Är ute efter fint ljud med lite dunka dunka utan nå överdivet. Och detta ska sitta i en Golf 4 V6 4 motion så undrade om detta är något värt att ha? Eller är detta onödiga pengar på vad jag är ute efter?
Gladen basen vad är riktigt fin om man lyssnar på i princip alla som köpt den. Har inte hört någon som är missnöjd. Och steget har fin kvalité på ljudet också Om ja läser rätt så är den single 4ohm på basen och då skulle jag nog vilja ge gladen basen lite mer effekt om du vill driva den fullt ut. Men skulle absolut funka och låta bra rätta mig om jag har fel.
Har ett äldre blaupunkt gta 290 hemma (silvrigt) men utan säkringar i, det ska sitta dubbla säkringar. Någon som har något förslag på vilken ampere säkringarna skall ha?
Gladen basen vad är riktigt fin om man lyssnar på i princip alla som köpt den. Har inte hört någon som är missnöjd. Och steget har fin kvalité på ljudet också Om ja läser rätt så är den single 4ohm på basen och då skulle jag nog vilja ge gladen basen lite mer effekt om du vill driva den fullt ut. Men skulle absolut funka och låta bra rätta mig om jag har fel.
Framhögtalarna har ja ingen aning om.
Framhögtalarna är väl ok köpte dom några månader sen för 1500:- så dom borde ju hänga med. Men behöver jag verkligen mer effekt på basen? tänker steget lämnade ju ändå 600rms i 4ohm och d borde väl räcka för fullt ut???
Framhögtalarna är väl ok köpte dom några månader sen för 1500:- så dom borde ju hänga med. Men behöver jag verkligen mer effekt på basen? tänker steget lämnade ju ändå 600rms i 4ohm och d borde väl räcka för fullt ut???
Vad jag hört så tål gladen basen lite mer effekt än vad den är speccad till. Givetvis ren effekt ingen distad. Men de kommer säkert räcka och piska på basen hyfsat fullt ut men för de lilla extra skulle ja köpt ett steg som hade gett lite mer. Jag köper alltid steg som lämmnar en del över vad basen tål för att inte belaste steget 100%
Men som sagt de kommer piska på fint och du blir säkert nöjd!
jag har alltid köpt ett steg som lämnar runt 100-150 wrms mer än basens effekt
Har ett äldre blaupunkt gta 290 hemma (silvrigt) men utan säkringar i, det ska sitta dubbla säkringar. Någon som har något förslag på vilken ampere säkringarna skall ha?
Att försöka gissa sig till vilka säkringar det ska vara känns aningen riskabelt, men för att klara av den teoretiska strömmen som steget skulle kunna dra vid sin högsta RMS-effekt (dvs 350 W bryggat) räknat på 14,4 V matningsspänning och 55% verkningsgrad så verkar 44 A vara lämpligt.
2 st 25 A säkringar borde inte bli katastrofalt fel tycker jag.
Kopplade nyss in ett frontkit i bilen och bytte originalstereon mot en kenwood kdc-6051. Allt verkade okej tills jag skulle provlyssna. När jag "aktiverade" AUX:en i stereon så började de smälla väldigt högt och raskt i högtalarna.. Någon som vet varför??
Låter som att de distar. Kan de ha att göra med en dålig signalkälla? Jag vet inte men jag har också varit med om det men då får man spela på rätt duktigt. Vad har du för högtalare och vad delar du dom vid?
Nej, funderar på om huvudenheten är kaputt? Satte nämligen in en alpine cda-117 och då funkade det precis som det skulle. Det jag inte förstår är hur jag skulle kunna ha förstört kenwood HU:n när jag kopplade in allt så noga... Bra jordpunkter/kablar till både steg och stereo.
Ice-ice skrev:
huntelaar skrev:
snuttefjun skrev:
Kopplade nyss in ett frontkit i bilen och bytte originalstereon mot en kenwood kdc-6051. Allt verkade okej tills jag skulle provlyssna. När jag "aktiverade" AUX:en i stereon så började de smälla väldigt högt och raskt i högtalarna.. Någon som vet varför??
Låter som att de distar. Kan de ha att göra med en dålig signalkälla? Jag vet inte men jag har också varit med om det men då får man spela på rätt duktigt. Vad har du för högtalare och vad delar du dom vid?
Låter det lika dant på radioläget eller är det endast på AUX läget ?
Det började när jag aktiverade aux läget. Och nu låter det likadant så fort stereon startas...
Ska nog skicka den på felsökning!
En extra fråga förresten. Jag tyckte att jag hade både bättre ljudkvalité och mer tryck i basen när jag använde min kenwood stereo än med alpine cda-117 HU:n ... är detta möjligt eller är det bara jag som får för mig saker?
Att försöka gissa sig till vilka säkringar det ska vara känns aningen riskabelt, men för att klara av den teoretiska strömmen som steget skulle kunna dra vid sin högsta RMS-effekt (dvs 350 W bryggat) räknat på 14,4 V matningsspänning och 55% verkningsgrad så verkar 44 A vara lämpligt.
2 st 25 A säkringar borde inte bli katastrofalt fel tycker jag.
Danke! Nu fick jag veta att slutsteget inte ska fungera... Frågan är om de är värt att felsöka komponenterna och byta ut dem? Skulle tro att steget blivit överbelastat. Kan kolla imorgon om protect lampan lyser eller om de är helt dött!
Edit: visst är det ett gammalt steg, men jag har egentligen inget att förlora!
En extra fråga förresten. Jag tyckte att jag hade både bättre ljudkvalité och mer tryck i basen när jag använde min kenwood stereo än med alpine cda-117 HU:n ... är detta möjligt eller är det bara jag som får för mig saker?
Sanningen är snarare att Alpinespelaren spelade registren förutom bas bättre/tydligare än Kenwooden och då kan man uppfatta det som att basen "försvinner".
Hur tydligt sådant märks beror på övriga komponenter, installation och justering.
Pierre
Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Kör själv med den kablen i min bil tycker den verkar bra, glöm inte remotekabel bara (been there..) blev skillnad på ljudet mot min gamla autoleadskabel men om det är placebo eller ej kan jag inte svara på