6663
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 426 Inlägg
16 november 2013
EmPaZz skrev:
Carl7 skrev:
EmPaZz skrev:

Jorden är okej , har flyttat den till lite olika ställen. baklampa , mot slipad plåt.. händer fortfarande ingenting utan den bara bombar. protect lampan lyser inte??

Om du kopplar ur lågnivå-kablarna slutar det då?

Ja de är de det gör.. basen funkar hur bra som helst i brorsans bil så de måste vara något med bilfan men har ingen aning , är inte så bra på sånt:P

prova jorda lågnivån förmodligen bränt signaljorden

403 Inlägg
16 november 2013
Jockk3 skrev:
EmPaZz skrev:
Carl7 skrev:

Om du kopplar ur lågnivå-kablarna slutar det då?

Ja de är de det gör.. basen funkar hur bra som helst i brorsans bil så de måste vara något med bilfan men har ingen aning , är inte så bra på sånt:P

Då får du in störningar via lågnivån. Antingen är kabeln dålig eller så är det något som stör.

Kolla så att du inte har några strömkablar i närheten. Man kan också testa genom att dra kabeln utanför bilen om den räcker.

53 Inlägg
16 november 2013
Hej slängde in  baslåda o steg i service bussen, och tänkte kolla om nån har koll på hur jag ska koppla basen?.
Är dubbla talspolar på den.

Spec. basen
Specifikation [LW1049 10"]

- Diameter: 10" (250mm), monteringsdjup: 155mm.

- Effekttålighet: 1000W MAX / 500W RMS.

- Impedans: 2x4Ω.

- Magnetvikt: 70+70Oz.

- Pressad PP kon för optimal aerodynamik, och snyggaste design.

- Dubbla 2" värmetåliga talspolar.

- Fs:26.9, Qms:5.23, Qes:0.89, Qts:0.76, Vas (Cu ft)2.394.

- SPL: 83.5dB.

Slutsteg  Mds x1

Tillverkare    MDS                                      Linkbar    Nej
Typ    Klass – AB.                              RMS Linkat    N/A
Antal kanaler 1 st                             Max effekt linkat    N/A
Lägsta belastning 2 Ohm                     Filter    LPF, HPF
RMS 1 Ohm N/A.                               Subsonic    Ja
RMS 2 Ohm 1 x 200W                                
RMS 4 Ohm 1 x 150W                            Dimensioner    270x253x53mm
RMS Effekt bryggat 1 x 200W i 2 Ohm    Vikt    2,7kg
Max Effekt    1 x 500W                            Säkring    50A
THD %    1,00%                            

Tack på förhand.  /Fredrik

---PB-Performance--- Sponsorer 2011 Däckcity-Bestparts.se-streetperformance.se-Dekaltrim.nu-www.camflow.se-www.twsdack.se-www.spacer.se-www.aigloowdesign.com-

1 426 Inlägg
16 november 2013
SupraXtreme skrev:
Hej slängde in  baslåda o steg i service bussen, och tänkte kolla om nån har koll på hur jag ska koppla basen?.
Är dubbla talspolar på den.

Spec. basen
Specifikation [LW1049 10"]

- Diameter: 10" (250mm), monteringsdjup: 155mm.

- Effekttålighet: 1000W MAX / 500W RMS.

- Impedans: 2x4Ω.

- Magnetvikt: 70+70Oz.

- Pressad PP kon för optimal aerodynamik, och snyggaste design.

- Dubbla 2" värmetåliga talspolar.

- Fs:26.9, Qms:5.23, Qes:0.89, Qts:0.76, Vas (Cu ft)2.394.

- SPL: 83.5dB.

Slutsteg  Mds x1

Tillverkare    MDS                                      Linkbar    Nej
Typ    Klass – AB.                              RMS Linkat    N/A
Antal kanaler 1 st                             Max effekt linkat    N/A
Lägsta belastning 2 Ohm                     Filter    LPF, HPF
RMS 1 Ohm N/A.                               Subsonic    Ja
RMS 2 Ohm 1 x 200W                                
RMS 4 Ohm 1 x 150W                            Dimensioner    270x253x53mm
RMS Effekt bryggat 1 x 200W i 2 Ohm    Vikt    2,7kg
Max Effekt    1 x 500W                            Säkring    50A
THD %    1,00%                            

Tack på förhand.  /Fredrik

du kopplar ihop båda + spolarna sen till slutstegets plus

likadant med minus

spolar
(+) --> (+)  ---> slutstegets (+)

(-) ---> (-)  ----> slutstegets (-)

basen kommer inte kunna spela fullt ut med det slutsteget
Senast redigerat av Jockk3 (16 november 2013)

1 426 Inlägg
16 november 2013
tänkte köra (jag ska köra) enbart gladen prylar så vad tror ni på detta ?

intrumentbrädan
http://www.pmshopen.se/gladen-rs-100/1106-0
dörrar
http://www.pmshopen.se/gladen-sqx-165-dual/1093-0

slutsteg:
http://www.pmshopen.se/gladen-xl-150c4/1330-0

kanske blir för mycket till 4" kitet?

annars blir det 165 SQL DUAL
och 4" kitet
och körs på 2x 2kanalsteg istället
Senast redigerat av Jockk3 (16 november 2013)

7 Inlägg
17 november 2013
Carl7 skrev:
Jockk3 skrev:
EmPaZz skrev:

Då får du in störningar via lågnivån. Antingen är kabeln dålig eller så är det något som stör.

Kolla så att du inte har några strömkablar i närheten. Man kan också testa genom att dra kabeln utanför bilen om
den räcker.

Okej, jag testar och återkommer!

1 426 Inlägg
17 november 2013
grappar lite snabb hjälp med hur många batterier jag behöver
har redan 3x 80ah AGM biltema batterier
blir 1 80ah till kanske 2 om det får plats

ska ha 2750 watt rms totalt (då har jag räknat på om steget skulle lämna 100% av den nämnda rms effekten)
100A generator

hur länge går det att spela med 4x 80ah på full volym?
svårt att räkna ut? eller tar jag bara effekten / 14.2-14.4 volt = amperetimmar?

ska ha kvar reservhjulet annars hade jag fått ner 3-4 80ah till tongue

21 761 Inlägg
17 november 2013
Det är i princip omöjligt att räkna ut hur länge batterierna räcker. Musiken varierar i styrka så att strömförbrukningen inte är konstant, sedan kommer inte batteriernas hela kapacitet att kunna utnyttjas eftersom den höga strömförbrukningen gör att spänningen sjunker mer än gränsvärdet vid en kapacitetmätning.

Om stegens totala specade uteffekt är 2750 WRMS så bör det fungera med dina 3 st nuvarande batterier, men vill du ofta kunna spela väldigt högt eller kanske spela en hel del med motorn avslagen så är det förstås ingen nackdel med ytterligare batterir. smile

1 426 Inlägg
17 november 2013
Drönirettab skrev:
Det är i princip omöjligt att räkna ut hur länge batterierna räcker. Musiken varierar i styrka så att strömförbrukningen inte är konstant, sedan kommer inte batteriernas hela kapacitet att kunna utnyttjas eftersom den höga strömförbrukningen gör att spänningen sjunker mer än gränsvärdet vid en kapacitetmätning.

Om stegens totala specade uteffekt är 2750 WRMS så bör det fungera med dina 3 st nuvarande batterier, men vill du ofta kunna spela väldigt högt eller kanske spela en hel del med motorn avslagen så är det förstås ingen nackdel med ytterligare batterir. smile

fint som smör cool blir dock minst ett till

100 Inlägg
17 november 2013
Någon som har lirat med digital designs 3500 serie? 12" eller 10" ?
Tänkte skaffa någon av dessa men vet inte vilken. runt 60 liter portat med ett kraftigt monoblock.

Är det stor skillnad ljudmässigt på 10" och 12" ?

565 Inlägg
17 november 2013
snuttefjun skrev:
Någon som har lirat med digital designs 3500 serie? 12" eller 10" ?
Tänkte skaffa någon av dessa men vet inte vilken. runt 60 liter portat med ett kraftigt monoblock.

Är det stor skillnad ljudmässigt på 10" och 12" ?

Har svårt att tro att du hör någon skillnad kvalitetsmässigt, men du borde få lite mera tryck med 12:a tack vare större konarea så får du plats med en sån så kör på det.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

7 Inlägg
17 november 2013
EmPaZz skrev:
Carl7 skrev:
Jockk3 skrev:

Kolla så att du inte har några strömkablar i närheten. Man kan också testa genom att dra kabeln utanför bilen om
den räcker.

Jag testade dra kablarna utanför bilen, köpte nya lågnivå kablar.. funka fan inte. detta börjat gå mig på nerverna haha vem vill åka med orginal ljud... testat allt känns det som , jordat direkt till batteri mot ren plåt. inget funkar de måste ju va något som stör ordentligt.. ( testa med aktiv bas idag med inbyggt slutsteg samma sak. fick fram lite vanligt ljud man kan välja ljud eller bas. men när jag switcha till basen så bompar den bara som fan... har ni några fler förslag ? Mvh ljudkåt kille haha lollollol

403 Inlägg
17 november 2013
EmPaZz skrev:
EmPaZz skrev:
Carl7 skrev:

den räcker.

Jag testade dra kablarna utanför bilen, köpte nya lågnivå kablar.. funka fan inte. detta börjat gå mig på nerverna haha vem vill åka med orginal ljud... testat allt känns det som , jordat direkt till batteri mot ren plåt. inget funkar de måste ju va något som stör ordentligt.. ( testa med aktiv bas idag med inbyggt slutsteg samma sak. fick fram lite vanligt ljud man kan välja ljud eller bas. men när jag switcha till basen så bompar den bara som fan... har ni några fler förslag ? Mvh ljudkåt kille haha lollollol

Då är det ju bara huvudenheten kvar, men borde inte vara bränd signaljord om det låter illa när du inte spelar något.

Man kan kontrollera bränd signaljord genom att dra en kabel från höljet på stereon till höljet på lågnivåkabeln. Googla så hittar du bättre förklaringar.

7 Inlägg
17 november 2013
Carl7 skrev:
EmPaZz skrev:
EmPaZz skrev:

Då är det ju bara huvudenheten kvar, men borde inte vara bränd signaljord om det låter illa när du inte spelar något.

Man kan kontrollera bränd signaljord genom att dra en kabel från höljet på stereon till höljet på lågnivåkabeln. Googla så hittar du bättre förklaringar.

närj jag bara har stereon igång så spelar den fint. kopplar jag in basen spelar den fortfarande fint men basen vill sig inte riktigt haha.. men jag googlar o kollar vad jag kan finna. Hör ni något om någon som haft samma problem ? länka dem hit så jag får rett ut skiten på bil fan smile

1 426 Inlägg
18 november 2013
EmPaZz skrev:
Carl7 skrev:
EmPaZz skrev:

närj jag bara har stereon igång så spelar den fint. kopplar jag in basen spelar den fortfarande fint men basen vill sig inte riktigt haha.. men jag googlar o kollar vad jag kan finna. Hör ni något om någon som haft samma problem ? länka dem hit så jag får rett ut skiten på bil fan smile

men har du ett slutsteg till högtalarna elr driver du dom på stereon direkt?
det är alltså enbart signaljorden jorden på lågnivåutgångarna som blivit brända (om det nu är det)

prova jorda en kabel i plåt sen dra den till ytterhöljet på lågnivåutgångarna

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
18 november 2013
Nån som testat biltemas 2 din stereo? Är det lågnivåutgång på den? Eller vad rekomenderas? Så billigt som möjligt och 2 din då.

20 Inlägg
18 november 2013
Jag har ett SPL 150.4 slutsteg till ground zero iridium baslåda och ett ground zero högtalarkit. Men upptäckte att den förra ägaren på bilen hade installerat någon slags alpine högtalare där bak i bagageutrymmet. Går de att koppla in och hur ska jag isåfall göra? Koppla dom på samma kabel som midbasarna ? eller tweeterna?

1 435 Inlägg
18 november 2013
turbonova skrev:
Nån som testat biltemas 2 din stereo? Är det lågnivåutgång på den? Eller vad rekomenderas? Så billigt som möjligt och 2 din då.

Enligt manualen på biltema.se så verkar den ha det.

Kolla in denna också för några hundringar till får du en schysst huvudenhet från Alpine:

http://www.bilradiohuset.se/product.htm … ory_id=541

610 Inlägg
18 november 2013
Ja är fruktansvärt dålig på midbasar va som är bra och inte.

Va är de man ska kolla på när man letar midbasar?

Har kollat runt och vilket av dessa föreslår ni?
http://www.dbakuten.se/ovriga/spl-dynam … 6.5prokit/
http://www.dbakuten.se/ovriga/spl-dynam … cs-hf-6.5/
http://www.pmshopen.se/gladen-sql-165-dual/1101-0

helst något med av dual kitten då ja tänk med 4 middar/dörrsida.

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
18 november 2013
Alpinabiturbo skrev:
turbonova skrev:

Enligt manualen på biltema.se så verkar den ha det.

Kolla in denna också för några hundringar till får du en schysst huvudenhet från Alpine:

http://www.bilradiohuset.se/product.htm … ory_id=541

Det stog inte så mycket om den? Antar att den är 4x50w eller?

Sök