funka. Är dock ingen nackdel att dra grövre om man har möjlighet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

21 761 Inlägg
9 oktober 2013
Jo, det står att steget drar 60 A som mest, men räknar man på 900 W och 14,4 V så blir det 78 A om verkningsgraden är 75%. Ett "ordinärt" steg som arbetar i klass D kan visserligen ha lite högre verkningsgrad än så, men då gäller det i princip aldrig vid sin lägsta tillåtna impedans.

Även om det är svårt att verkligen få ut all RMS-effekt som står i specen (pga att spänningen i bilen i princip aldrig ligger på 14,4 V vid såna strömmar och att basens impedans varierar med frekvensen) så vill åtminstone jag utgå ifrån den teoretiska ström som steget bör kunna dra utifrån den specade effekten kombinerat med rimlig verkningsgrad.

5 meter lång 16 mm2 kabel får teoretiskt ca 0,44 V spänningsfall vid 78 A strömförbrukning, vilket är "inom ramen" enligt många rekommendationstabeller. Personligen försöker jag hålla mig på 0,35-0,4 V som högst. Det ska som sagt fungera med 16 mm2 kabel, fast jag håller också med att grövre inte är någon nackdel. smile

Team Obror
186 Inlägg
10 oktober 2013
Drönirettab skrev:
Jo, det står att steget drar 60 A som mest, men räknar man på 900 W och 14,4 V så blir det 78 A om verkningsgraden är 75%. Ett "ordinärt" steg som arbetar i klass D kan visserligen ha lite högre verkningsgrad än så, men då gäller det i princip aldrig vid sin lägsta tillåtna impedans.

Även om det är svårt att verkligen få ut all RMS-effekt som står i specen (pga att spänningen i bilen i princip aldrig ligger på 14,4 V vid såna strömmar och att basens impedans varierar med frekvensen) så vill åtminstone jag utgå ifrån den teoretiska ström som steget bör kunna dra utifrån den specade effekten kombinerat med rimlig verkningsgrad.

5 meter lång 16 mm2 kabel får teoretiskt ca 0,44 V spänningsfall vid 78 A strömförbrukning, vilket är "inom ramen" enligt många rekommendationstabeller. Personligen försöker jag hålla mig på 0,35-0,4 V som högst. Det ska som sagt fungera med 16 mm2 kabel, fast jag håller också med att grövre inte är någon nackdel. smile

Okej låter rimligt, men om jag testar att koppla in allt hur märker jag om det får för lite ström?

242 Inlägg
10 oktober 2013
Detoxedz skrev:
Drönirettab skrev:

Okej låter rimligt, men om jag testar att koppla in allt hur märker jag om det får för lite ström?

Det blinkar och du riskerar att få spänningsfall vid stege som i sim tur kan göra så att du bränner högtalare och steg 
Det kommer ju funka fast imte optimalt fall du vill vrida upp vilymen

Mät med en Flúke
Senast redigerat av Ice-ice (10 oktober 2013)

Creator of Baked|Society

1 426 Inlägg
10 oktober 2013
hur många ampere ska man säkra upp en 50 kvadrats kabel? ska gå mellan batterierna fram och bak. (150,200,250?)

Sök